Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1554737 kertaa)

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #855 : 06.06.11 - klo:22:34 »
Ajattelin juuri poikkeus tilannetta tässä kapean mustan kravatin käytössä. Itsellä muutenkin on mustaa käsissä ja kaulassa, joten en kuitenkaan saa itsestäni "sivistyneen herrasmiehen" näköistä. Eli olisiko tämmöisessä tapauksessa sopiva kun mustaa olisi siis vähän kaikkialla muutenkin. Ja paidaksi ajattelin ihan valkoista.

Kiitos Tommi vinkeistä, kuitenkin esimerkiksi vaaleanpunainen on uskoakseni morsiammella ja sulhasella käytössä, niin ota riskiä siinä. Muutenkin olen tylsä pukeutuja, koska pidän vain harmaista, mustista ja valkoisista sävyistä.

Entä minkä tyyppisiä henkseleitä suosittelisitte, vai onko niitä edes hirveästi erillaisia?

Olet aivan oikeassa; vaaleanpunainen kannattaa jättää tuossa tapauksessa vihkiparin yksinoikeudeksi.

Kaikki värit eivät sovi samalla tavalla jokaiselle, sillä kaikilla ei ole saman väriset hiukset ja saman sävyinen iho. Tämä ei silti tarkoita, että kannattaisi valaa itseään yksioikoisesti johonkin muottiin, esimerkiksi juuri tuolla "olen tylsä pukeutuja, siksi musta, harmaa ja valkoinen"-tavalla. Nuo ovat vain omaan päähän pinttyneitä mielikuvia itsestä ja omasta pukeutumisesta. Tiedän tämän kokemuksesta, sillä aikanaan käytin hyvin suppeasti värejä. Vaatekaappini sisältö oli hyvin tummanpuhuvaa, ja todella usein päältä löytyi pelkkää mustaa - oli vuodenaika mikä tahansa. Kummasti muutaman uskaliaan värikokeilun jälkeen räikeidenkin värien käyttäminen alkoi tuntua erittäin mukavalta ja juuri minulle sopivalta jutulta, vaikka aiemmin en olisi voinut edes kuvitella moista "väreillä kukkoilua." Iso kiitos tästä kuuluu tietysti tälle foorumillekin, sillä täällä pyöriessä sitä alkoi ymmärtää ja nähdä, että tavallinen suomalainen mieskin voi pukeutua värikkäästi aivan samalla tavalla kuin kuka tahansa muukin.

Viittasit ilmeisesti siihen, että sinulla on tatuointeja. Se ei tarkoita, että pitäisi pukeutua jollain stereotyyppisellä "tatuointien edellyttämällä tavalla", eli esim. mustaan väriin, nahkaan, maastokuvioihin yms. Tukeudun väitteessäni StyleForumin NewYorkRanger-nimimerkkiin, joka on näkyvästi tatuoitu mies, mutta siitä huolimatta hän pukeutuu niin värikkään casualisti kuin viimeisen päälle huolitellun herrasmiehen tavoinkin. Kuvaesimerkkejä tästä:









Pahoittelut saarnan kaltaisesta viestistäni. Tarkoitukseni ei ole tuputtaa jotain tietynlaista pukeutumismallia sinulle, liam, vaan pikemminkin tarjota vaihtoehtoja ja kannustaa haastamaan omaa käsitystäsi sinulle sopivasta pukeutumistyylistä.

Henkseleistä:
Onko sinulla housut, joihin saa henkselit nappikiinnityksellä? Jos ei, niin suosittelen käyttämään vyötä, sillä clip-on-henkselit eivät tee hyvää housujen kankaalle ja näyttävätkin vielä melkolailla kamalilta.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #856 : 06.06.11 - klo:22:39 »
Entä minkä tyyppisiä henkseleitä suosittelisitte, vai onko niitä edes hirveästi erillaisia?

http://www.albertthurston.com/

Ja napeilla suosittelen minäkin, kuten Tommi tuossa mainitsikin. Nappien ompelu on helppoa, ja myös aika halpaa jos ei itse jaksa askarrella.
Great minds think alike - fools never differ.

liam

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #857 : 06.06.11 - klo:22:49 »
Kiitos vinkeistä, pitää ehkä joskus kokeillakkin värikkäämpää pukeutumistyyliä. Tällä hetkellä kuitenkin tunnen olevani itseni näköinen näissä harmaissa sävyissä.

