C) Taideteos =/= teoksen fyysinen ilmenemismuoto, ie. kahdesta täsmälleen fyysisesti identtisestä lautahäkkyrästä toinen voi olla taidetta ja toinen ei.
Miten toinen voi olla taidetta, jos ilmentymiä ei voi erottaa toisistaan? Kuulostaa loogisesti mahdottomalta.
Mars mars lainaamaan kirjastosta Walter Benjaminin essee Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit (1936). Löytyy suomeksi otsikolla Taideteos teknisen uusinnettavuutensa aikakaudella mm. teoksesta Messiaanisen sirpaleita.
Tätäkö meinaat? Vai pitääkö lukea jokin kirjastokappale, joka on tekstiltään identtinen tämän kanssa:?P
http://de.wikisource.org/wiki/Das_Kunstwerk_im_Zeitalter_seiner_technischen_Reproduzierbarkeit_%28Dritte_Fassung%29Jos tuon esseen pointti on siinä, että monistettavuus heikentää taidekokemusta, niin silloin kannattaa miettiä mistä se taidekokemus kumpuaa. Harvinaisten juttujen kokeminen vaikuttaa kokijaan silloinkin kun ei ole kyse taiteesta. Muuttuuko Mona Lisa taiteena, jos se siirretään Lontooseen? Kokemushan on ihan eri kun ympäristö muuttuu.
Pukeutumiseenhan tämä liittyy siten, että voiko kukaan muu tehdä pikeen kuin Lacoste tai voiko harrington olla muuta kuin Baracuta. Jos Lacoste ryhtyisi tuuppaamaan prikulleen samaa paitaa markkinoille 30€ hintaan, niin olisiko paita enää tyylimielessä sama?