Keikari > Vapaa sana

Klassinen pukeutuminen vs. "Larppaus"

<< < (4/19) > >>

VSL:
-

Jarmo:
Asioita, jotka itselle herättävät larppausfiiliksiä:

-Nuori mies pukeutuu tyypillisesti vanhemman ihmisen käyttämiin vaatteisiin (lapsenkasvoinen mies lierihatussa ja pitkässä trenssissä)
-Istuvuus on huono
-Klassinen vaatekappale yhdistetty sopimattomaan kontekstiin. Esim. aloitusviestissä mainittu trilby yhdistetään risaisiin farkkuihin ja pinsseillä kuorrutettuun kangasolkalaukkuun.
-Klassisten vaatteiden pitäjä ei ole pitänyt ulkonäöstään huolta: siistimätön kaulaparta rehottaa, rasvaiset kampaamattomat hiukset ym.
-Ei ole luonteva vaatteissaan

Kolibri:
^En alkaisi sekoittamaan vaatetyyliä elämäntyyliin, mutta toisen, kolmannen (oletan, että aivan oikeasti risaiset, eikä nätisti patinoidut) ja viidennen kohdan allekirjoitan.

Subjektiivinen luontevuus on hyvin jännä asia. Joskus riittää jo vähäinenkin määrä samastuttavia mielikuvia siedätyshoidoksi ja sitten on se ryhmä, jossa aikaa ja vaivaa menee enemmän päästä käsitys-/uskomus-/arvosuodattimiensa läpi. Ikäluokassani olen taatusti harvinaisuus, joka kokee lierihatut kotoisiksi päässään unohtamatta tietenkään klassisen tyylin pukeutumisen doktriineja. Lähipiirissä olen tyyli-intoilusta ollut sen verta avoin, ettei sieltä ole tullut kummeksuntaa asiasta.

Vuosia sitten, kun sain tarpeekseni pipojen muodottomuudesta ja hiusten littaantumisesta, niin alkoi etsintä kohti tyylikkäämpiä päähineitä, joita ensimmäinen oli baretti. Myöhemmin alitajuisesti alkoi ajautumaan kohti klassista tyyliä, kun halusi jonkun vähemmän ärtsyn päähineen, johon sitten lierihattu oli valinta. Littalätsä on edelleenkin minulle vieraalta tuntuva, johon en osaa kuvitella pukeutuvani mitenkään, vaikka positiivisia esimerkkejä olen nähnytkin ikäluokaltani, mutta luulenpä että lopulliseen tyyli-ideaaliini se ei kuitenkaan tule kuulumaan ideaaligarderoobi huomioonottaen. Silti arvostan niitä, jotka osaavat sillä suorittaa. Sama homma button-down -paidoilla: En vaan koe niitä omakseni, vaikka ymmärrän niiden suosion.

Panamahatun hankkimiseen jotkut saattavat kokea larppausvibaa joko aiemmista mielikuvista, mutta tarpeeksi edistyneellä vaatekaapilla se päässä kävelee mieluusti kaikki kesäpäivät (Vinkki: Vaaleat t-paidat, jos nappipaidat loppuvat kaapista). Itse koin hankinnan alussa lähinnä funktionaaliselta, koska koko aikaa ei viitsi kammata hiusjakausta piiloon puhumattakaan pitkien hiusten kiinnipitämisen kanssa seuraavasta särystä päänahassa + hiuksekkaan päänahan kärähtäminen auringossa on hyvin kärsimyksellistä. Asiaa toki helpotti ns. kotikenttäolo, ja se, kun liikkeestä löytyi sopivia kasvonpiirteitä korostava hattu.

Summa summarum: Sävyt sävyjen sisällä ovat myös jänniä.

salaryman:
^ Peukuttaisin veli Kolibria jos softa antaisi periksi.

Hidas:
Pari ajatusta tuohon alkuviestin mantteliin (sitten ensi talven varalle). Saattaisi toimia, mutta ei ole kovin monikäyttöinen. Kapealinjaiset flanellihousut (vai onko tämä foorumiklisee jo pannassa?) tmv., Bexleyn Enfield-tyyppiset varsikengät, tai chelseat. Yläosaan esim. tummanharmaa roll neck-neule.

Mun on hyvin vaikea nähdä tuolle sopivaa päähinettä. Baretti menee mili-larpiksi, punainen pipo on vähän niin ja näin... Fedora ei ei ei. Lättälätsä on ihan eri maailmasta. Ajurinlakki on vahvaa larppia.  Toisin sanoen tyylillisesti takkiin istuva hattu heittää kokonaisuuden larpiksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta