Kirjoittaja Aihe: Pukukoodi: cocktail  (Luettu 19667 kertaa)

Colt

  • Kisälli
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Pukukoodi: cocktail
« : 27.03.22 - klo:23:25 »
Tämä pukukoodi ei ole koskaan täysin avautunut minulle. Olen kuullut selityksen jonka mukaan cocktail-pukukoodi on jotain arkipuvun ja tumman puvun väliltä.

Eli, olisiko oikea valinta vaikkapa sininen puku, valkoinen kauluspaita ja värikäs solmio?

Mikä on teidän käsityksenne pukukoodista ja kuinka itse pukeutuisitte?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Pukukoodi: cocktail
« Vastaus #1 : 28.03.22 - klo:13:38 »
Minä tulkitsen koodin niin, että kyseessä siisti, vähemmän muodollinen asu jossakin komiassa ympäristössä - esim. 4 tai 5 tähden hotellibaari. Tällaiseen voisin laittaa vaikka irtohousut ja -takin tai sitten samettipuvun. Solmio muiden osallistujien mukaan, tarvittaessa pois.

Jos oikein erikseen mainitaan sana cocktail, en saa mielikuvia pikeepaidoista tai farkuista - muutenhan kutsussa lukisi vaikka smart casual. Se tietysti on oma, hankala lajinsa, joka vaihtelee maasta toiseen.

Kiinnostavaa lukea, jos jäsenissä joku on ollut usein cocktail-pippaloissa, ja osaa kertoa enemmän.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1027
    • Profiili
Vs: Pukukoodi: cocktail
« Vastaus #2 : 28.03.22 - klo:15:47 »
Tämä pukukoodi ei ole koskaan täysin avautunut minulle. Olen kuullut selityksen jonka mukaan cocktail-pukukoodi on jotain arkipuvun ja tumman puvun väliltä.

Eli, olisiko oikea valinta vaikkapa sininen puku, valkoinen kauluspaita ja värikäs solmio?

Mikä on teidän käsityksenne pukukoodista ja kuinka itse pukeutuisitte?

Käsitykseni vastaa suunnilleen tätä miesten osalta, naistenvaatteissa cocktail-tilaisuus määrittelee esim. helman pituuden tarkemmin. Puku ns. tumman puvun koodia vapaamuotoisemmin tulkittuna (kesällä tai muuten valoisan aikaan vaaleammatkin harmaat ja pienet kuviot sopivat omaan silmääni, ei raitoja koska ne kuuluvat bisnes- ja työpukeutumisen puolelle) tai hillitymmän pään irtotakki- ja housuasu solmiolla olisivat varmaan omat lähtökohtani, jos kutsussa lukisi noin. Solmion väri samoin vähän tilaisuuden tarkemman luonteen ja vuodenajan mukaan.