Kirjoittaja Aihe: Ompelu ja ompelukoneet  (Luettu 157120 kertaa)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Ompelu ja ompelukoneet
« : 15.02.10 - klo:16:40 »
Jos vaimo tai tyttöystävä voi auttaa vaihtamaan ainakin selkävuorin, nämä ovat hinnaltaan oikein hyvät.

Tätä asennetta kyllä täytyy hieman paheksua, heijastaahan se "ompelu on naisten juttu" -ajattelua joka on melkoisen vanhentunut.

Ompeleminen ei ole yhtään sen vaikeampaa tai erikoisempaa kuin koneiden rassaaminen, askartelu tai puutyöt. Vuorin vaihtaminen onnistuu ihan keneltä tahansa, kunhan asiaan paneutuu edes hetken. Kysehän lopulta on vain materiaalin liittämisestä toiseen mekaanisella välikappaleella (langalla).
Kaikki villa tottelee rautaa.

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #1 : 15.02.10 - klo:17:09 »
Hyvä Jussi!

meidän perheessä vaimo on suosiolla jättänyt erilaiset ompelutyöt, mukaanlukien ompelukoneen kättö, allekirjoittaneelle. Ei ompelu sentään mitään ydinfysiikkaa ole.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #2 : 15.02.10 - klo:17:25 »
Hyvä Jussi!

meidän perheessä vaimo on suosiolla jättänyt erilaiset ompelutyöt, mukaanlukien ompelukoneen kättö, allekirjoittaneelle. Ei ompelu sentään mitään ydinfysiikkaa ole.

Komppia myös. Itse ajelen ompelukoneella myös mielelläni. Avuttomaksi heittäydyn vasta jos koneeseen tulee joku vika. Silloin puoliso saa sen korjata.. :)
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #3 : 15.02.10 - klo:18:42 »
Kyllä miehen kuin miehen pitää osata ompelukone korjata:-)

dhilsu

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #4 : 15.02.10 - klo:21:24 »
Ompelu-threadi pystyyn!

En osaa käyttää ompelukonetta, mutta olen muutaman vuoden harkinnut sellaisen hankkimista. En ole tosin tehnyt yhtään mitään asian eteen, tietenkään. Kaipaisin ompelukoneelta seuraavia ominaisuuksia:

  - pieni tai muuten helppo siirtää kaappiin/pois.
  - yksinkertainen ja idioottiystävällinen
  - ominaisuuksia (mitä?) sopivasti
  - halpa

Jos joku viisaampi kädestä pitäen näyttäisi, että mitä minun pitää ostaa, niin kohta täälläkin singeri laulaisi!

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #5 : 16.02.10 - klo:08:26 »
Saan jo reuhata tee-se-itse -miehenä ihan riittämiin vm. 1953 ekotalon kanssa (ts. vetää joka nurkasta) joten ompelukoneen käytön opettelulle ei tässä vaiheessa ole aikaa eikä kiinnostusta. Semminkin kun nakkisormiset aikaansaannokseni ala-asteen tekstiilikäsitöissä olivat rupisuudessaan ihan omaa luokkaansa.

Joskus kymmenen vuoden kuluttua kun on toivottavasti vähemän remonttia ja enemmän aikaa voisin harkita.

Irronneet napit tms. ompelen toki omiin vaatteisiini käsin itse.
get your kicks on route six six six

AlecLewain

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 527
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #6 : 16.02.10 - klo:08:30 »
Olen tehnyt muutamia vaatekappaleita tässä taannoin. En omista ompelukonetta, mutta asiaa voisi harkita. Itse asiassa homma kiinnostaisi sen verran paljon, että olen miettinyt (jos saan fudut), että suuntaan vaatturikouluun koulutustuella.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #7 : 16.02.10 - klo:13:26 »
Kunnioitettava suunnitelma, Alec!
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #8 : 16.02.10 - klo:13:32 »
Olen tehnyt muutamia vaatekappaleita tässä taannoin. En omista ompelukonetta, mutta asiaa voisi harkita. Itse asiassa homma kiinnostaisi sen verran paljon, että olen miettinyt (jos saan fudut), että suuntaan vaatturikouluun koulutustuella.

Foorumille oma hovihankkija ;)
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #9 : 16.02.10 - klo:18:38 »
Ompelukoneesta tulisi löytyä tavallisimpien ompeleiden lisäksi ainakin piilo-ommel jolla kätevästi voidaan puvun- tai muut housut lyhentää haluttuun mittaan. Pitkänä miehenä tulee tilattua RTW housut unfinished mitoituksella ja kotikonstein saan housunlahkeet asettumaan haluttuun mittaan. Itselläni on käytössä isoäidin peruja oleva Singer joka osaltaan on osoitus siitä kuinka ennenvanhaan tehtiin laadukasta tavaraa. Kone on kauttaaltaan metallirunkoinen ja painaa kuin synti. Edes farkkujen alisuun ompeleminen (farkkukangasta saattaa saumojen kohdalla olla 12 kerrosta) ei tuota vaikeuksia. Tiedä sitten mihin nämä nykyiset singerit pystyvät. Alla olevassa linkissä on nykyaikainen Singer joka on ainakin huokea, siinä on kaikki tarvittavat ompeleet ja muoviosista johtuen malli tuskin painaa montaa kiloa.

http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_38074_13657_13650_13602_-11_3__43617465676f7279446973706c61793f706172656e745f63617465676f72795f726e3d313336353026746f705f63617465676f72793d31333630322673746f726549643d313030353226636174616c6f6749643d31333035312670616765566965773d2663617465676f727949643d313336353726766965775461736b4e616d653d43617465676f7279446973706c617956696577/

werther

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #10 : 16.02.10 - klo:18:49 »
Ovatkohan nuo paininjalat kuinka standardisoituja eri merkkien ja mallien välillä? Omassa koneessani on vakiovarusteena tulleet siksak-, päärme-, napinläpi- ja vetoketjujalat. Lisävarusteina olisi ollut mm. suoraommel- ja napinkiinnitysjalat jotka voisivat olla mukavia.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #11 : 16.02.10 - klo:19:39 »
Ovatkohan nuo paininjalat kuinka standardisoituja eri merkkien ja mallien välillä? Omassa koneessani on vakiovarusteena tulleet siksak-, päärme-, napinläpi- ja vetoketjujalat. Lisävarusteina olisi ollut mm. suoraommel- ja napinkiinnitysjalat jotka voisivat olla mukavia.
Eri mallien välillä yleensä käyvät, ellei merkki ole sitten päättänyt vaihtaa ihan erilaiseen kiinnitykseen jossain välissä. Eri merkkien välillä voi sitten olla heikkoa saada. Singerin nimeen mielestäni isänikin vannoi kun ompelukonekorjaajana toimi pitkään, vissiin 70 luvulla. Nykyään ei oikeasti vahvaa konetta saa jos ei osta nahanompelukonetta, enemmän kaikkia hienoja (kuinka tarpeellisia) ominaisuuksia toki nykykoneissa on.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #12 : 17.02.10 - klo:05:10 »
Käytän yleensä ompeluun erinomaisesti toimivaa 70-lukulaista Singerin ompelukonetta. Selviää paikoista, joihin muovirakkineet hyytyvät, joten sillä on mahdollista tehdä myös jonkinasteisia raskaampia ompelutöitä (esim. laukkuja ja muuta tarvittavaa). Uskon tiukasti, että koneen paino on suoraan verrannollinen sen suorituskykyyn.

(Purin muuten k.o. koneen huoltoa varten. Sisällä ei ollut yhtään muoviosaa, rungossakin vain bakeliittinen ommelkuvakelevy. Olin vaikuttunut.)


Nykyisellään ompelen huomattavasti vähemmän kuin ennen, mutta juhla-asuja (naisille) on käsistä lähtenyt, samoin kuin jokunen päällystakki (molemmille sukupuolille), hameita, housuja, erilaisia paitoja ja toki pakollinen pukukin. Ommellessa muuten oppii nopeasti ainakin sen, miksi olkasaumassa (ei hihantiessä vaan etu- ja takakappaleen saumassa) puvun kuvio ei yksinkertaisesti voi kohdistua mikäli räätäli osaa vähääkään hommaansa.


Nykyisin oma taito on pahasti ruosteessa, alan opinnoista on sen verran aikaa. Työn alla kuitenkin on yksi pitkän kaavan mukaan kuosittelemalla suunniteltava päällystakki (teen siis kaavat lakanakangasmallia muokkaamalla), joka ehkä ehtii sopivasti ensi talveksi käyttöön. Tavanomaiset lyhennykset, pidennykset ja kavennukset sentään vielä sujuvat, eikä monikaan RTW-ostos päädy käyttöön olematta hetken ajan osiksi purettuna pöydälläni.

Piilo-ompeleet - housuja lyhentäessä ja muutenkin - teen aina käsin ompelemalla. Kotiompelukoneiden piilo-ommel on harvemmin tyydyttävää laatua, lisäksi kyseessä on helppo ja nopea käsinompeluhomma. Koneessa siis tarvitsee suoran ompeleen, siksakin sekä näiden pituus- ja leveyssäädöt (jälkimmäinen tietenkin siksak-ompeleeseen), ei juuri muuta.

Kaikki kirjailut ja muut vastaavat tehdään - tietenkin - käsin. Koneen jälki ei yksinkertaisesti kelpaa.
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo:05:18 kirjoittanut Jussi »
Kaikki villa tottelee rautaa.

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #13 : 18.02.10 - klo:12:46 »
Kieltämättä koneella tehdyt piilo-ompeleet eivät laadullisesti vedä vertoja käsin tehdyille. Muutaman harjoituskerran jälkeen, kunhan vain käyttää tarpeeksi ohutta lankaa ja neulaa, olen onnistunut saamaan aikaan jälkeä joka tyydyttää minua. Ehkä puvunhousut vastedes ompelen käsin.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ompelu ja ompelukoneet
« Vastaus #14 : 22.02.10 - klo:10:20 »
Tämä nyt ei ole ompelua, mutta vaatteiden korjausta kuitenkin joten kirjoittelen tähän topicciin.

Yhdet vanhat paksut villaiset smokkiliivit pitäisi fixata. Liivit on varmaan jostain 1900-1940 luvulta, todella paksua villaa. Ongelma on että joko liivit on jossain välissä eksynyt pesukoneeseen tai jotain muuta katalaan niille tapahtunut. Ongelma on oikeastaan kaulukset jotka ovat menettäneet täysin muotonsa. Kannattaako koittaa kotona prässäystä niille vai viedä pesulaan? Jos liiveistä vielä peli tulee ne menee varmaan Sproilyn käyttöön, jos ei peliä tule niin ei sen suurempaa vahinkoa pääse syntymään kuin että sproily ei näistä pääse nauttimaan :)
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi