Tumpille (toki muillekin) kysymys koskien modernia designia. En tunne niin hyvin tyylisuuntia, mutta olen pohtinut tätä löytämättä vastausta. Moderni taide syntyi kutakuinkin samoihin aikoihin kuin nykyisin modernina muotoiluna tunnettu suuntaus (Bauhaussit, Aallot, ym...).
Modernille taiteelle oli tunnusomaista taiteen autonomisuus, jolloin taidetta käsiteltiin enemmänkin itseisarvon kuin välineellisen arvon kautta. Eli tässä iso ristiriita muotoilun suhteen, koska designissa oli juurikin kyse välineellisestä arvosta, tai ainakin näin olen sen ymmärtänyt.
Taiteen puolella ollaan siirrytty modernista taiteesta nykytaiteeseen, jossa tämä taiteen välineellinen arvo on tullut jossain mielessä keskiöön, etäännyttäen autonomian käsitettä sekä taiteen itseisarvoa.
Eli varsinainen kysymys, missä mennään designin suhteen? Onko modernismi jo menneen talven lumia ja onko sen tilalle tullut esim. "nyky" muotoilu tai vastaava, jossa muotoilun lähtökohdat ovat erit kuin modernissa designissa? Ja jos näin on, niin mitkä ovat tämän nykymuotoilun lähtökohdat?
No mielestäni tämä meidän tuntemamme modernismi on ikään kuin eräänlainen "avoin kirja" johon voidaan "sivuja" lisätä yhä edelleen ja joka ei ole "sulkeutunut". Eli siinä mielessä se ei ole menneen talven lumia, koska se vaikuttaa edelleen oikeastaan kaikkeen ympärillämme olevaan ja se katkaisi alati vaihtuvien tyylisuuntien syntymisen. Mehän edelleen elämme ns. modernistisessa aikakaudessa. Vaikka moni on asiasta ilmeisen eri mieltä, niin on kuitenkin muistettava että nimenomaan modernismi (huom. arkkitehtuurissa) on suurin vaikuttaja siihen, miltä ympäristömme yhä tänäkin päivänä näyttää. Tosin pelkkä modernismi on todella laaja käsite kattaen niin taiteen, arkkitehtuurin kuin myöskin designin 1900- luvulta näihin päiviin saakka. Tämän vuoksi itse pyrin rajaamaan käsitettä. (eli erottamaan esim. modernin kuvataiteen arkkitehtuurista ja esim. huonekaluista)
Toki, onhan tuon jälkeenkin syntynyt muun muassa postmodernismi, jonka tarkoitus oli leikitellä ja liioitella modernismin näennäistä ankaruutta.
Tämä on erittäin vaikea ja hyvä kysymys, sillä modernismi ilman tarkentavaa rajaamista on tosiaan varsin laaja käsite. Itse asiassa sen alkamisajankohdastakin ollaan yhä tänäkin päivänä varsin eri mieltä jopa alan ammattilaisten ja historian tutkijoidenkin keskuudessa. Ensimmäiset viittaukset modernin taiteen (huom. taiteen) syntyyn voidaan löytää ainakin teorian tasolla jo 1800- luvun jälkimmäiseltä puoliskolta. Puolestaan suuri osa tutkijoista ja historioitsijoista pitää nykyisin tuntemamme modernismin "lähtölaukauksena" Venäjältä alkunsa saanutta ja sieltä keskiseen Eurooppaan levinnyttä avantgardea. (tähän "koulukuntaan" kuulun itsekin) Eli voidaan hyvinkin todeta, että tämä modernismi yleisnimityksenä kattaa ja pitää sisällään lukuisia erilaisia virtauksia, suuntauksia ja metodeja. Bauhaus, Aalto ja kumppanit astuivat tosiaan kuvaan 1920- luvulla luoden uuden modernin arkkitehtuurin metodin, eli funktionalismin. Tosin, jopa funktionalismistakin voidaan löytää ensimmäisiä viittauksia jo 1800- luvun aivan viimeisiltä vuosilta. (vuonna 1896 yhdysvaltalainen arkkitehti Louis Sullivan on todennut että "tarkoitus sanelee muodon") Tosin konkretian tasolla funktionalismi voidaan tosiaan rajata varsin tarkasti 1920- luvulta alkaneeksi.
Summa summarum, vastakysymyksenä voidaan siis perustellusti esittää, että onko esim. nykytaide vain yksi modernismin sisällä oleva virtaus? Tuo yllä oleva ei tainnut olla vastauksena kysymykseen kovinkaan kaksinen, mutta tuon tarkempaa vastausta en ainakaan minä pysty antamaan. Enpä tiedä onko tähän olemassa lyhyttä ja selkeää vastausta...?