Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1548976 kertaa)

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #705 : 31.08.11 - klo:12:22 »
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Y2ETjI2_6xQ

Japanilaisen Boot Blackin opastusvideo.
Ei todellakaan kannata ottaa kirjaimellisesti kaikkea mitä tuossa jupistaan, mutta ihan viihdyttävä tuo on jos on kenkiin kallellaan.

Mites toi spray tuossa videossa? Jotenkin mulle on jäänyt sellainen kuva että ei olisi suositeltavaa käyttä pintanahoille?

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #706 : 31.08.11 - klo:14:42 »
^Eipä kovin paljoa noin vähäinen määrä shoecreamia + spray'aus vakuuta ko. hepun taitoja.

Edit: Mikäli haluaa sateelta suojata kengät, mehiläisvaha/minkkiöljy -pohjainen materiaali hoitaa asian. Jätän itse suojasprayt mokkakengille.
« Viimeksi muokattu: 31.08.11 - klo:14:47 kirjoittanut Hypno »

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #707 : 31.08.11 - klo:15:42 »
Kyllä, patinoinnissa viski, rommi jne. toimii paremmin. Kiillotuksessakin OK, mutta vesi tuo mielestäni paremman tuloksen - eikä tummenna kenkiä aivan yhtä vahvasti (alkoholi jollain tavalla boostaa kiillokkeiden tummuutta). Kärjen kerrostamisessa alkoholi on kyllä OK.
Oletko huomannut eroja eri viski- ja rommimerkkien välillä? Toimiiko konjakeista VS vai pitääkö välttämättä käyttää XOta?
Entä viskeissä saako single maltilla paremman tuloksen kuin blendillä?

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #708 : 31.08.11 - klo:15:46 »
Entä viskeissä saako single maltilla paremman tuloksen kuin blendillä?

En tiedä mutta itse ainakin juon mallasviskin ja käytän kengänkiillotukseen sekoiteviskin.
Suositellaan täysraittiutta.

Johannes P

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #709 : 31.08.11 - klo:17:29 »
Entä viskeissä saako single maltilla paremman tuloksen kuin blendillä?

En tiedä mutta itse ainakin juon mallasviskin ja käytän kengänkiillotukseen sekoiteviskin.
+1

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #710 : 31.08.11 - klo:19:04 »
Asiaa sen paremmin tuntematta epäilen kannattaako kenkien päällisen ja vuorin notkistamiseen käyttää minkkiöljyä. Itse käytin kyseistä tököttiä ensimmäisen kerran jokunen päivä sitten hieman käyttöä nähneiden nahkapohjien voitelemiseen. Pohjat ovat sen jäljiltä aivan tahmeat edelleen. On vaikea kuvitella, että sen päälle saisi lankin, ja lisäksi ulkonäkö on melko niljakas. Itse olen kosteuttanut kenkien nahkaa huonekalujen hoitoon tarkoitetulla mehiläisvahatuotteella. Se imeytyy nopeasti täysin ja tuoksuu myös hyvältä.
Suositellaan täysraittiutta.

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #711 : 31.08.11 - klo:19:14 »
Vaaleanruskeista taitaa tulla pysyvästi tummanruskeat minkkiöljykyllästyksellä. Shoecream tai jokin myy kevyt, ei-rasvainen hoitoaine vaaleanruskeille.
Keep Calm and Carry On.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #712 : 31.08.11 - klo:20:26 »
Entä viskeissä saako single maltilla paremman tuloksen kuin blendillä?

En tiedä mutta itse ainakin juon mallasviskin ja käytän kengänkiillotukseen sekoiteviskin.
+1
Tsot-tsot! Alkoholin väärinkäyttöä! Viski vain sisäisesti käytettynä!
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #713 : 01.09.11 - klo:09:46 »
Pohjat ovat sen jäljiltä aivan tahmeat edelleen.

Minkkiöljyn imeytymiseen kannattaa varata vähintään 24h jonka jälkeen alkoholilla pyyhintä poistaa pintarasvat. Tämän jälkeen lankkikin tarttuu paremmin ellei shoecreamia käytä pelkästään viimeistelyyn :).

teddy boy

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 283
  • Need for Tweed
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #714 : 01.09.11 - klo:10:33 »
Pohjat ovat sen jäljiltä aivan tahmeat edelleen.

