Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1556264 kertaa)

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2790 : 27.01.14 - klo:21:51 »
Kysessä on jo kaksi vuotta sitten satkulla ostetut lähes käyttämättömät AE Chesterit. Ovat olleet käytössä varsin hyvät, säilyneet hyvänä ja ovat vielä nykyisin harvinaisella 3-73 lestillä. Ovat nähneet käyttöä toistaiseksi melko vähän ja vasta nyt materiaali alkoi kiinnostamaan tarkemmin kun eivät olleet moksiskaan sadekelistä ja vesiläikkiä ei jäänyt samalla tavalla kuin mitä full-grainiin jää. Katsotaan miten kehittyvät kun otan näitä toistuvampaan käyttöön.

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2791 : 27.01.14 - klo:22:11 »
Mitä olen lukemastani ymmärtänyt, niin corrected grainiakin on kuitenkin monen laatuista, kuten muitakin materiaaleja. Kaikki ei tule samalta tehtaalta. Jotkut nahkat kestää hyvin pitkää ja rankkaakin käyttöä, toiset sitten lohkeilee ikävästi jo nopeastikin.

Esim. Church's kuitenkin käyttää ja Doc Martensit melkein kaikki cg:tä ja kestävät kuitenkin ilmeisen hyvin pitkääkin käyttöä. Eli ei aivan ehdoton totuus, että kaikki olisi täysin kelvotonta. Tietysti inhottavaa, jos tietämättään ostaa jotain, mitä ei ollut tarkoitus.
Keep Calm and Carry On.

Herttua

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 252
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2792 : 27.01.14 - klo:22:14 »
^ Komppaan täysin. Ei kaikki cg ole saatanan kätösistä.
"The better you dress, the worse you can behave."

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2793 : 28.01.14 - klo:00:30 »
Onko kuvaa heittää konda?

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2794 : 28.01.14 - klo:11:56 »
Juu laitetaan illemmalla tulemaan. Yritän muistaa.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2795 : 28.01.14 - klo:12:17 »
Ymmärtääkseni ainakaan Crockett & Jonesin cavalry calf ei ole ihan roskaa, vaan varsin pätevä sadekelin materiaali.


konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2796 : 29.01.14 - klo:15:01 »
Mitä hittoa on polished cobbler?! AE:n sivuilla lukee:
"Expertly crafted with calfskin that is polished to a brilliant shine and burnished to a smooth texture"

Jotekin tästä tulee halvan materiaalin vibat vai onko tämä todellakin vain jokin tapa työstää nahkaa...

Kysyin ovatko mun Chesterit corrected grainia ja vastaus oli:
Thank you for your email.  The Chester is #1983 and it is crafted in the burgundy polished cobbler which if not corrected grain.  Your interest in Allen Edmonds is appreciated.

Kysyin uudelleen ovatko top-grainia. Vastaus:

These are both leather and polished cobbler has more layers to it.  I hope this helps.  The best leathers used are either full grain or top grain.

Eli oma väsynyt älyni ei ainakaan jaksa prosessoida mitä nämä käytännössä ovat, mutta samapa tuo. Katsotaan miten toimivat. Laitan Lh:lle kuvia heti kun mahdollista.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2797 : 29.01.14 - klo:15:32 »
konda, jos tuo kuvaus sanoo "Expertly crafted with calfskin that is polished to a brilliant shine and burnished to a smooth texture", tuskin pari tällöin on kuraa. Eihän vasikkaa kannata haaskata pinnoitettamalla se muovikalvolla, kun saatavilla on lihateollisuuden vanhoja nautoja pilvin pimein.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs:
« Vastaus #2798 : 31.01.14 - klo:00:07 »
Vasikasta tehdään runsaasti binderiä. Tällöin mm. kasvujäljet saadaan piiloon. Sinällään myös vasikannahkoja on yllin kyllin saatavilla, syödäänhän nautaa nuorenakin.
Kaikki villa tottelee rautaa.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2799 : 01.02.14 - klo:17:20 »
Onko kuvaa heittää konda?

Tässä AE Chesterit. Kunto on toistaiseksi täysin samanlainen kuin muissakin nahkakengissäni.

[spoiler][/spoiler]

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2800 : 01.02.14 - klo:18:17 »
Jussi, laitatko vaikka Facebookin kautta lähteen? Haluan tietää enemmän.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

premier

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 519
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2801 : 03.02.14 - klo:23:03 »


Aldwychit saivat vähän rouvimmat puolipohjat. Vein luottosuutarille, osoitin sormella ulos ja sanoin, että "Pistetään sellaset puolipohjat, että pysyy hengissä tarvittaessa tuollakin." :) Käytännön testi vielä tekemättä.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2802 : 05.02.14 - klo:20:04 »
Jussi, laitatko vaikka Facebookin kautta lähteen? Haluan tietää enemmän.

