Kirjoittaja Aihe: Ompelu ja ompelukoneet  (Luettu 157946 kertaa)

Ernst, Max Ernst

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 689
  • The Hat Makes the Man
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #75 : 21.02.14 - klo:11:14 »
Takin vuori taipuu eri tavoin kuin maantieteellinen vuori. Jos lh viittasi usean vuorin vaihtamiseen, käytti hän oieaa muotoa "vaihtaa vuoreja". Jos kyse olisi maantiteestä, vaihdetaisiin vuoria.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #76 : 21.02.14 - klo:11:45 »
Joo, ei ollut kyse mistään kuitista.

Monikko. Muodolla korostin toiminnan oletettua tavanomaisuutta tekijälleen.

Tahallinen monikko ilmenee usein myös sutkauttelussa: "Jaha, jaha, täällä sitä vaan taloja rakennellaan"
« Viimeksi muokattu: 21.02.14 - klo:11:48 kirjoittanut Lh »

johnhelmet

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #77 : 21.02.14 - klo:12:41 »
Tulkitsin päin mäntyjä siis, pahoittelu. Välillä on vaikea lukea / olla lukematta rivien välistä näin bittiavaruudessa.

Palatakseni tuohon alkuperäiseen kysymykseen ja itse asiaan : minkäänlaista kokemusta vuorin vaihdosta ei ole. Haave gingham-kuvioisesta vuorikankaasta hihassa on ja sillä yritetään pärjätä; kantapään kautta jos ei muuten.
Olisiko teillä näkemyksiä/ideoita mihin muualle kangasta voisi tuputtaa? Kaulus?

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #78 : 21.02.14 - klo:13:14 »
^Eipä mitään. Arvostusta. Itsellä meinaa mennä vaikeammissa ompeluprojekteisss hermo, jos homma takkuaa.

Vahvat mielikuvat erääseen kodintekstiiliin toivat mieleen idean. Kenttätakki taitaa siitä jo kollaasin keinoin ammentaa ;)

johnhelmet

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #79 : 27.02.14 - klo:22:38 »
Projekti on edennyt siihen vaiheeseen, että täytyisi aloittaa napinläpien teko. Onko tästä kenelläkään suurempaa tietämystä? 1.5v sitten Jussi on kirjoittanut asola lucidasta, jonka tiedän olevan työläs ja vähän liian flashy tähän takkiin

johnhelmet

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #80 : 01.03.14 - klo:01:38 »
Projekti etenee.. Tänään jäi saikulla luppoaikaa ja aikaa ruveta pinnistelemään uuden vuorin kanssa.
Vuorikangas on dockersin paidasta joka mulle on jäänyt selästä liian pieneksi. Vasemman kyljen taisin käyttää paidasta tähän projektiin. Kangas itsessään on mukavan pehmeetä ja miellyttävän tuntuista.. Kaikki palat tuli ommeltua käsin ja vasta sommiteltua pakoilleen tässä vaiheessa, saumat eivät tietenkään tule olemaan valmiissa takissa tämän näköiset.
Vetoketju on täysin oma tuotos myös, jota tässä takissa ei alunperin ollut ollenkaan.
[spoiler][/spoiler]
[spoiler][/spoiler]
[spoiler][/spoiler]
[spoiler][/spoiler]

Viimeisessä kuvassa hihasta repsottaa vuori, ei vielä ommeltu kuin olkapään puolelta kiinni.
« Viimeksi muokattu: 01.03.14 - klo:01:40 kirjoittanut johnhelmet »

Don Pedro

  • Vieras
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #81 : 01.03.14 - klo:11:15 »
Projekti etenee..
-------------------clip, clip------------------------------------
Viimeisessä kuvassa hihasta repsottaa vuori, ei vielä ommeltu kuin olkapään puolelta kiinni.
Mielenkiintoista seurata projektin etenemistä, joten jatkossakin kuvia kiitos!
Olet jaksanut hienosti painaa tuon vuorin kanssa, tuosta tulee vielä hieno.

johnhelmet

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #82 : 01.03.14 - klo:16:54 »
Kiitos kommentista Pedro !! Päivittelen mielelläni kuvia takin edetessä :).

puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #83 : 01.03.14 - klo:17:19 »
Tähän aiheeseen sen verran, että joulun alla ostin marketista halvan ompelukoneen.
Siis selkeästi halvempi kuin käytetyt, vanhat, hyvät ompelukoneet.

Olen lyhentänyt yhdet housut, kaventanut kaksia, ommellut vanhaan
Luhdan kesäpusakkaan nauhat kuluneisiin resoreihin ja patjanpäällyksen
takkahuoneen penkin päälle.

Erinomaista jälkeä tekee, helppo käyttää.

Olen tyytyväinen tekemäni työn jälkeen ja tuo on ollut
mukavaa ja tuloksia tuovaa.

Suosittelen kokeilemaan vaikka tuollaisella halvalla
koneella. Jos yhtään antaa sitten myöten ja haluaa harrastustaan
jatkaa niin hankkii kunnon, vaikkapa käytetyn, koneen ja
tekee vielä enemmän itse.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #84 : 05.03.14 - klo:12:28 »
Hyvin näyttää sopivan tuo gingham-kangas vuoriksi - se tuo eloa vanhaan vaatteeseen.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Cisne36

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #85 : 08.04.14 - klo:00:24 »
Takin vuori taipuu eri tavoin kuin maantieteellinen vuori. Jos lh viittasi usean vuorin vaihtamiseen, käytti hän oieaa muotoa "vaihtaa vuoreja". Jos kyse olisi maantiteestä, vaihdetaisiin vuoria.


