Kirjoittaja Aihe: m75-maiharit?  (Luettu 12654 kertaa)

Setok

  • Kisälli
  • Viestejä: 43
  • Caterham, Dr Who, Industrial, Sci-Fi, Solu.co
    • Profiili
m75-maiharit?
« : 25.12.15 - klo:20:48 »
Havaitsin Jyväskylän armeijakaupassa Suomessa valmistetut varsikengät, joissa ilmeisesti Goodyear welt. Näköjään SA on joskus harrastanut moisiakin nykyisten sämpylöiden sijasta (toki näissäkin on aika leveä lesti). Pienen tutkiskelun jälkeen olen todennut ne m75-mallisiksi. Tarjolla käytettynä kympillä, ja jonkun lähteen mukaan kolmella kympillä saisi jostain käyttämättömät.

Juurikaan mitään muuta tietoa en ole netistä löytänyt, enkä ainakaan vielä uskaltanut napata mukaan. Onko kukaan käyttänyt noita, tai onko jollain lisätietoa?
Would you mind not standing on my chest? My hat's on fire.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #1 : 25.12.15 - klo:20:59 »
Kuvia noista varsikengistä? 30€:lla ostan.

Käyttämättömiä intin nahkasaappaita saa 70€:lla netistä. Ommeltu pohja.

Setok

  • Kisälli
  • Viestejä: 43
  • Caterham, Dr Who, Industrial, Sci-Fi, Solu.co
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #2 : 25.12.15 - klo:21:48 »
Kuvia noista varsikengistä? 30€:lla ostan.

Käyttämättömiä intin nahkasaappaita saa 70€:lla netistä. Ommeltu pohja.

Entä €10 käytetyt? Kannattaako?

Nämä ovat siis maihinnousukengät, ei nahkasaappaat.

En siis varsinaisesti juuri heti tänään tarvitse mihinkään kun hyllystä löytyy edellisetkin hollantilaiset maiharit, mutta niiden liimatut pohjat tuppaavat irtoamaan aina vähä väliä... Ei ole tapana ostaa 'kokoelmaan' mitään, vaan kaikki tulee käyttöön jos ostan.
Would you mind not standing on my chest? My hat's on fire.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #3 : 26.12.15 - klo:00:34 »
Ovatkohan nuo ne 1990-luvulla "puupohjiksi" kutsutut varsikengät?

Tykkäsin niistä armeijassa, enemmän kuin m91-mallista. Olivat ikivanhaa erää jo silloin. Sain jostakin syystä parin haltuuni ja ne herättivät huvitusta muissa varusmiehissä. Niissä oli muistaakseni grain-nahkakuvio ja olivat kaikin puolin särmemmät kuin ne mainitut uudemmat sämpylät.

Ostaisin 30 eurolla, lähinnä nostalgiasyistä, en missään nimessä käyttäisi. Yhden m91-parin muuten kulutin siviilissäkin puhki, ja se meni puhki päällisnahasta, pohja vain kesti ja kesti.

Noiden vanhempien varsikenkien pohjahan oli kova ja sileä, suorastaan hengenvaarallinen jäisellä kasarmin pihalla.
« Viimeksi muokattu: 26.12.15 - klo:00:35 kirjoittanut Salama »

Mangrove

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #4 : 26.12.15 - klo:14:13 »
Suomessa valmistettuja goodyear welt kenkiä
Lainaus
Käyttämättömät ja kotimaiset täysnautikkaasta valmistetut pikisaumahiihtokengät. Korot ovat Suomen Gummitehtaan tuotantoa, rakenteeltaan ulkonevat ja kourutetut. Hinta oli 10 € parilta.




puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #5 : 26.12.15 - klo:20:25 »
Tuollaiset ne ovat varmaan olleet jotka aliupseerikoulussani
oli käytössä 80-luvun alkupuolella.
En silloin kiinnittänyt sen suurempaa huomiota kun oli vain
niin hianoa jotta oli tuollaiset. Koko pataljoonassa ei ollut
maihareita käytössä kuin aliupseerikoulussa.
Muuten oli vain nahka- ja kumisaappaat ja pikkukengät.
Haminassakaan ei ollut tuollaisia.

