Yhtäältä ymmärrän sen vaativuuden mikä on mittatilauspaitojen mittojen otto, niiden välittäminen valmistajalle, ja valmistajan kyky toteuttaa tämän rikkinäisen puhelimen esittämä toive. Toisaalta minulla on vertailukohtana useammankin kaukoidän räätäliliikkeen tuotos, aikanaan kun niitä kymmenttiäin teetin (en Thaimaassa). Kokemusta ei ole muista kotimaisista toimijoista kuin Schoffasta, ja se kokemus on että kyllä niitä iterointikierroksia vaaditaan ennen oikeasti hyvää lopputulosta. Olen tilannut Schoffasta pari paitaa, kerran, ja jos/kun seuraavan kerran tilaan niin ilman muuta edelliset paidat mukaan ja etenkin kauluksen ja hihojen alueella muutoksia. Toisaalta myönnän etten mennyt reklamoimaan ja keskustelemaan asiasta koska en kokenut parin paidan olevan sen väärti, vaan ajattelen että ensi kerralla tehdään yhdessä paremmin. Samassa kuitenkin totean sen, että kokenut ja oikeasti osaava räätäli/vaatturi (Taiwan, tms.) saa homman kerrasta oikein, tehtyään samaa päivittäin monta kertaa ja todennäköisesti itse aikanaan myös ompelukoneen takana istuneena. Luulisin että mittatilausvaatetus on pitkälti kokemus- ja näkemysammatti jossa hands-on -kokemuksella on poikkeuksellisen iso merkitys onnistuneen lopputuloksen kannalta, myös mittojen ottajalla.
Lisättäköön vielä loppuun että oli oma valintani etten viitsinyt reklamoida, ja ettenkö epäile että asiaa olisi koetettu hoitaa kuntoon jos niin olisin tehnyt. Pointtini on se, että Schoffan osaaminen tällä saralla on vielä oppimiskäyrän nousuvaiheessa, ja toivon niin heidän kuin monen muunkin oppivan alan ammattilaisiksi. Tällä kauluskoolla ja hihanmitalla en voi muuta kuin toivoa mittatilauspaitaosaajien esillemarssia!