Kirjoittaja Aihe: Sisustustyylit  (Luettu 603279 kertaa)

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #870 : 22.02.17 - klo:22:21 »
Omat suosikit väreissä ovat ruskea ja todella, todella hieno punainen. (yhden ruskeavöisen olen muuten myynytkin aikoinaan foorumin laatutorilla)
Olen tämän tuolin ostaja ja täytyy sanoa, että tuoli on loistava. Toisen käsinojan liitoksen liimasin jossain vaiheessa, ei siis ollut rikki, mutta liimauksethan ajan mittaan usein pettävät.

Todella kevyt, ryhdikkään mukava ja rakenteessa on kyllä jäntevyyttä ja jämäkkyyttä, vaikka tämä tuoli taisi olla 80-luvulta?

Mitä tulee Poäng tuolin kestävyyteen: Esitätkö Tumppi jonkun uskottavan hypoteesin, millä perustelet ajatustasi, että Poäng-tuolin on heikommin käyttöä kestävä kuin Artekin verrokki? Näytön puute ei nimittäin ole pätevä argumentti hypoteesisi tueksi.

Ei sillä, että Poäng tuoli kiinnostaisi.

Hinta ja arvon säilyminen ei myöskään minusta ajatuksena toimi. Otetaan esimerkiksi keittiööni hankkimani käytetty PH5. Se maksoi käytettynä noin 340 euroa. Prismasta saisin noin viidelläkympillä keittiön pöydän ylle sijoitettavan "suutarinlampun", joka täyttää valaisutarpeen hyvällä tasolla eikä sen design herätä huomiota suuntaan tai toiseen.

Jos sijoitan nuo säästyneet 290 euroa indeksiin 45 vuoden ajaksi, minulla on vuonna 2062 edelleen tuo suutarinlamppu ja säästyneellä rahalla tekemäni indeksisijoitukseni arvo on 7% korolla laskettuna yli 6000 euroa.

Ei. Yli 300€ keittiövalaisimen hankinta ei ole kannattavaa rahankäyttöä - mutta jos se tuottaa pitkään iloa, kannattaa se ostaa.

« Viimeksi muokattu: 22.02.17 - klo:22:52 kirjoittanut Lh »

puttejanari

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #871 : 22.02.17 - klo:22:45 »
Fukasawan Hiroshima muuten muistuttaa hyvinkin paljon tuota PP 503:sta. Olisi kiva kuulla Tumppiksen analyysi tästä tuolista, on ainakin mielestäni pirun nätti.




Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #872 : 23.02.17 - klo:14:06 »
.......
« Viimeksi muokattu: 09.05.17 - klo:13:06 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Arraa

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #873 : 23.02.17 - klo:16:55 »
Itse kunnioitan Alvar-setää sekä pidän hänen luomuksistaan (omistan pari tuolia ja lasiesineitä), mutta viimevuosina on ollut aika paljon ilmassa valmistusvirheitä sekä lampuissa että huonekaluissa*. Viitsiikö laadusta maksaa, jos laadunvalvonta on sen Ikean tasolla? Tämä on vain pohdintaa, en tiedä kuinka paljon valmistusvirheisiä yksilöitä on markkinoilla, ja itse mielummin ostan omat huonekaluna käytettynä, nuo uudet eivät kai edes ikäänny yhtä hienosti. Vai onko tuotteissa aina ollut yhtä paljon virheitä, mutta nykyään vain syynätään tarkemmin?

*Esim: http://www.lisbet-e.net/artekin-huono-paiva/

Edit: Ja Nokia nyt vaan rupes tekemään paskoja puhelimia
« Viimeksi muokattu: 23.02.17 - klo:18:37 kirjoittanut Arraa »

Vintage-mies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #874 : 23.02.17 - klo:18:24 »
Artek on todennäköisesti tuottanut voittoa omistajilleen jo vuodesta 1935 lähtien, koska se on vielä toiminnassa.
Artek näyttäisi käyvän läpi vaikeita aikoja. Liikevaihto on supistunut ja viime vuonna kertyi 15 miljoonan liikevaihdolla rumat 1,3 miljoonaa tappiota. Viimeisin voitollinen tilikausi oli 2012.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #875 : 23.02.17 - klo:19:43 »
.......
« Viimeksi muokattu: 09.05.17 - klo:13:07 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #876 : 23.02.17 - klo:20:26 »
30 päivän jäähy useaan eri henkilöön kohdistuvista purkauksista.

Kuinka paljon kiinnostavaa tietoa menetetäänkään, kun keskustelukyky on tällä tasolla.

...minulle on myöskään aivan turha tulla esittämään...
Tämä olet onnistunut tuomaan hyvin esille.

Minulla on myös tuo PH5 ja monia muita vintage-designesineitä. Olen hankintoihin pääasiassa oikein tyytyväinen, mutta suhtaudun asiaan vähemmällä kiihkolla.
« Viimeksi muokattu: 24.02.17 - klo:09:47 kirjoittanut Lh »

Mangrove

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #877 : 23.02.17 - klo:21:37 »
Stockmann Ornon vuoden 1964 hinnaston mukaan lisenssituotettu Poul Henningsenin PH 5 maksoi tuolloin 50 cm koossa 140 markkaa väristä riippumatta. Vastaavasti Yki Nummen "Lokki" maksoi tuolloin 116 markkaa (50 cm) tai 164 markkaa (70 cm). Tilastokeskus ilmoittaa vuonna 1964 teollisuustyöväen (miesten) keskituntipalkaksi 3,31 markkaa. Käyttäen jälleen 17,22 € keskituntipalkkaa vuodelle 2015, PH 5:n hinta vastaisi 728 € ja "Lokin" 603 € tai 853 € koosta riippuen. Rahanarvonkertointa käyttäen PH 5:n hinta olisi 265 € ja "Lokin" 219/311 €.

PH 5:n hinta verkkokaupoissa näyttää liikkuvan 600-650 € tienoilla sekä "Lokin" vastaavasti 200/250 €.

Vintage-mies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #878 : 24.02.17 - klo:17:47 »
Stockmann Ornon vuoden 1964 hinnaston mukaan lisenssituotettu Poul Henningsenin PH 5 maksoi tuolloin 50 cm koossa 140 markkaa väristä riippumatta. Vastaavasti Yki Nummen "Lokki" maksoi tuolloin 116 markkaa (50 cm) tai 164 markkaa (70 cm). Tilastokeskus ilmoittaa vuonna 1964 teollisuustyöväen (miesten) keskituntipalkaksi 3,31 markkaa. Käyttäen jälleen 17,22 € keskituntipalkkaa vuodelle 2015, PH 5:n hinta vastaisi 728 € ja "Lokin" 603 € tai 853 € koosta riippuen. Rahanarvonkertointa käyttäen PH 5:n hinta olisi 265 € ja "Lokin" 219/311 €.

PH 5:n hinta verkkokaupoissa näyttää liikkuvan 600-650 € tienoilla sekä "Lokin" vastaavasti 200/250 €.
Mielenkiintoinen hintavertailu. Jotenkin tuntuu, että nykyinen hintaero on oikeampi kuin tuo 60-luvun ero. Eikös Lokki ollut välillä poissa tuotannosta? PH5-valaisin on kai ollut tuotannossa katkeamatta?

Mangrove

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #879 : 24.02.17 - klo:18:44 »
Eikös Lokki ollut välillä poissa tuotannosta? PH5-valaisin on kai ollut tuotannossa katkeamatta?

Esimerkki pitkään jatkuneesta tuotannosta on Tehokalusteen (Martelan) Kilta-tuoli, jota on valmistettu vuodesta 1955. Martela ei myy uusia tuoleja suoraan yksityisille, mutta sen outletissa vähän käytetyn hinta todennäköisesti keinokuidulla verhoiltuna on 250 €. Vuonna 1958 uudesta Killasta sai villaverhoilulla maksaa 10500 markkaa. Tämä vastaisi vuonna 2015 edellä mainittuja laskentatapoja käyttäen joko noin 835 € (käyttäen keskituntipalkkaa) tai 256 € (käyttäen rahanarvonkerrointa). Killan kaltaisessa tuotteessa mielestäni on oikeutettua käyttää rahanarvonkerrointa, koska jalat ovat koneessa taivutettua metalliputkea ja itse runko paisutettua muovia. Täten perinteisen käsityön osuus rajoittuu pääasiassa verhoilutyöhön.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #880 : 24.02.17 - klo:22:06 »
30 päivän jäähy useaan eri henkilöön kohdistuvista purkauksista.

