Kirjoittaja Aihe: Loake  (Luettu 230060 kertaa)

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Loake
« : 09.02.09 - klo:14:03 »
Noniin.. Tuolla paitaketjussa jonkin verran keskustelua Loaken kengistä jo olikin(http://http://www.keikari.com/foorumi/viewtopic.php?f=8&t=32), mutta avauksesta kiinnostuin Loaken jalkineista siinä määrin, että päätin tilata itselleni koekäyttöön parin. Hankintaan lähti Loaken 1880 mallistoon kuuluva "country style" Burford varsikenkä(http://http://www.loake.co.uk/Shop/Products.aspx?Catalog=Loake+Catalog&ProductID=BUR. Periaatteesta en ole aiemmin kenkiä netistä tilannut, mutta päätin nyt ottaa postimaksun suuruisen riskin ja ensi vaikutelman perusteella tuntuisi kannattaneen.

Sain kengät tänään aamulla UPS:n kuljettamana työpaikalleni ja ovat nyt ensimmäistä päivää sisätiloissa koekäytössä. Kengän pituuden osalta kokoveikkaukseni osui oikeaan ja kenkä on juuri oikean mittainen. EU mitoilla minulle menee pääsääntöisesti numeron 45 kenkä ja tilaamani yksilöt olivat UK mitalla numeroa 10,5. Meikäläisen kapeaan ja matalahkoon jalkaan lesti tuntuu hieman leveältä, mutta kantapää pysyy mukavasti paikallaan, joten koko on riittävän hyvä. Kengän pintanahka on varsin napakkaa tavaraa ja selkeästi laadukkaampaa kuin esim. yksienkään omistamieni Leftien. Tämä on erittäin positiivinen asia, koska keskeisin syy uuden kenkätoimittajan hakemiselle on minulla ollut juurikin tuo Leftien melko heikko pintamateriaalivalikoina. Pohja on tukeva ja jäykähkö, mutta uskoisin tuon vertyvän käytössä. Nahkakenkä kuitenkin vaatii aina jonkin verran sisäänajoa ennen kuin lopullisen arvion jalkineesta voi tehdä. Viimeistelyltään kengät ovat minusta erittäin siistit.

Itselläni ei ole kokemusta varsinaisista high end -jalkineista (Church's, C&J, Lobb, jne.) vaan olen ollut suomalaisten kauppojen valikoimien varassa ja viime vuodet yksinomaan Leftin asiakas. Leftien käyttömukavuuteen olen ollut erittäin tyytyväinen, mutta kuten mainitsin, viime aikoina niiden heikot materiaalit ja huonohko kestävyys ovat alkaneet tökkimään. Loakesta kiinnostuni, koska esim. Herring Shoesin kautta kengille tuli hintaa hieman reilut 200 euroa lepolestien kera. Tämä on noin 100 euroa vähemmän kuin mitä kengistä + lepolesteistä joutuisi Leftillä maksamaan (toki siellä halvempiakin malleja on, mutta minun valinnoillani paketille on järjestäen tullut hintaa yli 300 euroa). Kengissä ensivaikutelma ei välttämättä kerro kaikkea, mutta toistaiseksi ainakin vaikuttaa siltä, että jatkossa unohdan Leftit ja satsaan Loakeen tai arvostetumpiin valmistajiin kunhan pääsen paikan päälle kenkiä sovittelemaan.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Loake
« Vastaus #1 : 09.02.09 - klo:15:10 »
itse ole muutamalta brittitutultani kuullut kehuja nimen omaan tuosta burford-varsibroguesta. näkemieni kuvien perusteella asiallinen kenkä.

loaken kanssa samalla tasolla (eli parempaa kuin vaikkapa left muttei aiavn church's-tasoa) painii mielestäni barkers. omistamani barkersin seymour-derbyt ovat olleet hintaansa (n 100-120 puntaa riippuen mistä hankkii) nähden erittäin asialliset.
get your kicks on route six six six

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Loake
« Vastaus #2 : 09.02.09 - klo:15:20 »
Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
loaken kanssa samalla tasolla (eli parempaa kuin vaikkapa left muttei aiavn church's-tasoa) painii mielestäni barkers. omistamani barkersin seymour-derbyt ovat olleet hintaansa (n 100-120 puntaa riippuen mistä hankkii) nähden erittäin asialliset.

