Kirjoittaja Aihe: Asianajajien pukeutuminen  (Luettu 5139 kertaa)

Tyro

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Asianajajien pukeutuminen
« : 18.02.10 - klo:22:54 »
Tervetuloa joukkoon. Sopiiko kysyä mikä tämä opiskelemasi ala on?

Sopii tietysti kysyä.

Jos nyt hieman spesifimmin itseäni ilmaisen, tähtäimessä on liikejuridiikan saralle päätyä. Tällähetkellä olen kauppatieteiden opiskelija, kevään jälkeen tarkoitus tulla myös oikeustieteiden tavaajaksi.
« Viimeksi muokattu: 20.02.10 - klo:13:37 kirjoittanut Ville »

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Jurisitien pukeutuminen
« Vastaus #1 : 18.02.10 - klo:23:26 »
.
« Viimeksi muokattu: 04.11.12 - klo:18:17 kirjoittanut ChuckBass »

Tyro

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Jurisitien pukeutuminen
« Vastaus #2 : 18.02.10 - klo:23:46 »
Kiitos kaunis, eiköhän kevät vierähdä ihan mukavasti lukemisen parissa :).

Ja alan pukeutumisesta vielä sikäli, että nimenomaan asiakkaiden parissa toimimiseen viittasin pukeutumisen tarkkuudella. Eiköhän alalla toimijoissa löydy samalla tavalla vapaa-ajallaan crocsien kera iloisesti kirmaavia, kuin muistakin ammattiryhmistä. Itse olen pikkupojasta asti kolmiosaisia liituraitoja salaisesti ihaillut, joten se, että ala sallii moisen työhaalarin, ei ainakaan itselleni haitaksi ole.

Kauneus tyylin muodossa ei ikinä ole hukkaan valunut teko kuitenkaan.
« Viimeksi muokattu: 18.02.10 - klo:23:48 kirjoittanut Tyro »

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Jurisitien pukeutuminen
« Vastaus #3 : 18.02.10 - klo:23:57 »
.
« Viimeksi muokattu: 04.11.12 - klo:18:18 kirjoittanut ChuckBass »

Tyro

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Jurisitien pukeutuminen
« Vastaus #4 : 19.02.10 - klo:00:10 »
Tämä keskustelu menee kieltämättä hieman ohi tervetuloketjun aiheesta. Ymmärsin tarkoittaneesi työpukeutumista. Kiitos tarkennuksesta kuitenkin, myönnän ilmaisseeni itseäni hieman epäselvästi, etenkin alkuperäisen "vaatii"-sanan kanssa :).

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Juristien pukeutuminen
« Vastaus #5 : 20.02.10 - klo:13:10 »
Tässä tunnutaan tekevän yleistys juristit = asianajajat.
Vaikka kirjo lienee yliopistoväestä kaikenlaisten yhdistysmaailmanparantajien kautta virkamiehiin ja sieltä sitten bisnesjuristeihin sekä asianajajiin, joista jälkimmäisten kohdalla tiukka formaalisuus koskee lähinnä vanhimpia sekä isoimpia toimistoja.

Muutenhan kyse ei ole sen erityisemmästä ammattialasta kuin muuallakaan, että joku tutkinto sanelisi pukeutumisen... Ihan näin yleishuomatuksena.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Juristien pukeutuminen
« Vastaus #6 : 20.02.10 - klo:13:21 »
Olet aivan oikeassa Jälkiviisas. Oikeustieteellisestä valmistuneiden (= oikeustieteen maisterit = lakimiehet, juristit) koulutus antaa mahdollisuuden toimia niin laajalla työkentällä, että mitään pukeutusmiskulttuuria heidän kesken on mahdotonta nähdä. Tässä ketjussa tarkoitetaankin selvästi varsinaisissa asianajotehtävissä (ja mahdollisesti asianajajana) toimimista, jolloin ollaan tekemisissä asiakkaiden kanssa.

Uri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Asianajajien pukeutuminen
« Vastaus #7 : 20.02.10 - klo:14:57 »
Itse tiedän pari asianajajaa ketkä eivät todellakaan häävisti pukeudu ja vuosiansiot ovat +200te. Eli voi tolla alalla pärjätä vaikka olis ns peruspukeutuja.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Asianajajien pukeutuminen
« Vastaus #8 : 20.02.10 - klo:16:40 »
.
« Viimeksi muokattu: 04.11.12 - klo:18:18 kirjoittanut ChuckBass »

jukkis33

  • Kisälli
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Asianajajien pukeutuminen
« Vastaus #9 : 20.02.10 - klo:20:57 »
Alaa opiskelevana ja Helsinkiläisessä asianajotoimistossa töissä olleena haluan kommentoida seuraavaa.

Lakimiesten joukkoon mahtuu erittäin sekava joukko hyvin ja huonosti pukeutuneita. Luennolle kerran tullessa yksi proffa pahoitteli ensimmäiseksi, että hänellä ei ollut kravaattia kaulassa. Yksi toinen proffa taas tulee aina teepaidassa luennoimaan.

Asianajoalalla pukukoodi on mustaa ja valkoista, mutta se että kulkee aina puku päällä ei tee vielä kenestäkään hyvin pukeutunutta. En ole nähnyt kuin muutaman hyvin (laadukkaasti ja istuvasti) pukeutuvan asianajajan.

Noissa Helsingin isoissa liikejuridiikan toimistoissa tuntilaskutus alkaa jo olemaan sitä luokkaa, että työn jäljen lisäksi myös ulkoiset puitteet pitää olla kunnossa. Toimistossa, jossa olin kesätöissä, eräs osakas sanoi, että toimiston asiakastilojen pitää olla kuin viidentähden hotellissa. Myös asianajajan ulkoisen habituksen pitää olla uskottava, jotta kehtaa kirjoittaa isoja laskuja.

Tyro

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Asianajajien pukeutuminen
« Vastaus #10 : 21.02.10 - klo:16:25 »
Tässä tunnutaan tekevän yleistys juristit = asianajajat.
Vaikka kirjo lienee yliopistoväestä kaikenlaisten yhdistysmaailmanparantajien kautta virkamiehiin ja sieltä sitten bisnesjuristeihin sekä asianajajiin, joista jälkimmäisten kohdalla tiukka formaalisuus koskee lähinnä vanhimpia sekä isoimpia toimistoja.

Muutenhan kyse ei ole sen erityisemmästä ammattialasta kuin muuallakaan, että joku tutkinto sanelisi pukeutumisen... Ihan näin yleishuomatuksena.

Yleistys syntyi, kun moderaattori irroitti tämän keskustelun omaksi ketjukseen tervetulo-ketjusta. Tarkoitin itse nimenomaan asianajajien pukeutumista alunperin, mutten tahtonut itseäni identifioida asianajajaksi, kun sellainen en vielä kuitenkaan ole.

Noissa Helsingin isoissa liikejuridiikan toimistoissa tuntilaskutus alkaa jo olemaan sitä luokkaa, että työn jäljen lisäksi myös ulkoiset puitteet pitää olla kunnossa. Toimistossa, jossa olin kesätöissä, eräs osakas sanoi, että toimiston asiakastilojen pitää olla kuin viidentähden hotellissa. Myös asianajajan ulkoisen habituksen pitää olla uskottava, jotta kehtaa kirjoittaa isoja laskuja.

Olen samaa mieltä, mielestäni se vain lisää uskottavuutta asiakkaiden silmissä, mikäli asiakas kokee vastapuolen olemuksen huolitelluksi.