Kirjoittaja Aihe: Työsuhdeauto  (Luettu 18992 kertaa)

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Työsuhdeauto
« Vastaus #15 : 10.04.15 - klo:10:33 »
Viimeisin sellainen auto oli Subaru.

Ja on todettava tuollaisen automerkin olleen varmaankin työnantajani paras sijoitus.
Kaksisataatuhatta kilometriä ilman ainoatakaan korjausta, vain normaalit huoltokirjan huollot.

Lisäksi oikea neliveto, automaatti ja kaikki sen hetkiset lisävarusteet. Halpa.

Minulla on myös ollut työsuhdeautona Subaru Legacy ja se oli varmasti myös työnantajalle hyvä diili - ei mennyt rikki ja vaihtoarvo oli erittäin hyvä.

Olen itsekin kokeillut pari vuotta valkoista kulimallin premiumia, eikä siitä jäänyt mitään huikeita fiiliksiä.

flashman

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Työsuhdeauto
« Vastaus #16 : 10.04.15 - klo:11:11 »
^Ääni Subarulle sekä omistajana että useammiltakin työsuhdeautoilijoilta kuultujen kommenttien perusteella. Saksalaiset premiumit antavat toki enemmän hienostuneisuutta tai parempaa muotoilua mutta todellisen laadun, luotettavuuden tai erityisesti ominaisuuksien osalta perusmallin Audit tms. jäävät kyllä jälkeen. Ainoa huono puoli on, että oikean nelivedon jälkeen on kovin vaikea enää palata vajaavetoisiin.

kiitaja

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Työsuhdeauto
« Vastaus #17 : 10.04.15 - klo:11:28 »

Subaru=



Varmaan hyviä autoja ja toimii maastossa ym. Jos kuitenkin pitää sitä autoa oman tyylinsä mukaisena eikä välttämättä tarvitse ominaisuuksia mökkiteillä tai käy metsästysreissuilla alituiseen niin keskittyisin premiumeihin.

Itse näen autossa ainoastaan käyttöarvon ja viis veisaan siitä, mitä muut siitä ajattelevat.

Tää nyt on ku suoraan murobbs:ltä.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Työsuhdeauto
« Vastaus #18 : 10.04.15 - klo:13:29 »
^ Entä sitten? Minä en arvioi ihmisiä heidän autojensa perusteella. Ne ovat käyttötavaraa ja ainakin itse ostan autoni käyttötarpeen mukaan ja haluan mm. nelivedon, ilmastoinnin, automaattivaihteen, nahkaverhoilun ym. varusteita tiettyyn budjettiin joka sallii ns. premium-merkin, jos lisävarusteiden hinnoittelu on yhtään järkevää. Perusmallin valkoinen karvalakkipremium on silmissäni oikeasta premiumista kaukana.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

flashman

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Työsuhdeauto
« Vastaus #19 : 10.04.15 - klo:14:11 »
Varmaan hyviä autoja ja toimii maastossa ym. Jos kuitenkin pitää sitä autoa oman tyylinsä mukaisena eikä välttämättä tarvitse ominaisuuksia mökkiteillä tai käy metsästysreissuilla alituiseen niin keskittyisin premiumeihin.

Joo, tokihan se neliveto on vain maastoa ja mökkiteitä varten ja vaikkapa Legacy on tarkoitettu juuri sinne.

kiitaja

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Vs: Työsuhdeauto
« Vastaus #20 : 10.04.15 - klo:14:29 »
^ Entä sitten? Minä en arvioi ihmisiä heidän autojensa perusteella. Ne ovat käyttötavaraa ja ainakin itse ostan autoni käyttötarpeen mukaan ja haluan mm. nelivedon, ilmastoinnin, automaattivaihteen, nahkaverhoilun ym. varusteita tiettyyn budjettiin joka sallii ns. premium-merkin, jos lisävarusteiden hinnoittelu on yhtään järkevää. Perusmallin valkoinen karvalakkipremium on silmissäni oikeasta premiumista kaukana.

En arvioi minäkään, kuten en vaatteidenkaan. Näen kuitenkin auton oman tyylin ilmaisuna pukeutumisen tapaan ja jos olisin (aiheesta poiketen) nyt ostamassa autoa, ostaisin mieluummin käytetyn premium-sarjan auton hyvillä varusteilla, kuin uuden budjettimallin. Eikö se ole vähän sama kuin jos ostaa uuden dressmanin puvun vs. ostaa käytetyn canalin puvun?

Lainasin tuon tekstisi lähinnä siitä syystä ettei sen sisältö mielestäni ole foorumin yleisen "arvomaailman" kanssa ihan yhteneväinen. Vain kaunis elämä on elämisen arvoinen jne...

