Kirjoittaja Aihe: Säästäminen, sijoittaminen ja muu varallisuuden kerryttäminen  (Luettu 40174 kertaa)

vililikku

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 574
    • Profiili
Omistusasuminen pakottaa säästämään, mutta parasta tai varminta tuottoa siitä ei kuitenkaan saa.
Omistusasumisen idea on se, että omassaan asuva ei maksa vuokraisännän pääomakuluja vaan omansa joten pidemmän aikavälin perspektiivillä voi valita asuuko samalla rahalla väljemmin/paremmalla alueella vai pienemmällä rahalla saman kokoisessa tai huonommin sijoittuvassa kämpässä kuin mihin vuokramarkkinoilla yltäisi. Jos asunnosta joskus saa myyntivoittoa niin se on pelkkää bonusta. Kasvukeskuksissa asuntojen kysyntä on kuitenkin yleensä aina tarjontaa suurempaa joten varsin todennäköisesti vähintään omansa saa pois inflaatiokorjattuna.

Joo, ymmärrän tän idean, mutta haen lisäksi sitä, että jos asuu vuokralla, voi oman pääoman laittaa muhuun käyttöön. Toki tässä tuleekin mukaan sitten verokannustimet yms., ja asuntolainan halpuus ja sitä kautta kannustin sijoittaa isolla velkavivulla omaan asuntoon, mutta on siinä myös kaikki munat samaan koriin -ilmiötä.

Suavo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Isoin virhe on uhrata tolkuttomasti aikaa ja vaivaa luullessaan voivansa biitata indeksin pitkällä aikavälillä, tai että joku random salkunhoitaja voi sen tehdä sun puolesta kivaa tasasta kulua vastaan. Tyypit jotka jollain keinolla biittaa indeksin pitkällä aikavälillä, eivät todellakaan pyöritä kenekään muun salkkua kuin omaansa.
Larppaus sallittu

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Joo, ymmärrän tän idean, mutta haen lisäksi sitä, että jos asuu vuokralla, voi oman pääoman laittaa muhuun käyttöön. Toki tässä tuleekin mukaan sitten verokannustimet yms., ja asuntolainan halpuus ja sitä kautta kannustin sijoittaa isolla velkavivulla omaan asuntoon, mutta on siinä myös kaikki munat samaan koriin -ilmiötä.

Tosin olennaista tässä on se, että mikä on oma elämäntilanne ja missä se asunto sijaitsee.
Jos on vakituisessa työssä ja löytyy perhettä, niin silloin asunto on aika isossa roolissa elämässä ja se on sijoituksen lisäksi tosiaan se paikka, missä maallinen tomumaja sijaitsee todennäköisesti vuosikymmeniä. Sitten jos taas työtilanne on itselle ja mahdolliselle elämänkumppanille mallia pätkä, niin silloin mahdollisuus lähteä lyhyelläkin varoitusajalla on vain plussaa. Näin siis jos asunnon mieltää asunnoksi.

Samaten on aika eri asia onko se asunto jollain kuolevalla teollisuuspaikkakunnalla vai suuremman kaupungin alueella, jossa on palveluita ja jonne rakennetaan. Tai onko kämppä uusi tai remontoitu 1900-luvun alkupuoliskon kämppä vai elemteistä kasattu 70-luvun mörskä, jonka elinkaari on lopussa.

Pointti on siis se, että asunto on kuitenkin ensisijaisesti paikka, jossa asutaan ja toisekseen asunnot eivät ole identtisiä veljiä keskenään.
Tavallaan jos saa halvan lainan ja asuu asunnossa sen pari vuotta, niin silloin siitä voi saada sijoitushyötyä. Yleisesti niin asuntojen suhteen sijoitusasunnot ovat sijoituskohteita, oma asunto ensisijaisesti asunto ja jos miettii asuntoaan sijoituksena, joka on tarkoitus realisoida jossain vaiheessa, niin silloin on syytä perehtyä kunnolla.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Isoin virhe on uhrata tolkuttomasti aikaa ja vaivaa luullessaan voivansa biitata indeksin pitkällä aikavälillä, tai että joku random salkunhoitaja voi sen tehdä sun puolesta kivaa tasasta kulua vastaan. Tyypit jotka jollain keinolla biittaa indeksin pitkällä aikavälillä, eivät todellakaan pyöritä kenekään muun salkkua kuin omaansa.

Näin se menee.

Itse olen todennut rajallisuuteni, siksi tililtäni siirtyy kuukausittain tietty summa Nordnetin salkkuun. Sieltä Nordnet sitten kuun 5. päivä ostelee minulle muutamaa valitsemaani ETF:ää ympäri maailman. Aina välillä käyn katselemassa, että miten siellä menee, mutta muuten osakesijoittaminen ei kiinnosta minua pätkääkään. Sijoitettava se on kuitenkin, osakkeisiin.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Joo, ymmärrän tän idean, mutta haen lisäksi sitä, että jos asuu vuokralla, voi oman pääoman laittaa muhuun käyttöön. Toki tässä tuleekin mukaan sitten verokannustimet yms., ja asuntolainan halpuus ja sitä kautta kannustin sijoittaa isolla velkavivulla omaan asuntoon, mutta on siinä myös kaikki munat samaan koriin -ilmiötä.

Tuokin on totta, tosin käytännössä monella paikkakunnalla vuokralla asumisen kuluissa ja järkevän pituisen asuntolainan hoitamiseen menevässä summassa ei ole mitenkään mahdottoman suuria eroja, eli ei se asuntosäästäminen missään tapauksessa sulje pois pienimuotoista sijoitussalkun pyörittämistäkään. Itselle aikanaan tuli herätys ensimmäisen asunnon ostamiseen kun totesin maksavani vuokraa kuukausittain summan jonka suuruisilla lyhennyksillä olisin maksanut p.o. asuntoa vastaavan kämpän velattomaksi about kymmenessä vuodessa.

Mutta kuten veli jälkiviisas tuossa edellä kirjoitti, yhtälössä on monta muuttujaa. Kasvukeskuksissa tilanne on toinen kuin iltaruskon paikkakunnilla, yliopistokaupungeissa on krooninen pula pienistä asunnoista ja hyvästä sijainnista maksetaan aina paremmin. Vireillä paikkakunnilla pelkkä kaavoitettu tontti maksaa enemmän kuin iso omakotitalo korvessa. Tässä aiheessa ei ole yhtä totuutta ja sen päätöksen järkevyys asuuko vuokralla vai ostaako oman, vaihtelee.

"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Isoin virhe on uhrata tolkuttomasti aikaa ja vaivaa luullessaan voivansa biitata indeksin pitkällä aikavälillä, tai että joku random salkunhoitaja voi sen tehdä sun puolesta kivaa tasasta kulua vastaan. Tyypit jotka jollain keinolla biittaa indeksin pitkällä aikavälillä, eivät todellakaan pyöritä kenekään muun salkkua kuin omaansa.

Näin se menee.

Itse olen todennut rajallisuuteni, siksi tililtäni siirtyy kuukausittain tietty summa Nordnetin salkkuun. Sieltä Nordnet sitten kuun 5. päivä ostelee minulle muutamaa valitsemaani ETF:ää ympäri maailman. Aina välillä käyn katselemassa, että miten siellä menee, mutta muuten osakesijoittaminen ei kiinnosta minua pätkääkään. Sijoitettava se on kuitenkin, osakkeisiin.

On muuten erinomainen palvelu, itse kaytan samaa. Helppoa ja ostossa ei ole kustannuksia.

Rahastoissa kannattaa muistaa etta niita on kovin erilaisia. Mihinkaan Suomen suuryhtioiden aktiivisalkkuun tuskin kannattaa menna palkkioita maksamaan, mutta jos haluaa esim shorttia, junk bondeja tai vaikka tasaista kuukausikassavirtaa, ei helpompia keinoja loydy kuin ETF.
Great minds think alike - fools never differ.

CoccoBill

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 614
    • Profiili
Olen huomannut, että rehellinen työ ei toimi.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Mitä vähempään suostuu tyytymään, sitä paremmin rehellinen työ toimii Suomessa. Toki inflaatio syö meidät kaikki, jos jotain jännää ei tapahdu. Kyllä ennen oli paremmin!
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Rehellisestä työstä saa muutakin kuin vain rahaa.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

JayH

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Itsellä kokemusta osakesijoittamisesta kohta 10 vuotta ja sijoitusasunnoista kuutisen vuotta. Paras sijoitusvinkki, mitä minä olen "sijoittajaurani" aikana saanut on ollut sijoittaa osaamiseen. Koska on tullut itse kantapään kautta huomattua ja opittua, että raaka fakta vain tuppaa olemaan että kukaan muu ei välitä sinun rahoistasi kuin sinä. Pankintädit, sijoitusneuvojat ja kiinteistövälittäjät ovat pohjimmiltaan myyjiä, eivät mitään muuta. Kun osaa vähintään perusteet, niin on huomattavasti helpompi arvioida niitä vasten myös uusia kohteita, neuvoja ja strategioita.

