Keikari > Yhteiskunta
Nettiostokset UK:sta 2021 tammikuusta alkaen
salaryman:
--- Lainaus käyttäjältä: supera - 28.12.20 - klo:22:54 ---Ainoa laillinen vaihtoehto verojen ja tullien välttämiseksi on verkkokaupan siirtäminen EUn sisälle.
--- Lainaus käyttäjältä: salaryman - 28.12.20 - klo:17:39 ---Nähtäväksi jää, pystyvätkö brittiläiset verkkokaupat myymään tuotteitaan EU alueelle ilman arvonlisäveroa. Jos ei, niin tullimuurin takaa tavaraa toimittavat verkkokaupat eivät pärjää mitenkään hintakilpailussa.
--- Lainaus päättyy ---
--- Lainaus päättyy ---
Tarkoitin tuossa sitä, että jos ostaja joutuu maksamaan sekä UK:n että kotimaansa arvonlisäveron, peli on jo menetetty. Muutaman prosentin suuruisella tullimaksulla ei ole niin suurta merkitystä kuin UK:n 20% VAT:lla.
IMHO UK:n sisältä toimittavien nettikauppojen on tästä syystä pakko pystyä myymään ALV 0% hinnoilla pystyäkseen pitämään asiakkaansa EU:n alueella.
Toinen vaihtoehto - minkä uskon jo suurimpien brittiläisten nettikauppiaitten toteuttaneen - on perustaa myyntivarasto EU:n alueelle. Silloin tullit maksetaan silloin kun tavara tuodeen EU: rajojen sisäpuolelle ja VAT sisältyy myyntihintaan, se ei siis näy ostajalle muuten kuin kuitissa. Tämä vaihtoehto ei vaan ole realistinen niille kauppiaille jotka myyvät UK:ssa valmistettuja tuotteita.
Arska:
Vuosia sitten esim. Herring shoes myi EU:n ulkopuolelle ilman Brittien VAT:ia eli saattoivat myydä EU:sta sen ulkopuolelle verovapaasti ja ostaja maksoi vain oman maansa verot. Nyt kun lähtevät unionista, sama ei siis välttämättä onnistu toisin päin (että myisivät EU:n ulkopuolelta EU:hun verovapaasti)?
salaryman:
--- Lainaus käyttäjältä: Arska - 29.12.20 - klo:19:07 ---Vuosia sitten esim. Herring shoes myi EU:n ulkopuolelle ilman Brittien VAT:ia eli saattoivat myydä EU:sta sen ulkopuolelle verovapaasti ja ostaja maksoi vain oman maansa verot. Nyt kun lähtevät unionista, sama ei siis välttämättä onnistu toisin päin (että myisivät EU:n ulkopuolelta EU:hun verovapaasti)?
--- Lainaus päättyy ---
Kysymys taitaa olla ihan brittien omissa käsissä. EU:n sisällähän periaate on se, että VAT maksetaan vain yhteen maahan.
Nyt kun britit ovat EU:n ulkopuolella, brittien näkökulmasta kaikki EU maat ovat "ulkomaita" ja jos lainsäätäjä on sitä mieltä että brittikauppiaat voivat myydä tuotteitaan tullirajan yli tax free myös nettikaupassa, niin sitten UK:n nettikauppojen hintoihin tulee 20% alennus nykyisestä.
Itse uumoilen että jatkossa suomalainen tilaaja saa brittiläisessä nettikaupassa -20% alennuksen ja maksaa tullauksen yhteydessä suomalaisen ALV:n ja tariffin mukaisen tullin.
Esimerkiksi jos tilaan nyt 100€ kenkäparin UK:sta, postimaksu 15€, kokonaiskustannus minulle on 115€
Jatkossa tullattu hinta (100€ + 15€) + 8% = 124,2€, johon päälle arvonlisävero 24% tekee kokonaiskustannukseksi minulle 154€, eli ostos olisi kallistunut 34%.
