Keikari > Yhteiskunta

"Tyylitajua ei voi ostaa kaupasta"

<< < (2/26) > >>

Arto:
Jotkut oppivat pienestä pitäen kotona ja meidän muiden täytyy hakata päätä seinään tarpeeksi monta kertaa. Luulen että tyylitajussa on sama kuin esteettisen silmän tai korvan kouliintumisessa ylipäänsä. Esimerkiksi itse olen (harrastelija)muusikko ja ymmärrän aika hyvin varsinkin kansanmusiikin sävelkieltä, musiikki puhuu minulle. Ja toisaalta, en ymmärrä kuvataidetta juuri lainkaan. Osaan sanoa, että nätti kuva tms. mutta siihen se meilkein jää. En ymmärrä tarpeeksi erilaisista tekniikoista, että osaisin nähdä kuvia syvemmälle. Väittäisin tyylin toimivan samalla tavalla. Asioihin täytyy syventyä tarpeeksi, täytyy ymmärtää osia ja niiden suhteita. Vasta sitten voi sanoa enemmän kuin, että jokin näyttää hyvältä, ja ennen kaikkea osaa itse tuottaa jotain tyylikästä. Kauneudessa harjaantumista, sitä se on.

Riki Sorsan veli:
Tyylitajua on tai ei.

Jotain kaavoja voi opetella ulkoa tietty, mut ei ole sama asia.

CoccoBill:
En ihan noin mustavalkoisesti itse näe asiaa, ellei sitten puhuta puhtaasti makuasioista ja preferensseistä. Tyylitajuun vaikuttaa monet erilaiset asiat tai taidot, kuten värien, muotojen ja materiaalien yhdistely, geometrinen hahmotuskyky, estetiikka, etiketin tuntemus, tilannetaju, ymmärrys tarkasteltavan kohteen historiaan, funktioon ja valmistusprosessiin jne. Kaikkia näitä voi opetella ja kaikilla näillä on vaikutus siihen mitä minkäkin kohdalla (osaa) arvostaa, eli ymmärtää miksi jotkin asiat sopivat tai eivät sovi yhteen. IMO.

Riki Sorsan veli:
Tyylitaju on semmonen gut feeling-juttu. Sitä joko on tai ei ole.

Itseään voi toki sivistää ja kaikkennäköistä voi opetella ulkoa, mutta se ei ikinä korvaa puuttuvaa tyylitajua.

Suavo:
Imo uros on kyl oikeessa tässä, intuitiivinen lahjakkuus kokonaisuuksien yhdistelyssä ja kehittämisessä on aika eri kamaa, kuin esimerkin avulla opitut ja ennenkaikkea omaksutut jutut. Eikä siinä mitään jos asiat on opittuja, silloin tosin kannattanee soveltaa know your limits -filosofiaa - jossa koetan itse pitäytyä suht tukevasti - ja jättää innovointi niille joilla siihen on silmää.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta