Kirjoittaja Aihe: Puvun hankkiminen verkosta  (Luettu 32433 kertaa)

Mikke

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #15 : 13.02.09 - klo:21:51 »
Lainaus käyttäjältä: "finanssimies"
Miten muuten, onko teille tullut maksettavaksi Amerikan tilauksistanne ALV:ta?

Käsitykseni on, että kaikista EU:n ulkopuolelta tulevista ebay-tuotteista on maksettava ALV 22%, oli tuote käytetty tai ei. Hintaan lasketaan mukaan rahtikulut. Jos arvo ylittää 150 e on maksettava myös tulli. Vain kerran olen joutunut ALV:n maksamaan. En keksi tähän muuta selitystä kuin sen, että on puhdasta sattumaa minkä kollin tulliposti blokkaa haaviinsa. En tiedä vaikuttaako asiaan, mutta ALV:n maksun jälkeen laitoin seuraavan hankinnan myyjälle toivomuksen että tekisi mahdollisimman pienikokoisen paketin...

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #16 : 14.02.09 - klo:11:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Mikke"
Käsitykseni on, että kaikista EU:n ulkopuolelta tulevista ebay-tuotteista on maksettava ALV 22%, oli tuote käytetty tai ei.

Tämä on huutava vääryys. En näe mitään järkeä siinä, että käytettyjä vaatteita tulee verottaa. Tätä voi ajoittain hiukan kiertää pyytämällä myyjää kirjoittamana pakettiin GIFT taikka SAMPLE. Kaikki eivät moiseen suostu, mutta osalle tämä menettely on se ja sama.
« Viimeksi muokattu: 14.02.09 - klo:17:56 kirjoittanut Ville »
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #17 : 14.02.09 - klo:11:53 »
itse olen vaatteiden ohella hankkinut levyjä usa:sta vuosikaudet ja aina ovat tulleet läpi 'gift' tai 'sample' -merkinnöin.
get your kicks on route six six six

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #18 : 14.02.09 - klo:12:17 »
Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
itse olen vaatteiden ohella hankkinut levyjä usa:sta vuosikaudet ja aina ovat tulleet läpi 'gift' tai 'sample' -merkinnöin.

Tämäkään ei käsittääkseni toimi jos lähettäjänä on yritys. Yksityisiltä ostettaessa toki. Itse tilailen Ameriikasta lähinnä painotuotteita, joista ei tullia kanneta laisinkaan ja alvi tulee maksettavaksi vasta 100 euron paikkeilla.

Mistä muuten johtuu, että Jenkeissä on paljon enemmän mielenkiintoisia vaatteita myynnissä? Kuitenkin ne pääsääntöisesti on roudattu vanhalta mantereelta ensin sinne.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

finanssimies

  • Vieras
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #19 : 14.02.09 - klo:12:35 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Mistä muuten johtuu, että Jenkeissä on paljon enemmän mielenkiintoisia vaatteita myynnissä? Kuitenkin ne pääsääntöisesti on roudattu vanhalta mantereelta ensin sinne.

Isommat markkinat ja suurempi epätoivo saada realisoitua irtain omaisuus käteiseksi ennen kuin pankki pistää talon vasaran alle. :-) Sinänsä nurinkurista, että nettikauppojen käytössä jenkit ovat eurooppalaisia edellä, mutta silti maksuliike Amerikan ihmemaassa tapahtuu pääasiassa kaiken maailman shekein.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #20 : 14.02.09 - klo:17:58 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Mistä muuten johtuu, että Jenkeissä on paljon enemmän mielenkiintoisia vaatteita myynnissä? Kuitenkin ne pääsääntöisesti on roudattu vanhalta mantereelta ensin sinne.

Amerikkalaisessa kulttuurissa miehen oletetaan pukeutuvan asemansa mukaisesti. Jos on menestynyt, on jopa suotavaa näyttää se. Myös ostovoima on valtaisa ja verotus kovin erilaista kuin vaikkapa Suomessa. Ehkäpä tärkein syy on kuitenkin laatutietous ja erityisen vaativat herrasmiehet, jotka janoavat yksilöllisyyttä ja luksusta.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #21 : 14.02.09 - klo:19:50 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Tämäkään ei käsittääkseni toimi jos lähettäjänä on yritys. Yksityisiltä ostettaessa toki. Itse tilailen Ameriikasta lähinnä painotuotteita, joista ei tullia kanneta laisinkaan ja alvi tulee maksettavaksi vasta 100 euron paikkeilla.

totta, mitä yrityksiin tulee. tosin levyjä olen vuosikaudet hankkinut ammattikauppiaita mutta niien paketit on aina lähetetty ihan privaatipostina eikä esim ups:llä tai vastaavilla.

Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Mistä muuten johtuu, että Jenkeissä on paljon enemmän mielenkiintoisia vaatteita myynnissä? Kuitenkin ne pääsääntöisesti on roudattu vanhalta mantereelta ensin sinne.

noh noh. onhan ameriikan maalla reilusti omaakin laatutuotantoa, esim andover, j press, (vanha) brooks bros, allen edmonds, alden tms, noin muutamia mainitakseni.

mutta toki villen ja finanssimiehen mainitsemat syytkin ovat paikkansa pitäviä.
get your kicks on route six six six

DeLillo

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #22 : 14.02.09 - klo:20:42 »
Keskustelu ryöppyää jo monessa alkuperäisen aiheen ulkopuolisessa ja hyvä niin, mutta rohkenen vielä vastata alkuperäiseen kysymykseen.

Minulla on yksi postimyynnistä ostettu T.M. Lewinin puku. Rohkenin aikoinaan tilaamaan puvun klassisesta brittiliikkeestä (joka ei tosin ole tunnettu puvuistaan vaan paidoistaan), koska hinta tuntui enemmän kuin sopivalta ja puvulle annettiin palautusoikeus alennusmyynnistä huolimatta. Puku osoittautui loistavaksi: kangas on erittäin hyvälaatuista ja leikkaus on kaltaiselleni honkkelille erittäin hyvä. Hartiat kaipasivat pienen korjauksen, kuten käytännössä kaikki valmisvaatteet ovat minulla vaatineet (ainut poikkeus on Stockmannin ja Kapteenskan myymä saksalainen Barutti, jonka takit istuvat minulla suoraan rekistä). T.M. Lewinin puvuissa housut ovat raakapituudella, joten housut saa helposti täydelliseen pituuteen.

Ostin puvun vanhojen pukujeni kokojen perusteella, mutta valmisvaate vaatii käytännössä aina pieniä korjauksia, joten en edes odottanut aivan täydellistä istuvuutta. Korjausten jälkeen puku on erittäin hyvä.

Gamekeeper

  • Kisälli
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #23 : 14.02.09 - klo:20:55 »
Pakko sanoa tässä kun oli puhetta jenkeistä tilailusta. Itse tilasin apple green polvisukkiini sopivan saman värisen neulepaidan jenkeistä, niin toden totta, alv. ja tullin käsittelymaksu napsahti päälle, villapaidan loppuhinta oli tästä syystä yli 30% kalliimpi kuin myyntihinta... Sen sijaan tilasin haulikkoni uutta tukkia(lue:perä) varten sangen komeaa pahkinäpuuta valtameren takaa, niin hyvin huomaavainen vastapään lähettäjä oli tajunnut tehdä ylläkin jo mainitut temput eli hän oli lähettänyt paketin lahjana. Lähetystunnuksessa luki "wood samples" vaikka todellisuudessa sisällä oli 600$ maksanut klapi turkkilaista pähkinää! Kiitin lähettäjää huomaavaisuudesta. Tällä menettelyllä kaikki verolöpinät jäivät pois. Jos vain voitte vaikuttaa asiaan niin kannattaa sopia lähettäjän kanssa tästä että mitä lukee paketissa. Uskoisin että suurin osa sivuston käyttäjistä on kyllä maksanut ihan tarpeeksi paljon veroeuroja jo tähän maahan ihan omasta palkastaankin.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #24 : 14.02.09 - klo:21:17 »
Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
noh noh. onhan ameriikan maalla reilusti omaakin laatutuotantoa, esim andover, j press, (vanha) brooks bros, allen edmonds, alden tms, noin muutamia mainitakseni.

