Keikari > Vapaa sana

Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"

<< < (18/19) > >>

taideuniformu:
.

Colt:
Mielenkiintoisia kokemuksia.

Itse käytin helmikuussa vintage Homburgiani ensimmäistä kertaa kadulla. En oikeastaan huomannut että kukaan olisi tuijottanut, vaikka se saattoi johtua siitä, että en vain katsonut. Mielestäni hattu sopi minulle ja oli täysipainoinen osa kokonaisuutta, johon kuului puku ja pitkä päällystakki.

Olen sitä mieltä että maailmaan kyllä mahtuu puhetta ja aina joku ei tykkää siitä kuinka pukeudut. Kerran eräs "herra" otti asiakseen tulla eräässä kapakassa selittämään minulle melkoisessa laitamyötäisessä, kuinka olen epävarma, koska käytän solmiota. Jäin vain myöhemmin miettimään, mitä hatun käyttäminen olisi minusta kertonut?

Luulisin että kun kadulla nykyään näkee mitä oudompia pukeutumistyylejä, mahtuisi joukkoon muutaman perinteinen hattu ilman sen suurempaa kulmien kohottelua. Itse ainakin aion puvun kanssa käyttää aina oikean tilaisuuden tullen hattua. Pitäisi vielä hankkia kesäksi Panama-hattu ja epämuodollisimpiin tilaisuuksiin fedora.

Ville:
Täytyy myös huomioida kokonaistyyli. Jos hattu on tatuoidun, partaisen, kireissä farkuissa kulkevan hipsterin yllä, se on cool. Jos hatun parina on puku, pukukengät ja villakangastakki, silloin se on liian hienoa Suomeen. Luonnollisesti jos kulkee kaikkialle autolla, ei tarvitse miettiä muiden tuijotuksia julkisissa välineissä.

Tumppi$:
Hattu on niitä asusteita mitä en itse harmi kyllä käytä, (pl. pipo - ja sehän ei hattu ole - sekä virkapukineihin kuuluvat) mutta aina kun näen sellaisen, niin mielessäni huudan hurraata ja tekisi joka kerta mieli kehaista sen kantajaa, mikäli asukokonaisuus on muutenkin klassinen ja skarppi. Eli mieleenikään ei tulisi nauraa tai alkaa olettamaan mitään pahaa ko. ihmisestä, vaan aivan päinvastoin. Ihmiset tuntevat todella heikosti historiaa. Nimittäin maailmanhistoriassa ei tarvitse loppujen lopuksi mennä montakaan vuosikymmentä taaksepäin, kun paljain päin kulkevaa miestä pidettiin yleisesti vajaapäisenä/ hölmönä. Joitakin kertoja on vastaan tullut miehiä, joiden karisma on ollut sillä tasolla etten haluaisi olla sen räkänokan housuissa joka koffipäissään erehtyy sellaiselle ihmiselle jotain hatusta "kuittailemaan"...

MrDapper:

--- Lainaus käyttäjältä: uuno - 21.01.20 - klo:19:52 ---
Tuota: ensinnäkin isoisäni käytti Eden-hattua, vaikka oli työläinen.  Ei töissä, vaan kun oli asioilla kaupungilla tms.

Toisekseen - kyllä homburg herättää huomiota.  Esim. pari päivää sitten selkäni takana joku sanoi epäuskoisen kuuloisella äänellä "Charles de Gaulle". (mikä on sikäli kummallista, että ainakin googlen kuvien mukaan hän esiintyy kyllä ihan eri tyylisessä hatussa)

--- Lainaus päättyy ---

Hienoa, että jatkan suvun perinnettä homburgin käytössä, kuten itsekin teen.
Kuten totesit, monella työläiselläkin oli pyhäpukuun myös hattu, homburg tai muu, aikoinaan. Ei ole luokkasidonnainen asia. Siinäkään mielessä hatun käytön puolustaminen ei elitismiä ole.

Mielenkiintoinen tuo De Gaulle -kommentti, googletin kuvahaussa kyseinen henkilön ja eri hattumallien nimet, ja huopahattukuvia ei tullut vastaan. Kummallinen kommentti tosiaan siis.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta