Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1549081 kertaa)

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3735 : 04.01.18 - klo:08:30 »
^olet ihan oikeassa, jokin rikka silmässäni esti minua huomaamasta tuon sisäkäytön alkuperäisessä kysymyksessä. Ja kestäähän nahkapohja hyvin ulkokäyttöäkin ainakin kesäaikaan. Hiekoitetut jalkakäytävät loskakeleillä ovat sitten eri asia.

mikse

  • Kisälli
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3736 : 04.01.18 - klo:10:07 »
^olet ihan oikeassa, jokin rikka silmässäni esti minua huomaamasta tuon sisäkäytön alkuperäisessä kysymyksessä. Ja kestäähän nahkapohja hyvin ulkokäyttöäkin ainakin kesäaikaan. Hiekoitetut jalkakäytävät loskakeleillä ovat sitten eri asia.

Kiitos molemmille vastaajille. Mä taidan siis mieluummin mennä nyt Swims-ostoksille ja jättää kengät tuollaisiksi. Tykkään itse enemmän ideana nahkapohjasta, jos se vaan mitenkään funktionaalisesti on perusteltavissa.

erakettu

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3737 : 20.01.18 - klo:09:16 »
Mitenkä kenkävoiteet ja -vahat toimivat pakkasella? Jäykistyneet aineet ovat tietysti hankalampia käsitellä, eivätkä ehkä imeydy yhtä tehokkaasti? Onko pakkasessa seisottaminen muutenkaan järkevää nahkan kannalta?

Tapanani on hoidella kengät parvekkeella, jottei hajut ja roiskeet pääse häiritsemään yksiön elämää. Toki vien kenkäparin yöksi kylpyhuoneeseen, mutta lyhyemmät seisottelut voidekerroksien välillä olen hoitanut ulkosalla.

Valtsu

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3738 : 03.02.18 - klo:12:45 »
Grensonit joutuivat tulvan uhriksi. Mitäs näille nyt olisi tehtävissä?


Valkoinenkostaja

  • Kisälli
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3739 : 15.02.18 - klo:11:59 »
Onko kellään tietoa hyvistä suutareista Lahdessa? Olisi hyvä tietää, jos jollakulla on kokemuksia tarjonnasta.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3740 : 15.02.18 - klo:13:42 »
^^ Kenkien kuivuttua kunnolla harjaat vain voimallisesti ja sitten laitat ensin värillistä kenkävoidetta, annat imeytyä rauhassa, harjaat, värillistä lankkia ja harjaat.
Suositellaan täysraittiutta.

erakettu

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3741 : 15.02.18 - klo:20:21 »
Olisikos vinkkejä näiden tulvavaurioiden ehkäisyyn. Tuntuu että omat popot imee erittäin herkästi satavan loskan ja jopa lulihiutaleet sitä mukaa kun sulavat kengän kärjen päälle.

Olen kevyesti käsitellyt erilaisilla cremeillä ja lankilla, viimeisin yritys on kerros CLFää, mutta ei silläkään suurta vaikutusta.

Mainittakoon vielä, että mitään läpikastumista ei ole normikävelyllä saatu aikaan, mutta ikävältä näyttää tummat kosteusläiskät kun saapuu työpaikalle tahi kotiin
« Viimeksi muokattu: 15.02.18 - klo:20:30 kirjoittanut erakettu »

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3742 : 15.02.18 - klo:23:20 »
Ei kai siinä auta muu kuin laittaa huolella kenkävoidetta ja lankkia. Talvikengissä kannattaa suosia tummaa nahkaa. Kalossejakin voi käyttää.
Suositellaan täysraittiutta.

erakettu

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3743 : 16.02.18 - klo:06:56 »
Elikä rasvojen kanssa et leikkisi? Kyseessä raskaammat kengät, joihin en kiiltoa kuitenkaan juuri kaipaa

RexMundi

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 314
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3744 : 16.02.18 - klo:08:51 »
Talvikäyössä oleviin kenkiini (esim. Barker Lambourn työmatkoilla ja Tricker's Stowe enemmän vapaalla) olen surutta vetänyt tukevasti myös mehiläisvahaa pintaan. Kiiltoa ei tule, mutta vesi ja loska pysyy paremmin poissa nahasta.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3745 : 16.02.18 - klo:11:27 »
Elikä rasvojen kanssa et leikkisi? Kyseessä raskaammat kengät, joihin en kiiltoa kuitenkaan juuri kaipaa

Sen tyyppisiin kenkiin sitten kenkävoiteen ja lankin sijaan pelkästään esim. juuri jotakin mehiläisvahatuotetta. Tosin kyllä kastuminen nahassa aina taitaa näkyä, joten välttäisin ehkä tosiaan vaaleata pintanahkaa talvikengissä.
Suositellaan täysraittiutta.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3746 : 16.02.18 - klo:12:32 »
Jos kenkien kanssa ei hienostella ja halutaan pitää ne vedenpitävinä ja kosteutta hylkivina niin eipä ole minkkiöljyn voittanutta.



Itse olen käyttänyt tätä tavaraa ronskilla annostelulla rymykengissä, poikkeuksena gore-tex bootsit, niille on omat aineensa.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

erakettu

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3747 : 16.02.18 - klo:14:08 »
Tummaa nahkaa ovat, kastuminenkin ehkä vain omaan silmään näkyvää. CLF sisältää minkkiöljyä, mutta voisin kaiketi kokeilla mehiläisvahaa.

Tuo palcin grasa de caballo lienee jotain muuta kuin mehiläisvahaa?

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3748 : 16.02.18 - klo:14:31 »
http://www.palc.es/es/CALZADO/Paginas/Grasas_y_balsamos_files/2748U.pdf

Vaikuttaisi pikavilkaisulla sisältävän parafiinia. Veikkaan muiden ainesosien olevan mukana tuomassa notkeutta.

Itse olen antanut Camel Bootsien tummua ja patinoitua omassa tahdissaan. Rasvat, voiteet, vesi ja kolhut luovat kengille oman fiiliksensä ajallaan. Tämähän on täysin eri asia kuin pitää ne uudenveroisina.

Jos haluaa talvikenkien pysyvän virheettömän näköisinä, suosittelen tumman värisiä kenkiä. Niissä värierot voi tasoittaa värillisillä voiteilla.

tjt

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 157
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3749 : 16.02.18 - klo:20:38 »
Onko kellään tietoa hyvistä suutareista Lahdessa? Olisi hyvä tietää, jos jollakulla on kokemuksia tarjonnasta.

Puolipohjausta radikaalimpaa en ole testannnut, mutta Karisman suutari tekee asiallista jälkeä. Siellä taitaa olla myös Lahden paras valikoima hoitotuotteita (Collonil) ja lepolestejä. Joissakin muissa huomaa, että Sargentit eivät ole ihan jokapäiväinen näky...