Kirjoittaja Aihe: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"  (Luettu 82630 kertaa)

MrDapper

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 118
  • Tinkimättömän traditionaalinen. Soviet core -käsit
    • Profiili
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #90 : 24.04.20 - klo:11:13 »
Mielenkiintoisia kokemuksia.

Itse käytin helmikuussa vintage Homburgiani ensimmäistä kertaa kadulla. En oikeastaan huomannut että kukaan olisi tuijottanut, vaikka se saattoi johtua siitä, että en vain katsonut. Mielestäni hattu sopi minulle ja oli täysipainoinen osa kokonaisuutta, johon kuului puku ja pitkä päällystakki.

Olen sitä mieltä että maailmaan kyllä mahtuu puhetta ja aina joku ei tykkää siitä kuinka pukeudut. Kerran eräs "herra" otti asiakseen tulla eräässä kapakassa selittämään minulle melkoisessa laitamyötäisessä, kuinka olen epävarma, koska käytän solmiota. Jäin vain myöhemmin miettimään, mitä hatun käyttäminen olisi minusta kertonut?

Luulisin että kun kadulla nykyään näkee mitä oudompia pukeutumistyylejä, mahtuisi joukkoon muutaman perinteinen hattu ilman sen suurempaa kulmien kohottelua. Itse ainakin aion puvun kanssa käyttää aina oikean tilaisuuden tullen hattua. Pitäisi vielä hankkia kesäksi Panama-hattu ja epämuodollisimpiin tilaisuuksiin fedora.

Minäkään en ole huomannut, että homburgiini olisi huomiota kiinnitetty, kerran fedoraan jotkut nuoret keskenään kiinnittivät huomiota. Kyllä täällä Helsingissä näkyy hatun käyttäjiä niin eiköhän siihen olla totuttu.

Hienoa, että käytät homburgia ja asianmukaisen asun kanssa. Itsekin käytän puvun kanssa aina, paitsi vappuna ylioppilaslakkia. En käytä pukua niin usein, että kokisin tarpeelliseksi muodollisemman ja epämuodollisemman pukuhatun. Mikäli puvulle tulee tulevaisuudessa enemmän käyttöä, niin haluaisin harmaan homburgin nykyisen mustan ohelle epämuodollisemmaksi hatuksi, jolloin käyttäisin mustaa homburgia tumman puvun ja harmaata harmaan (jota en vielä? omista) ja sinisen arkipuvun kanssa. Olen vanhoista kuvista ja elokuvista huomannut homburgin olleen aivan arkihattu arkipuvun kanssa käytettynä, joten siinä mielessä sinun ei ole välttämätöntä hankkia fedoraa epämuodollisemmaksi pukuhatuksi, jos et muuten halua.

Panama hankintalistalla itsellänikin, tosin ei niin akuuttina kun kesällä juuri käytän pukua ja pikkutakkia vähiten, pukua tuskin lainkaan. Mikäli tilanne muuttuu, täytyy panaman hankinta implementoida.
Tinkimättömän traditionaalinen ja formaali. Soviet core -käsitteen isä

MrDapper

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 118
  • Tinkimättömän traditionaalinen. Soviet core -käsit
    • Profiili
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #91 : 24.04.20 - klo:13:05 »
Täytyy myös huomioida kokonaistyyli. Jos hattu on tatuoidun, partaisen, kireissä farkuissa kulkevan hipsterin yllä, se on cool. Jos hatun parina on puku, pukukengät ja villakangastakki, silloin se on liian hienoa Suomeen. Luonnollisesti jos kulkee kaikkialle autolla, ei tarvitse miettiä muiden tuijotuksia julkisissa välineissä.

Tiedän että et tässä esitä omia vaan tietynlaisten ihmisten näkemyksiä. Kuitenkin, hipsteriys ja tatuoinnit ne vasta larppausta ovat ja hattu asianmukaisen asun kanssa on tietenkin hienoa, mutt'ei missään nimessä liian. Kun maamme oli paljon köyhempi, oli tuo tyyli yleinen joten nyt kun kuulumme maailman vauraimpiin maihin, meidän kannattaa näyttää se eikä tuollainen ole lainkaan liian hienoa.

Helsingin kantakaupungissa hattuja puvun ja päällystakin kanssa on viimeisen viiden vuoden aikana alkanut kiitettävästi näkymään yhä enemmän, ja siellä jos missä hienon arkkitehtuurin keskellä ne ovat kotonaan.

Enkä Helsingissä ole tuijotusta juuri havainnut.
Tinkimättömän traditionaalinen ja formaali. Soviet core -käsitteen isä

MrDapper

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 118
  • Tinkimättömän traditionaalinen. Soviet core -käsit
    • Profiili
Vs: Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"
« Vastaus #92 : 18.11.21 - klo:08:20 »

........heijastelevat mitä suurimmassa määrin ympäröivän maailman arvoja ja arvostuksia..........

............Eli pukeutumisen rappio on seurausta yleisestä välinpitämättömyyden yleistymisestä yhteiskunnassa..........

Näin ei pitäisi tehdä, että lainaa pitkästä kirjoituksesta vain pari lausetta, koska se voi saattaa alkuperäisen kirjoittajan huonoon valoon, mutta voin todellakin allekirjoittaa nuo kaksi lausetta. On tosiaan "hyvin kiellettyä" puhua noin suoraan nykyään, mutta noin se asia vain valitettavasti on. Itse olen huomannut tuon välinpitämättömyyden ihan omassa tuttavapiirissä varsin konkreettisesti. Tai oikeammin, sitä näkee tänä päivänä ihan joka ainoassa paikassa, myös muuten tälläkin foorumilla. Lyhyestä virsi kaunis osaltani tällä kertaa. Hyvin kirjoitettu postaus kokonaisuudessaankin, vaikka vähän tökerösti lainasin siitä vain nuo pari poimimaani lausetta.

Miten olet tuon välinpitämättömyyden tällä forumilla huomannut?
Tinkimättömän traditionaalinen ja formaali. Soviet core -käsitteen isä