Housuihin ajattelin laitatuttaa tai laittaa napit ja arvelinkin, että clip-on tyyliset henkselit ovat hirveän näköiset puvun kanssa. Kuitenkin itse kysymys kuuluikin, teenkö hirveän virheen jos kuitenkin käytän kapeaa mustaa kravattia häissä, ottaen huomioon ulkoisen ja sisäisen olemukseni? Vai voiko tämän sallia rajan rikkovana "rohkeana vetona" :-)

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #858 : 07.06.11 - klo:03:00 »
Kuvaustilanteissa? Eiköhän niin soljissa kuin hihanapeissa ole kyse rennomman ilmeen luomisesta, ei siinä sen kummempaa. Jätetäänhän paidastakin yksi tai useampi nappi auki, silloin kun ei pidetä solmiota. Ja itseasiassa monissa muotiketjujenkin ei niin laadukkaissa takeissa saattaa olla toimivat hihanapit, eli itse en ainakaan näe niiden avaamista minään brassailuna.
« Viimeksi muokattu: 07.06.11 - klo:03:04 kirjoittanut Gaffer »
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #859 : 07.06.11 - klo:07:33 »
Kuvaustilanteissa? Eiköhän niin soljissa kuin hihanapeissa ole kyse rennomman ilmeen luomisesta, ei siinä sen kummempaa. Jätetäänhän paidastakin yksi tai useampi nappi auki, silloin kun ei pidetä solmiota. Ja itseasiassa monissa muotiketjujenkin ei niin laadukkaissa takeissa saattaa olla toimivat hihanapit, eli itse en ainakaan näe niiden avaamista minään brassailuna.

En nyt takin hihanappeja rinnastaisi solkiin tai kauluksen nappeihin. Ei yhden hihanapin avauksella saa lainkaan lisää avaruutta. Eli kyllä se on ihan puhdasta brassailua. Tietenkin muutan kantani heti kun kuulen mikä muu syys siihen takin hihanappien avaamiseen on? 'Tulossa juuri hätäkirurgiasta' on tietenkin klassinen selitys, mutta tuon sallin vain oikeille kirurgeille.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #860 : 07.06.11 - klo:08:39 »
Onko tuplamunkkikenkien toisen soljen auki pitäminen kuvaustilanteissa vastaavankaltainen ele, kuin takin hihan napin auki pitäminen? Eli että viestitetään, että voin pitää kenkieni toista solkea auki, koska siinä todellakin on kaksi solkea - mitä muuten teidän tavallisissa munkkikengissä kengissä ei olekaan?

Hmm, ei kai kukaan noita solkia nyt ihan vaan kuvia varten avaa... Itselläni ne ovat satunnaisin poikkeuksin auki oikeastaan aina, olen vaan tottunut siihen. Lisäksi itse tykkään siitä, että kengät voi vain tempaista jalkaan ja jalasta pois. Lisäksi noiden S&H:n munkkien heikkous on ehkä hieman tiukat soljet, enkä jaksa aina ryhtyä "vääntämään" jotta voin sen remmin solkeen sujauttaa.

Takkien hihanappien avaamiseen voi olla syynä sama kuin paidan hihanappien avaamiseen, eli hihojen kääriminen. Ja ei, sitä ei todellakaan tarvitse / kukaan käytä niin usein, mutta jotkut diggailevat varsinkin kesällä niin tehdä. Ja silloin napit avattuina ne hihat on helpompi kääriä. Isompi syy lienee sitten vain esteettiset seikat. Itsehän en tykkää avattavista hihanapeista yhtään, koska se vaikeuttaa hihan lyhennystyötä.

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #861 : 07.06.11 - klo:08:52 »
Kuvaustilanteissa? Eiköhän niin soljissa kuin hihanapeissa ole kyse rennomman ilmeen luomisesta, ei siinä sen kummempaa. Jätetäänhän paidastakin yksi tai useampi nappi auki, silloin kun ei pidetä solmiota. Ja itseasiassa monissa muotiketjujenkin ei niin laadukkaissa takeissa saattaa olla toimivat hihanapit, eli itse en ainakaan näe niiden avaamista minään brassailuna.