Ostaisin heti kun nuo ja minä olisivat samassa paikassa.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #6 : 26.12.15 - klo:22:53 »
Hämeenlinnan armeijakaupassa noita saattaisi olla, jos uudet löytyy niin ennemmin semmoiset kuin käytetyt. Itse olen muutamat käyttämättömät varsikengat ostanut ihan sulovilen-metodilla kun niitä on ollut Hyrylässä kalustohuutokaupan sivussa tarjolla.

"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Setok

  • Kisälli
  • Viestejä: 43
  • Caterham, Dr Who, Industrial, Sci-Fi, Solu.co
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #7 : 29.12.15 - klo:20:56 »
Noniin, tuolla sitten olikin käyttämättömät versiot hintaan 30eur. Koot 45 ja 47 (mutta ei 46, joka olisi ehkä ollut sopivin). Ei varmaan mistään löydy yhtä jykevät Goodyear Weltatut kengät noin huokeaan hintaan. Aika harmittava, että tuokin taito on Suomesta kadonnut. Aikomus on oikeasti käyttää.

En vieläkään ole löytänyt kunnollisia taustatietoja noista. Edes valmistajaa (olisiko Sievi kun yhdessä pohjallisessa luki?), tai käyttökokemuksia. Ovat siis samat kengät kuin yllämainitut. Mietin, että olisikohan nämä olleet laskuvarjojääkäreiden käytössä. Selittäisi kuvioinnin puutteen pohjasta ja myös sen, että kanta on tuollainen vino (ei tartu köysiin).
« Viimeksi muokattu: 29.12.15 - klo:22:23 kirjoittanut Setok »
Would you mind not standing on my chest? My hat's on fire.

Ihmemies

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #8 : 07.02.16 - klo:13:02 »
Ite ostin käytetyt, kun en oikein tykkää sisäänajosta... ostin kyllä varalle uusiakin, sekä saappaita että maihareita.

Hämeenlinnan SA-kaupan myyjä ainakin osas turista noista kaikenlaista. Sopimusvalmistajia oli monia, ja lestikin vaihteli valmistajittain. Yleensä noissa on nahkaan lyöty valmistajan ja lestin koodi ja valmistusvuosi. Voi olla vähän vaikea erottaa, pitää katsoa oikeassa valossa.

Mitä olen päässyt vertailemaan, niin sievi on tehnyt paskinta laatua (työn jäljeltään ainakin), ja KKK:n (?) kamat ovat olleet hienoimmat. Viimeksi kun kävin niin oli tarjolla nahkapohjaisia saappaita, oli todella hienot saumat ja goodyear weltit. Sievin kengät rinnalla näyttävät kuin neuvostoliitosta tulleelta...  Noissa on siis aika paljon vaihtelua vuodesta ja valmistajasta riippuen. Toisissa on korot kerroksittaista nahkaa, toisessa pelkkää kumia. Nahka kaikissa on kuitenkin todella paksua, tällasta kun sais kaupasta vielä nykyäänkin, niin ostaisin!

Painoahan noilla on, 45 koko painaa mulla 1,2kg/kappale. Ei ehkä kynäniskan jalat vieläkään ole oikein tottuneet noihin, täytyy vuoropäivin käyttää kevyempiä kenkiä :D

Tossa kuvat ilman mitään huoltoa, suoraan häkistä Kalkun ylijäämähuutokaupasta mukaan poimittuna. Lankattuna näyttävät kuin uudelta.


Mun saappaat ja maiharit on vähän matalat lestiltään. Pitää valita toisen sukan tai pohjallisen välillä. Kyllä näillä silti on tullut käveltyä kilometrikaupalla alle -20C pakkasissa. Mun mielestä pohja ei ole ollenkaan kova, vaan hyvinkin joustava. Tosin liukkaat ovat, eli jäällä pitää mennä aika hissunkissun. Mieluummin näitä käyttää kuin uusia ostaa, sen verran monista uusista kengistä on hajonnut 10-15v sisällä pohjat, että vit.... Siis pohja on vain tullut täyteen reikiä, haljennut, murentunut, ... eikä niitä tietenkään vaihdeta mihinkään, kun liimattu ovat.


Ihmemies

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #9 : 14.03.16 - klo:08:47 »
Tossa vielä saman valmistajan (Mänskän Kenkä ilmeisesti) uusi pari:














Reunosta eivät ole jaksaneet kiillottaa sellaiseksi yhtenäiseksi, mitä goodyear welt -kengissä yleensä on. Täytynee kysyä suutarilta, onnistuisko jälkikäteen. Kärjessä on jotain valkoista liimasysteemiä, jonka luulin käytetyssä parissa olevan korjaus. Mutta näemmä ihan feature. Menee hetki kävellä näitä sisään, ero uuden ja sisäänajetun välilä on todella suuri.

30€:llä silti hyvä ostos, etenkin kun laatu on paljon 300€ red wingejä parempi. Samanlaiset sliksit niissäkin on pohjana anyways.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #10 : 14.03.16 - klo:10:32 »
Mistä noita tai nahkasaappaita saa tuohon hintaan? Ja mieluiten niin että saa sovittaa oikean koon.

Setok

  • Kisälli
  • Viestejä: 43
  • Caterham, Dr Who, Industrial, Sci-Fi, Solu.co
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #11 : 14.03.16 - klo:11:55 »
SA-Kaupoista saa (Hämeenlinna, Jyväskylä ainakin).

Pohja ei ole voimakkaasti kuvioitu, mutta olen kokenut, että se toimii varsin hyvin Helsingin jäisillä kaduilla. Vähemmän pito-ongelmia ollut kuin toisissa omistamissani maihareissa. Röpelöinen kuvio ja ehkä käytetty kumiseos toimii. Tosin olen käyttänyt nahkapohjaisiakin talvella :-)
Would you mind not standing on my chest? My hat's on fire.

Ihmemies

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #12 : 15.03.16 - klo:12:55 »
SA-kaupoista joo. Itse asioin Hämeenlinnassa. Kannattaa soittaa ennen kun käy, niillä ei viime näkemältä ollut kuin 44+ kokoja jäljellä. Toisaalta löytyy sit koon 50 maihareita jne, kulemma 52:stakin on mennyt asiakkaille.

Mangrove

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: m75-maiharit?
« Vastaus #14 : 10.12.18 - klo:14:00 »
Löytyipä tuollaiset hyväkuntoiset m/75 varsikengät. Olen viimeeksi tuollaisia pitänyt 1983-1984 Vekaranjärvellä. Taitavat olla niitä viimeisiä hyvin tehtyjä malleja?

Nahka näyttää laadullisesti paremmalta kuin moderneissa varsikengissä, samoin pohjan rakenne. Varrethan näissä eivät ole mitenkään tukevat verrattuna uudempiin malleihin. Kalvottomuus on mielestäni etu. Pohjat ovat käytännössä uuden veroiset eikä ulkopinnoissakaan käytön jälkiä näe.

Käytössäni on tällä hetkellä myös BW KS 2000 -maiharit, joihin olen ollut tyytyväinen. Tukevat, kalvottomat ja melko hyvät myös materiaalin laadun suhteen. Painavat vain melko paljon. Sisävuorauskin täysnahkainen, siitä pisteitä.

Original Swatit ovat kalvolliset, kevyet ja mukavat jalassa. Materiaali muistuttaa vain etäisesti nahkaa, vaikka ne täysinahkaisina ostinkin. Vetoketjut eivät kestäneet kuin pari kuukautta. Nyt olen liimannut ne yläasentoonsa  kaksikonponenttiliimalla. Toimii. Sisävuoraus kangasta.

Näillä mennään ympäri vuoden, pääasiassa vapaa-ajan toimissa, mutta joskus myös töiden parissa. Työkäytössä käytän enimmäkseen turvamaihareita Jalas/Sievi.