Kirjoittaja Aihe: Solkikengät  (Luettu 98541 kertaa)

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Solkikengät
« : 12.03.10 - klo:12:42 »
Yksi monipuolisimmista kengistä on ehdottomasti munkkikengät, jotka sopivat miltei mihin tahansa asuun ja housuihin yhdistettyinä aina fiinistä puvusta erittäin arkiseen kokonaisuuteen. Munkkejahan saa yksi- tai kaksisolkisina ja muilta osin kuin muitakin kenkiä. Olen itse vasta viime aikoina tykästynyt munkkeihin, etenkin tuplasolkisiin, jotka ovat samalla sekä hyvin rennot että tyylikkäät. Onko foorumilla muita munkkikenkäfaneja ja mistä malleista pidätte erityisesti? Hankkisin ehdottomasti C&J:n Lowndesin, jos sitä valmistettaisiin F-lestille.

Osaisiko joku suositella jotain tuplasolkimallia ruskeana ja hopeisilla soljilla (Lowndesin lisäksi), jonka myös Suomeen saisi tilattua? John Lobbit ja Edward Greenit ovat äärimmäisestä upeudestaan huolimatta pois laskuista. Vaihtoehtoisesti, saisikohan joku ammattilainen vaihdettua kullanväriset soljet hopeisiin?
  
« Viimeksi muokattu: 23.03.11 - klo:19:51 kirjoittanut Ville »
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #1 : 12.03.10 - klo:13:03 »
Osaisiko joku suositella jotain tuplasolkimallia ruskeana ja hopeisilla soljilla (Lowndesin lisäksi), jonka myös Suomeen saisi tilattua?

Kalliimmasta päästä on Trickersin Nottingham ja hitusen halvempi sitten Loaken Blackfriars.
Noita pitäisi löytää useammastakin nettikaupasta, joissa tämänkin foorumin lukijat asioivat.

Oma kysymykseni olisi, että millä valmistajille olisi munkkeja brogueina tai puoli-brogueina?
Olen yrittänyt metsästää, mutta aika heikolla menestyksellä ja täällähän oli jossain ketjussa kuvakin moisista. Churchin Piccadilly ja Loaken Telford ovat lähinnä kävelleet vastaan.
« Viimeksi muokattu: 12.03.10 - klo:13:05 kirjoittanut Jälkiviisas »
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #2 : 12.03.10 - klo:13:09 »
Itsellä 3 paria double monkkeja käytössä. 2 MTO paria työn alla tehtaalla.
Tuplissa vaan on sitä jotain...
Varoituksen sana tosin...korkealla jalkapöydällä varustetut herrasmiehet ajautuvat väistämättä ongelmiin näiden kanssa.
Jopa bespokekengissä tulee kuulemma lähes poikkeuksetta ongelmia.

There ain't no rest for the wicked...

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #3 : 12.03.10 - klo:13:36 »
Osaisiko joku suositella jotain tuplasolkimallia ruskeana ja hopeisilla soljilla (Lowndesin lisäksi), jonka myös Suomeen saisi tilattua?

Kalliimmasta päästä on Trickersin Nottingham ja hitusen halvempi sitten Loaken Blackfriars.
Noita pitäisi löytää useammastakin nettikaupasta, joissa tämänkin foorumin lukijat asioivat.

Oma kysymykseni olisi, että millä valmistajille olisi munkkeja brogueina tai puoli-brogueina?
Olen yrittänyt metsästää, mutta aika heikolla menestyksellä ja täällähän oli jossain ketjussa kuvakin moisista. Churchin Piccadilly ja Loaken Telford ovat lähinnä kävelleet vastaan.

Nottinghamia ja Blackfriarseja olen katsellut, mutta ensimmäiset ovat ehkä vähän liian 'vanhanaikaiset' ja jälkimmäiset näyttävät vähän liikaa yksisolkisilta enkä pidä niiden plain toe -mallista. Muistaakseni Alfred Sargentilla on brogue-malliset munkit, vilkaise Pediwearista.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Dan-D

  • Vieras
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #4 : 12.03.10 - klo:13:56 »
Pakko myöntää, että olen ensimmäisiä munkkeja vielä vailla, mutta olen jo jonkun aikaa ollut ihastunut niihin.  En perusta derbyistä, mutta munkeilla saa mukavaa epämuodollista tunnelmaa luotua.  Yksisolkinen on mielestäni rauhallisen tyylikäs, en niin lämpene kaksisolkiselle.  Yksisolkinen toimii erityisesti mahdollisimman vahvalla ja isolla soljella.  Olen tilaamassa tämän kevään aikana ainakin yhdet.  Oxford-kokoelmani on kohtapuoliin sellaisella mallilla, että voin siirtyä vapaamman puolen hankintoihin, ja kahdet-kolmet eriväriset munkit on vuoden sisällä ostolistalla.

Varoituksen sana tosin...korkealla jalkapöydällä varustetut herrasmiehet ajautuvat väistämättä ongelmiin näiden kanssa.

Tämä on mielenkiintoinen tieto.  Rehellisyyden nimissä ihmettelen tätä – siis uskon toki, että asia näin on, mutta ihmettelen, mistä se johtuu.  Tuntuisi siltä, että avoin rakenne (vrt. oxford) suosii korkeaa jalkapöytää, minkä lisäksi remmissä on toki useampia reikiä, joista sopivan säätövaran luulisi löytyvän. 

Itselläni on hivenen korkea jalkapöytä, ei mitenkään pahasti.  Mietityttää kovasti, mahtaako tämä vaikeuttaa munkkisuunnitelmiani.  Toisaalta kokeilemallahan se selviää.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #5 : 12.03.10 - klo:14:07 »

Oma kysymykseni olisi, että millä valmistajille olisi munkkeja brogueina tai puoli-brogueina?


C&J:lta löytyy malli Chalfont.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #6 : 12.03.10 - klo:14:10 »
Selitys piilee tuplamunkkien "läpässä".
Siihen syntyy suuren pinta-alan helposti kiertoa joka taasen ei ole esteettisesti kovinkaan kaunista.
Lisäksi kiristys on huomattavasti vähemmän säädettävissä kuin nauhallisissa kengissä.
Tästä asiasta varoiteltiin niin Alfred Sargentilla kuin myös Trickersillä.
Ensimmäisessä jopa demosivat asiaa sangen mallikkaasti mittauksen yhteydessä. 

Yksivöisissä monkeissa tätä ongelmaa ei kaiketi juurikaan esiinny.

Yksisolkisista omaan silmään mielyttävimmät löytyvät C&J:lta, Church's:lta ja Vassilta.
Pidättäydyn kuitenkin kaksisolkisissa...ellei C&J Monktoneita kävele joskus vastaan vastustamattomaan hintaan.:-)
There ain't no rest for the wicked...

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #7 : 12.03.10 - klo:14:10 »
Olen puolestaan joskus lukenut (muistaakseni Styleforumilta), että munkit olisivat vähän väljemmät kuin oxfordit. Ja kyllähän ne tarjoavat enemmän säätövaraa kuin nauhalliset, joissa nauhojen alle saattaa jäädä häiritsevän suuri V-muoto.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #8 : 12.03.10 - klo:14:12 »
Ammattilaiset olivat aiheesta hyvinkin jämäkästi toista mieltä.
En kehtaa väittää vastaan.
There ain't no rest for the wicked...

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #9 : 12.03.10 - klo:15:23 »
Lainaus
Vaihtoehtoisesti, saisikohan joku ammattilainen vaihdettua kullanväriset soljet hopeisiin?

Osaisikohan joku vastata tähän? Minulla on nimittäin pari mallia mielessä, joissa on kullanväriset soljet. Haluan kuitenkin munkkini hopean/metallin värisillä, joten onnistuisikohan solkien vaihto esim. suutarilta, jos vain löytäisin soljet jostain?
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #10 : 12.03.10 - klo:17:23 »
http://www.styleforum.net/showthread.php?t=170309

Siinä olisi jos koko on sopiva...
Suhteellisen päräyttävät blääkät.
Se joka nuo tuohon hintaan ostaa tulee taputtelemaan itseään olalle jonnin aikaa...edellyttäen että istuvat kunnolla.
Jos olisivat kokoa 43 niin olisivat jo minun.
There ain't no rest for the wicked...

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #11 : 12.03.10 - klo:17:36 »
Tässä mun suosikit. Itse luokittelen nämä munkkikengiksi, eikä esim. loafereiksi.

http://www.moreschishoes.com/detail.asp?pfid=MSC00438

Tuleekohan hieman kommenttia tässä brittiläisen kenkäimperiumin foorumissa (pahoittelut, en osaa sanoa onko tuo yhdyssana, vai kolme erillistä sanaa kuten kirjoitin)

Hyllyssä sekä mustana että ruskeana.
Great minds think alike - fools never differ.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #12 : 12.03.10 - klo:18:02 »
^Käsittääkseni munkkipopot ovat sellaiset jalkineet, jotka kiinnittyvät soljilla. Näin ollen Moreschin malli on vain louferi, jossa on solkikoriste (popot kun eivät vaadi tuota solkea kiinnittyäkseen).
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #13 : 13.03.10 - klo:08:01 »
^Käsittääkseni munkkipopot ovat sellaiset jalkineet, jotka kiinnittyvät soljilla. Näin ollen Moreschin malli on vain louferi, jossa on solkikoriste (popot kun eivät vaadi tuota solkea kiinnittyäkseen).

Kyllä noissa on ihan toimiva solki.
http://www.endless.com/Moreschi-Mens-Tulillo-Slip-Moc/dp/B002JVX1Q8/183-8339165-3369862?ie=UTF8&suppressRedirect=1

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Munkkikengät
« Vastaus #14 : 13.03.10 - klo:08:35 »
ChuckBass, jossain vanhassa katalogissa olen nähnyt solkikenkään viitattavan nimellä patiina.

Jos haluat vaihtoehtoisen nimen :) siis

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.