Pienien palkeenkielien ja vekkien häivyttäminen kenkien pintanahkasta on onnistunut omalla kohdalla tee-se-itse-henkisesti oikein hyvin lopputuloksin, eli kyllä noiden pitäisi olla vielä suhteellisen korjattavissa. Nuo ovat mustat, eli sävytyksestäkään ei tarvitse huolehtia.
Perusstrategiani on ollut, että palkeenkielet kannattaa yrittää liimata nahkaliimalla tai aavistuksenomaisella määrällä pikaliimaa, jota voi annostella esim. hammastikun kärjellä. Pienet vekit voi yrittää peittää ihan useammalla lankkikerroksella, mutta syvempiin tarvitsee yleensä avuksi täyteainetta.
Huonekalu- ja autopuolelta löytyy tosiaan tätä sisältäviä valmiita korjaussarjoja, mutta olen käyttänyt itse Saphirin Creme Renovatricea, joka käy myös peittävyyden puolesta reunosväristä ja jolla korjatut kohdat voi kuivumisen jälkeen kiillottaa normaalisti. Pieniä naarmuja ym. pinnan epätasaisuuksia voi myös yrittää tasoittaa hieromalla niitä esim. teelusikalla ja nahanhoitoaineella.
Netistä löytyy myös videoita, joissa ns. projektikuntoisten kenkien kimppuun käydään hiomalla pintaa ryppyjen pohjaan asti hienolla hiekkapaperilla, venytetään nahkaa asetonilla yms. Näihin ei ole tarve tai rohkeus riittänyt vielä ja äkkiseltään tuntuu, että harjaantumaton pilaa niillä materiaalin ja se ei kestä ainakaan kovin montaa tällaista käsittelyä, joten kokeilisin kevyemmät korjaustavat ensin.