Kyse on vuodan tasaisesta käytöstä. Käytännössä yhdestä vasikanvuodasta saadaan 1-6 kenkäparia. Tämän lisäksi jää runsaasti käyttökelpoista nahkaa vöihin ja muihin nahkaesineisiin. Kuitenkin, kasvujäljet jne. virheet ovat aina vaarana, oli kyse kuinka priimaluokkaisesta tavarasta tahansa. Tällöin vaihtoehtona on käyttää nahankohta kengän sellaiseen osaan, jossa jälki (ja sen tuoma venymä) eivät haittaa (esim. varsi) tai käsitellä nahka martiottomaksi ja pinnoittaa (tehdä siitä binderiä).

Priimaluokan nahkoja on lopulta sangen pieni osa tuotetusta tavarasta. Lisäksi vasikanlihaa tuotetaan syöntiin sangen runsaasti. Tämän myötä binderin pohjamateriaalia on yllin kyllin saatavilla.


Toki aikuistenkin lehmien nahkaa käytetään jalkineisiin. Tällöin kuitenkin yleensä puhutaan jalkineista, joita tällä foorumilla ei juurikaan käsitellä.


Now polishing: Septiéme Largeur grain calf -tuplamunkit. Grainin ilo on se, että hyvin kiillotettuna materiaali näyttää kostealta, kiiltävältä kivikolta. Kaunista. :)
Kaikki villa tottelee rautaa.

manamo

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2803 : 09.02.14 - klo:20:33 »
Mitäköhän mä ryssin tässä kenkieni lankkaamisessa kun en saa näistä yhtään hiukkaa vettäpitäviä.
Pääasiallinen hoitoaineeni, minkkiöljy, näkyy tuossa kuvassa. Olen ollut siinä uskossa, että tuo minkkiöljy nimenomaa tekis nahalle tosi hyvää ja siitä vettä hylkivää.
Kuitenkin, ei tarvii kävellä sateessa paria minuuttia kun nahka on muuttanut kokonaan väriään imastuaan vettä sisäänsä. Kiilto on kyllä kohdallaan, mutta...

Tuossa kuvassa olen pyyhkäissyt kenkiä märällä rätillä, jo se riittää että väri muuttuu.
[spoiler][/spoiler]

edit: ja lisätään nyt sen verran että kengät ovat tuossa kuvassa puhtaat. Lankattu viikko sitten, pari päivää käytetty ja pinta hinkattu uudelleen pölystä ja kurasta 5 min ennen kuvan ottoa.
Sitten pyyhkäisty märällä rätillä jolloin vesi imeytyy sisään ja kenkä muuttuu heti laikukkaaksi.
« Viimeksi muokattu: 10.02.14 - klo:00:57 kirjoittanut manamo »

Don Pedro

  • Vieras
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #2804 : 09.02.14 - klo:21:37 »
Mitäköhän mä ryssin tässä kenkieni lankkaamisessa kun en saa näistä yhtään hiukkaa vettäpitäviä.
Pääasiallinen hoitoaineeni, minkkiöljy, näkyy tuossa kuvassa. Olen ollut siinä uskossa, että tuo minkkiöljy nimenomaa tekis nahalle tosi hyvää ja siitä vettä hylkivää.
Kuitenkin, ei tarvii kävellä sateessa paria minuuttia kun nahka on muuttanut kokonaan väriään imastuaan vettä sisäänsä. Kiilto on kyllä kohdallaan, mutta...

Tuossa kuvassa olen pyyhkäissyt kenkiä märällä rätillä, jo se riittää että väri muuttuu.
[spoiler][/spoiler]
En tiedä, mutta jos nuo olisivat minun niin....
Putsaisin ensin kengät kunnolla.  Myös kaikki irtoavat hoitoaineet pois, mutta syvemmälle nahkaan imeytyneet tökötit pysynevät siellä.  Sitten kun kengät ovat puhtaat ja kuivat kunnon rasvaus esim. tällä suosimallani mehiläisvaha pitoisella nahkarasvalla.   Woly Kenkärasva 100 ml.  Toki muutkin rasvat käyvät olen vain tottunut käyttämään tuota.  Rasvaus pariin kertaan välissä muutama päivä kuivassa.  
Tuon rasvakuurin jälkeen harjaus ja maun mukaan lankkaus... ei niistä kalosseja tule, mutta kyllä minä kävelen pikku sateessa melko huolettomasti, kunhan pyyhkäisee harjalla vedet ja kurat pois ulkoilun jälkeen.

« Viimeksi muokattu: 09.02.14 - klo:21:43 kirjoittanut Don Pedro »