Kirjoittaja Aihe: Aasialaiset räätäliliikkeet  (Luettu 20643 kertaa)

Keba

  • Kisälli
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #15 : 19.12.09 - klo:15:04 »
Minä olen ollut tyytyväinen hong kongilaisen Super Fashionsin tuotteisiin.
http://www.keikari.com/blogi/aasialaiset-raatalit/

Mittapuku esim. Loro Pianan Super 120 -kankaasta (tai vastaava Dormeuil tms.) ja 2 kpl Thomas Masonin paitoja maksavat yhteensä 1099 €. Yksityiskohtiin pääsee vaikuttamaan. Halvemmilla kankailla 2 pukua ja 2 paitaa maksavat 1599 €. Toki tätäkin halvempia saa.

Toimitus on DHL:llä noin 6 viikkoa mittauksen jälkeen ja tarvittaessa Suomessa voi tehdä muutoksia. Minulle on jo neljäs puku tulossa ja paitojakin on kertynyt kaappiin.

[email protected]

Chuha

  • Kisälli
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #16 : 19.12.09 - klo:18:17 »
Herrmanns kertoi minulle että puku valmistuu kolmessa päivässä yhdellä sovituksella. Mitä Jamin prosessiin kuului?
Kirjoittaja on hedonistinen, häivähdyksen narsismia ja egoismia sisältävä tuleva Ekonomi.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #17 : 19.12.09 - klo:19:06 »
Herrmanns kertoi minulle että puku valmistuu kolmessa päivässä yhdellä sovituksella. Mitä Jamin prosessiin kuului?
Tarvittaessa taitavalut luvata sen jopa 24h:ssa, mutta lopputuloskin on sitten sen mukainen :) No mulla meni varmaan 4-7 päivää (en tarkkaan muista millään) ja taisi olla kokonaisuudessaan 3 sovitusta. Lopulliset vaatteet toivat sitten hotellille. Tämähän on muuten yksi kikka mitä kuulemma halvat räätälit käyttävät. Eli kysyvät koska on lähtö takaisin ja jostakin syystä toimitus viivästyy, toimittavat kuitenkin ne hotellillesi juuri ennen lähtöäsi ja sitten kun kotonasi katoit mitä sait niin lopputulos voi olla ikävää katseltavaa. Eli suosittelen että tekemiseen annetaan aikaa eli ei 24h pukuja, sovituksia vähintään se kaksi ja lopulliset tuotteet saat käteesi mielellään vaikka ainakin sen 24h ennen lähtöä niin voidaan tehdä vielä pieniä muutoksia (nämä tietenkin olettaen että tilaat paikanpäällä, suomesta käsin tilatessa niin että heillä on jo mitat niin tilanne toki eri). Itsekkin piti tilata lisää, mutta totesin että kyllä mitat on päivitettävä ennen kuin lisää tilaan, on tullut nestettä hävitettyä kehosta aika paljon viime mittojen jälkeen että ainakin kaulus paidoissa on liian suuri.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #18 : 19.12.09 - klo:21:21 »
Keba, tarkempia infoja kuvien kera kaivataan foorumille. Jos vain suinkin ehdit.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Schuhwerk

  • Kisälli
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #19 : 27.12.09 - klo:20:41 »
Pientä parannusta Modell Fashionin kotisivuihin on nyt saatu aikaan, kun allekirjoittanut paitapalkalla otti hoitaakseen sivujen ylläpidon. Sivut löytyvät osoitteesta www.modellfashions.com. Edelleen etsin halukkaita mittaustilaisuuteen Turkuun...

Keba

  • Kisälli
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #20 : 28.12.09 - klo:15:03 »
Tässä Villen toivomia kuvia parista Super Fashionsin puvusta. Kunhan talon naisväki palaa reissusta, yritän otattaa kuvia itsestäni puku päällä.









