Kirjoittaja Aihe: Dimpletätkö?  (Luettu 11368 kertaa)

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Dimpletätkö?
« Vastaus #15 : 12.03.09 - klo:21:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Hypno"
PS. Voiko solmioita olla muuten liikaa? Tällä hetkellä niitä löytyy kaapistani n. 70 kpl.

Vain silloin, jos niihin tulee satsattua huomattavia summia rahaa, tai niille ei meinaa enää löytyä tilaa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Re: Dimpletätkö?
« Vastaus #16 : 14.05.09 - klo:17:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami"
dimple jakaa porukkaa.

Kysehän on tietenkin makuasioista. Itselleni sopii paremmin tyyli, jossa ei ole ainakaan kovin näyttävää dimpleä. Dimple näyttäisi oman tyylini kokonaisuudessa teennäiseltä.

Oma kokemukseni erityisesti silkille painettujen solmioiden kanssa on ollut usein, että mikäli solmu näyttää paremmalta dimplen kanssa, se on jo epäonnistunut. Syynä voi olla, että solmion pituuden arvioiminen on epäonnistunut, tai että on yrittänyt tehdä esim. liian paksuun solmioon liian pientä solmua. Kaikkia solmioita ei yksinkertaisesti voi solmia samalla solmulla. Solmuvaihtoehdot eivät ole mielestäni niinkään herrasmiehen henkilökohtaista mieltymystä varten vaan paidankauluksen lisäksi kyseisen solmion omia vaatimuksia varten.

Toinen syy, miksi suhtaudun vähän varauksellisesti dimpleen, on että epäilen four-in-handillä tiukkaan dimplelle solmitun solmion kuluvan nopeammin, etenkin jos se on silkille painettu eikä kudottu. Kudottujen somioiden kanssa käytän yleensä aina puoliwindsoria, jolloin solmusta tulee ihan itsestään usein täydellisen tasainen ja se vie itse ylimääräisen tilan, joka pitäisi muuten pakottaa dimpleen. Painettujen solmioiden kanssa käytän mahdollisesti windsoria, etenkin, jos ne ovat nopeasti leveneviä. Four-in-hand taas sopii mielestäni parhaiten kapeahkoihin solmioihin. Oikealla solmulla keskinkertaisenkin silkkisolmion saa yleensä näyttämään ihan hyvältä.

Mutta, jos paidankaulus vaatii, four-in-hand dimplellä voi olla edelleen parempi vaihtoehto.
"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

frd

  • Kisälli
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Dimpletätkö?
« Vastaus #17 : 09.07.09 - klo:11:25 »
Hei Arvon Foorumilaiset,

Toivotan itseni Tervetulleeksi tänne Villen todella informatiivisen ja tyylikkään blogin keskustelulaudalle, joka avaa siis kunnon mahdollisuuden keskustella, väitellä, jakaa vinkkejä jne. toisille samasta aiheesta kiinnostuneille. Kerrassaan erinnomaista!

Viestiketjun aihehan on dimpletys, joka mielestäni kuuluu asiaan, ainakin omissa solmioissani dimple kuuluu solmioon, aivan kuten taskuliina taskuun.

Kuitenkin aiheesta hieman rönsyillen. Käytin foorumin hakua hakusanalla ascot ja kaikki tulokset löytyivät tästä keskustelusta, joten ajattelin että kenties uutta aihetta ei ole tarpeen avata. Eli toki olen lukenut Villen blogista kyseisestä vaatekappaleesta. Se on saanut minusta nyt yliotteen, olen huomannut, että tarjonta koto-Suomessa on olematonta, pyysin hiljan Italiassa vieraillutta rakasta sisartani tuomaan tuliaisiksi, hän kieltäytyi jyrkästi ja nyt minulla on Rooman tuliaisina Ferrari muki ja T-paita :). Myös kyseisen asusteen anatomia on meikäläiselle hieman hukassa, miten tämä kuuluisi oikeaoppisesti sitoa (onko edes oikea termi?) Eli lyhyestä virsi kaunis, mistä näitä kotimaasta saa ja kuinka se puetaan päälle?

Yst.Terv.
Munkkiniemen Kreivi ;)

Lauri

  • Kisälli
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Dimpletätkö?
« Vastaus #18 : 09.07.09 - klo:13:14 »
Hei,

Stockmannilla on hiljattain ollut suppeahko valikoima ascotteja. En muista tarkalleen, missä ne ovat tällä hetkellä, mutta jossain siellä solmioiden, kauluspaitojen ja taskuliinojen lomassa olen niitä nähnyt. Vaikka valikoima on pieni, on se merkittävä parannus aiempaan, olemattomaan, valikoimaan. Kun on yhden ostanut ja tutkinut sen rakeneen, voi  ommella/ompeluttaa lisää haluamastaan kankaasta. Stockmannilla oli yhdessä vaihessa kummallisia yksipäisiä muka-ascotteja, joten tarkkaavaisuus kannattaa.

Solmintaohjeita löytyy hyvin googlettamalla "tying an ascot". En osannut päättää, minkän ohjeen linkittäisin, joten ehdotan, että tutustut useampaan eri ohjeeseen. Ohjeita selatessa huomaa ascotin kaksoismerkityksen: lähes sama liehuke eri tavoin solmittuna voi toimia rennosti kauluspaidan sisään tungettuna tai siivekkään irtokauluksen päälle solmittuna saketin kanssa. Suomessa plastronina myytävät valmiiksi solmitut polyesterihirvitykset voi korvata oikeaoppisesti solmitulla ja solmioneulalla lävistetyllä ascotilla, mikäli ascotin kangas on riittävän virallinen ja niskaosa riittävän kapea.

/Lauri

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Dimpletätkö?
« Vastaus #19 : 09.07.09 - klo:13:18 »
Stockmannin outletissa on jäljellä vielä jokunen huokea silkkiascot. Omani olen sieltä löytänyt, muutoin tarjonta Suomessa on olematon. Ascotia käyttävä voi saada jokusen hintti-kommentin, mutta ne voi sivuuttaa tuhahtamalla sivistymättömän taukin aatoksille.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Dimpletätkö?
« Vastaus #20 : 27.01.12 - klo:20:44 »
Dimple kuuluu minulla solmioon, jos sellaisen saan nätisti ja vähällä vaivalla tehtyä.
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Re: Dimpletätkö?
« Vastaus #21 : 27.01.12 - klo:21:32 »
Stockmannin outletissa on jäljellä vielä jokunen huokea silkkiascot. Omani olen sieltä löytänyt, muutoin tarjonta Suomessa on olematon. Ascotia käyttävä voi saada jokusen hintti-kommentin, mutta ne voi sivuuttaa tuhahtamalla sivistymättömän taukin aatoksille.

Stockmannilla oli peräti kahdeksansävyisiä ascoteja - kuvioilla ja ilman. Hyviä uutisia, siis.


Lainaus käyttäjältä: choir
Dimple kuuluu minulla solmioon, jos sellaisen saan nätisti ja vähällä vaivalla tehtyä.

Minä ihmettelen, miten solmion voi solmia ilman dimpleä...en vain onnistu moisessa.
Kaikki villa tottelee rautaa.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Dimpletätkö?
« Vastaus #22 : 27.01.12 - klo:21:38 »
^ Ja the Stockmannilla keskustassa oli niitä vielä enemmän. Edelleen, vaikka valikoima oli joulua edeltävästä tilanteesta supistunut. Saatan olla syyllinen.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Dan-D

  • Vieras
Vs: Re: Dimpletätkö?
« Vastaus #23 : 28.01.12 - klo:08:29 »
Minä ihmettelen, miten solmion voi solmia ilman dimpleä...en vain onnistu moisessa.

Kyllä se pienellä vaivalla onnistuu, ja lopputulos on aina niin palkitseva: solmu uusiksi.  Eli itse vannon dimplen nimeen. 

Yllätyin, kun täällä tunnustettiin, että dimpleä ei saada muodostumaan.  Se on tosiaan minullekin ollut aina helppoa, enkä ollut tullut ajatelleeksi, että se voisi olla vaikeaa.  Niin sitä taas lähtee puhtaasti omista lähtökohdistaan.

Diplen muodostuminen tai muodostumatta jääminen lähtee siitä, mitä tapahtuu, kun sen solmion paksun pään vetää viimeisen kerran solmun läpi, ja solmiota ryhtyy kiristämään.  Se paksu pää siitä solmun kohdalta täytyy ohjata dimple-muotoon jo kauan ennen kuin solmu on lähelläkään lopullista muotoaan.  Itse aloitan varmaan n. 10 senttiä ennen solmun valmistumista.  Ei se vaadi mitään suuria liikkeitä, vaan ihan kevyt painallus siitä solmun keskeltä ja dimple alkaa pikkuhiljaa muodostua.  Kun solmukohta lähenee, painallusta voi halutessaan vähän lisätä.  Ja avot: dimple.

Timati

  • Vieras
Vs: Dimpletätkö?
« Vastaus #24 : 28.01.12 - klo:10:27 »
Nuff Said.

JHL

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 188
    • Profiili
Vs: Dimpletätkö?
« Vastaus #25 : 28.01.12 - klo:13:26 »
Kyllä dimpletän jos solmio vain dimplelle taittuu. Tässä on aika suuriakin eroja. Täytyy kokeilla tuota Dan-D:n ohjetta, josko saisi hankalammatkin tapaukset ruotuun.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Dimpletätkö?
« Vastaus #26 : 28.01.12 - klo:13:54 »
Välillä, jos siltä tuntuu. En aina.

Numa

  • Kisälli
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Dimpletätkö?
« Vastaus #27 : 23.02.12 - klo:21:43 »
Dimplettäisin kyllä, mutta tuo ei vaan tunnu onnistuvan. Joskus ennen muinoin dimple syntyi itsestään, mutta nyt se ei tule vahingossa eikä väkisin. Tai väkisin tuon saa tehtyä, mutta se ei näytä hyvälle eikä se ole kestävä. Voisiko kenties joku Keikari tehdä tästä videon? Tauno?

Socrates

  • Vieras
Vs: Dimpletätkö?
« Vastaus #28 : 23.02.12 - klo:21:49 »
Tuo Dan-D:n ohje yllä on varsin hyvä. Rennoin ottein vaan, ei ole tarkoitus saada samaa jälkeä joka solmimisella.

Pasteur

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 503
    • Profiili
Vs: Dimpletätkö?
« Vastaus #29 : 23.02.12 - klo:22:34 »
Jos dimpletät, älä yritä saada ohutta päätä sulautumaan "solmion sisään", vaan vedä sitä kiristettäessä etuosasta erillisenä.

Minulle dimple on luonnollinen osa kaikkia solmuja ja muu pitää sitten tietoisesti tehdä.