Kirjoittaja Aihe: Talvikengät  (Luettu 196545 kertaa)

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #15 : 21.12.09 - klo:22:02 »
Minulla Sebagon nilkkurit dainitepohjalla riittivät tässä taannoin 45 minuutin kävelyyn 20 asteen pakkasessa. Sukka oli paksuhko burlingtonin villainen, eli ei varsinainen villasukka. Seistessä olisi voinut tulla vilu.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #16 : 21.12.09 - klo:23:16 »
Cheaneyn countryjen mitoitus ainakin on sen verran suurempi, että villasukka menee ihan omaa "normaalikokoa" (6G-6.5F) oleviin kenkiin. Nämähän ovat niitä Fx-mitoituksia tms.

Minulla on vaikeampaa, kun tuo räpylä on sen verran leveä, että Church'sin kengissä tarvitsen ehdottomasti G-leveyden - joskus on käynyt mielessä, että pitäisikö olla H. Cheaneyn Fx-velttinilkkurit olivat sopivan levyiset ohuella puuvillasukalla. Mahdankohan miltään valmistajalta löytää vastaavia kenkiä, joihin jalkani sopii villasukan kanssa.
Suositellaan täysraittiutta.

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #17 : 22.12.09 - klo:00:29 »
Mulla on puoli numeroa isommat loake gatcombet talvikenkinä. Kengissä on leveä lesti ja laitoin paksun pohjallisen. Sopii villasukka sisään. En usko että olis sopinut villasukka enää jos oisin 8 koon ostanut, mikä mulla on yleensä.

Osaisitko sanoa tai voisitko mitata, kuinka leveä pohja Gatcombeissasi on? Onko alle 110 mm? Itse harkitsen samaa mallia, suunnillen samassa koossa kuin sinulla, kakkostalvikengiksi.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #18 : 22.12.09 - klo:00:54 »
Kyllä kai vuorettomat nahkakengät suojaavat hyvinkin pakkaselta, jos niissä on paksut pohjat ja ne ovat niin väljät, että sisään menee oikeasti paksu villasukka tai vaikka kaksi. Tämä saattaa tarkoittaa täyttä numeroa normaalia suurempaa jalkinetta ja ennen kaikkea normaalia leveämpää lestiä eli esimerkiksi F vaihdetaan G:ksi.

Näin se on. Paukkupakkasilla nahkapohjat eivät kastu, joten Tyylikäs Herrasmies hankkii pakkaskengiksi mustat oxfordit pari pykälää isompina.

Talvikenkiin on vaikea antaa yhtä vastausta kun ei tiedä mitä kengiltä edellytetään. Itse en muista seisseeni pakkasessa useampaan vuoteen.

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #19 : 22.12.09 - klo:01:06 »
Kyllä kai vuorettomat nahkakengät suojaavat hyvinkin pakkaselta, jos niissä on paksut pohjat ja ne ovat niin väljät, että sisään menee oikeasti paksu villasukka tai vaikka kaksi. Tämä saattaa tarkoittaa täyttä numeroa normaalia suurempaa jalkinetta ja ennen kaikkea normaalia leveämpää lestiä eli esimerkiksi F vaihdetaan G:ksi.

Näin se on. Paukkupakkasilla nahkapohjat eivät kastu, joten Tyylikäs Herrasmies hankkii pakkaskengiksi mustat oxfordit pari pykälää isompina.

Talvikenkiin on vaikea antaa yhtä vastausta kun ei tiedä mitä kengiltä edellytetään. Itse en muista seisseeni pakkasessa useampaan vuoteen.

Paukkupakkasiin useimmiten liittyvä lumi tosin voi olla nahkapohjan kanssa kallonhalkaisevan jännä kokemus :D

Totta, harvoin sitä joutuu pitkiä aikoja seisoskelemaan.

Riku

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #20 : 22.12.09 - klo:12:21 »
Grensonilla ei ollut mitään ensinäkemältä sopivaa ja kävi lisäksi ilmi, että heidän nettisivunsa ovat pahasti nykymallistosta jäljessä. Otin mukaan 2009/10 luettelon "kätevässä" A2-kokoisen julisteen muodossa, koitan saattaa sen joulun aikana digitaaliseksi kaikkien nähtäville.

Kotimatkalla oli reippaahko räntäsade ja siinä loskassa tarpoessa mietin varsikengän ja dainite-pohjan tarpeellisuutta, jaloissa kun oli perusoxfordit puolipohjilla. Pitoa riitti eikä sohjoa pyrkinyt kengän sisään, joten taidan luokitella omalla ostoslistalla olevaksi talvikengäksi paksupohjaisen (kaksinkertainen nahka tai dainite) hieman raskaammaan derbyn tai oxfordin, johon mahtuu paksumpi sukka (ei kuitenkaan välttämättä perinteinen villasukka) sisälle. Nahkapohjaan saa pitoa puolipohjien jälkiasennuksella, ja jäällä kaikki ovat jokseenkin yhtä liukkaita. Varsi on mielestäni tarpeeton, koska kävelisin kengillä kuitenkin pahimmillaan pienessä määrässä lunta, piha- ja metsähommiin sekä urheiluun on eri varusteet.

Näillä spekseilla valinnanvara kasvaa rutkasti. Lounastauolla taas kyselemään, tällä kertaa Churchilta ja Barkerilta.


Riku

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Talvikengät
« Vastaus #21 : 22.12.09 - klo:14:55 »
Osaako joku sanoa kannattaako ottaa perus dainite- vai commandopohjalla?

Näin yhdet halvat commandopohjaiset jotka kiinnostaisivat

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

Petuski

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #22 : 22.12.09 - klo:15:13 »
Osaako joku sanoa kannattaako ottaa perus dainite- vai commandopohjalla?


Itsellä on yhdet commandopohjaiset kengät. En välttämättä suosittelisi niitä. Ensinnäkin kaikki kivet jäävät kiinni kengän pohjiin, joten hiekotetuilla teillä käveleminen tärvelee pohjat aika nopeasti. Pohja on myös aika kovaa kumia, joten mitkään pitävimmätkään ne eivät ole.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #23 : 22.12.09 - klo:15:15 »
Osaako joku sanoa kannattaako ottaa perus dainite- vai commandopohjalla?


Itsellä on yhdet commandopohjaiset kengät. En välttämättä suosittelisi niitä. Ensinnäkin kaikki kivet jäävät kiinni kengän pohjiin, joten hiekotetuilla teillä käveleminen tärvelee pohjat aika nopeasti. Pohja on myös aika kovaa kumia, joten mitkään pitävimmätkään ne eivät ole.

Uskoisin kuitenkin, että ovat pitävämmät kuin Dainitet. Dainitekaan kun ei ole kovin pehmeätä tavaraa.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

AlecLewain

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 527
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #24 : 22.12.09 - klo:15:23 »
Dainitejakin on kahdenlaisia: Tricker'seissani on paksu dainite-pohja, joka on liukas. C&J:n derbyissä on ohuehko dainite-pohja, joka on puolestaan melko taipuisa ja ilmeisesti pehmeämpää kumia, sillä ne ovat myös pitävämmät talvella.

Riku

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #25 : 22.12.09 - klo:16:31 »
Lounastauolla taas kyselemään, tällä kertaa Churchilta ja Barkerilta.

Tyhjin käsin takaisin. Barkerilla on kovin niukasti dainite- ja tuplanahkapohjaisia ylipäätään, ja yleinen laatu ei oikein vakuuta enää, kun on käpistellyt Churcheja ja Crocketteja. Churchilla oli tarjouksessa yhdet melkein sopivat ruskeat plain derbyt dainite-pohjalla, mutta vain koossa 9F. Se oli hieman liian kapea, 9.5F:n tai 9G:n olisin saattanut ottaa.

Churchilla oli lisäksi näytekappalekampanja, 8F- ja 8.5F-kokoisia myyntiedustajien matkassa olleita kenkiä ihan kohtuullinen valikoima hintaan £175/pari.

Jätän etsinnät joulun jälkeiseen aikaan, liikkeet saavat silloin alennusmyynnit kunnolla käyntiin.



Riku

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Talvikengät
« Vastaus #26 : 22.12.09 - klo:18:09 »
Mitä pohjamateriaalikeskusteluun tulee, ymmärtääkseni Ridgeway on melko pehmeä kumiseos. Samaten raakakumi toiminee kovia kumiseoksia, kuten Dainitea ja commandoa, paremmin jäällä. eBayssä on myös ajoittain tarjolla harvinaisia nasta/piikkipohjaisia reunospopoja.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #27 : 22.12.09 - klo:18:55 »
Mulla on puoli numeroa isommat loake gatcombet talvikenkinä. Kengissä on leveä lesti ja laitoin paksun pohjallisen. Sopii villasukka sisään. En usko että olis sopinut villasukka enää jos oisin 8 koon ostanut, mikä mulla on yleensä.

Osaisitko sanoa tai voisitko mitata, kuinka leveä pohja Gatcombeissasi on? Onko alle 110 mm? Itse harkitsen samaa mallia, suunnillen samassa koossa kuin sinulla, kakkostalvikengiksi.

Yritin mitata sitä leveimmästä kohtaa. Mittaus on kohtalaisen epätarkka kun en tähän hätään löytänyt kun raksamitan. Mutta uskoisin sen kyllä jäävän alle 110mm kun sain tulokseksi noin 100mm.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #28 : 22.12.09 - klo:18:57 »
Dainitejakin on kahdenlaisia: Tricker'seissani on paksu dainite-pohja, joka on liukas. C&J:n derbyissä on ohuehko dainite-pohja, joka on puolestaan melko taipuisa ja ilmeisesti pehmeämpää kumia, sillä ne ovat myös pitävämmät talvella.

Mun Loaken Gatcombeissa on dainite pohja joka ei kait ole sellanen paksu. Kokemusta mulla ei muista ole mutta kohtalaisesti pitoa on ja ei varmaan voi olla sitä ns. kovempaa tavaraa kun on nyt jo syksyn/talven käytöllä selvästi kulunut.

Antti76

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Talvikengät
« Vastaus #29 : 22.12.09 - klo:23:20 »
Olen käyttänyt nyt jokusen viikon Alfred Sargentin veldtschoen varsikenkiä, jotka ovat zug-grain nahkaa ja commando pohjalla. Ostin ne uutena ebaysta kohtuu edullisesti.  Ne ovat samaa kokoa kuin valtaosa ostamistani northamptonilaisista kengistä ja talvikäyttöä ajatellen puolinumeroa liian pienet. Kenkiin ei nimittäin keskipaksun villa-/saapassukan kanssa saa enää mahtumaan pohjallista. Olen kävellyt kengillä paitsi lumisessa metsässä ja pelloilla myös kaupungin kaduilla ja työpaikalla.

Havaintoja: Jalat ovat pysyneet kuivina. Paksumpaa sukkaa ja pohjallista tarvittaisiin kovemmilla pakkasilla ettei tule kylmä. Commando pohja kerää kiviä tehokkaasti. Commando pohja on liukas jäällä ja nolla-kelin lumella. Pakkasella ei ole pito-ongelmaa. Suurin negatiivinen seikka pohjissa on niiden uskomaton taipumus kerätä lunta. Vaikka irtolunta olisi vain sentti ei tarvita kuin 50 metrin kävely ja kantapään alle on muodostunut 2-3 cm patti tiiviiksi pakkautunutta lunta. Sen voi raapia pois, mutta 50 metrin kävelyn jälkeen se on siellä taas. Pohjiin tarttunut lumi tekee kengistä erittäin liukkaat tultaessa ulkoa sisään laatoitetulle tai muulle liukkaalle lattiamateriaalille. Lunta kerääntyy pohjiin myös koviemmilla pakkasilla, mutta tehokkaimmin silloin kun lämpötila on nollan vaiheilla.

Jos tyyliseikat unohdetaan, niin parhaan pidon talvella olen kokenut löytyvän nyt jo kuoppaamistani Jalaksen varsikengistä. Kääntöpuolena hyville pito- ja kävelyominaisuuksille oli pohjien kuluminen muutamassa vuodessa loppuun (sileäksi). Käyttöäkin oli toki koko rahan edestä ympärivuotisesti.