Samoin esineen mahdollisesti kalliina pidetty hinta...
Tähän olettamukseen/väittämään haluan vastata ihan omana viestinään.. Tiedostan ja tiedän tämän ongelman erittäin hyvin. Olisi enemmän kuin naiivia väittää, etteikö osiltaan näin olisi. MUTTA, edes tämäkään asia EI ole noin mustavalkoinen, vaan vaatii ongelman avaamista. Itse asiassa olenkin jo aika monesti vastannutkin, ainakin ns. rivien välissä, mutta tätä on nyt syytä tarkentaa parhaani mukaan, sillä totta kai, raha on aina kuuma peruna ja yhteiskunnassamme se näyttelee niin pirun suurta osaa ihan meidän jokaisen elämässä tavalla tai toisella.
Eli, on ihan taivahan tosi että monet modernit huippuklassikot ovat varsinkin nykyään aivan hirvittävän hintaisia.. On myös yhtä lailla taivahan tosi, että jotkut niistä ovat sitä olleet jo heti ensiesiintymisestään saakka suhteessa ihmisien tulotasoon. Usein kuitenkin on niin, että tämäkin ongelma ratkeaa monellakin tavalla. Avainsana on jälleen kerran perehtyminen ja tietoinen opiskelu aiheeseen.. On aivan 100%:n totta, että tavallisen duunarin ja monen muunkin perse repeää jo sen ensimmäisen Knoll:n tuolin tai vaikkapa Louis Poulsen:n valaisimen kanssa, jos ainoa ostopaikka on Vepsäläinen tai esim. Aero Helsingissä. Eli tässäkään asiassa EI ole niitä ilmaisia lounaita todellakaan olemassa, niin mukavaa kun se olisikin. Eli tämä elämäntapa "pakottaa" opiskelemaan, kiertämään eri ostopaikkoja, etsimään jatkuvasti ja jopa ajattaa ympäri eurooppaa.
Tässä vaiheessa, ettei joku "keksi" jälleen kumota faktaa modernin designin täydellisestä demokraattisuudesta vedoten hintoihin, kerron siihen valmiin vastauksen jo tässä vaiheessa.. Eli, jos jokin
yksittäinen huippuklassikko maksaakin kuukausien tai jopa vuosien palkan verran, niin tämähän EI todellakaan tarkoita että kaikki maksaisi. Taas pitää nimittäin nähdä metsä puilta, eli on olemassa lukuisia syitä miksi jokin klassikko maksaa maltaita. Jälleen kerran, vikahan EI ole itse designin, vaan esim. yhteiskunnalliset ilmiöt, kuten keräily ovat tämän aiheuttaneet. Lisäksi tuotannolliset seikat vaikuttavat hintoihin luonnollisesti. Eli vaikka teollinen tuotanto onkin yksi funktionalistisen/modernin designin yksi ihanteista, on kolikon kääntöpuolella muun muassa huippulaadukkaat materiaalit, jotka mahdollistavat designin monta sukupolvea kestävän elinkaaren. Toki, kuten todettua, mikäli esineen kova hinta on ollut selvästi pyrkimys jo sitä suunniteltaessa, se EI ole silloin aitoa modernia ja funktionalistista designia, eikä näin ollen demokraattista.
Tämä designin elinkaariajattelu ja elinkaari mahdollistaa myöskin sen, että useimmilla ihmisillä on jossain vaiheessa elämäänsä varaa ihan jopa parhaaseen designin A-ryhmään ja jopa todellisiin huippuklassikoihinkin. Eli jälleen jokin yksittäinen esine esim. Barcelona- tuoli voi hyvinkin olla sellainen, että useimmat eivät voi eläessään edes harkita moisen ostamista. Mutta jälleen kyseessä on yksi ainoa esimerkkitapaus, jonka kovat hinnat johtuvat monesti ihan muista syistä kuin esineestä itsestään. Ok, ehkä huono esimerkki koska ko. tuoli on ollut kallis aina, mutta ymmärtänette pointtini... Eli muun muassa se monesti mainitsemani keräily on moninkertaistanut hinnat aikojen saatossa.
Koska designin maailmassa tämä elinkaariajattelu on yksi sen suurimmista kantavista voimista, on luonnollista että designia jos mitä voi todellakin aidosti ylpeänä ostaa käytettynä. (ekologisuus ja eettisyys) Ok, jälleen monet käytetytkin esineet maksavat aivan maltaita, jopa moninkertaisesti uuteen vastaavaan verrattuna, mutta minä lupaan, siis ihan oikeasti lupaan, että jokainen halukas löytää parasta ja oikeasti todella nautittavaa A-ryhmän designia puoli-ilmaiseksi, jos vain viitsii tehdä töitä sen eteen. Tämäkin maa on pullollaan erittäin nautittavaa designia aivan, siis aivan puoli-ilmaiseksi. Kerrotaan yksi esimerkki tästä... Oma aito 30- lukulainen Aallon A60 jakkara maksoi 35€!!! (Kyse on kuitenkin ehkäpä suurimmasta modernismin yksittäisestä ikonista koskaan, joka muuten maksaa tällä hetkellä uutena noin 150€. Eli vieläkö joku väittää, että tavallisella kuolevaisella ei ole designiin varaa. Lisäksi, tuollainen vanha A60 on laadullisesti ihan jotain muuta kuin nykyiset jotka nekin ovat jo todella laadukkaita ja monta sukupolvea ja parhaimmillaan jopa monta ihmisikää kestäviä normaalilla käytöllä.) Kallistako? No ei minusta.