*

tuc

  • *****
  • 1521
    • Profiili
    • Herrainpukimo
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #30 : 12.12.17 - klo:14:17 »
Hardy Amies on sanonut sanan jos toisenkin siitä, millä asenteella tulee hyvä lopputulos.

http://www.anothermag.com/fashion-beauty/3682/10-lessons-in-style-from-hardy-amies

Omaa pohdintaa:

Jos joutuu jatkuvasti miettimään asustustaan tai jos kuvittelee, että henkilön itsensä (=taideteos) sijaan pitää keskittyä vaatteisiin (= taideteoksen raamit) niin metsäänhän siinä mennään.

Taideteoksen raamien tarkoitus on sopia taideteokseen ja korostaa teoksen hyviä ominaisuuksia. Raamit, jotka vievät huomion itse maalaukselta alentavat taideteoksen toritaiteeksi.

Understatement on aina ajankohtaista. Ja sitten vielä se tilastollinen fakta, että lierillinen hattu näyttää alle kolmekymppisillä hyvältä noin yhdellä herralla kymmenestä tuhannesta ja alle nelikymppisillä yhdellä sadasta on hyvä muistaa.
http://www.herrainpukimo.fi - Herrainpukimo, turkulainen vaatekauppa kaikille Suomen herrasmiehille.

*

Ville

  • Satraappi
  • *****
  • 9215
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #31 : 12.12.17 - klo:14:24 »
Noin.

Raameista esimerkkejä: huonoryhtiselle vahvemmin tuetut hartiat, lihaskimpulle vähemmän, laiheliinille väljempi leikkaus, lyhyeltä upslaakit pois, pullealle mahdollisimman tummaa ja kuviotonta kangasta. Nämä eivät ole salaisuuksia, vaan vaatealalla hyväksi havaittuja ratkaisuja, joista kadunmies ei yleensä lue mistään - paitsi jos seuraa oikeita medioita.

Hatuista varmin on lätsä, jos sellaista klassisempaa mutta vähemmän jäykkää asua hakee. Lierihatuissa vaarana on ns. fedoranörtin ilme, jos muut hepeneet eivät ole samaa kaliiberia. Ei siis, please, hattua T-paidan ja tennareiden kanssa.
Minulla on Huutonetissä vaatteita, jotka sinä haluat.

Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #32 : 12.12.17 - klo:20:51 »
Understatement on aina ajankohtaista. Ja sitten vielä se tilastollinen fakta, että lierillinen hattu näyttää alle kolmekymppisillä hyvältä noin yhdellä herralla kymmenestä tuhannesta ja alle nelikymppisillä yhdellä sadasta on hyvä muistaa.

Alle kolmekymppisiä miehiä on tässä maassa n 960k (lähde Tilastokeskus 2016) ja alle neljäkymppisiä n 1,3 milj. eli lierillinen hattu päässä tässä maassa saa kulkea arvon tucin mielestä alle kolmekymppisissä 96 herrashenkilöä ja alle neljäkymppisissä 13k henkilöllä. Kova on muutos iän ylittäessä 30 v
Think of Your Dress Shirt as Your Bulletproof Vest

Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #33 : 12.12.17 - klo:21:10 »
Olettaisin vaatteen vaikuttavan suorituskykyyn ainoastaan, jos he liittävät tietynlaisia ominaisuuksia tavanomaiseen kyseisen vaatteen käyttäjään. Esimerkiksi pukua käyttävän koetaan olevan vaikutusvaltainen. Silloin pukua pitäessä koetaan itsekin olevan vaikutusvaltaisempi kuin yleensä. Toisaalta, jos tietystää vaatteesta ei ole minkäänlaisia oletuksia etukäteen, ei vaikutusta suorittamiseen ole. Vaikutusmekanismina toimii todennäköisesti sekä placebo, että itseään toteuttava ennuste.

En usko placeboon vaikuttavan vaatteiden materiaali.

Olen samoilla linjoilla tässä asiassa. Kahden ihmisen kohtaamistilanteessa sen vastapuolen suhtautuminen sinuun ohjaa huomaamatta sinun omaakin käytöstäsi. Joka taas heijastuu sen kohtaamasi ihmisen käytökseen.

Ajattelen tämän vuorovaikutuksen toimivan siten, että jos kohtaamasi ihminen tekee sinusta ensisilmäyksellä johtopäätöksiä jotka ohjaavat hänen käytöstään sinua kohtaan sinun kannaltasi positiiviseen suuntaan, teet tiedostamattasi tai tiedostaen vastapalveluksen nostamalla omaa rimaasi täyttääksesi sinuun kohdistetut odotukset.

"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

*

tuc

  • *****
  • 1521
    • Profiili
    • Herrainpukimo
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #34 : 13.12.17 - klo:16:22 »
Understatement on aina ajankohtaista. Ja sitten vielä se tilastollinen fakta, että lierillinen hattu näyttää alle kolmekymppisillä hyvältä noin yhdellä herralla kymmenestä tuhannesta ja alle nelikymppisillä yhdellä sadasta on hyvä muistaa.

Alle kolmekymppisiä miehiä on tässä maassa n 960k (lähde Tilastokeskus 2016) ja alle neljäkymppisiä n 1,3 milj. eli lierillinen hattu päässä tässä maassa saa kulkea arvon tucin mielestä alle kolmekymppisissä 96 herrashenkilöä ja alle neljäkymppisissä 13k henkilöllä. Kova on muutos iän ylittäessä 30 v

Todennäköisyys lierihatun toimivuuteen kasvaa logaritmisesti ikävuosien 20-40 välillä.

Mun mielestä saa kuka vaan kulkea ihan miten haluaa. Eri asia on sitten, haluaako näyttää mun mielestäni hyvältä. En usko suurimmalla osalla miehistä olevan suurta tarvetta tyydyttää omaa sartoriaalista silmääni.
« Viimeksi muokattu: 13.12.17 - klo:16:34 kirjoittanut tuc »
http://www.herrainpukimo.fi - Herrainpukimo, turkulainen vaatekauppa kaikille Suomen herrasmiehille.

Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #35 : 13.12.17 - klo:17:06 »
On vapauttavaa oivaltaa että kaikilla muilla on ajatukset niin tiukasti kiinni siinä mitä muut heistä ajattelet etteivät he ennätä ajatella sinua. Eli turha kantaa murhetta siitä mitä muut sinusta ajattelevat.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

*

AT

  • *
  • 104
    • Profiili
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #36 : 13.12.17 - klo:20:17 »
On vapauttavaa oivaltaa että kaikilla muilla on ajatukset niin tiukasti kiinni siinä mitä muut heistä ajattelet etteivät he ennätä ajatella sinua. Eli turha kantaa murhetta siitä mitä muut sinusta ajattelevat.

Touché. Jos kaikki pohtisivat mitä muut heistä ajattelevat ja toimisivat noiden olettamiensa odotusten mukaisesti, kaikki vastaantulijat näyttäisivät samalta - mikäli heihin ehtisimme huomiomme kiinnittää. Onneksi näin ei kuitenkaan ole, eihän?

Jo maallisen vaellukseni tilastollisen puolivälin ylittäneenä voin todeta että elämä on kovin lyhyt käytettäväksi muiden miellyttämiseen.

Aiemmissa viesteissä esitetyn tilastoinnin mukaan yli nelikymppisten on siis suorastaan pakko käyttää lierillistä hattua ollakseen uskottava? Mainiota.
Anteeksi, voitteko kertoa mistä pääsee vuoteen 1936?

Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #37 : 13.12.17 - klo:20:54 »
Rakastan tunteiden matematisointia!

Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #38 : 13.12.17 - klo:22:22 »
Aiemmissa viesteissä esitetyn tilastoinnin mukaan yli nelikymppisten on siis suorastaan pakko käyttää lierillistä hattua ollakseen uskottava? Mainiota.

"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

*

tuc

  • *****
  • 1521
    • Profiili
    • Herrainpukimo
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #39 : 15.12.17 - klo:10:44 »
Aiemmissa viesteissä esitetyn tilastoinnin mukaan yli nelikymppisten on siis suorastaan pakko käyttää lierillistä hattua ollakseen uskottava? Mainiota.

Näinhän se ennen meni. 20-luku takaisin!

http://www.herrainpukimo.fi - Herrainpukimo, turkulainen vaatekauppa kaikille Suomen herrasmiehille.

Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #40 : 12.01.18 - klo:18:32 »
Edelliseen kommenttina. Kun kiinnostuu vaatetusasioista, alkaa jatkuvasti tehdä enemmän huomioita ihmisten vaatteista ja tyylistä, mm televisiossa. Me vuoden -68 jälkeen syntyneet ja eläneet voimme ihmetyksellä katsella näitä vanhoja kuvia miten asiallisesti kadunmiehetkin pukeutuivat takavuosikymmeninä.

Esimerkkejä riittää. Mm HS. kuukausiliite kirjoitti ja julkaisi kuva sadan vuoden takaa sisällissodan ajoilta: tavallisia helsinkiläisiä jonottamassa elintarvikkeita: http://aijaa.com/WjRe2l
Kaikki näyttävät hyvältä, kaikki. Kunnoittavilta ja kunnioitettavilta

Sodan jälkeen suojeluskuntalaisia järjestäytyneenä. http://aijaa.com/ACorQC Kaikilla villakangasulsterit, monilla pikkutakit, kravatit, joillakin rusetit kaulassa.

Tästä nykyaikaisen ja menneen kadunnäkymien kontrastista on kirjoittanut myös mm. Joonas Konstig blogissaan https://joonaskonstig.com/2013/07/19/mita-nistit-opettavat-edistyksesta/,
https://joonaskonstig.com/2012/10/08/mita-charlie-chaplin-opettaa-meille-edistyksesta/
https://joonaskonstig.com/2012/10/10/etta-minua-suutelisi-mies-joka-ei-aja-partaansa/täällä.

Katsoin hiljan Yle areenasta mainion suomalaisia rikosmysteerejä ruotivan sarjan ”Ei vanhene koskaan” erään jakson:https://areena.yle.fi/1-756559 Jaksossa kuvataan erästä henkirikosta, joka tapahtui Helsingin Kumpulassa 1960-luvun alussa. Teosta epäiltiin nuorta miestä, joka jo aikaisemmin oli viettänyt elämää yhteiskunnan marginaalissa. Hänellä oli mm takanaan vankilatuomioita jne. Tuona iltana hän oli ollut palaamassa ravintolasta naisystävänsä kanssa ja poikennut jostain salakapakasta hakemaan lisää viinaa. Matkalla hän oli törmännyt lättähattuihin, jotka olivat käyneet hänen naisystävänsä kimppuun. Hän oli rientänyt sisään asuntoonsa hakemaan veistä ja palannut. Myöhemmin häntä epäiltiin nuoren 16-vuotiaan tytön puukotuksesta välittömästi edellisen tapahtuman jälkeen. Tuntomerkkeinä silminnäkijät kertoivat epäillyllä surmaajalla olleen villakangastakki ja Eden-hattu (sic!)

Eli jos todella yhteiskunnan liepeillä eläneet henkilötkin pukeutuivat -60-luvun alussa hattuun, olipa sitten lättäiseen tai Homburgiin, on pukeutumiskulttuurissa todella tultu valovuosi toiseen suuntaan. Ja niinhän sitä ollaan tultu.

PS. Olen uusi palstalla. En osannut liittää kuvia tähän suoraan. Valitan.

*

Jussi

  • *****
  • 4165
    • Profiili
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #41 : 14.01.18 - klo:12:34 »
PS. Olen uusi palstalla. En osannut liittää kuvia tähän suoraan. Valitan.

Kuvien liittämisessä käytetään jotain hostingpalvelua ja liitetään kuvat sen jälkeen linkkeinä.
Kaikki villa tottelee rautaa.

*

MrDapper

  • *
  • 115
  • Tinkimättömän traditionaalinen. Soviet core -käsit
    • Profiili
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #42 : 13.02.18 - klo:21:20 »
Edelliseen kommenttina. Kun kiinnostuu vaatetusasioista, alkaa jatkuvasti tehdä enemmän huomioita ihmisten vaatteista ja tyylistä, mm televisiossa. Me vuoden -68 jälkeen syntyneet ja eläneet voimme ihmetyksellä katsella näitä vanhoja kuvia miten asiallisesti kadunmiehetkin pukeutuivat takavuosikymmeninä.

Esimerkkejä riittää. Mm HS. kuukausiliite kirjoitti ja julkaisi kuva sadan vuoden takaa sisällissodan ajoilta: tavallisia helsinkiläisiä jonottamassa elintarvikkeita: http://aijaa.com/WjRe2l
Kaikki näyttävät hyvältä, kaikki. Kunnoittavilta ja kunnioitettavilta

Sodan jälkeen suojeluskuntalaisia järjestäytyneenä. http://aijaa.com/ACorQC Kaikilla villakangasulsterit, monilla pikkutakit, kravatit, joillakin rusetit kaulassa.

Tästä nykyaikaisen ja menneen kadunnäkymien kontrastista on kirjoittanut myös mm. Joonas Konstig blogissaan https://joonaskonstig.com/2013/07/19/mita-nistit-opettavat-edistyksesta/,
https://joonaskonstig.com/2012/10/08/mita-charlie-chaplin-opettaa-meille-edistyksesta/
https://joonaskonstig.com/2012/10/10/etta-minua-suutelisi-mies-joka-ei-aja-partaansa/täällä.

Katsoin hiljan Yle areenasta mainion suomalaisia rikosmysteerejä ruotivan sarjan ”Ei vanhene koskaan” erään jakson:https://areena.yle.fi/1-756559 Jaksossa kuvataan erästä henkirikosta, joka tapahtui Helsingin Kumpulassa 1960-luvun alussa. Teosta epäiltiin nuorta miestä, joka jo aikaisemmin oli viettänyt elämää yhteiskunnan marginaalissa. Hänellä oli mm takanaan vankilatuomioita jne. Tuona iltana hän oli ollut palaamassa ravintolasta naisystävänsä kanssa ja poikennut jostain salakapakasta hakemaan lisää viinaa. Matkalla hän oli törmännyt lättähattuihin, jotka olivat käyneet hänen naisystävänsä kimppuun. Hän oli rientänyt sisään asuntoonsa hakemaan veistä ja palannut. Myöhemmin häntä epäiltiin nuoren 16-vuotiaan tytön puukotuksesta välittömästi edellisen tapahtuman jälkeen. Tuntomerkkeinä silminnäkijät kertoivat epäillyllä surmaajalla olleen villakangastakki ja Eden-hattu (sic!)

Eli jos todella yhteiskunnan liepeillä eläneet henkilötkin pukeutuivat -60-luvun alussa hattuun, olipa sitten lättäiseen tai Homburgiin, on pukeutumiskulttuurissa todella tultu valovuosi toiseen suuntaan. Ja niinhän sitä ollaan tultu.

PS. Olen uusi palstalla. En osannut liittää kuvia tähän suoraan. Valitan.

Kiitos linkeistä Konstigin mainioihin kirjoituksiin. Kuvailemasi kehitys on ahdistanut ja vaivannut minua lapsesta saakka, ja kristittynä näen siinä tiettyjä merkityksiä. Kulttuurimarxistit ja liberaalit tuon kehityksen ovat aikaansaaneet, ja pukeutumisen murros on kulkenut käsikynkkää perinteisten arvojen murenemisen kanssa samojen ihmisten toimesta. Nämä itseään suvaitsevana ja liberaalina pitävät postmodernistit ovat internetissä, niin tällä forumilla, ylilaudalla, redditissä kuin muuallakin niitä, jotka pyrkivät demonisoimaan ja tekemään naurunalaiseksi normaalia, klassillista miesten pukeutumista. Heidän lanseeraamiaan käsitteitä on mm. "herrasmieslarppaus", joka tarkoittaa kaikkea muuta kuin nykyisin normatiivista "kasuaalia" pukeutumista. Tällä palstalla esimerkkejä liberaalien asenteista löytyy mm. ketjuista 'Hatut' joissa moni kirjoittaja leimaa pukuhatut postmoderniin liberaaliin kulttuuriin sopimattomiksi jäänteiksi, joiden käyttäjiä he luonnehtivat hyvin rumasti, vaikk'eivät kuunaan sietäisi moista puhetta muista "vähemmistöistä". Ketjussa "klassisen pukeutumisen filosofia" eräs kirjoittaja demonisoi klassisen miesten pukeutumisen assosioimalla sen brittiläiseen 1800-luvun kolonialismiin, kulttuuri-imperialismiin ja rasismiin mikä implikoi että ilmeisesti joku hipsterityyli, metroseksuaalius tms on nykyään sitä poliittisesti korrektia hyvien ihmisten tyyliä.
Itse olen päättänyt taistella tätä kehitystä vastaan ja olla alistumatta siihen. Jos todella elämme liberaalissa, suvaitsevaisessa ja moniarvoisessa yhteiskunnassa, myös konservatiivinen tyyli on suvaittava ilman ivaa ja pilkkaa.
p.s. Mistäköhän tuo rikollinen nuorimies oli saanut homburg -hattunsa ja villakangastakkinsa, kuitenkin kalliita vaatekappaleita...
p.p.s. mukava huomata, että täällä on muitakin pukeutumismuodin nykytilasta huolestuneita.
« Viimeksi muokattu: 18.11.21 - klo:08:43 kirjoittanut MrDapper »
Tinkimättömän traditionaalinen ja formaali. Soviet core -käsitteen isä

*

Siska

  • *
  • 60
    • Profiili
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #43 : 25.02.18 - klo:12:22 »
Itse näkisin, että lyhykäisyydessään pukeutumiskulttuuri on muuttunut siksi, ettei muodolliselle pukeutumiselle ole nähty tarvetta ja osaltaan siksi, että ihmisten enemmistö arvostaa määrää laatua enemmän. Uskoakseni useimmat tällä foorumilla allekirjoittavat väitteen, että on helpompi löytää istuva massatuotettu tuulipuvun takki kuin vastaava pikkutakki.

Tuo larppaus on sinänsä hieman halveeraava muotoiltu ilmaisu, mutta on siinä myös jotakin sisältöäkin. Liian suuri poikkeama normista aiheuttaa mielikuvan siitä, että poikkeama ei ole ulkoapäin saneltua tai sattumaa vaan itsetarkoituksellista ja väittäisinkin, että useimmille ihmisille edellä mainittu syy on helpompi sulattaa kuin jälkimmäinen.

Ihmisistä on mukava ajatella, että puku päällä vastaantuleva ihminen on menossa rippijuhliin tai hautajaisiin, koska he arvottavat toisten käytöstä omista lähtökohdistaan. Samasta syystä on helpompi ymmärtää, että räätäli on perehtynyt pukeutumiseen (koska hänen on työnsä puolesta pakko), kun taas pukeutumiseen perehtynyt insinööri herättää hämmennystä ja mahdollisesti jopa mielikuvan turhamaisuudesta, mikäli tämä vaikuttaa omista lähtökohdista katsottuna järkevimmältä motiivilta.

« Viimeksi muokattu: 21.07.18 - klo:23:37 kirjoittanut Siska »

*

J-P

  • 2
    • Profiili
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #44 : 25.02.18 - klo:15:53 »
Klassisessa pukeutumisessa on säännöt, jotka täytyy osata, ennen kuin niitä voi ruveta tietoisesti rikkomaan. Nämä säännöt ovat joskus kirjattu ylös ihmisten elämän helpottamiseksi.

Yhteiskunnassa on myös sosiaalisia sääntöjä, jotita pitää noudattaa. "Behave properly, dress accordingly". Vaikka 60-luvun sosiaalinen murros toi mukanaan vapaan pukeutumiseen, on silti yhteiskunnassa käyttäytymisnormeja jäljellä, joskin niillä on huomattavasti pienempi sosiaalinen painostus.

Larppaaja on sellainen henkilö, joka sotkee oman ignoranttiudensa tyyliin tai luovuuteen ja pahimmissa tapauksessa vielä tietoisesti tai alitajuisesti rikkoo väärällä tavalla vallitsevia yhteiskunnallisia normeja. Lopputulos on ajastaan, paikastaan ja alkuperäisestä viitatun viiteryhmän tyylistä irrallaan oleva säälittävä olento.