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Työsuhdeauto
« Vastaus #21 : 10.04.15 - klo:14:50 »

Subaru=



Varmaan hyviä autoja ja toimii maastossa ym. Jos kuitenkin pitää sitä autoa oman tyylinsä mukaisena eikä välttämättä tarvitse ominaisuuksia mökkiteillä tai käy metsästysreissuilla alituiseen niin keskittyisin premiumeihin.


Kuva osuu muuten ihan kympillä myös minun mielikuvaani Subarusta. Omani oli musta ja vähän omituisesti muotoiltu (2010-mallinen). Koskaan en käynyt sillä missään maastossa, en juuri edes hiekkatiellä. Valoista lähti kivasti...

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Työsuhdeauto
« Vastaus #22 : 10.04.15 - klo:15:14 »
Lainaus HS:n kirja-arviosta 8.6.2004: Kate Fox: Watching the English - The Hidden Rules of English Behaviour



Annamari Sipilä


LONTOO. Voiko englantilaisen henkilön yhteiskuntaluokan päätellä tämän autosta?

Antropologi, tietokirjailija Kate Foxin mukaan voi. Se on jopa helppoa.

Yläluokan ja ylemmän keskiluokan mielestä autolla pröystäily on mautonta.

Yhteiskunnan yläkerroksista tulevat henkilöt suosivat vanhoja rötisköjä, ranskalaisia Renaulteja ja Peugeoteja tai italialaisia Fiateja. Englantilainen maastoautokin käy, jos sillä ajellaan maaseudulla.

Nämä ihmiset eivät näe mitään syytä imuroida autostaan koirankarvoja. Hyvänen aika sentään, onhan koira nyt tärkeämpi kuin auto.

Yläluokkaan kuuluvan ajopeli saa olla siisti vain, jos sitä hoitamassa on palvelusväkeä.

Keskiluokassa ja alemmassa keskiluokassa autoon suhtaudutaan jo huomattavasti arvostavammin. Etenkin alemman keskiluokan miehet, niin sanotut Mondeo-miehet, pitävät autonsa kiiltävinä ja puhtaina.

Alemman keskiluokan suuri unelma on saada oma Mersu. Ylemmän keskiluokan mielestä oma Mersu olisi tavattoman vulgaaria.

Alaluokan kohdalla ympyrä sulkeutuu. Autot ovat taas vanhoja rötisköjä, ellei sitten ole kyse ylemmästä työväenluokasta, jonka makutottumukset ovat hyvin lähellä alempaa keskiluokkaa.

...Ylä- ja alaluokkaan kuuluvien ei tarvitse koko ajan pelätä, mitä muut heistä ajattelevat.

Toista on keskiluokassa.

Alempi keskiluokka pelkää, että heidät sekoitetaan työväenluokkaan, keskiluokka puolestaan haluaa erottautua alemmasta keskiluokasta, ja ylempi keskiluokka ei halveksi mitään yhtä paljon kuin keskistä keskiluokkaa.

Vain taustastaan erittäin varmat henkilöt ovat vapaita tästä kilpajuoksusta.

...Luokkatutkain määrittelee ihmisen taustan tämän makutottumuksista, elintavoista, käytöksestä ja puheesta.

Raha ja varallisuus taas, niillä ei brittiantropologin mukaan ole mitään tekemistä yhteiskuntaluokan kanssa. Lähes yhtä epävarma luokkatunnistin on ammatti.



« Viimeksi muokattu: 10.04.15 - klo:15:17 kirjoittanut U-Haul »
Keep Calm and Carry On.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Työsuhdeauto
« Vastaus #23 : 10.04.15 - klo:15:58 »
Lähtömalli muodostaa aina statusarvon, siinä se pointti. Ketään ei kiinnosta onko sun Passat ehkä CC 4motion 3.6FSI. Se on Passatti, ei muuta.

Mun mielestä entry level MB tai BMW kuvastaa persaukisuutta ja tarvetta nostattaa munaa vaikkakin köyhä.

_ a m _

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1682
    • Profiili
Vs: Työsuhdeauto
« Vastaus #24 : 10.04.15 - klo:17:10 »
Eikö se ole vähän sama kuin jos ostaa uuden dressmanin puvun vs. ostaa käytetyn canalin puvun?


Saksalaiset premium-merkit eivät todellakaan ole Canaleja, ne ovat Bosseja.


flashman

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Työsuhdeauto
« Vastaus #25 : 10.04.15 - klo:17:13 »
Lähtömalli muodostaa aina statusarvon, siinä se pointti. Ketään ei kiinnosta onko sun Passat ehkä CC 4motion 3.6FSI. Se on Passatti, ei muuta.

Mun mielestä entry level MB tai BMW kuvastaa persaukisuutta ja tarvetta nostattaa munaa vaikkakin köyhä.

Tuo "ketään ei kiinnosta" riippunee aina hieman siitä viiteryhmästä missä haluaa statusarvolla päteä? Viiteryhmiä löytyy joka lähtöön ja arvostuksissakin on siten eroa.