Kuinka paljon kiinnostavaa tietoa menetetäänkään, kun keskustelukyky on tällä tasolla.

...minulle on myöskään aivan turha tulla esittämään...
Tämä olet onnistunut tuomaan hyvin esille.

Minulla on myös tuo PH5 ja monia muita vintage-designesineitä. Olen hankintoihin pääasiassa oikein tyytyväinen, mutta suhtaudun asiaan vähemmällä kiihkolla.

Samoin. Luin juuri rästejä ja opin mutta olin silti aikeissa kysyä, voitaisiinko keskusteluun vielä saada mukaan teini-ikäisten bemarien rengastus ja alustageometria.

Artekin laadusta: Kun aikanaan n. 15 vuotta sitten ostin uutena Mehiläispesä-kattolampun, oli vasta kolmas yksilö virheetön. Edelliset menivät vaihtoon mukisematta. Myyjänä Artek itse ja rivien välistä ymmärsin, etten ollut ainoa tuon kohdannut. Kertonee siitä, että ns. premiumtuotteen laadun on vastattava hintaa, vaikka brändilisää onkin.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #881 : 24.02.17 - klo:23:20 »
Ikävästi kiinnostava ja detaljipitoinen keskustelu päätyi jäähyyn.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #882 : 25.02.17 - klo:00:04 »
Eikö 30 päivän jäähy ole vähän liioittelua?
Suositellaan täysraittiutta.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #883 : 25.02.17 - klo:00:06 »
Stockmann Ornon vuoden 1964 hinnaston mukaan lisenssituotettu Poul Henningsenin PH 5 maksoi tuolloin 50 cm koossa 140 markkaa väristä riippumatta. Vastaavasti Yki Nummen "Lokki" maksoi tuolloin 116 markkaa (50 cm) tai 164 markkaa (70 cm). Tilastokeskus ilmoittaa vuonna 1964 teollisuustyöväen (miesten) keskituntipalkaksi 3,31 markkaa. Käyttäen jälleen 17,22 € keskituntipalkkaa vuodelle 2015, PH 5:n hinta vastaisi 728 € ja "Lokin" 603 € tai 853 € koosta riippuen. Rahanarvonkertointa käyttäen PH 5:n hinta olisi 265 € ja "Lokin" 219/311 €.

PH 5:n hinta verkkokaupoissa näyttää liikkuvan 600-650 € tienoilla sekä "Lokin" vastaavasti 200/250 €.
Mielenkiintoinen hintavertailu. Jotenkin tuntuu, että nykyinen hintaero on oikeampi kuin tuo 60-luvun ero. Eikös Lokki ollut välillä poissa tuotannosta? PH5-valaisin on kai ollut tuotannossa katkeamatta?

Lokin muotoilu on vapaata riistaa, joten siitä olisi turha yrittää pyytää samaa kuin ph5:sesta.

Esim. Tolix tuoli vapautuu pian vapaaseen kopiointiin. Sitten nähdään mikä sen hinta on pelkkien valmistuskustannusten perusteella. En oikein usko aitojen stolixien hinnan kestävän kopioiden tuloa. Sama tulee tapahtumaan muillekin klassikoille aikoinaan. Antiikin keräilyarvo niillä säilyy, mutta aika harva ostanee uuden tai vähän käytetyn aison stolixin nykyiseen hintatasoon.

On kuitenkin ihan turhaa pohtia designin hintaa, jos on ostamassa kopiosuojattua kamaa. Hinta on se, millä kaupat syntyvät.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Sisustustyylit
« Vastaus #884 : 25.02.17 - klo:15:23 »
Ikävästi kiinnostava ja detaljipitoinen keskustelu päätyi jäähyyn.
Tumppi$:n kaksi viimeisintä viestiä eivät enää tuoneet itse aiheeseen mitään sisältöä.

Kömpelöissä henkilökohtaisuuksissa oli oma komiikkansa, mutta siinä se.
« Viimeksi muokattu: 25.02.17 - klo:15:25 kirjoittanut Lh »