Kirjoittaja Aihe: Kellokokoelman suhteellinen arvo  (Luettu 7497 kertaa)

Kaff

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Kellokokoelman suhteellinen arvo
« : 06.01.15 - klo:13:37 »
Kellot-triidissä olen alkanut pohtimaan ensimmäisen (mun mielestä) kalliin kellon hommaamista. Rahamäärä tuntuu paljolta ja ajattelin tiedustella paljonko Keikarilaiset ovat sijoittaneet kelloihin suhteessa tuloihinsa. Ei siis ole pakko olla mitään kokoelmaa - jos omistat yhden kellon, käytä sen ostohintaa arvona. Ei käytetä OVH-hintoja vaan todellisia hankintahintoja.

Tämänhetkisen kellokokoelman suhteellinen arvo lasketaan seuraavalla kaavalla:

[Kellokokoelmasta maksamasi todellinen hinta] / [Bruttokuukausitulosi] = [Kokoelman arvo suhteessa tuloihin]

Esim:
  • Herra X omistaa kolme kelloa, joista hän on yhteensä maksanut 4500€
  • Herra X:n bruttotulot kuukaudessa ovat 3800€
  • 4500/3800=1,1842
  • Herra X:n kellokokoelman suhteellinen arvo on 1,18

Partasuti

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1963
    • Profiili
Vs: Kellokokoelman suhteellinen arvo
« Vastaus #1 : 06.01.15 - klo:16:26 »
2,45 se näyttäisi nopean laskemisen jälkeen olevan. En ole tosin ainakaan viiteen vuoteen kelloja hankkinut ja tulotkin ovat niistä ajoista nousseet, joten mielestäni suhdeluku on väärä lähestymistapa kellojen hankkimiselle.

Kaff

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Kellokokoelman suhteellinen arvo
« Vastaus #2 : 06.01.15 - klo:16:30 »
^totta, mutta korkeiden suhdelukujen näkeminen helpottaa päätöstä kalliin kellohankinnan tekoon ;) .

Kaff

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Kellokokoelman suhteellinen arvo
« Vastaus #3 : 06.01.15 - klo:23:31 »
Toistaiseksi yllättävän tasaista, siistiä myös että täällä on herroja, joiden kellokokoelma on lähes vuosipalkan arvoinen!

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellokokoelman suhteellinen arvo
« Vastaus #4 : 07.01.15 - klo:00:00 »
Koko kysymyksenasettelu on niin subjektiivinen että jätän äänestämättä, mutta mikäli kerrot mikä kello mielessäsi on niin voin kyllä auttaa keksimään syitä ja kannustaa sen hankkimiseen.
« Viimeksi muokattu: 07.01.15 - klo:00:03 kirjoittanut Laurentius »

Kaff

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Kellokokoelman suhteellinen arvo
« Vastaus #5 : 07.01.15 - klo:00:19 »
Koko kysymyksenasettelu on niin subjektiivinen että jätän äänestämättä, mutta mikäli kerrot mikä kello mielessäsi on niin voin kyllä auttaa keksimään syitä ja kannustaa sen hankkimiseen.
Kellot-langassa keskustelua aiheesta.

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Kellokokoelman suhteellinen arvo
« Vastaus #6 : 07.01.15 - klo:11:01 »
Mulla on pari kultaista vintage-Omegaa, joista 1. on perintökello ja toisen hankinta + huolto on ehkä 800 €, sekä Paul Buhle, sukulaisilta saatua kelloantiikkia, jota olen huoltanut vissiin parilla huntilla. Sitten on vintage Seiko ja joku monsteri, kummankin hankintahinta 2-300 ja vintagea olen tainnut hankittaessa huoltaa ehkä parilla huntilla. Ja kehtaanko tunnustaa, että olen hankkinut myös Grovanan subbarin homagen noin parilla huntilla. Mitenköhän näitä summaisi?
--
-Mars-

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellokokoelman suhteellinen arvo
« Vastaus #7 : 07.01.15 - klo:11:23 »
Tulee mieleen veljeni, joka aikanaan perusteli erään tietyn auton ostamista TM:n testivertailulla. Tosin hän tunnusti muuttaneensa eri vertailutekijöiden painoarvoja saadakseen mieleisensä tuloksen. Täten auton valinta perustui "järkisyihin". Toki hän itsekin tiesi syyllistyvänsä älylliseen epärehellisyyteen, mutta mikäs sillä väliä: sai haluamansa auton.

Sama pätee kelloihinkin, ja tähän äänestykseesi :-)

Tulenpalava halu jotakin kelloa kohtaan syntyy ja kehittyy aikain saatossa. Ensimmäisen kunnon kelloni (Omega Constellation Pie Pan 60-luvulta) ostin yli 15v sitten. Sen jälkeen tasaisin väliajoin on tullut pari uutta (Seamaster 2531.80 ja Speedmaster Automatic) ja tusinan verran vintagea (Longines, Omega, Heuer, Lecoultre).

Ennen tuota ensimmäistä hankintaani en edes tiennyt mekaanisista kelloista muuta kuin sen, että joskus niitä on ollut ja käytetty. Antiikkiliikkeen myyjä napsautti takakannen irti ja näin omin silmin pienten hammasrattaiden ja heilurin liikkeen. Tunnistin Omega-nimen. Asia jäi vaivaamaan minua voimallisesti ja aloin huolestua josko joku muu ostaisi tuon kellon. Ei ostanut, vaan riensin seuraavana päivänä takaisin ja myyjä tiesi jo minut nähdessään mitä mielessä. Väkinäisille tinkausehdotukselleni hän nauroi hyväntahtoisesti. Epäilen, että Prospexin spring drive (tai tietoisuus siitä) on tehnyt sinuun saman vaikutuksen.

Tuo nimenomainen Omega on yhä tärkein kelloni.

Olen oppinut sen, että hätiköinti ei kannata mutta kellokutsun voimaa ei voi vastustaakaan. Jos pakkomielle syntyy, se syntyy ja jää pysyäkseen. Pakkomielle tosin jalostuu hiljalleen niin että kun se oikea osuu kohdalle (netissä, kaupassa, tms), tietää sen heti:  syke nousee, erittyy adrenaliinia ja olo on kiihkoisa. Jos tällöin kellon hinnallekin alkaa mielessään keksiä perusteita, on oikea hetki painaa liipasinta.

Kiinnostukseni on tosin kohdentunut 50-60 -lukujen mekaanisiin kelloihin joten yksittäiset hankintakustannuksetkin sen mukaisia. Harva kelloistani on maksanut enemmän kuin keskivertofoorumilaisen viimeksi ostama kenkäpari.

Fiilistelykuva, se ensimmäinen:

[spoiler][/spoiler]
« Viimeksi muokattu: 07.01.15 - klo:11:28 kirjoittanut Laurentius »

lawry

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 262
  • UNDISPUTED #MENSWEAR CHAMPION
    • Profiili
Vs: Kellokokoelman suhteellinen arvo
« Vastaus #8 : 07.01.15 - klo:11:32 »
Neuvo:

Osta se kello. Lupaan, ettet tulevaisuudessa mieti mitä se maksoi.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Kellokokoelman suhteellinen arvo
« Vastaus #9 : 07.01.15 - klo:13:25 »
Onneksi ei ole samanlaista ketjua kenkäkokoelmista, voisi olla karua luettavaa (enkä halua ajatella koko asiaa).
« Viimeksi muokattu: 07.01.15 - klo:13:29 kirjoittanut Salama »