No onhan se toki näinkin. Oma kiinnostukseni vain kohdistuu eurooppalaisiin vetimiin ja niidenkin markkinat  ovat Jenkeissä melko suuret.Tarkoitukseni ei ollut väheksyä amerikkalaisia valmistajia.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Olazapal

  • Kisälli
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #25 : 15.02.09 - klo:18:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Gamekeeper"
alv. ja tullin käsittelymaksu napsahti päälle, villapaidan loppuhinta oli tästä syystä yli 30% kalliimpi kuin myyntihinta...

Miten ja missä vaiheessa tuo alv ja käsittelymaksu suoritetaan?

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #26 : 15.02.09 - klo:18:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Olazapal"
Miten ja missä vaiheessa tuo alv ja käsittelymaksu suoritetaan?

Tullista paketin saa noutaa ja sinne maksukin tapahtuu. Joillain kuriireilla tuo hoituu palveluna, mutta itse olen ainakin joutunut pääpostissa pyörähtämään (Helsingissä tullilla on palvelupiste pääpostissa).
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Mikke

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #27 : 21.02.09 - klo:13:54 »
Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
itse olen vaatteiden ohella hankkinut levyjä usa:sta vuosikaudet ja aina ovat tulleet läpi 'gift' tai 'sample' -merkinnöin.

Ostin männäviikolla ebaysta kahdet housut ja tämän keskustelun innoittamana pyysin myyjää laittamaan pakettiin gift-merkinnän. Tässä hänen vastauksensa:
"We can not mark the item as a "gift", the item was purchased. We have to show this item was purchased when we go to do our taxes."

Ihan oikein. Miksi myyjä ottaisi pienenkään riskin ammatillisen maineensa suhteen kun hänellä ei ole siinä mitään voitettavana? Maailmassa ja netissä liikkuu kaikenlaisia testaajia ja vedättäjiä, mistä hän voi tietää mitä minulla on mielessä. Tekisin hänen asemassaan samalla tavalla.

Ei muuta kuin jännittämään ilmaantuuko postin lähetysten seurantaan ensimmäiseksi etapiksi Itellan lajittelukeskus vai Siipitien tulliposti.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #28 : 23.02.09 - klo:16:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Mikke"
Ostin männäviikolla ebaysta kahdet housut ja tämän keskustelun innoittamana pyysin myyjää laittamaan pakettiin gift-merkinnän. Tässä hänen vastauksensa:
"We can not mark the item as a "gift", the item was purchased. We have to show this item was purchased when we go to do our taxes."

Ihan oikein. Miksi myyjä ottaisi pienenkään riskin ammatillisen maineensa suhteen kun hänellä ei ole siinä mitään voitettavana? Maailmassa ja netissä liikkuu kaikenlaisia testaajia ja vedättäjiä, mistä hän voi tietää mitä minulla on mielessä. Tekisin hänen asemassaan samalla tavalla.

hmm.. hyvä pointti. oma kokemukseni perustuu lähinnä siihen että olen hankkinut usa:laista tavaraa lähinnä yksityishenkilöiltä, en ammattimaisilata kauppiailta / ebayssa toimivilta verkkokaupoilta. itse asiassa tästä oli (tosielämässä) muutaman tutun kanssa juttuakin tässä päivänä muutamana, josta mainitsemasi seikka kävi ilmi ts. verkkokaupat / ammattimaiset myyjät eivät läheskään aina suostu merkkaamaan 'gift' tai 'sample' ebay-lähetyksiin.
get your kicks on route six six six

finanssimies

  • Vieras
Re: Puvun hankkiminen verkosta
« Vastaus #29 : 26.02.09 - klo:11:30 »
Lainaus käyttäjältä: "finanssimies"
Keräsin hetken rohkeutta ja huusin itselleni puvun eBaysta. Parin viikon päästä on käsillä totuuden hetki kun selviää a) vastaako tuote kuvausta ja b) onko puku sopiva. Minkä verran pukujen housuissa on tavallisesti levennysvaraa vai onko lainkaan?

Niinhän siinä kävi, että paketti jäi tullin haaviin, mutta nyt puku on onnellisesti kotiutettu. Tein loistokaupat, YSL:n upouusi puku kaikkine sivukuluineen irtosi reilulla sadalla eurolla ja istuvuus hipoo täydellisyyttä! Mykistävää.. Olo on kuin olisin ratkaissut jonkun salaisen koodin. :-)