Näen myös selvän eron säästämisen ja sijoittamisen välillä. Sijoittamisella haetaan selkeää ja omia tavoitteita tukevaa tuottoa, kun taas säästämisellä lähinnä varallisuuden säilyttämistä ja turvaa inflaatiolta.
"Joo joo, antaa tulla vaan. Kyllä minä olen vastustanut auktoriteetteja ihan tuolla oikeassakin elämässä." - Marso

Höyryvasara

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Hienoa, että keskustelu heräsi. Itsellä on tavoitteena varallisuuden kasvattaminen. Nykyinen asunto on tietoisesti ostettu sijoituskohteeksi viisi vuotta sitten ja ensi syksynä olisi aika alkaa realisoimaan kiinteistöä. Jos ja kun tuo menee edes siihen suuntaan, mitä olen meinannut kaupaksi niin matka kohti velattomuutta on sen jälkeen todella lyhyt. Sitten voikin pistää sijoitusasunnon/sijoitusasuntoja hakuun oikein tosissaan. Toistaiseksi pitkällä tähtäimellä osakkeisiin ja rahastoihin sijoitetut rahat ovat kasvaneet ihan mukavasti. Kun ei tavoittele miljoonia yhdessä yössä, vaan tasaista varallisuuden kasvua pitkällä tähtäimellä on hyvä mahdollisuus onnistua.

mairaksinen

  • Vieras
Mä en kyllä myisi kämppää pois, ellei sillä sitten saa hankittua hyvää käsirahaa pariin uuteen. Laskin tuossa joku kerta, että kun olisi sellainen puoli tusinaa sijoituskämppää, niin sen varaan voi sitten vanhuuden turvaa tuottomielessä rakentaa.

John_Galt

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vaurastuminen perustuu kahteen asiaan. Pieniin kuluihin ja pitkään aikaan. Kuten Einstein on sanonut, korolle korkoa on maailman kahdeksas ihme. Jopa reilu satanen kuussa pari vuotta voi muuttua vuosikymmenissä sadoiksi tuhansiksi euroiksi.

Kulut ovat suurin kysymysmerkki vaurastumisessa. Indeksistä voi saada noin 7-10%:n vuosituoton, mutta kulut voivat syödä vuosien saatossa tuosta korosta leijonan osan. On anteeksiantamatonta maksaa jopa 2:n %:n hallinnointipalkkiota, mikäli rahasto seuraa suuresti indeksiä. Eikä suurin osa rahastoista pääse edes tuohon tuottoon ennen kuluja. Tämän takia mieti tarkkaan luotatko salkunhoitajaan niin paljon että olet valmis maksamaan suurta palkkiota, vai laitatko vain "tylsästi" halvimpaan indeksirahastoon.

Tämän jälkeen sitten vaan mahdollisimman suuri osa tuloista syrjään indexiin kuukausittain säännölliseti ja odottamaan. Vuosikymmenessä tai muutamassa on kerääntynyt sievoinen summa ja kun tähän lisätään korot, koron korot ja koron koron korot, voi potissa olla jo omaisuus.

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Toki pitaa valita oikea indeksi.

Passiivisessa on myös aktiivisia ominaisuuksia koska on aktiivinen päätös mita indeksia seuraa ja tekeeko vaihtoliikkeita jossain vaiheessa.
Great minds think alike - fools never differ.

Kali

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 300
    • Profiili
Omistusasuminen pakottaa säästämään, mutta parasta tai varminta tuottoa siitä ei kuitenkaan saa.
Omistusasumisen idea on se, että omassaan asuva ei maksa vuokraisännän pääomakuluja vaan omansa joten pidemmän aikavälin perspektiivillä voi valita asuuko samalla rahalla väljemmin/paremmalla alueella vai pienemmällä rahalla saman kokoisessa tai huonommin sijoittuvassa kämpässä kuin mihin vuokramarkkinoilla yltäisi. Jos asunnosta joskus saa myyntivoittoa niin se on pelkkää bonusta. Kasvukeskuksissa asuntojen kysyntä on kuitenkin yleensä aina tarjontaa suurempaa joten varsin todennäköisesti vähintään omansa saa pois inflaatiokorjattuna.

Joo, ymmärrän tän idean, mutta haen lisäksi sitä, että jos asuu vuokralla, voi oman pääoman laittaa muhuun käyttöön. Toki tässä tuleekin mukaan sitten verokannustimet yms., ja asuntolainan halpuus ja sitä kautta kannustin sijoittaa isolla velkavivulla omaan asuntoon, mutta on siinä myös kaikki munat samaan koriin -ilmiötä.

Aika teoreettista pohdiskelua minusta. Jos ei ole omaa pääomaa, ei helpolla saa asuntolainan kokoista sijoituslainaa vaihtoehtoissijoitusta varten. Jos taas on asunnon verran pääomia, niin hajautuksen kannalta nimenomaan olisi järkevää jakaa se omaan asuntoon ja johonkin muuhun.


Tuoton kannalta itselleni parhaat sijoitukset ovat olleet järjestyksessä 1. oma asunto 2. sijoitusasunto 3. osakerahastot 4. suorat osakesijoitukset 5. korkoinstrumentit 6. yksikätinen rosvo.