Kirjoittaja Aihe: Väitöstilaisuuden vieraan etiketti  (Luettu 8139 kertaa)

Willy90

  • Kisälli
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Väitöstilaisuuden vieraan etiketti
« : 30.09.21 - klo:21:24 »
Olen kutsuttu filosofian tohtorin väitökseen, tieteen ala on uskontotiede. Väittelijä on suomenafrikkalainen, karonkkassa syödään afrikkalaista ruokaa ja varmaan muutenkin näkyy afrikkalaisuus. Sain kutsun kirkossa ja minulla oli pyhäpuku päällä, ystäväni toivoi että juuri näin vieraat pukeutuvat pukuun. Ymmärtäen tämän tietenkin niin että ei pyhäpukuun vaan sillä tavalla pukuun kuten se parhaiten sopii väitöstilaisuuteen. Väitöstilaisuudessa vieraalle pukukoodi tumma puku on hyvä.

Minulla on 3 tummaa pukua: tummanharmaa yksirivinen, laivastonsininen yksirivinen ja tummanharmaa neularaitapuku kaksirivisellä napituksella. Varmaan tilaisuuden muodollisuuden takia neularaitapuku ei ole paras valinta. Solmion suhteen kaipaisin kommentteja, että mikä olisi vieraalle hyvä. Harmaa tai hopeinen yksivärinen tai tumma solmio, jossa voi olla hyvin hienovarainen kuviointi. Minulla on liila Luigi Borrellin solmio, jossa on valkoisia pilkkuja ja hyvin pieniä neliöitä, jossa on tyhjää keskellä. Yksi vaihtoehto solmioiden suhteen on myös yksivärinen tumma solmio.

Mitä mieltä olette solmioista ja noista minun puvuista? Mitkä sopii väitöstilaisuuteen vieraalle?
"Terve sielu viihtyy ei vain terveessä vaan myöskin terveellä maulla verhotussa ruumiissa." -Bagheera: Luomakunnan herra

Kolibri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Väitöstilaisuuden vieraan etiketti
« Vastaus #1 : 30.09.21 - klo:23:45 »
Raitapuvun analyysi on oikein: yleensä raitakuvio puvussa ilmaisee bisnestä tai muunlaista äksöniä, joten se ei ole juhlava valinta. Mainitsemasi kaksi muuta ovat täysin ok juhlakäyttöön.

Solmioista (käsittelen vain riittävästi kuvaillut vaihtoehdot):
- Yksivärinen hopea tai helmenharmaa on formaali ja hyvin luonteva juhlavalinta.
- Harmaa yksivärisenä (oletan keski- tai tummansävyisen) menee kiiltävänä vielä juuri ja juuri juhlavasta, mutta ensisijaisena valintana en ottaisi sitä juhliin. Se on hieman tylsä ja superkonservatiivinen.
- Harmaa hienovaraisella kuviolla alkaa sen sijaan olla hyvin mahdollinen optio juhlasolmioksi minunkin seulan läpi.
- Liila on irrotteleva valinta ja mitä vaaleammasta sävystä kyse, niin sitä irrottelevamapaa. En halua dumata sitä lähtökohtaisesti, mutta harkitsisin sitä vasta (ja silloinkin tumman puolella olevana), jos tilaisuuden järjestäjä on suonut vieraille riittävästi vapausasteita pukeutumisen suhteen eikä se ole automaationa otettava oletus.

Itse pukeutuisin melko formaaliin kokonaisuuteen siltä varalta, että väittelijä käyttääkin frakkia tai muuta formaalia väittelyasua, jolloin asukokonaisuus nyökkää kunnioittavasti hänen vaatevalinnan suuntaan. Jos taas jollain ihmeellä itse olisikin väittelijään nähden ylipukeutuja, niin pieleen tuskin on voinut mennä, koska on mennyt vain pääjuhlittavan antaman koodin mukaan.
(This section has abandoned itself)

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1027
    • Profiili
Vs: Väitöstilaisuuden vieraan etiketti
« Vastaus #2 : 01.10.21 - klo:10:29 »
Ei oikeastaan lisättävää edelliseen. Väitöstilaisuuksien ja -karonkkojen muodollisuus vaihtelee vähän yliopistosta toiseen, ja itse väitöstilaisuudessa voi olla paikalla esimerkiksi muita saman laitoksen tutkijoita ja muita tuttuja arkivaatteissa (itse olen yleensä halunnut vetää päälle ainakin irtotakin ja -housut vieraana ollessa). Riippuen väittelijän perhe- ja tuttavapiiristä paikalla on kyllä vähintään eturivissä väkeä myös puvussa, eli se tuskin menee ylipukeutumisen puolelle. Karonkka tapaa olla muodollisempi ja sinne voi periaatteessa pukeutua vieraanakin frakkiin, mutta se optio on käytännössä kuollut. Olen nähnyt kerran väittelijän tutkimusalan Suomeen tuoneen alan emeritusprofessorin ja "grand old manin", joka ei ollut suoraan enää työn ohjaaja tai valvoja tehneen näin ja se toimi, ja kerran väittelijän samanikäisen ystävän tehneen samoin ja se ei toiminut.

Omat suosikkini tällaisiin tilaisuuksiin ovat tavallaan brittiläisiä hääperinteitä seurailevat, kaukaa harmaalta näyttävät hyvin pienet mustavalkoiset tai tummansinivalkoiset geometriset kuviot (esim. tämä, linkin solmio ei enää myynnissä mutta samanhenkisiä löytynee ihan suomalaisistakin tavarataloista) tai sitten muutenkin erittäin monikäyttöinen harmaa grenadiini, joka on tasaista satiinipintaa kiinnostavampi, vaikka aivan puristinen tulkinta saattaakin pitää neulemaista rakennetta epämuodollisena.
« Viimeksi muokattu: 01.10.21 - klo:10:32 kirjoittanut Alhazen »