Kirjoittaja Aihe: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään  (Luettu 106601 kertaa)

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #60 : 26.02.10 - klo:21:12 »
Autokeskusteluissa 'o tempora, o mores' on kovasti vallalla. Mutta hieman tarkemmin katsoen; 20-23 vuotta sitten 100 tkm niin useimmat autot olivat valmiita paaliin (poikkeuksina mersu ja volvo). Nykyään 200-300 tkm on normaalikesto pikkuautoillekin. Huoltovälit ovat nykyään 20-30 tkm, ennen 5-10 tkm. Tekniika on mennyt valtavasti eteenpäin ja luotettavuus on parantunut. Iso kiitos kuuluu elektroniikalle ja paremmille öljyille. Mutta nykyautojen viat ovat mystisiä ja itse ei juuri pysty korjaamaan. Tässä taitaa päteä psykologiassa kovin suosittu hallinnan tunne - entisaikoina autoja pystyi korjaamaan itse/viat olivat yksinkertaisia.

Elektroniikassa ei laatua tunnu saavan millään; vikojen korjaaminen maksaa lähes aina enemmän kuin uusi tuote.

Vaatteissa eniten harmittaa, kun ostaa kallista ja saa huonoa laatua. Näitäkin esimerkkejä löytyy liian paljon, kiitos palstalle että huteja tulee yhä vähemmän.
Nemo propheta in patria

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #61 : 26.02.10 - klo:22:11 »
Autokeskusteluissa 'o tempora, o mores' on kovasti vallalla. Mutta hieman tarkemmin katsoen; 20-23 vuotta sitten 100 tkm niin useimmat autot olivat valmiita paaliin (poikkeuksina mersu ja volvo).

Autot myös ihan oikeasti hajosivat ja jättivät tielle. Tänä päivänä tuo on erittäin harvinaista. Samaan aikaan autot ovat koko ajan halventuneet, kasvaneet kokoa, tuleet turvallisemmiksi ja lisänneet ominaisuuksia.

Dandylion

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #62 : 26.02.10 - klo:22:40 »
Suunniteltu käyttöiän lyhentäminen tullee monille mieleen Nokialaisista, jotka tuppaavat hajoamaan kahden vuoden takuun päättyessä. :D

En voisi olla enempää samaa mieltä asiasta. Kokemukseni Nokialaisista vastaa juuri tätä, eli 2v (tai vähemmän) käyttöikää ja sitten uutta tilalle.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #63 : 26.02.10 - klo:23:50 »
^Ennen oli toisin.
Suositellaan täysraittiutta.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #64 : 27.02.10 - klo:00:57 »
^Ennen oli toisin.
Ei tarvi edes mennä kovin vanhoihin luureihin. Veikkaisin että suurin osa 5110 tai 6110 malleista esim toimivat edelleen loistavasti jos niitä ei ole kaltoin kohdeltu (tosin kestivätkin rajumpaa käyttöä). Vaikka itse nykyään työssäni tarvitsekin älypuhelinten hienoja ominaisuuksia (tai sanotaan että niillä säästetään niin monta euroa että voi ostaa uuden puhelimen vaikka joka kuukausi). Mutta nostan silti nuo 5110 ja 6110 mallit Nokian parhaimmiksi malleiksi.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #65 : 27.02.10 - klo:10:19 »
6110 oli erinomainen, samoin vielä sen jälkeläiset 6310i saakka. Muotoilukin miellytti minua. 2004 jouduin luopumaan 6310i:stä, kun tuli työsuhdepuhelimeksi 6230. Olihan se mukavan pieni, mutta heppoinen rakenteeltaan. Zippoja himoitsin aikanaan, mutta nyt on myöhäistä.

Puhelinkorjaaja sanoin joskus, että kunnollisen puhelimen pystyy avaamaan voin ruuvarilla ts. mallit, joihin itse vaihtaa kuoret 'napsauttamalla' ovat auttamatta heppoisempia. 5110 ei minua koskaan vakuuttanut, osin em. syystä. Varmaan perusvarma puhelin.

Nykymallien 3G yms. jutut tuppaavat vain sotkemaan, PC:stä tuttu sulje-käynnistä rutiini on liiankin tuttua noiden kanssa. Jos 3G:n kytkee pois, toimii moni malli paljon vakaammin.

Vertu ja TagHeur tarjoavat käsittääkseni laadukkaita luureja, mutta hinnat ovat kamalia, samoin 200g taskussa ei houkuttele (kommarista kokemusta).
Nemo propheta in patria

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #66 : 27.02.10 - klo:10:30 »
Puhelinkorjaaja sanoin joskus, että kunnollisen puhelimen pystyy avaamaan voin ruuvarilla ts. mallit, joihin itse vaihtaa kuoret 'napsauttamalla' ovat auttamatta heppoisempia. 5110 ei minua koskaan vakuuttanut, osin em. syystä. Varmaan perusvarma puhelin.
Saatan muistaa ja yleensä muistankin kaiken väärin, mutta eikös 5110 vaatinut edelleen ruuvarin sen värikuoren vaihtamiseksi. Oli toki ekoja puhelimia missä yleisty kuorien vaihtaminen, mutta mielestäni se edellytti ruuvaria.

7110 mallina aikanaan myös miellytti, mutta oli liian hepponen se läppä rakenne. Rullankin kanssa oli kuulemma ongelmaa vaikka itsellä ei ollutkaan. Luukku avautu aivan liian tehokkaasti ja läpän kiinnitys oli mitä sattuu niin itselle kävi kerran niin että puhelimeen vastasin ja kun läpän läväytin auki lähti se mikrofoneeineen päivineen tuulen mukana Tampereen yöelämään.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #67 : 27.02.10 - klo:11:00 »
Minä puhun edelleen 5110:llä enkä ole uuteen vaihtamassa. Värikuoren vaihtamiseen ei tarvitse työkaluja mutta vain etukuori on vaihdettavissa. Joskus on näppäimissä toimintahäiriöitä ja akut eivät tietenkään ole enää uuden veroisia mutta muuten pelaa moitteetta. Olen kyllä aina kohdellut puhelinta asiallisesti mutta toki se on joskus pudonnut ja niin edelleen. Se on ensimmäinen ja ainoa omistamani matkapuhelin ja tänä keväänä taitaa tulla 12 vuotta käyttöä täyteen. Tällaisia hyvin palvelevia tavaroita arvostan ja mitä kauemmin ne kestävät sitä haluttomammaksi tulen niistä luopumaan.
Suositellaan täysraittiutta.

dhilsu

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #68 : 27.02.10 - klo:12:13 »
Nykymallien 3G yms. jutut tuppaavat vain sotkemaan, PC:stä tuttu sulje-käynnistä rutiini on liiankin tuttua noiden kanssa. Jos 3G:n kytkee pois, toimii moni malli paljon vakaammin.

Tuska helpotti kun nokialainen vaihtui iPhoneen.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #69 : 27.02.10 - klo:12:46 »
Ei tarvi edes mennä kovin vanhoihin luureihin. Veikkaisin että suurin osa 5110 tai 6110 malleista esim toimivat edelleen loistavasti jos niitä ei ole kaltoin kohdeltu (tosin kestivätkin rajumpaa käyttöä).

Molemmissa tyyppivikana näyttö hajosi useista puhelimista.
Itse en ole sekundaan törmännyt kun 1611 oli käytössä neljä vuotta, 5110 viisi vuotta ja 6xxx jotain viisi vuotta. Nyt sitten E51 on toiminut hyvin vuoden ja kyllä niitä uusia ominaisuuksiakin osaa arvostaa, erityisesti nettiyhteys WLANin kautta helpottaa elämää.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #70 : 27.02.10 - klo:20:41 »
Nyt sitten E51 on toiminut hyvin vuoden ja kyllä niitä uusia ominaisuuksiakin osaa arvostaa, erityisesti nettiyhteys WLANin kautta helpottaa elämää.
Mulla on työluurina E51 (en itse sitä itseasissa kylläkään käytä vaan käytössä E71) ja 2 kpl on mennyt jo noita rikki. Toisaalta en tiedä voiko siitä syyttää Nokiaa että ei tehnyt puhelimesta maalinkestävää (tippui 10l maalipurkkiin).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Tavaroiden laatu ja valmiatus nykyään
« Vastaus #71 : 17.04.10 - klo:22:27 »
PS. Aaltonen aloitti ensimmäisenä kenkäteollisuuden Tampereella 1905. Attila pian perässä 1906. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Tampereelle perustettiin 19 muuta kenkäalan yritystä. 1931 Aaltonen osti Attilan. 1975 loppui tuossa upeassa Attilan kenkätehtaassa kenkiän valmistus (sen jälkeen se on ollut yliopiston kirjastona ja nykyään se on eri virastojen toimistotiloina)..
Pitääpä tähän lisätä vähän kun lukaisin tuossa yhden artikkelin läpi Emil Aaltosesta. Aaltonen oli koko Suomen ensimmäinen kenkätehtailija, aloitti itsekin siis suutarina yksittäisten kenkien tekemisen, mutta oli eka joka suomessa tajusi ruveta tekeen kenkiä tehtaassa koneellisesti.

Tehdas aloitti 1905 ja 1906 tehtaassa oli 150 työntekijää ja 20 000 kenkää valmistettiin vuodessa, tuotanto tuplaantui vielä seuraavaksi vuodeksi.

1930 luvun lopulla Aaltonen tarjosi kuluttajille 4500 eri kenkämallia ja 600 eri värivaihtoehtoa. Ei taida moista valmistajaa enää maailmassa olla?
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Tavaroiden laatu ja valmistus nykyään
« Vastaus #72 : 17.04.10 - klo:23:14 »
^ Suomessakin osattiin. Todellakin.

Harmillista että kaikki se taito ja tieto on kuollut.

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Tavaroiden laatu ja valmiatus nykyään
« Vastaus #73 : 17.04.10 - klo:23:29 »
1930 luvun lopulla Aaltonen tarjosi kuluttajille 4500 eri kenkämallia ja 600 eri värivaihtoehtoa. Ei taida moista valmistajaa enää maailmassa olla?

Olisipa tämä osa jokapäiväistä elämäämme vielä nykyäänkin

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Tavaroiden laatu ja valmiatus nykyään
« Vastaus #74 : 17.04.10 - klo:23:43 »
1930 luvun lopulla Aaltonen tarjosi kuluttajille 4500 eri kenkämallia ja 600 eri värivaihtoehtoa. Ei taida moista valmistajaa enää maailmassa olla?

Tiedän kyllä, mitä tällä haettiin, mutta mutu-pohjalta, ilman tietoa veikkaisin, että tällä hetkellä esim Adidas pääsee aika lähelle samaan :)

Edit. Onko jollain teistä asiaan perehtyneistä tietoa, mitä näille kengille tuli hinnaksi? Siis esim iha perus miesten oxfordit? Ja jos on, niin suhteutettuna tämän päivän valuuttaan, rahan arvo kun tuolloin oli hieman erilainen. Olisi mukava tietää...
« Viimeksi muokattu: 18.04.10 - klo:00:04 kirjoittanut ChuckBass »