Kirjoittaja Aihe: Viinan kanssa läträämisestä  (Luettu 3268 kertaa)

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Viinan kanssa läträämisestä
« : 10.07.19 - klo:19:25 »
Tuossa taannoin tuli törmättyä niksiin, jolla voi häätää ikävät hajut vaatteista. Joko käytettynä hankituista tai ihan itse hiostetuista.

Niksi on sumuttaa vaatteet alkoholilla (vodka), jolloin döfistä tuottava, kuituihin kasvanut bakteerikasvusto kuolee. Ja kun etanoli haihtuu kohtuu nopeasti, vaatteet ovat raikkaat ilman kuluttavaa pesua.

Tuossa linkki erääseen aiheesta kirjotettuun juttuun: https://www.icanstyleu.com/how-to-remove-clothing-odors-with-vodka/

Meidän kaikkien tuntemamme webbikanava Gentleman's Gazzette on myös käsitellyt aihetta: https://www.youtube.com/watch?v=5EwZMAnPIgM

Onko raadilla kokemusta tästä jiposta? Itse olen raikastanut asusteitani vain etikalla, ihan toimiva esimerkiksi teknisten alusvaatteiden esiliotuksessa ennen pyykkikoneeseen menoa. Aremmille vaatteille - esim. puvun takkien kainaloihin - olen sumuttanut vesi-etikkaseosta mielestäni ihan kohtuuhyvin tuloksin. Mutta etanolia ei ole tullut kokeiltua.

Halpakaupasta saunasuojaa hakiessa mukaan lähti pullo spriipolttimiin tarkoitettua bioetanolia. Vodkan käyttö vaatehuollossa olisi alkoholin väärinkäyttöä, joten bioetanoli varmaan lähtee testiin taistelemaan kainalohikeä vastaan.

Eli, oletteko törmänneet tähän kikkaan ja kokeilleet?
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Valtsu

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Vs: Viinan kanssa läträämisestä
« Vastaus #1 : 12.07.19 - klo:14:21 »
Ostin Ebaysta M65 kenttätakin, joka haisi läpensä vanhalta röökiltä. Pesin koneessa kahdesti 60 asteessa eikä juuri ollut vaikutusta. Lopulta päätin kaataa pakkasessa olevat Abdolut Vodkat suihkepulloon ja suihkuttelin takkia sillä. Ei ollut tämän jälkeen enää hajuja, eikä haju pienestä kastumisestakaan ole tullut esiin, vaikka ilmeisesti tällaista voi käydä vanhan vaatteen kastuessa.

tefte

  • Kisälli
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Viinan kanssa läträämisestä
« Vastaus #2 : 16.07.19 - klo:16:48 »
Itse käytän halvinta apteekin desinfiointiainetta suihkepullosta kenkien ja pikkutakkien kainaloiden raikastamiseen.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Viinan kanssa läträämisestä
« Vastaus #3 : 16.07.19 - klo:19:41 »
Itse käytän halvinta apteekin desinfiointiainetta suihkepullosta kenkien

Sama, koskien ebaysta ostettuja vanhoja kenkiä.

Kiinalaiset taas opastivat minulle miten homeisia kenkiä (ei ebaysta ostettuja, vaan subtrooppisessa ilmanalassa ilmastoimattoman huoneen kaapissa pitkään olleita) raikastetaan: ensin suoraan auringonpaisteeseen pariksi päiväksi, jolloin auringon uv-säteily tuhoaisi homeitiöt (?), ja sen jälkeen ruokasoodalla poistetaan haju. Toimi jotenkuten.