Kirjoittaja Aihe: Ompelu ja ompelukoneet  (Luettu 157155 kertaa)

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #30 : 29.03.10 - klo:14:49 »
Mielenkiintoista !

Olen tässä harkinnut saumurin ostoa vaimolle äitienpäivälahjaksi.

Primääri tarve on juurikin paitojen kaventaminen.
Millainen kannattaa ostaa ?

Itselläni ei ole mitään hajua saumureiden erosta, tota yhtä olen käyttänyt :D. Kai niissä nykyään on sama kuin autoissa - kannattaa arvostaa pitkää takuuta ja huollon helppoutta JOS tulee vikoja tai huollettavaa. Ettei välttämättä kannata sitä halvinta tuntematonta merkkiä ostaa :).

Tuli tuossa viikonloppuna taas kavennettua kaksi paitaa ja sopivan rennolla "pikku hiljaa" -tahdilla menee ihan rattosasti aikakin. Samalla alkaa kunnioittamaan materiaalejakin enemmän ja ompelijoiden/vaattureiden/räätäleiden osaamista :).

Sama vanha kaava toimii, silitän ensin reunan että sitä on helppo työstää, sitten ompelukoneen läpi ja sitten saumurilla liialliset pois lähelle alkuperäistä ommelta. Hihassa ei kannata tehdä kovin monimutkaista kuviota -> hankala silittää jälkeenpäin mutkittelevaa saumaa.. Eli kannattaa mennä aika virtaviivaisin linjoin.. :).

PS. Eikä kannata pelästyä jos joutuu ompeleita alkaa ratkomaan, se on huomattavasti helpompi ratkoa ompelukoneen jälkeä kuin siistimiseen tarkoitetun saumurin jälkeä..

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #31 : 29.03.10 - klo:15:22 »
Jossain vaiheessa kun tuossa juttelin vanhempieni kanssa (isäni on toiminut ompelukonekorjaajana monta vuotta aikanaan) niin sanoivat että nyky saumureista hyvin moni on sisuskaluiltaan samat. Eli pikkasen erilaisilla kuorilla brändätään sama laite eri valmistajille. Vanhemmat saumurit on yleensä olleet kestävämpiä (huomaa jo painossakin) ja niitä saa käytettyinä samaan hintaan kuin halvimmat nykyajan saumurit. Niistä toki saattaa jotain hienouksia puuttua.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #32 : 29.03.10 - klo:15:37 »
Mielenkiintoista !

Olen tässä harkinnut saumurin ostoa vaimolle äitienpäivälahjaksi.

Primääri tarve on juurikin paitojen kaventaminen.
Millainen kannattaa ostaa ?

Ompelukone on tähän tarkoitukseen saumuria parempi. En yleisesti ole löytänyt joustosaumojen teon lisäksi mitään välttämätöntä käyttöä saumurille. Kavennukset teen yleensä ranskalaisilla-, laaka- tai katesaumoilla.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #33 : 29.03.10 - klo:17:29 »
Olen tässä harkinnut saumurin ostoa vaimolle äitienpäivälahjaksi.

Primääri tarve on juurikin paitojen kaventaminen.

Ovelaa
Suositellaan täysraittiutta.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #34 : 29.03.10 - klo:17:43 »
Uusi pölynimuri olisi varmaan myös hitti...

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #35 : 29.05.10 - klo:23:40 »
Olisi mukava opiskella hieman ompelemisen "teoriaa ja taktiikkaa". Löytyisikö siis alan ABC:tä tai käsikirjaa, jota voisitte suositella? Nettiversiokin toki käy, mutta kirja on aina parempi.

Lähinnä siis etsin ummikon lähdeteosta tämmöisiin perusjuttuihin kuten lyhennykset, kavennukset, napin ompelu (olen tosissani), vetoketjun vaihto jne. Maalaisjärjelläkin nuo hommat onnistuvat (ja nitojalla, olen yhä tosissani), mutta miksi keksiä pyörää uudestaan? Minulla on kyllä ammattilainen tarvittaessa tukena, mutta en jaksaisi häntä jatkuvasti pikkujutuilla vaivata.

Mitään verhoja tai pöytäliinoja en ole tekemässä, enkä ajatellut kaavoistakaan uusia vaatteita loihtia. Nyt haen vähän kuin vaatteiden muokkauksen Roetzelia (edit - ei niin paksua).
« Viimeksi muokattu: 29.05.10 - klo:23:43 kirjoittanut T. Salama »

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #36 : 31.05.10 - klo:20:26 »
No, hyvin tämä menee, kun on apuna google, youtube ja puhelin :)

Juuri pidensin tuolla minun pinkillä Singer Pretty Womanilla puuvillahousujen lahkeita, eilen lyhensin kahdet vakosamettihousut piilo-ompeleella (se tietty käsin). Hauskaa :)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #37 : 12.07.10 - klo:09:48 »
http://www.ompelukonemyynti.com/ , Hämeen Neule- ja Ompelukone, Tampere, Tuomikirkonkatu 25

Mainostavat ikkunassaan käytettyjä ja huollettuja ompelukoneita alkaen 30e. Ainakin joku Singer oli ikkunassa 50e. Nuo vanhat Singerit jotka painavat kuin synti tuppaavaat olemaan myös pitkäikäisiä joten jos ei tarvi mitään modernia konetta joka tikkaa silhuetin itsestäsi täysin automaattisesti niin nuo voisivat olla ihan harkinnan arvoisia koneita. Ei tarvitse maksaa itseänsä kipeäksi pätevästä koneesta.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #38 : 24.09.10 - klo:09:26 »
Kokeile hakua sanalla 'reweaving'..