Nää termit elää, nykyisin ei ole niin tiukkaa:


"Miten vuori taipuu?

Suomen kielen hauskuuksia ovat sanat, jotka samasta perusmuodostaan huolimatta taipuvat eri tavalla. Suomen kielen lautakunta otti Kielikellon mukaan kantaa kahteen eri vuori-sanaan.

"Suomessa on kaksi eri vuori-sanaa, jotka taipuvat eri tavoin: korkeaa mäkeä yms. tarkoittava vuori, joka taipuu vuori, vuoren; adjektiivi on vuoreton. Merkityksessä ’pukineen tms. sisäpuolta verhoava kangas’ sana vuori on lainaa ruotsista ja taipuu vanhan suosituksen mukaan vuorin, vuoria; adjektiivit ovat vuoriton, vuorillinen.

Suomen kielen lautakunta totesi, että vaikka vuori-sanan i:llinen taivutus on hyvin vakiintunut erikoisalalla mm. käsityöterminä, ei kahtalaisesta taivutustavasta ole yleiskielessä haittaa. Samoin voidaan käyttää rinnakkain johdoksia vuorillinen ja vuorellinen sekä vuoriton ja vuoreton."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288674584206.html?pos=ok-nln

Ernst, Max Ernst

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 689
  • The Hat Makes the Man
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #86 : 08.04.14 - klo:06:33 »
No, mä otan sitten mun chinokset...

johnhelmet

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #87 : 11.04.14 - klo:13:19 »
Huh. Pariin otteeseen tähän huudellut tuosta takista, joka on nyt paria nappia vajaa valmis. Nyt takki kokee vielä tuuletusta, näissä armeijan kamoissa on aika voimakas PJ-teltan tuoksu.
Proggis on ollut mielenkiintoinen ja opettanut paljon - en tosin suosittele kenellekkään jos ei pinna kestä ja/tai ei ole aikaa.






Nämä kuvat oikeastaan vaan detaileja napeista, uudesta vuorikankaasta ja vähän takin helman ompeleesta.

Takin muutostyöt piilotettanu spoilerin alle.
[spoiler]
- Selkäsauman lisäys / kavennus selkäsaumasta
- Kavennus sivusaumoista - hihat, kainalot ja torso
- Napit
- Vetoketjun ompelu ja napinläpien teko ja näiden vaatimat muutostyöt
- Uusi vuori
- Hartioiden natsapidikkeiden poisto
- Helman lyhennys ja kiristysnauhan lisäys
- Keskihalkion teko

Kaikki uudet saumat ommeltu 2 kertaan ja yhdellä neulalla, ei siis 2 neulan ketjuommelta.
Olkapäät on ommeltu takaisin kiinni omin kätösin neulalla ja langalla, kuin myös osa vuorikankaasta ja vetoketjusta.
Napit ommeltu kaikista napolilaisista paidoista tutulla crows-foot kuviolla ja nappien langat päällystin itse vahalla.
Vuorikangas on peräisin dockersin kauluspaidasta.[/spoiler]

Muutostyöt kuulostaa helpolta, mutta esim. halkion teko ei ole vain saksilla leikattu lovi. Projekti kyllä aiheutti paljon päänsärkyä, varsinkin vetoketjun ompelu oli melkoinen via dolorosa. Lopputulokseen olen melkoisen tyytyväinen, postailen fittikuvia takista illalla. Takin leikkauksesta tuli melkoisen slimmi, mutta esim. t-paidan kanssa pidettynä äärimmäisen mukava (johtuen siitä, että vuori on erittäin pehmeästä kankaasta)

starsailor

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 353
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #88 : 12.04.14 - klo:11:33 »
Mistä löysit tuollaista pitkää nahkanauhaa helmaan? Tarvitsisin itse samanlaista omaan takkiini. Tuo hajun poistaminen voi olla hankala operaatio, jos kyse varustelekan kamasta. Itse pesin takin kahdesti 60-asteessa, sitten tuuletus talvella 2-3 viikkoa parvekkeella kovassa pakkasessa. Lopulta pesin vielä etikassa, mutta takin kuivuttua haju oli laimentunut ehkä 70-80% alkuperäiseen. Kun asuntoon tuli sisälle, niin takin pystyi haistamaan 3-4 metrin päästä. Mielestäni kyse on homeesta ym. joka ei lähde pois, joten takki päätyi roskikseen.

johnhelmet

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #89 : 12.04.14 - klo:12:26 »
Mulla itseasiassa oli 2 samanlaista takkia. Toisen otin projektiksi kauan sitten, ja yritin värjätä sitä. Lopputulos tästä oli kuitenkin sinilevän värinen takki ja se päätyi kaatopaikalle, tästä takista pelastin kuitenkin kiristysnauhan jota käytin tähän uudempaan projektiin.
Leikkasin kuminauhan keskeltä poikki ja ompelin sen kiinni halkion reunaan, toiseen päähän sidoin tuon nahkanauhan, joka oli n.20cm pitunen. Nahkanauhaa löytyy ihan ompelu/kangas liikkeistä, mutta se ei itsenään toimi kovin hyvin kiristysnauhana, suosittelisin kuminauhaa tuohon käyttöön.