Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1549558 kertaa)

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #60 : 19.02.10 - klo:19:08 »
Onnistuin tempaisemaan ruskeisiin brogueihini snadisti vääränsävyistä plankkia ja lopputulos on sotkuinen. Miten painaisin operaatiolle undoa? Suosituksia puhdistusaineeksi? Tarkoitus olisi saada plankkia pois sen verran kuin lähtee ja nykäistä uudet mämmit päälle.

Miten olisi ihan tavallinen nahanhoitoaine?  Suosittelisin kokeilemaan ennen rajumpia aineita.

tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #61 : 19.02.10 - klo:19:42 »

Käsittääkseni tavallinen Marseille-saippua ajaisi saman asian kuin kalliimpi satulasaippuakin. Ihan varma en ole, mutta esim. Englannissa Marseille-saippuaa ei tunneta ollenkaan.
"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #62 : 18.03.10 - klo:20:34 »
Tuli tosiaan hankittua Aldenin 405:t ja nyt tarvittaisiin vinkkejä kenkien hoitoon. Aiempien kenkien kanssa olen käyttänyt pitkälti noname-brändien lankkeja ja vastaavia (ja niitäkin erittäin harvoin), mutta näistä viime aikoina hankituista kengistä haluaa kyllä pitää huolen joten lienee aika opetella vähän paremmin kenkien hoito.

Styleforumilla suositeltiin Saphirin renovateuria ja Aldenin boot creamia, joiden hankinta nyt tähän hätään on vähän hankalaa. Keikarin Saphir-tilaukseen kun en ehtinyt, niin onko muita paikkoja josta renovateuria tai vastaavanlaista tuotetta kannattaisi lähteä etsimään? Ebay?
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #63 : 18.03.10 - klo:20:51 »

Käsittääkseni tavallinen Marseille-saippua ajaisi saman asian kuin kalliimpi satulasaippuakin. Ihan varma en ole, mutta esim. Englannissa Marseille-saippuaa ei tunneta ollenkaan.
Pari päivää sitten kävin ostaan ihan kookkaan purkin satulasaippuaa tuosta naapurista ja maksoi 10e. Ei se nyt kovin paha hinta ollut.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #64 : 18.03.10 - klo:20:54 »
Sekä Colonil:lla että Woly:lla on ihan kelpo aineet. Tärkeintä on valita oikea aine noille kengille. Tässä asiantunteva suutari esim Skutsari osaa auttaa.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #65 : 19.03.10 - klo:11:25 »
Onko muilla kuin Saphirilla mitään järkevää cordovanille tarkoitettua hoitoainetta?
Eihän ne paljoa hoitoa vaadi, mutta alkaa purkki olla tyhjä...
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #66 : 19.03.10 - klo:15:18 »
Mun rakkaat chelsea bootsit saivat eilisessä lumihyökkäyksessä hieman kosteusosumaa, ja niihin tuli tuollaisia mustia läikkiä, tässä isoin jälki:


Onko teillä jotain hyvää neuvoa miten tuollaisen saisi korjattua parhaiten? Kokeilin jo ruskealla Wolyn Fashion Leather Creamilla, mutta siitä ei ollut sanottavaa vaikutusta, ainakaan yhdellä kerroksella laitettuna.

Sinänsä tuolla ei ole merkitystä, näiden kenkien tarkoitus on olla ulkoiluun ja tulla rouhevan näköisiksi.
Great minds think alike - fools never differ.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #67 : 19.03.10 - klo:15:27 »
Itse kokeilisin minkkiöljyä, reilu kerros pintaan ja imeytys yön yli.  Annoitko muuten kenkien kuivua ennen aineen laittoa? Märkää nahkaa ei kannata kyllästää koska se vaan lukitsee kosteuden nahkaan.

tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #68 : 19.03.10 - klo:17:10 »
Onnistuin tempaisemaan ruskeisiin brogueihini snadisti vääränsävyistä plankkia ja lopputulos on sotkuinen. Miten painaisin operaatiolle undoa? Suosituksia puhdistusaineeksi? Tarkoitus olisi saada plankkia pois sen verran kuin lähtee ja nykäistä uudet mämmit päälle.

Miten olisi ihan tavallinen nahanhoitoaine?  Suosittelisin kokeilemaan ennen rajumpia aineita.

Joo, jos et ole vielä pessyt kenkiä saippualla, niin älä tee sitä. Itse ostin Haloselta jokin aika sitten Wolyn neutraalinväristä pehmeää tököttiä, jota myytiin minulle kengänkiillokkeena, samaa ainetta jota käytin viimeksi kun minulla joskus kymmenen vuotta sitten oli viimeksi ruskeat kengät. Laitoin sitä vastikään eBaysta ostamiini käytettyihin Tricker'sin Ilkley-brogueihin ja sitten aloin lukea tarkemmin, mitä purkissa sanotaan: "Mieto, vahapitoinen puhdistusvoide kaikille pintanahoille. Hoitaa ja antaa kauniin kiillon". Vieressä oli vielä pieni kuva harjasta ja saippuakuplista. Mietin, että jos kyse on jonkinlaisesta puhdistusaineesta, on parasta pyyhkiä se pois ennen kenkien kiillottamista. Ensin kokeilin harjalla, jolloin brogue-rei'itys puhdistui hetkessä ja kertaheitolla. Jatkoin vielä pyyhkimällä kenkiä vanhalla märällä sukalla, jolloin väriä lähti irti ja näytää siltä, että onnistuin osittain pesemään pois jopa zug grain -nahan vettähylkivän käsittelyn. Onneksi kyseeessä eivät olleet sentään ihan uutena ostetut kengät. Tyhmyydestä sakotetaan, olkoon opiksi muille.
"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

Skutsari

  • Kisälli
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #69 : 19.03.10 - klo:17:34 »
Moi Tuukka

Itse ottaisin esille mahdollisimman ohuen ja terävän veitsen ja rapsuttaisin varovasti pitämällä terää pystysuorassa. Sen jälkeen laittaisin värillistä lankkia päälle.

Mainitsit et toi on suurin jälki niissä kengissä , niin suosittelisin jos sulla on joku jälki siellä sisäsyrjällä ekana siihen että syntyis jonkinlainen tatsi kuinka sitä rapsutusta voi tehdä.

Jos oma kantti ei riitä niin tervetuloa käymään.

 


Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #70 : 19.03.10 - klo:17:47 »
Calle: kiitokset neuvosta, minkkiöljy on nyt kehissä.

Skutsari: minkkiöljy ehti mennä jo. Katson huomenna mitä tapahtui, ja mahdollisesti rapsutellaan sitten. Ja tullaan käymään jos ei onnaa itse.

Tweedster: tajusin sun viestistä, että itse tein samoin näissä kengissä. Tosin Collonilin vastaavalla värittömällä aineella, ja sen jälkeen lumeen jäi ruskeat jäljet. Eli olisikohan mulle käynyt samoin, ja se aine poisti kengistä suojausta ja altisti lumelle (vaikkakin sen jälkeen laitoin jotakin aihetta, mutta ehkä en tarpeeksi).
Great minds think alike - fools never differ.

Finnvarthr

  • Kisälli
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #71 : 20.03.10 - klo:23:57 »
Onko Wolyn Shoe Creamin päälle tarkoitus laittaa jotain suojaavaa ainetta? Ongelmana on ollut kyseisen aineen täydellinen irtoaminen vain viidentoista minuutin lumella kävelyn jälkeen. Kengän päälle tuleva lumi värjäytyy ruskeaksi ja sotkee ikävästi.
Vai pitäisikö suosiolla siirtyä johonkin muuhun kengänhoitotuotteeseen näin talviaikaan?

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #72 : 21.03.10 - klo:15:55 »
Minkkiöljy kyllä hieman auttoi. Tummentumat ovat vielä siellä, mutta ei liian voimakkaina. Taidan elää niiden kanssa, enkä jaksa enempää tästä stressata.
Great minds think alike - fools never differ.

dhilsu

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #73 : 21.03.10 - klo:19:58 »
Käytetäänkö sitä minkkiöljyä kenkien hoitoaineeksi vai suojaamiseen; toisin sanoen panetteko minkkiä (!) ennen vai jälkeen lankkauksen?

Mitä shoe conditioner -tuotteita käytätte vai käytättekö mitään? Minä olen sutinut kenkiäni pelkällä polishing creamilla, koska en muusta tiennyt. Nyt arvokkaampien kenkieni kanssa olen alkanut huolestua asiasta ja haluaisin laittaa kengänhuoltorutiinini seuraavaan pykälään. Puhdistukseen löytyy satulasaippua, lankkaukseen aidot oikean polishing creamit ja suojaukseen käytän kevyesti spraytä (kiillon säilyminen on minulle tärkeintä). Puhdistuksen jälkeen käytettävä puhdistusaine ja -merkki on vielä hakusessa.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #74 : 21.03.10 - klo:20:49 »
Käytetäänkö sitä minkkiöljyä kenkien hoitoaineeksi vai suojaamiseen; toisin sanoen panetteko minkkiä (!) ennen vai jälkeen lankkauksen?

Minkkiä ehdottomasti erikseen.
Se kun on aika tujua kamaa ja ei välttämättä reagoi hyvin muiden aineiden osien kanssa.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.