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #39 : 24.09.10 - klo:10:52 »
Tietty jos joku näppärä ompelija ottaa tuon korjaamisesta 10e, niin eihän sitä ole järkeä alkaa itse pilaamaan, mutta en ole vielä kysellyt hintatasosta...

Ei voi olla yli 10 euroa. Joku samantapainen (reikä neuleessa) paikkaus maksoi kohdallani vain 6 e. Toki aina myös riippuu maksaako itse tavaran vieminen rahaa ja aikaa.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #40 : 24.11.10 - klo:12:23 »
Puoliso toi Kädentaito messuilta kirjan "Ompelutöiden tekniikat ja materiaalit", ISBN: 978-951-882-855-9
Vaikuttaisi olevan ihan pätevä kirja tälläiselle kokemattomalle, ihan perustietoa miten tehdään napinlävet, ommellaan napit. Erilaiset ompeleet ja niiden käyttötarkoitukset etc.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

zeezee

  • Kisälli
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #41 : 21.11.11 - klo:01:44 »
Onkos kukaan koittanut opetella itse lyhentämään takkien hihoja? Minulle on siunaantunut iso pino takkeja, joissa ei juuri yhdessäkään hihan pituus ole sinne päinkään, pitäisi lyhentää kaikki. Mutta jos vatekappaleen arvo on melkeimpä vähemmän, kuin ompelijan palkka, niin pistää miettimään... Etenkin, kun ilahtuneena havaitsin tämän threadin innoittamana, että paitojen kavennus onnistui suorastaan erinomaisesti ihan itse. Kavereillakin leuka loksui, ennalta naureskelivat ettei tuosta mitään tule, mutta tulos olikin mainio.

Itse "jouduin" juuri tällä viikolla risteilylle, jossa illalliselle toivottiin tummaa pukua. Koska tilaisuudessa oli yli 300 opiskelijaa, tiesin ettei tumma puku olisi loppuillasta kovin tumma, joten marssin H&M:lle, ostin tarjouksessa olleen puvun ja etsin vielä sellaisen kappaleen joka oli likaantunut ja josta siten saisin pesualennuksen. "Puvun" hinnaksi tuli muistaakseni 50 euroa, ja harjasin sen kotona puhtaaksi. Takin hihat olivat valtavan pitkät, kuten henkkamaukan takeissa yleensä. Ajattelin tässä kohtaa noin kuin muutamat muutkin täällä; Saab 9000:n laturin vaihtotyöstä onnistuneena tällainen ompelutyö ei yksinkertaisesti voi olla liian paha nakki.

Purin saumanratkojalla hihansuun ja tutustuin rakenteeseen. Halpispuvun ompelussa oli onneksi fuskattu niin paljon kuin mahdollista, joten rakenne oli melko yksinkertainen. Nappaisin saksilla vain rouheasti pois pituudesta sen minkä piti, ja silitysraudan kanssa taiteillen sekä toisen puolen purkamattomasta hihasta mallia ottaen sain kutakuinkin lopputuloksen, joka näytti ainakin illan hämärässä täysin uskottavalta. Kestää varmaan päivänvaloakin, muttei sentään kovin läheistä tarkastelua nurjalta puolelta. ;) Sen verran kuitenkin touhusta innostuin, että päätin, että jos joskus jään työttömäksi, uusi ammattinimikkeeni tulee olemaan kiroileva ompelijatar. :-)

Yllättävää tässä oli se, että vaikeimmaksi osuudeksi osoittautui neljän napin ompelu takaisin takin hihaan niin, että ne ovat kaikki samassa asennossa, suorassa linjassa ja tasaisin välimatkoin. Kuuden tunnin kokonaisäherryksen seurauksena päätin, että tässä takissa on tästä eteenpäin vain kolme nappia kummassakin hihassa, aiemman neljän sijaan.

Ompelukoneena on muinoin huuto.netistä ostettu 50-lukulainen EVA, joka on valurautaa ja painaa kuin synti.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #42 : 31.01.12 - klo:20:10 »
Piti vähän kaventaa... no ok, leventää paksuja vakosamettihousuja. Tein sen itse, ja aika hyvin onnistuin. Tästä operaatiosta jäi kuitenkin ikävät muistot takamukseen, sillä vanhan taitoksen kohdalla on selkeä jälki. Vakosamettiinhan jää sellainen helposti. Miten saan sen pois? Karstaanko sitä varjalla, vai?

Foorumin ompelijat, apua!

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #43 : 01.02.12 - klo:01:12 »
Piti vähän kaventaa... no ok, leventää paksuja vakosamettihousuja. Tein sen itse, ja aika hyvin onnistuin. Tästä operaatiosta jäi kuitenkin ikävät muistot takamukseen, sillä vanhan taitoksen kohdalla on selkeä jälki. Vakosamettiinhan jää sellainen helposti. Miten saan sen pois? Karstaanko sitä varjalla, vai?

Foorumin ompelijat, apua!

Pese ja harjaa. :)
Kaikki villa tottelee rautaa.

erno

  • Vieras
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #44 : 29.02.12 - klo:08:44 »
Miten kannattaisi yrittää paidan hihojen lyhetämistä itse? Vai kannattaakohan lainkaan:-) Puoli tuumaa - tuuma pitäis saada pois muutamasta paidasta.