Schuhwerk

  • Kisälli
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #21 : 03.02.10 - klo:11:23 »
viimeinen kuulutus halukkaille mittaustilaisuuteen Turkuun! 9.2. kl0 9.30. saapuu siis Modell Fashionsin edustaja Jack Aswani Turkuun mittauskierrokselle. Jonkin verran kangasesimerkkejä  sekä hintoja löytyy osoitteesta www.modellfashions.com . Kiinnostuneet ottakaa yhteyttä yksityisviestillä, niin kerron tarkemmat tiedot.

Dandylion

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #22 : 03.02.10 - klo:13:50 »
Itse olen menossa kesällä Shanghaihin kahdeksi viikoksi, ja ottaisin kyllä mielelläni vastaan vinkkejä, että mistä löytyisi laadukkaaseen työhön kykeneviä räätäleitä. Tuo W.W. Chang & Sons vaikuttaa lupaavalta liikkeeltä, tosin kyllähän tuollakin teetetylle puvulle jonkin verran hintaa kertyy, ei sen puoleen. Yli puolta halvempi sekin on, kuin Suomessa teetetty.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #23 : 03.02.10 - klo:14:31 »
Itse olen menossa kesällä Shanghaihin kahdeksi viikoksi, ja ottaisin kyllä mielelläni vastaan vinkkejä, että mistä löytyisi laadukkaaseen työhön kykeneviä räätäleitä. Tuo W.W. Chang & Sons vaikuttaa lupaavalta liikkeeltä, tosin kyllähän tuollakin teetetylle puvulle jonkin verran hintaa kertyy, ei sen puoleen. Yli puolta halvempi sekin on, kuin Suomessa teetetty.
Hinta ero tulee ennekaikea työnosuudessa. Laadukas materiaali maksaa sielläkin melkein samanverran, useinhan se onkin kudottu euroopassa. Työtunti hinta vaan on niin eri luokkaa että siinä päästään hinnassa alaspäin. Lisäksi siellä varmasti saa huonolaatuisesta kankaasta tehtyjä pukuja 100e:lla mutta mielestäni kannattaa jättää sinne ne.

EDIT: saatetaan olla samoihin aikoihin siellä. Beijing, Shanghai ja Shenzhen olis kesällä työkeikkaa kuukaudeksi tai kahdeksi mutta en tiedä lähdekö sinne.
« Viimeksi muokattu: 03.02.10 - klo:14:34 kirjoittanut Jami »
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Dandylion

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #24 : 03.02.10 - klo:14:47 »
Jep, näinhän se on, että työtunnit todellakin halpoja tuolla Aasiassa. Täytyypi tutkailla ja pohdiskella, kyllähän tuolla ainakin yhden puvun vois teettää, kun tilaisuus siihen kerran tarjoutuu.

Itse olen menossa kesäkuun aluksi Shanghain EXPO 2010:n, elikkäs maailmannäyttelyyn. En tosin työn, vaan enneminkin harrastuksen merkeissä.

Uri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #25 : 03.02.10 - klo:20:19 »
Noitakin voi jokainen miettiä mieltymyksensä mukaan, että ottaako 10x100e puvun vai yhden 1000e puvun. Jos hintaero tulee vain materiaalin laadusta. Istuvuus siis sama.
Toiset arvostaa kestävyyttä, itse heitän mielelläni puvun UFF:lle ja otan uuden käyttöön...

signorlaine

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #26 : 03.02.10 - klo:21:19 »
Noitakin voi jokainen miettiä mieltymyksensä mukaan, että ottaako 10x100e puvun vai yhden 1000e puvun. Jos hintaero tulee vain materiaalin laadusta. Istuvuus siis sama.
Toiset arvostaa kestävyyttä, itse heitän mielelläni puvun UFF:lle ja otan uuden käyttöön...

Heh, kovin harvoin tuon suuruista (900e) erotusta syntyy ainoastaan käytettävistä materiaaleista johtuen – ainakaan tuossa hintaluokassa.

Ja ylistys elämän kulutusjuhlalle – never wear your clothes twice!
The only way to atone for being occasionally a little overdressed is by being always absolutely over-educated. -Oscar Wilde

Dandylion

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #27 : 03.02.10 - klo:22:24 »
Nii-in, itselleni ainakin tuo suurempaa mielihyvää tietää, että vaate on laadukas niin materiaaleineen kuin työnlaadunkin puolesta, kuin se, että voisin aina pitää uusia vaatteita, laadusta välittämättä. Yksi laadukas puku on kantajalleen ilo, kun taas onneton tekele, oli niitä sitten kymmenen tai vähemmän, tuntuu aina kurjalta pistää päälle.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #28 : 03.02.10 - klo:23:54 »
.
« Viimeksi muokattu: 04.11.12 - klo:18:08 kirjoittanut ChuckBass »

Dan-D

  • Vieras
Vs: Aasialaiset räätäliliikkeet
« Vastaus #29 : 19.02.10 - klo:09:55 »
Aasialaisten räätäleiden kanssa on 2 ongelmaa, jotka ovatkin olleet esillä. 

1)  On erittäin hyviä, hyviä, huonoja ja erittäin huonoja.  Ero näiden välillä selviää yleensä vasta kun on liian myöhäistä.

2)  Kommunikaatio ja paikallinen tyyli.  Esim. intialainen tai kiinalainen käsitys hyvännäköisestä pukeutumisesta eroaa rankasti länsimaisesta.  Vaikka kuinka kuvittelisi puhuvansa räätälin kanssa samaa kieltä, saattaa esim. "lightly padded shoulders" tai "natural shoulder" tuottaa jotain ihan muuta - näin esimerkkinä, joita löytyisi lukemattomia.

Nämä ongelmakohdat ilmenevät yhtä lailla Aasiassa asioidessa kuin "kiertävien räätäleiden" tai länsimaihin putiikin pystyttäneiden räätäleiden kanssa.  Paikan päällä asioidessa voitaneen pitää jonkinlaisena minimiehtona sitä, että räätäli laittaa takkiin oman nimensä.  Jos tarjotaan Armanin tai Bossin logoa pukuun, lienee syytä vaihtaa maisemaa.  Kuitenkaan aasialaista työn laatua ei tarvitse ehdoin tahdoin pelätä.  Aasiassa on monessa paikassa siirtomaa-ajoille ulottuvaa huomattavan brittiläistä räätälintyön perinnettä, joka siis perinteikkyydessään vetaa vertoja Savile Row'lle - jos kohta tuskin sentään yleensä laadussa.  Esim. Englannissa lukuisat varsin perinteikkäät räätälitalot tarjoavatkin MTM tai jopa ns. "entry level bespoke" -palveluita, joissa suurin osa työstä tapahtuu Aasiassa - tosin samoilla termeillä myydään myös eurooppalaisissa tehtaissa tehtyjä pukuja, jotka vain viimeistellään ko. räätälitaloissa.  Toisaalta jotkut - sanotaanko - modernit talot keskittyvät nykyään yksinomaan joko täysin tai ainakin suurimmaksi osaksi Aasiassa tehtyjen pukujen myyntiin - selvää toki on, että tässä ei puhuta mistään Row'n taloista.  Joissain taloissa puvut jopa leikataan paikallisesti ja ommellaan Aasiassa.  Hyvä puoli näissä lukuisissa eri palveluissa on se, että varsinainen asiakaskohtaaminen tapahtuu sellaisen ihmisen kanssa, joka on ns. samalla sivulla kielen ja tyylin suhteen.  Vastaavasti sen aasialaisen toimijan kanssa länsimainen ammattimies on asettanut riittävän tarkat speksit, jotta tulos vastaa odotettua.

Parhaissa tapauksissa mitat otetaan Englannissa, puku leikataan Aasiassa, lähetetään baste-fittingiin Englantiin, takaisin Aasiaan, forward fittingiin Englantiin, ja viimeistellään jommassakummassa paikassa ennen kolmatta sovitusta ja lopullista valmiin tuotteen luovutusta.  Parhaimmillaan siis tulee halvemmaksi lähettää puku esim. 3-4 kertaa Aasiaan ja takaisin, kuin tehdä työt paikallisesti.  Se on mielestäni yhä vain hämmentävää.