Minkkiöljyn imeytymiseen kannattaa varata vähintään 24h jonka jälkeen alkoholilla pyyhintä poistaa pintarasvat. Tämän jälkeen lankkikin tarttuu paremmin ellei shoecreamia käytä pelkästään viimeistelyyn :).

Okei, eli kenkärasvakin, tai mehiläisvaha kannattaa pyyhkiä imeytymisen jälkeen pois? Kelpaako tähän esim etax b-viina, jota jokaisella itseään kunniottavalla biologilla on aina hyönteisnäytteiden keruuta varten puteli mukana?
I'll get me coat...

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #715 : 01.09.11 - klo:12:23 »
Okei, eli kenkärasvakin, tai mehiläisvaha kannattaa pyyhkiä imeytymisen jälkeen pois? Kelpaako tähän esim etax b-viina, jota jokaisella itseään kunniottavalla biologilla on aina hyönteisnäytteiden keruuta varten puteli mukana?

Eiköhän kelpaa.
Kaikki villa tottelee rautaa.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #716 : 01.09.11 - klo:12:45 »
Nopeasti myös googletin että taitaa olla etanolipohjainen, tuskin aiheuttaa ongelmia ellet hinkkaa liikaa ja UITA niitä litkussa, esim. kengännauhakohdissa kannattaa varoa liiallista määrää, sillä aine voi imeytyä nahan reunan kautta pintanahan "alle" ja aiheuttaa pienen "kuprun".

(nimim. kokemusta on..)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #717 : 01.09.11 - klo:16:06 »
Okei, eli kenkärasvakin, tai mehiläisvaha kannattaa pyyhkiä imeytymisen jälkeen pois?

Ainakaan sitä minun käyttämääni mehiläisvahaa ei tarvitse pyyhkiä pois, koska imeytymisen jälkeen ei ole mitään pyyhittävää.
Suositellaan täysraittiutta.

barcelona

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #718 : 01.09.11 - klo:20:06 »
No niin kenkävoodoopoppamiehet, tarvittaisiin hiukan apua. Alla linkki nahkaan joka pitäisi hoidella ja samalla kiilto tulisi säilyttää ja mielellään viellä sitä voimistaa. Tein siis hätäpäissäni pikku mokan kenkiä tilatessani. Olin tilaamassa Chruchin kiiltonahkaisia kenkiä smokkia varten mutta jotenkin onnistuin tilaamaan Black Polished Binder nahalla olevan tekeleen. Ensinnäkin onko nahka jotain jämänahkaa mikä hiottu kiiltäväksi (tästä peloteltu foorumilla riittävästi) vai onko kyseessä kunnon nahka mikä on vaan käsitelty kiiltäväksi? No jokatapauksessa olen kohtuullisen tyytyväinen kenkään enkä aijo sitä palautella. Poikkeaako tämän Polished Binder nahan käsittely esim. Jussin voodootyöskentelystä? Tähän mennessä olen laittanut minkkiöljyt pohjaan sekä mustan shoe creemin harjalla pyöritellen nahan pinnalle. Nyt kuivumassa ja tuli mieleen joko onnistuin mokaamaan koko hommelin :D
Niin ja toki tuosta kiiltonahkastakin voisi jonkin selvityksen saada jos tilaisin viellä sellaisetkin. Eli miten sen käsittely hoidetaan. Todennäköisesti tästä jotain jo kirjoitettu mutta aiheesta sen verran matskua etten jaksaisi kahlailla kaikkea läpi. Tuohon alkoholikeskusteluun viellä, miten vahva alkoholipitoisuuden pitäisi olla puhdistustarkoituksessa. Pirtuputelin jäädessä mökille sipaisin ihan perus kossulla puhdistuoperaation yhdelle kenkäparilleni. Toimi kohtuullisesti ja kossun käyttö tuo tähän jotenkin oman draivin. Eli mielelläni sitä käyttäisin jatkossakin :D

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?brandID=4&catID=38&shoeID=373&selectedSizeID=8&selectedFitID=3&seconds=0

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #719 : 01.09.11 - klo:20:14 »
Itsellä löytyy kaapista myös yhdet Churchin polished binder kengät, jos joku keskii miten ne saa kauniiksi käsiteltyä niin kertoo :) Sattuneesta syystä ovat ainoat sellaiset kengät itselläni, olen meinaan vahvasti sitä mieltä että niitä ei pysty käsittelemään kauniiksi ja ennen kaikkea pitämään kauniina.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi