Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1559774 kertaa)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3660 : 19.06.17 - klo:11:02 »
Kärkirautoja moni suosittelee mikäli meinaa käyttää nahkapohjia ilman niiden puolipohjaamista.. Entäpä kantaraudat? Onko niistä yhtä suurta hyötyä kuin kärkiraudoista sanotaan olevan?

En välttämättä laittaisi rautaa kantoihin: saattavat kopista aika lailla ja lisäksi voi olla liukastumisvaara. Nahkapohjissakin on yleensä kumipala kannassa. Kun se on kylliksi kulunut ja pyöristynyt, kokeile siihen kumista "kärkirautaa". Näitä valmistaa Blakey's mallinimellä 3R. Olen käyttänyt noita menestyksellä Dainite-pohjan kärjessä sen kuluttua ohuemmaksi. Kiinnityksen olen tehnyt kontaktiliimalla ja mukana tulevilla pikku nauloilla. Blakey'sin rautaisia rautoja sen sijaan en voi suositella, sillä ne ovat valurautaa. Raudan on parasta olla ruostumatonta terästä.
Suositellaan täysraittiutta.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3661 : 19.06.17 - klo:17:52 »
No joo, voi tosiaan olla että kengistä tulee melkoiset luistimet kantarautojen kanssa. Mutta kysytäänpä vielä kärkiraudoista sen verran, että löytyykö Suomesta tällä hetkellä suutareita jotka asentavat ne ns. vimpan päälle? Eli kunnolliset rosteriset upotettuina ja ruuvattuna kiinni?
VASTATUULEEN!

Ar77

  • Kisälli
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3662 : 20.06.17 - klo:00:14 »
kysytäänpä vielä kärkiraudoista sen verran, että löytyykö Suomesta tällä hetkellä suutareita jotka asentavat ne ns. vimpan päälle? Eli kunnolliset rosteriset upotettuina ja ruuvattuna kiinni?

Suutari Haukanvuori Helsingin Kalliossa

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3663 : 20.06.17 - klo:10:58 »
Muillekin periferiassa asuville tai siellä käyville vinkkinä, että mm. Kuopion Suutarimestarit asentaa puhelinsoiton perusteella myös upotettuja ja ruuveilla kiinnitettäviä kärkirautoja, mutta heidän hyllystä löytyy ainoastaan mustasta raudasta valmistettuja jotka tietenkin ruostuu heti kun tummia pilviä ilmestyy taivaalle. Työnjäljestä ja laadusta en osaa heidän kohdalta sanoa oikein mitään, sillä viimeksi olen asioinut ko. verstaassa alle parikymppisenä nulikkana, kun cowboy- saappaisiin asennettiin koristeraudat aivan helvetin teräväkärkisiin Sendroihin :D

Apropoo: Ovatko Leather & Grinderyn Lulu:t rosteria? Ja onko niiden kaveriksi erikseen myytävät messingöidyt 9mm ruuvit passeleita?

https://www.leatherandgrindery.com/Shoe-Repair-Materials-shoe-repair-wholesalers-shoe-repair-supplies/Metal-Work-Shanks-And-Parts/Toe-Plates-Segs
« Viimeksi muokattu: 20.06.17 - klo:11:07 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3664 : 20.06.17 - klo:11:07 »
Minä olen jo kauan tilannut rautani eBaystä (kumiset suoraan Blakey'siltä) ja asentanut itse. Näin jälki on juuri sellaista, kuin haluaa, homma halvempaa ja pienen harjoittelun jälkeen usein myös vaiva pienempi kuin suutarille ja takaisin ravaaminen. En tosin ole upottanut rautoja nahkaan mutta tuskin sekään kovin vaikeata on.
Suositellaan täysraittiutta.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3665 : 20.06.17 - klo:11:17 »
Minä olen jo kauan tilannut rautani eBaystä (kumiset suoraan Blakey'siltä) ja asentanut itse. Näin jälki on juuri sellaista, kuin haluaa, homma halvempaa ja pienen harjoittelun jälkeen usein myös vaiva pienempi kuin suutarille ja takaisin ravaaminen. En tosin ole upottanut rautoja nahkaan mutta tuskin sekään kovin vaikeata on.

Niin, pikkuisen sitä vaan karsastaa -tee se itse- hommia aina silloin kun ei ole juuri kyseisestä hommasta aikaisempaa kokemusta. Satojen eurojen tuliteriä kenkiä ei viitsisi muutaman kympin säästön vuoksi pilata. Mutta kuten totesit, homma ei varmasti mitään rakettitiedettä ole, joten ans' kattoo vaikka opettelisi homman itse... Nahantyöstöön tarkoitettuja työkaluja homma kuitenkin vaatii, vai? Kärjen nahkaa kai ohennetaan jotta rauta olisi mahdollisimman pohjan myötäinen?

EDIT: Tuli pirautettua äsken jonkinlaista kuuluisuutta nauttivalle suutari J. Ervingille.. Ei käytä ruuveja (ei kuulemma saa mistään) ja lisäksi kehotti välttämään blogien ja foorumeiden lukemista. Pitävät sisällään kuulemma "turhaa dataa". Haha!
« Viimeksi muokattu: 20.06.17 - klo:11:29 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3666 : 20.06.17 - klo:12:40 »
Jees, kyllähän rupesi taas tympimään ihan huolella, ja tämän lyhyen soittokierroksen jälkeen on taas hyvin kirkkaana mielessä, ettei todellakaan kannata potea huonoa omaatuntoa jos/kun ei asioi kotimaisissa "yrityksissä" ja elinkeinonharjoittajilla vähänkään spesiaalimman asian vuoksi. Kaikkein asiallisin suhtautuminen oli nimim. Ar77:n neuvomassa suutari Haukanvuoressa. Tosin hekään eivät varmaksi luvanneet että juuri minun kenkiini sopivia rautoja löytyy..

Elikkäs, neuvokaahan kuinka ns. upotettujen ja ruuvein kiinnitettävien rosterisien kärkirautojen asentaminen tapahtuu, kiitos. Tai sanotaanko näin, että mistä homma pitäisi aloittaa? No sopivista raudoista ja ruuveista tietenkin.. Eli miten saan selvitettyä oikean raudan koon ja ruuvien pituuden? Mittaamalla varmaankin? Mitä työkaluja tarvitsen ruuvimeisselin lisäksi? Entä onko aiheesta hyviä videotutoriaaleja, jossa homma tehdään ns. viimeisen päälle? Mitä minun tulisi ottaa erityisesti huomioon ja mitä erityisesti varoa? Onko jotain sudenkuoppia? Kuinka suuri riski on, että kalliit kengät tulee pilattua hölmöilyllä/tietämättömyyttään?

"Jos herra eversdi olisi ollud suudari, olisi hän sidä vieläkin!"
-Nikke Pärmi vuonna 1936 Pohjois-Savon rykmentin upseerikerholla-
VASTATUULEEN!

Venemies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3667 : 20.06.17 - klo:14:28 »
Sain tällaisen vastauksen Carminan liikkeestä aiheeseen liittyen. Ei mitään mullistavaa mutta ainakin asiantunteva taho:

Dear Mr. Venemies

We are glad you enjoyed your experience at our store. Thank you very much for your visit.

All of our shoes are Goodyear welted. This construction allows the recrafting of the shoe, we can exchange the whole sole and restore the shoe. Once the sole is worn out you can send them back to us and will exchange them, giving your shoes a second life. You can also choose which kind of soles do you want to have, same leather or rubber ones. Anyway, hope you use them for many years before you need recrafting.

The life of a leather soles vary on many factors, the way we walk, the ground we step... For extending it, depending on the way you step, if you put much pressure on the front it may be a good idea to put metal cap toes. If living in Finland you may waste the soles earlier, not only if the ground is wet, also maybe in winter there is salt or products for preventing the ice that may damage the soles.

Another option is to put the rubber protection after having used the soles for a time.

Hope we helped and that you enjoy your Carmina shoes for a long time.

Don't hesitate to write us if you have any doubts or requests.

Best regards,

Tomi Järvenpää

  • Kisälli
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3668 : 20.06.17 - klo:15:23 »
homma ei varmasti mitään rakettitiedettä ole
Ei olekaan, joten kärkirautojen asentamisen upotettuna pitäisi onnistua keneltä tahansa suutarilta (tai näin ainakin luulisi). Käytännössä homma ei eroa kärkikiilojen laittamisesta kuin ruuvien verran. Itselläni on tällä hetkellä valikoimassa kahta eri kokoa Lulu toe tapseja ja näihin sopivia messinkiruuveja.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3669 : 20.06.17 - klo:15:29 »
Ei olekaan, joten kärkirautojen asentamisen upotettuna pitäisi onnistua keneltä tahansa suutarilta (tai näin ainakin luulisi). Käytännössä homma ei eroa kärkikiilojen laittamisesta kuin ruuvien verran. Itselläni on tällä hetkellä valikoimassa kahta eri kokoa Lulu toe tapseja ja näihin sopivia messinkiruuveja.

Kas.. J.Ervingin mukaan niitä ei pitänyt saada mistään.. (siis sopivia ruuveja) Missähän verstaasi mahtaa sijaita?
VASTATUULEEN!

Tomi Järvenpää

  • Kisälli
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3670 : 20.06.17 - klo:15:37 »
Ei olekaan, joten kärkirautojen asentamisen upotettuna pitäisi onnistua keneltä tahansa suutarilta (tai näin ainakin luulisi). Käytännössä homma ei eroa kärkikiilojen laittamisesta kuin ruuvien verran. Itselläni on tällä hetkellä valikoimassa kahta eri kokoa Lulu toe tapseja ja näihin sopivia messinkiruuveja.
Missähän verstaasi mahtaa sijaita?
Toimin Tampereella, lisätietoja saa tarvittaessa jotta ei mene ihan mainostamiseksi.
« Viimeksi muokattu: 20.06.17 - klo:15:58 kirjoittanut Tomi Järvenpää »

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1029
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3671 : 20.06.17 - klo:17:56 »
Minä olen jo kauan tilannut rautani eBaystä (kumiset suoraan Blakey'siltä) ja asentanut itse. Näin jälki on juuri sellaista, kuin haluaa, homma halvempaa ja pienen harjoittelun jälkeen usein myös vaiva pienempi kuin suutarille ja takaisin ravaaminen. En tosin ole upottanut rautoja nahkaan mutta tuskin sekään kovin vaikeata on.

Niin, pikkuisen sitä vaan karsastaa -tee se itse- hommia aina silloin kun ei ole juuri kyseisestä hommasta aikaisempaa kokemusta. Satojen eurojen tuliteriä kenkiä ei viitsisi muutaman kympin säästön vuoksi pilata. Mutta kuten totesit, homma ei varmasti mitään rakettitiedettä ole, joten ans' kattoo vaikka opettelisi homman itse... Nahantyöstöön tarkoitettuja työkaluja homma kuitenkin vaatii, vai? Kärjen nahkaa kai ohennetaan jotta rauta olisi mahdollisimman pohjan myötäinen?

EDIT: Tuli pirautettua äsken jonkinlaista kuuluisuutta nauttivalle suutari J. Ervingille.. Ei käytä ruuveja (ei kuulemma saa mistään) ja lisäksi kehotti välttämään blogien ja foorumeiden lukemista. Pitävät sisällään kuulemma "turhaa dataa". Haha!

Kotimaisilla käsityöammattilaisilla iskee tänäkin päivänä päälle turhan helposti "ei onnistu täällä, joten ei onnistu missään"-vaihde.

Tuo viimeinen ei ole sinänsä ihan perätön väite. Foorumien kaikukammioissa alkaa kiertää äkkiä aika villejä teorioita esim. juuri kenkien hoidosta, esimerkkeinä legendaariset "gemming failure"-jutut StyleForumilla (jotka lähtivät liikkeelle yhden taitavan mutta nettiin aika provokatiivisesti kirjoittavan vanhan koulun saappaantekijän kirjoittelusta) ja takavuosien CLF-läträykset tällä foorumilla.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3672 : 20.06.17 - klo:21:17 »
^ No onhan se toki niinkin.. Foorumeilla tuppaa kulloisetkin virtaukset näkymään valtavana liikehdintänä ja huonotkin uskomukset ja väitteet voivat elää sitkeässä.. (toki siis suhteutettuna foorumin aktiivikäyttäjien määrään) Piti oikein hakutoiminnolla katsoa, että mitä ihmettä tällä CLF:llä oikein tarkoitettiin... No, eipä tullut aikanaan tuohon villitykseen osallistuttua.
VASTATUULEEN!

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3673 : 20.06.17 - klo:23:38 »
takavuosien CLF-läträykset tällä foorumilla.

Jep. Tämä lähti räpylöistä yhden tekstini jälkeen - vaikka tekstin alussa korostin, että kyseessä oli pari, joka oli lähes murtumavalmiin kuiva ja yksinkertaisesti tarvitsi proseduurin ihan rankalla kädellä. Mainittakoon, että olen siinä rankkuudessa tehnyt käsittelyn vain yhdelle parille, toisten - kuivien, mutta vähemmän kuivien - saatua todella kevyen version siitä.

CLF on pirun hyvä aine ja sillä saa toivottomatkin tapaukset pehmeiksi. Pääosin sen runsas käyttö ei ole tarpeen. Se ei myöskään estä kiillotusta, mikäli käytössä on järki mukana.

Kenkienhuollossa (ja vaatteenhuollossa) pääsee pitkälle kun menee sillä ajatuksella, että menee metodeissa järjestyksessä vähimmän haitan päästä alkaen.

Toisaalta, Ervingille en veisi yhtään pariani pohjaukseen tai huoltoon (kuvista nähtyä rouhimista katsottuani). Ja niitä ruuveja saa mistään, tuossa viime viikon perjantaina katsoin Bemerillä viimeksi kun rautoja ruuvattiin kiinni asiakkaan kenkiin. Myös omissani on, melko tavalla valmistajasta riippumatta. Ehkä sitä Intter Nettiä kannattaa vähän opetella käyttämään, vaikka ylenkatseisesti suhtautuisikin. ;)
« Viimeksi muokattu: 21.06.17 - klo:00:51 kirjoittanut Jussi »
Kaikki villa tottelee rautaa.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #3674 : 21.06.17 - klo:00:20 »
^ Ai niin, kiitoksia muuten Jussi hyvistä kenkävinkeistä. Rakastuin Septiéme Largeuriin ja Carminaan samantien kun olin laatikot avannut. Helvetin hienoja kenkiä ja varsin kohtuullisella rahallisella panostuksella. Carminat tosin pitää vaihtaa puoli numeroa isompiin, mutta hyvää kannattaa odottaa. Septiemet saavat piakkoin ne kuuluisat kolminkertaiset suojakäsittelyt harjauksineen. Sen jälkeen meikäläinen esiintyy ensimmäisen kerran loaferit jalassa. Heh. Enpä olisi vielä muutama vuosi takaperin arvannut.
VASTATUULEEN!