Kirjoittaja Aihe: Carbonfund.org  (Luettu 12473 kertaa)

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Carbonfund.org
« Vastaus #15 : 06.07.14 - klo:20:04 »
Tosiaan, voisin seuraavan lahjoituksen laittaa kotimaiseen tarpeeseen. Täytynee jatkaa tilailua, jotta hyvän mielen voi jälkikäteen tekopyhästi saavuttaa ja siitä toisille tiedottaa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Carbonfund.org
« Vastaus #16 : 06.07.14 - klo:20:31 »
Sinänsä hyvä keskustelu, sillä aika vähän näistä hiilijalanjäljen kompensointipalveluista on julkista keskustelua käyty. Erilaiset laskurit ovat puolestaan olleen monesti viihteellisiä, vaikka niissä on taustalla ollut joissakin hyvinkin tieteellisesti monimuotoisia laskukaavoja. Itse olin aikanaan yhdessä tällaisessa projektissa mukana ja liikkuvia osia on paljon.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Carbonfund.org
« Vastaus #17 : 06.07.14 - klo:22:12 »
Jos haluat kompensoida uloshengittämääsi hiilidioksidia niin istuta puu!

Tuli noista kotimaisista ympäristöprojekteista mieleen tapaus muutama vuosi sitten: Omistan tietyn siivun sukumme omistamista metsistä ja niinpä minuun otti yhteyttä eräs tämmöinen ympäristöprojekti joka ilmoitti minulle että omistan ainoalaatuisen arvokasta alkuperäistä luontotyyppiä jonka minun pitäisi hakea suojeltavaksi (tai muuten...) Totesin tuohon että hänen kuvailemansa paikka on istutusmetsää johon olin itse omilla pikku kätösilläni näreen taimia kuokkimassa reilut neljäkymmentä vuotta sitten ja minun puolestani herra metsäluonnon erikoisasiantuntija voi painua harrastamaan sooloseksiä rimpiletolle. Ei ole siitä pellestä kuulunut mitään sen koommin.

Ihminen tuntuu olevan rakennettu niin että elämä varmaan olisi tyhjä ellei kehitettäisi jotain teologista maailmanloppuoppia, oppia perisynnistä ja kadotuksesta ja sen ympärille sitten aikaan sopivia katumusriittejä joita suureen ääneen noudattamalla saa hienon hyvän ihmisen sädekehän. A fool and his money will be parted toteutuu tässäkin.

Ihmisluonnossa on semmoinenkin jännä vinouma että ihminen joka uskottelee tekevänsä hyviä ja moraalisesti yleviä tekoja on taipuvainen myös tekemään moraalittomuuksia: Pummilla matkustaminen ei vaivaa omaatuntoa kun ostoskassissa on reilun kaupan banaaneja. Hybridiauton avaimien mukana tulee ilmeisesti kaikkialla pätevä etuajo-oikeus ja lupa kiilata törkeästi työmatkaruuhkassa. Koska mulla on niitä hyviä moraalipointseja niin paljon tilillä niin ei kai se haittaa jos vähän venytän sääntöjä ja oikaisen kurvissa? Asioittenhan pitää olla tasapainossa?

Nykyihmisen teologia on kyllä jännä asia. Kun tuo Jumalakin on ilmeisesti lomautettu useimpien ihmisten elämästä enemmän tai vähemmän pysyvästi niin aukkoa täyttämään ja ihmisten teologisia tarpeita tyydyttämään on sitten pitänyt rakentaa erilaisia pseudouskontoja jotka noudattavat yllättävän hyvin perinteisten uskontojen kaavoja: On taivas ja helvetti, perisynti johon kaikki ovat syyllisiä ja jonka vuoksi pitää suorittaa erilaisia katumusharjoituksia ja antaa uhrilahjoja. Papisto ja kirjanoppineet laativat sääntöjä ja valvovat miten eletään. Harhaoppiset poltetaan roviolla, ellei kirjaimellisesti niin grillataan mediassa. Hulluimmat lähtevät itse kilpailemaan keskenään puhdasoppisuudesta ja kaikkein kiiluvasilmäiset vaativat että kaikkien pitää osallistua heidän hulluuteensa.

Ihminen on kumma otus; Tähän ei eläin pysty.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

tuc

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1521
    • Profiili
    • Herrainpukimo
Vs: Carbonfund.org
« Vastaus #18 : 07.07.14 - klo:11:54 »
Jos aihe herättää voimakkaita tuntemuksia ja kaikilla on vahva mielipide siitä, mitä pitää tehdä ja mitä ei, niin se kertoo yleensä siitä, että se herättää ihmisessä itsessään tunteita.

Itse tiedostan, että yritystoimintani aiheuttaa päästöjä, mutta kompensoin sitä mm. välttämällä lentomatkailua (nyt onnannut 9 vuotta putkeen), vegaanisella ruokavaliolla, tuulisähköllä sun muilla. Tuon Carbonfundin lisäksi.

Se, että tekee tai tukee jotain asiaa ei poissulje sitä, että tekisi tai tukisi jotain muuta.
http://www.herrainpukimo.fi - Herrainpukimo, turkulainen vaatekauppa kaikille Suomen herrasmiehille.