Keikari > Yhteiskunta

Statussymboli

<< < (3/9) > >>

SloBo:
Kaikki varmaan ovat kuulleet tarinan / nähneet reportaaseja afrikkalaisista, jotka ostivat lantamajoihinsa statussymbolikseen televisioita, vaikka heillä ei ollut edes sähköjä, saati signaalia. Mielestäni siihen kiteytyy osta statussymbolin määritelmästä: se ei anna arkipäivän askareisiin mitään käytännön lisäarvoa, eli sitä ei hankita käytännön funktion takia. Se voi kuitenkin kohottaa juurikin statusta kiiltävään mieltyneiden harakoiden silmissä.

Et päivittänyt Casiotasi <lisää kallis kellomerkki tähän>:iin, koska halusit nähdä kellonajan paremmin, vaan siksi, että halusit hienomman kellon, mikä ei ole käytännön lisäarvo. Tosiasiassa kello on nykyään lähes aina turhake, koska kaikilla on kännykkä, josta ajan voi myös tarkistaa. Sitten voi miettiä, tarjoaako se iPhone X muka käytännössä jotain, mitä ehkä omistamasi toimiva iPhone 6+ ei pysty tekemään.

Räätälin tekemä puku, joka kiristää, roikkuu ja hiostaa vähemmän kuin entinen Turosi, mahdollisesti tarjoaa käytännön hyödyn. Puvut voivat kuitenkin muuttua statussymboliksi vaikkapa määrällisesti tai laadullisesti: liikaa tai liian hienoja. Pukujen määrä ei kuitenkaan paljastu ennen kuin joku pääsee tutkimaan vaatekaappiasi, joten jos et esittele sitä, saatat olla kuivilla. Joku voi toki pitää mielessään kirjaa kaikesta, mitä on päälläsi nähnyt.

Statussymboleita siis myös esitellään. Herrasmies ei moiseen sorru, edes vilauttamalla - egon ohjailema brassailija kylläkin.

salaryman:
Missähän muuten kulkee raja "herrasmiehen" ja "egon ohjaileman brassailijan" välillä? Molemmat kun näyttävät ulkopuolisen silmissä samalta.

Statusviestintä on ainakin omasta mielestäni äärimmäisen kiinnostava aihe, onhan se esimerkiksi osa neuvottelutaitoja. Voi olla että intoilen tyhjänpäiväisestä asiasta mutta ainakin tällä istumalla pidän kiinni sikankin kommentistaan esittämästä ajatuksesta että kaikissa teoissasi ja olemuksessasi on mukana enemmän tai vähemmän statusviestintää ja tämän kieltäminen tekee meidät autistisiksi sen suhteen, miten meihin statusviestinnällä vaikutetaan ja ennen kaikkea miten voisimme tätä ilmiötä hyödyntää.

paddington:
Hyvä Salaryman.

Kertoisitko jotain esimerkkejä asioista, joiden olet kokenut olevan pyrkimys käyttää statusviestintää sinua kohtaan?

Tai asioita, joilla itse olet pyrkinyt (tai myöhemmin tajunnut yrittäneesi) harjoittaa statusviestintää?

Laurentius:
^Minä ainakin osaisin osaltani vastata molempiin. Onneksi kysyit nimenomaisesti Salarymanilta.

Terv. Nimim. Statusymbolare humanum est 😉

Tumppi$:

--- Lainaus käyttäjältä: SloBo - 05.11.17 - klo:01:47 ---............ Tosiasiassa kello on nykyään lähes aina turhake............

--- Lainaus päättyy ---

Tässä asiassa olen hieman eri mieltä.. Toki se on sitten eri asia, kuinka hienon ja kalliin kellon haluaa ja siinä kohtaa toki aito tarve ei päätöstä useinkaan määrittele. Mutta siis niissä kuvioissa missä itse pyörin, on rannekellolla edelleen ihan oikea ajannäyttäjän funktio.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta