Kirjoittaja Aihe: Kuvasarja yhden nettikansalaisen kenkäprojektista  (Luettu 11575 kertaa)

Otter

  • Kisälli
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Kuvasarja yhden nettikansalaisen kenkäprojektista
« Vastaus #15 : 17.03.14 - klo:16:11 »
Kiitos kaikille kannustuksesta, sain juuri pohjat ommeltua paikalleen ja nyt alkaa kantojen kasaaminen.

starsailor, olen koulutukseltani muotoilija ja olen aina tehnyt asioita käsilläni, joten sitä kautta työkalut pysyvät kyllä kädessä. Varsinainen kenkäprojekti alkoi, kun etsin itselleni uusia kenkiä ja törmäsin aiheeseen liittyvään videoon youtubessa. Olin ostanut puulestit armeijan poistomyynnistä euron heräteostoksena pari vuotta aiemmin, mutta vasta nähtyäni videon (taisi olla Marcell Mrsanin video) tajusin, ettei kenkiin tekemiseen liity taikuutta, vaan sopivat työkalut ja kärsivällisyyttä.
Tietoa aiheesta olen kerännyt mm. youtubesta, Marcell Mrsanin blogista, Carreduckerin blogista ja ehkä tärkeimpänä The Crispin Colloquy -foorumilta. Kyseiselle foorumille kirjoittavat useat alan ammattilaiset, joista erityisesti D.W. Frommerin valtavasta tietomäärästä ja sen anteeliaasta jakamisesta on ollut paljon apua. Haluaisin jossain vaiheessa esim. mestari Mrsanin -kurssille, mutta opiskelijana ei moiseen ole ainakaan vielä varaa (eivät nimittäin ole ilmaisia nuo kurssit).

Carreduckerin blogia suosittelen kaikille vähänkään asiasta kiinnostuneelle, siellä tieto on hieman helpommin saatavilla ja yleensä kuvilla höystettynä.

Muille tuskin suostun (never say never) kenkiä tekemään, poislukien ehkä tyttöystävälle. Harjoitusta tarvitaan ainakin 5-15 parin verran ennen kuin työn jälki on siedettävällä tasolla ja itselleni noiden tekemiseen vierähtänee useampi vuosi. Myös esim. päällisten ompelemiseen käsin menee tuhottomasti aikaa, eikä käsin ompelu tuo siihen mitään merkittävää etua, joten siitä on epäreilua laskuttaa asiakkaalta. Nahkaompelukoneet taas ovat kalliita ja vievät liikaa tilaa mahtuakseen pieneen kaupunkiasuntoon.

Ville