Mutta jos brittikauppias voi myydä kenkäparin minulle VAT 0%, yhtälö on:
(80€+15€)*1,08 = 102,6€, johon päälle ALV 24% tekee minulle maksettavaa 127€, eli hintavaikutus olisi hiukan alle 10%
(Korjatkaa, jos tuossa on jotain ajatus- tai laskuvirhettä.)
kuoris:
Tilasin Made in England fedoran vielä brexitin alta. Riittää jos tuote on lähtenyt ennen vuodenvaihdetta niin ei tule alvia ja tullia.
Vaikka kysymys ei olisi hinnasta pelkästään, vaivannäkö tuon tullin maksamisen suhteen saa kyllä miettimään kahdesti tilauksia jatkossa.
AriGold:
--- Lainaus käyttäjältä: salaryman - 29.12.20 - klo:19:53 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Arska - 29.12.20 - klo:19:07 ---Vuosia sitten esim. Herring shoes myi EU:n ulkopuolelle ilman Brittien VAT:ia eli saattoivat myydä EU:sta sen ulkopuolelle verovapaasti ja ostaja maksoi vain oman maansa verot. Nyt kun lähtevät unionista, sama ei siis välttämättä onnistu toisin päin (että myisivät EU:n ulkopuolelta EU:hun verovapaasti)?
--- Lainaus päättyy ---
Kysymys taitaa olla ihan brittien omissa käsissä. EU:n sisällähän periaate on se, että VAT maksetaan vain yhteen maahan.
Nyt kun britit ovat EU:n ulkopuolella, brittien näkökulmasta kaikki EU maat ovat "ulkomaita" ja jos lainsäätäjä on sitä mieltä että brittikauppiaat voivat myydä tuotteitaan tullirajan yli tax free myös nettikaupassa, niin sitten UK:n nettikauppojen hintoihin tulee 20% alennus nykyisestä.
Itse uumoilen että jatkossa suomalainen tilaaja saa brittiläisessä nettikaupassa -20% alennuksen ja maksaa tullauksen yhteydessä suomalaisen ALV:n ja tariffin mukaisen tullin.
Esimerkiksi jos tilaan nyt 100€ kenkäparin UK:sta, postimaksu 15€, kokonaiskustannus minulle on 115€
Jatkossa tullattu hinta (100€ + 15€) + 8% = 124,2€, johon päälle arvonlisävero 24% tekee kokonaiskustannukseksi minulle 154€, eli ostos olisi kallistunut 34%.
Mutta jos brittikauppias voi myydä kenkäparin minulle VAT 0%, yhtälö on:
(80€+15€)*1,08 = 102,6€, johon päälle ALV 24% tekee minulle maksettavaa 127€, eli hintavaikutus olisi hiukan alle 10%
(Korjatkaa, jos tuossa on jotain ajatus- tai laskuvirhettä.)
--- Lainaus päättyy ---
Brittiläinen ALV 0% hinta on 83,30 € (100 €/1,2), eli (83,30€+15€)*1,08*1,24 jolloin tuosta tulee 131,70 €. Hintavaikutus olisi tällöin 14,5%
Joo ajatus on oikea, mutta periaatteessahan Brittiläisten kauppojen on jo pitänyt maksaa ALV Suomeen mikäli heidän myyntinsä on ylittänyt 10 000 €:n rajan. Tällöin tuon ALV 0 hinnan tulisi laskea tuon Suomalaisen ALV:n osuuden verran, ei Brittiläisen. En ole vertaillut vaate / kenkäkauppoja, mutta esim pyöräilyliikkeidein hinnat ovat muuttuneet automaattisesti, kun olet vaihtanut toimitusosoitteksi Suomen.
Jos he huomiovat tuon silloin se menisi ((100/1,24)+15€)1,08*1,24 jolloin maksettavaa tulee 128,10 €, hintavaikutus on 11 %
(Ja seuraava korjaa)
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta