Kirjoittaja Aihe: Nahkatakin huolto  (Luettu 20031 kertaa)

Jpent

  • Kisälli
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Nahkatakin huolto
« : 10.11.15 - klo:17:25 »
Tervehdys herrasväelle, ja alkuun yksi kysymys. Kuvan Marlboro Classics -nahkatakki on palvellut hyvin jo monet talvet, mutta tarvitsee vähän huoltoa. Pieniä naarmuja on kauttaaltaan, kyynärpäistä pinta on muuttunut kiiltäväksi ja nahka alkaa olla menettänyt alkuperäiset rasvat. En tiedä tarkkaa tyyppiä, mutta lehmännahasta on kyse.

Miten tätä kannattaisi käsitellä itse tai huollattaa Helsingin alueella?

https://www.dropbox.com/s/606c7u0vjvp2k89/WP_20151106_14_00_54_Raw.jpg?dl=0

villevh

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #1 : 11.11.15 - klo:15:44 »
Mulla ei ole tuohon oikeestaan mitään annettavaa, mutta kiitos kun avasit tämän langan.

Onko jollakin tiedossa Turussa paikkaa minne viedä pappavainaan mammutinnahasta tehty duffeli hienosäädettäväksi? Takki on on todella hieno ja sillä pärjäisi kevyesti läpi jääkauden, mutta on hiukan liian iso. Väljä tuommoinen tietty saa ollakin, mutta hiukan tarttis viilata.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #2 : 11.11.15 - klo:18:01 »
^^ En saa kuvaa laitteellani auki mutta nahkatakin huolloksi riittää mielestäni vuosittainen rasvaus esim. nahkakalusteiden hoitoon tarkoitetulla mehiläisvahatuotteella (minä käytän Softcaren valmistetta). Oleellista on rasvata nahkaa alusta asti säännöllisesti eikä vasta nahan kuivuttua ja halkeiltua.
Suositellaan täysraittiutta.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #3 : 11.11.15 - klo:19:44 »
Oman nahkatakkini olen käsitellyt Ekolin nahkaöljyllä. Nahka pehmeni huomattavasti käsittelyn jälkeen.

Jpent

  • Kisälli
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #4 : 11.11.15 - klo:22:36 »
Ekol on kyllä tuttu ja sitä on tullut käytettyä esim. oikeasti vanhaan militariaan (vyöt, kengät jne.), mutta veikkaan, ettei se sovi tähän tarkoitukseen. Jokin väritön Collonil tai Kiwi ehkä toimisi.

Uutena takissa oli todella voimakas parfyyminen tuoksu, mihin en ole koskaan muuten törmännyt.

Juppi

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #5 : 12.11.15 - klo:10:09 »
Miten hoidatte mokkanahkaista nahkatakkia?

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #6 : 12.11.15 - klo:10:13 »
Miten hoidatte mokkanahkaista nahkatakkia?

Kyllästämällä sen uutena kemikaaleilla ja poistamalla tahrat harjalla, mokkasienellä tai hiontakumilla.
Suositellaan täysraittiutta.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #7 : 13.11.15 - klo:22:15 »
Tervehdys herrasväelle, ja alkuun yksi kysymys. Kuvan Marlboro Classics -nahkatakki on palvellut hyvin jo monet talvet, mutta tarvitsee vähän huoltoa. Pieniä naarmuja on kauttaaltaan, kyynärpäistä pinta on muuttunut kiiltäväksi ja nahka alkaa olla menettänyt alkuperäiset rasvat. En tiedä tarkkaa tyyppiä, mutta lehmännahasta on kyse.

Miten tätä kannattaisi käsitellä itse tai huollattaa Helsingin alueella?

https://www.dropbox.com/s/606c7u0vjvp2k89/WP_20151106_14_00_54_Raw.jpg?dl=0

Nyt kun takki on nähnyt säännöllistä arkikäyttöä jo useamman talven, niin aloitappa huolto ihan ensiksi hellävaraisella ja nahkaa kuivattamattomalla puhdistamisella. Tähän ylivoimaisesti paras ja samalla myös taatusti halvin tuote on jokaisesta marketista löytyvä "kissasaippua" eli Le Chat- saippua. Kyseinen saippua on erittäin hellävarainen, täysin hajusteeton sekä erittäin rasvainen ja öljyinen koostumukseltaan. (eli ei kuivata nahkaa) Vaahdota pehmeällä sienellä sitä käsiteltävään nahkaan niin, että käytät vaahdottamiseen mahdollisimman vähän vettä. (ko. saippua vaahtoaa todella pienellä vesimäärällä) Liiallista hankaamista ja jynssäämistä tulee luonnollisesti välttää. Ota yksi järkevän kokoinen alue kerrallaan. (esim. hiha) Vaahdottamisen jälkeen kuivaa nahka puhtaalla ja kuivalla kankaalla. Joissakin tapauksissa (itse asiassa aika monissakin) tämä pelkkä kissasaippua jo yksin riittää vallan mainiosti, mutta mikäli nahka on ennen käsittelyä ollut jo selvästi kuivunut tai kulahtanut, niin seuraavaksi suosittelen Leather Masterin Leather Vital- "nahkaravinnetta". Kyseinen tuote elvyttää varsin mukavasti kuivahtanutta nahkaa. Tämä Leather Vital on tilaustuote, mutta jokainen Leather Master- tuotteiden jälleenmyyjä kyllä tilaa tuotetta. Toimitusaika on yleensä pari viikkoa.

Le Chat "kissasaippua":





Leather Masterin valmistama Leather Vital:


VASTATUULEEN!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #8 : 13.11.15 - klo:23:19 »
Tuollaisia Massilian saippuoita taitaa saada aika monilta valmistajilta. Minä käytän Softcaren valmistetta.
Suositellaan täysraittiutta.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #9 : 14.11.15 - klo:00:18 »
Tuollaisia Massilian saippuoita taitaa saada aika monilta valmistajilta. Minä käytän Softcaren valmistetta.

No tuo nyt on kuitenkin (Le Chat) Suomessa varmasti se kaikkein tunnetuin ja helpoiten saatavissa oleva, sekä taatusti/todistetusti toimiva.
Softcaren tuotteet ovat toki ihan ok, mutta tuo Leather Vital on varsin hyvä tuote pieneen "elvyttämiseen".
VASTATUULEEN!

Jpent

  • Kisälli
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #10 : 23.11.15 - klo:20:06 »
Kiitokset vinkeistä. Kerron sitten, miten käy.

IHI

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #11 : 08.12.15 - klo:14:18 »
Omaan prätkätakkiini olen sipaissut ohuelti jotain kulloinkin kankähyllystä löytyvää "delicate" creamia. Pehmittää hieman nahkaa ja kyllästää paremmin vedenpitäväksi. En kyllä lähtisi mitään mehiläisvahaa tykittelemään.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #12 : 08.12.15 - klo:23:36 »
Mehiläisvahatuotteita on monenlaisia mutta moni turhaan pitää sitä itsessään jotenkin liian ärjynä tavarana muille kuin työmiehen saappaille. Käytän nahkakalusteiden hoitoon markkinoitua tuotetta paitsi hienoa aniliininahkaa oleviin tuoleihin myös nahkavaatteisiin, -laukkuihin ja esim. kenkien nahkavuoriin. Mitään ongelmia ei ole ollut. Vaalea nahka aluksi hieman tummuu mutta väri palautuu parissa päivässä aineen imeydyttyä. Toki annostelussa kannattaa olla kohtuullinen: hyvin vähäinen määrä riittää yleensä.
Suositellaan täysraittiutta.

Jpent

  • Kisälli
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #13 : 19.03.16 - klo:14:00 »
Vein alkuperäisen postauksen takin R & K Nahkahuoltoon (http://www.nahkahuolto.com).

Hinta 100 € puolipitkälle takille ja nyt se on jälleen melkein kuin uusi. Suosittelen. Valmiina kaksi viikkoa toimituksesta.

Exf

  • Kisälli
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Nahkatakin huolto
« Vastaus #14 : 05.04.16 - klo:23:58 »
Moottoripyörärotsin ja housut olen itse pari kertaa vuodessa pessyt kissasaippualla ja mehiläisvaharasvat päälle!

Eli alkuun kissasaippuaa kostutettuun pesusieneen ja pyörivillä liikkeillä vaahdottaen putsaus ja kuivalla rätillä pyyhkiminen, jonka jälkeen olen aika surutta käyttänyt tuota nahkarasvaa päälle. Tällä haen vedenpitävyyttä ja notkeutta varusteissa. Takki on valkonen ja ei tuo rasva sitä ainakaan ole sotkenut.

Mp kamat on toki kovemman viiman ja tunkeutuvamman veden armoilla.