Barker on hauska tapaus. Vaikka käyttökokemuksia minulla ei ole, mutta, esim. Herringshoesin hintojen osalta, Barkerin kengät näyttäisivät tosiaan olevan samassa kategoriassa kuin Loake. Katsokaapa millä hinnalla suomalainen verkkokauppa Brandos niitä kauppaa: http://http://www.brandos.fi/barker-88/?gclid=CPjOpfWvz5gCFQpUtAodpUQj1w.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Loake
« Vastaus #3 : 09.02.09 - klo:15:45 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Barker on hauska tapaus. Vaikka käyttökokemuksia minulla ei ole, mutta, esim. Herringshoesin hintojen osalta, Barkerin kengät näyttäisivät tosiaan olevan samassa kategoriassa kuin Loake. Katsokaapa millä hinnalla suomalainen verkkokauppa Brandos niitä kauppaa: http://http://www.brandos.fi/barker-88/?gclid=CPjOpfWvz5gCFQpUtAodpUQj1w.

olen nähnyt, olen naureskellut. :D imo barkersin kengistä ei kannata 300+ egeä maksaa, etenkään nyt kun punta on varsin alhaalla. sanottakoon tähän, barkers lienee laadultaan hieman tasaisempi kuin loake, jonka eri mallien laadun kesken on aika paljonkin heittoa. burfordit kuuluvat käsitääkseni (omaa kokemusta niistä siis ei ole) loaken parempaan laatupäähän. loaken malli royal on ihan mukiin menevä ivy league full wing -brogue-imitaatio btw.
get your kicks on route six six six

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Loake
« Vastaus #4 : 09.02.09 - klo:16:01 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Kengän pintanahka on varsin napakkaa tavaraa ja selkeästi laadukkaampaa kuin esim. yksienkään omistamieni Leftien. Tämä on erittäin positiivinen asia, koska keskeisin syy uuden kenkätoimittajan hakemiselle on minulla ollut juurikin tuo Leftien melko heikko pintamateriaalivalikoina.

Loakesta kiinnostuni, koska esim. Herring Shoesin kautta kengille tuli hintaa hieman reilut 200 euroa lepolestien kera.

Onnittelut ensimmäisen laatuparisi johdosta, Andy! Ajan myötä jäänet koukkuun, ja uusi rahareikä syntyy jalkineista. Vaan eipä tämä tahtia haittaa; kerran täällä vain eletään.

Suurin ero lienee se, että Left käyttää perusnautaa kun taas Loake järjestään vasikannahkaa. Esimerkiksi Loaken ja C&J:n kaikki mallit tehdään käsin, mutta suurin hintaero syntynee käytetyistä nahkalaaduista. On vasikkaa, ja on vasikkaa. Kaikki kasvisparkittu on aina kovempaa kamaa, ja hidas valmistusprosessi tekee hyvää.

Jos uskallusta on, kannattaa etsiä eBaystä uusia Loakeja. Moni myyjä kauppaa siellä vanhoja mallistoja sekä hajakokoja Herringiäkin edullisemmin. Mikäli tuote ei istukaan, sen saa ajan kanssa myytyä Huutonetissä tai foorumilla.
« Viimeksi muokattu: 09.02.09 - klo:16:47 kirjoittanut Ville »
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Loake
« Vastaus #5 : 09.02.09 - klo:16:06 »
komppaan villeä, kun kerran satsaa parempiin kenkiin, ei paluuta ole.
get your kicks on route six six six

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Loake
« Vastaus #6 : 09.02.09 - klo:17:03 »
Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
Onnittelut ensimmäisen laatuparisi johdosta, Andy! Ajan myötä jäänet koukkuun, ja uusi rahareikä syntyy jalkineista. Vaan eipä tämä tahtia haittaa; kerran täällä vain eletään.

Niin no. Kengät on meikäläisellä ollut rahareikä jo jonkin aikaa. Kuten sanottu niin nämä Loakethan tulevat noin 100 euroa/pari halvemmaksi kuin Leftit joita viime aikoina olen tilaillut. Leftejä myöskin joutuu uusimaan kohtuullisen tiuhaan jos haluaa pysyä asiallisissa jalkineissa. Yksi syy tähän Loake-testiin on nimenomaan kiinnostus hyvin tehtyihin ja kestäviin jalkineisiin. Varsinaista kokoelmaa ei kengistä ole päässyt syntymään, eikä ole kyllä tarkoitus tehdäkään. Tavoitteena on, että olisi kolmet tai neljät kengät (tähän en siis laske sneakereita tai mitään muitakaan vapaa-ajan pilipali läpöttimiä) per kausi (kesä- ja talvijalkineet siis erikseen). Leftejä joutuu uusimaan tällä hetkellä pari paria vuodessa ja tavoitteena olisi hieman hillitä tuota tahtia.

Nämä Burfordit olen ajatellut ns. talvikengiksi. Pitänee kuitenkin asennuttaa kuminen puolipohja tai jotain, että saa hieman paremman pidon/keston tuonne hiekoitetuille ja liukkaille teille. Seuraavaksi hankintalistalla olisivat monk shoet kesäksi.

Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
olen nähnyt, olen naureskellut. :D imo barkersin kengistä ei kannata 300+ egeä maksaa, etenkään nyt kun punta on varsin alhaalla. sanottakoon tähän, barkers lienee laadultaan hieman tasaisempi kuin loake, jonka eri mallien laadun kesken on aika paljonkin heittoa. burfordit kuuluvat käsitääkseni (omaa kokemusta niistä siis ei ole) loaken parempaan laatupäähän. loaken malli royal on ihan mukiin menevä ivy league full wing -brogue-imitaatio btw.

Onkohan kenelläkään käsitystä kuinka suuria heittoja on näiden Loaken mallistojen sisällä? Ulkomaisten foorumien perusteella 1880 on Loaken paras mallisto ja muut sitten heikompia, mutta oikein mistään ei käy ilmi, että onko kengissä isojakin eroja malliston sisällä.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Loake
« Vastaus #7 : 09.02.09 - klo:20:46 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Yksi syy tähän Loake-testiin on nimenomaan kiinnostus hyvin tehtyihin ja kestäviin jalkineisiin.

Muistathan myös ehdottomasti oikean kokoiset ja puiset täyslepolestit. Bexley tarjoaa tässä kohdin parhaan hinta-laatusuhteen.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Loake
« Vastaus #8 : 09.02.09 - klo:21:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Ville"
Muistathan myös ehdottomasti oikean kokoiset ja puiset täyslepolestit. Bexley tarjoaa tässä kohdin parhaan hinta-laatusuhteen.

Lepolestejä on kertynyt jo entuudestaankin, mutta tilasin parille sopivat lepolestit kenkien mukana Herringshoesilta.

Vein parin suutarille puolipohjattavaksi. Paljastui, että suutarikin on Herringshoesin asiakas ja mainitsi muutaman Loake-parinkin omistavansa.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Loake
« Vastaus #9 : 10.02.09 - klo:00:02 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Nämä Burfordit olen ajatellut ns. talvikengiksi. Pitänee kuitenkin asennuttaa kuminen puolipohja tai jotain, että saa hieman paremman pidon/keston tuonne hiekoitetuille ja liukkaille teille. Seuraavaksi hankintalistalla olisivat monk shoet kesäksi.

puolipohjaus on asiallinen ratkaisu meikäläisissä oloissa vaikka tietyt (ulkomaisen nettifoorumien) puristit sen tuomitsevatkin, pelkästään siitä syystä että hiekoitus tuhoaa laadukkaatkin nahkapohjat alata aikayksikön. kokemusta on. eikä nahkapohjilla ole myöskään kauhean hauskaa luistella jäisillä ja lumisilla jalkakäytävillä.
get your kicks on route six six six

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Loake
« Vastaus #10 : 10.02.09 - klo:08:29 »
Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
puolipohjaus on asiallinen ratkaisu meikäläisissä oloissa vaikka tietyt (ulkomaisen nettifoorumien) puristit sen tuomitsevatkin, pelkästään siitä syystä että hiekoitus tuhoaa laadukkaatkin nahkapohjat alata aikayksikön. kokemusta on. eikä nahkapohjilla ole myöskään kauhean hauskaa luistella jäisillä ja lumisilla jalkakäytävillä.

Olen huomannut itsekin tuon puolipohjakammon. Kenkien mukana tulleessa esitelippusessakin varoiteltiin puolipohjista ja kumipohjista, että ne voivat tuhota jalkineet. Nettifoorumien perusteet puolipohjia vastaan kyllä ainakin minusta ontuvat siinä määrin, että päätin ottaa "riskin". Uskoisin suurimman haasteen olevan kosmeettinen ja suutari vakuutteli, että sekin tulee jäämään varsin vähäiseksi.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Mikke

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Re: Loake
« Vastaus #11 : 10.02.09 - klo:10:23 »
Osan kengistäni olen puolipohjannut ja osaa en. Tämä siis vain ulko- ja talvikäyttöön tarkoitetuista, loufereita en ollenkaan koska niitä en talvi- eli hiekotusaikana käytä ulkona. En ole kokenut mainittavaa eroa pohjatun ja pohjaamattoman välillä. Pohjatut eivät ole sen epämukavampia eivätkä ole tuhoutuneet. Toisaalta pelkillä nahkapohjilla on pärjännyt hyvin. Kun pohjanahka karheutuu käytössä, siihen tulee myös pitoa. Erityistä kulumista en ole havainnut. Tällä hetkelläkin on jalassa kymmenisen vuotta vanhat Grensonit, joiden pohja on alkuperäinen ja kuin pistämätön. Pohjaamattomissa on se bonus, että ne kopisevat kivasti sisätiloissa.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Loake
« Vastaus #12 : 10.02.09 - klo:10:56 »
mikke, tosi.

osa nahkapohjaisista kengistäni - eli kevyemmät kesämallit - ovat pohjaamattomia. tosin yhdet vanhat weejuntit pohjasin pidentääkseni niiden kestoikää: kotikaupungissani kun kyvykkäitä nahakpohjia vaihtavia suutareita kun ei tunnu löytyvän. lisäksi haluan välillä käyttää rakastamiani weejuneita jollei nyt kylmimpänä talvena niin välillä hiekoitusaikaan, joka kieltä'mättä kestää varsin pitkään.

dandyandy, mikäli suutarisi osaa hommasi, (kosmeettinen) huolesi on aivan turha. lisäksi, täysbrogueiden mielestäni tuleekin olla raskaat ja hieman paksupohjaiset. en ole koskaan tajunnut ohutpohjaisia brogueita: kruusattu kuviointi ja ohutlinjaisuus eivät mielestäi oikein 'keskustele' ts. visuaalinen kokonaisuus on outo ja epätasapainossa. broguen kuuluu olla jämäkkä, painava ja askeleen tömistä.

internetin taikamaailman pukutumisfoorumeilla on mielestäni varsin paljon hölönlöröä ja turhaa snobbailua, myös kenkäasioissa. toki, mikäli omistaisin mittojeni mukaan tehdyt lobbit, saattaisin jättää ne varsin todennäköisesti puolipohjaamatta sillä kokisin seikan rikokseksi huippukäsityötä vastaan. enpä sellaisia talvella tai muilla surkeilla keleillä käyttäisi muutenkaan.
get your kicks on route six six six

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Loake
« Vastaus #13 : 10.02.09 - klo:11:56 »
Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
internetin taikamaailman pukutumisfoorumeilla on mielestäni varsin paljon hölönlöröä ja turhaa snobbailua, myös kenkäasioissa. toki, mikäli omistaisin mittojeni mukaan tehdyt lobbit, saattaisin jättää ne varsin todennäköisesti puolipohjaamatta sillä kokisin seikan rikokseksi huippukäsityötä vastaan. enpä sellaisia talvella tai muilla surkeilla keleillä käyttäisi muutenkaan.

Hörönlöröä tuntuu riittävänn. Joku väitti vakavissaan huomanneensa, että puolipohjaamisen jälkeen kengät tuntuivat kuumemmilta.

Jos minulla olisi minulle tehdyt Lobbit tai muut ottaisin ne suoraan kumipohjilla jos aikoisin niitä talvella käyttää. Näin olen toiminut nytkin Leftien (pahoittelen rinnastusta, mutta kun Lefteissä yksityiskohtiin pääsee vaikuttamaan) kanssa: kesäkenkiin nahkapohja ja talvikenkiin kumipohja. Eiköhän Lobbiltakin jokin sopiva kumipohjavaihtoehto löydy.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Loake
« Vastaus #14 : 10.02.09 - klo:12:08 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Hörönlöröä tuntuu riittävänn. Joku väitti vakavissaan huomanneensa, että puolipohjaamisen jälkeen kengät tuntuivat kuumemmilta.

LOL kannattaisikohan vaihtaa sukat tms? :D ..kieltämättä yllä mainitun kaltaiset nerokkuudet toimivat mainiona tahatomana komiikkana.

Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Jos minulla olisi minulle tehdyt Lobbit tai muut ottaisin ne suoraan kumipohjilla jos aikoisin niitä talvella käyttää. Näin olen toiminut nytkin Leftien (pahoittelen rinnastusta, mutta kun Lefteissä yksityiskohtiin pääsee vaikuttamaan) kanssa: kesäkenkiin nahkapohja ja talvikenkiin kumipohja. Eiköhän Lobbiltakin jokin sopiva kumipohjavaihtoehto löydy.

hyvä pointti. vibram- tai vastaavilla saanee halutessaan?

itse käytän erityisen huonoilla keleillä siekailematta doc martenseja tai vanhoja desert booteja, loskakeleillä en halua hifistellä paremmilla kengillä. kumikalossit tunnen varsin vieraiksi karuhkolle, riisutulle tyylilleni.
get your kicks on route six six six