En nyt takin hihanappeja rinnastaisi solkiin tai kauluksen nappeihin. Ei yhden hihanapin avauksella saa lainkaan lisää avaruutta. Eli kyllä se on ihan puhdasta brassailua.

En kirjoittanut avaruudesta tai muusta funktiosta vaan ihan rennommasta ilmeestä, minkä mahdollistavat. Ei minun tarvitsisi paidan kauluksen nappia avata avaruuden lisäämiseksi silloin kun ei ole solmiota vaan estetiikan ja rentouden ilmineeraamisen vuoksi näin teen. Enkä tietenkään pidä avattavista hihanapeista mikäli estävät hihan lyhennyksen, eli yleensä sitä toivoo ettei sellaisia olisi.

Edit, lisäys...

« Viimeksi muokattu: 07.06.11 - klo:11:36 kirjoittanut Gaffer »
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

vallaton

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #862 : 07.06.11 - klo:08:56 »
Eikös jonkinasteinen konsensus täällä saavutettu, eli että itse pohjat voi kyllä suomessa usemapikin suutari vaihtaa, mutta reunoksia ei, koskaa varsinaista Goodear Welt konetta ei löydy? Eli jos reunos menee pilalle, niin taitaapi olla seurava osoite popoille Englanti.

Goodear Welt koneitakin Suomesta löytyy, mutta kukaan ei liene selvittänyt onnistuuko vaihto. Koneita lienee varmuudella ainakin Boot Factoryllä ja Töysän kenkätehtaalta, koska molemmat valmistavat reunoskenkiä.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #863 : 07.06.11 - klo:11:25 »
En kirjoittanut avaruudesta tai muusta funktiosta vaan ihan rennommasta ilmeestä, minkä mahdollistavat.

Ainakin ennen wanhaan pääasiallinen syy hihanapin avaamiselle oli mainistaa mitta/räätälipukua...
Nykyään teho on kadonnut kun Dressmaniltakin löytyy avattavat napit.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Henrik

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 223
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #864 : 07.06.11 - klo:22:17 »
Stockalla on ollut lähiaikoina myynnissä pellavapukuja kolmessa eri värissä, hinta onkin sitten toinen juttu. Muistaakseni housut kustansivat jotain 50 euroa ja takki 130-150 euron väliin, näin muistelisin. Tiedä sitten kuinka paha hinta tuo on, itse en omista pellavaisia vaatteita enkä muutenkaan ole niihin niin perehtynyt, että voisin mitään hinta-laatu -vertailua tehdä.
Minä haluaisin hiukan heroiinia ja kodittomien kissojen ensisuojan, kiitos!

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #865 : 07.06.11 - klo:22:57 »
En pidä Stockan pellavatakin topatuista hartioista ja perus vitsauksesta eli suurehkoista käsiaukoista. Pellavatakin on parasta olla mahdollisimman kevyt myös rakenteeltaan.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #866 : 08.06.11 - klo:00:12 »
Goodear Welt koneitakin Suomesta löytyy, mutta kukaan ei liene selvittänyt onnistuuko vaihto.
Tampereeltakin löytyy ainakin joku kone. Ongelma reunoksen vaihdossa on että pitäisi vissiin olla jo lesti siinä vaiheessa.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Sprezzaturpa

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #867 : 11.06.11 - klo:21:54 »
Stockalla on ollut lähiaikoina myynnissä pellavapukuja kolmessa eri värissä, hinta onkin sitten toinen juttu. Muistaakseni housut kustansivat jotain 50 euroa ja takki 130-150 euron väliin, näin muistelisin. Tiedä sitten kuinka paha hinta tuo on, itse en omista pellavaisia vaatteita enkä muutenkaan ole niihin niin perehtynyt, että voisin mitään hinta-laatu -vertailua tehdä.

Tuommoisen nappasin juurikin mukaani ja tsekkasin kaikki kolme. Luonnonvalkoisessa oli ihan säädyttömän ohuet housut, paistoi selkeästi taskujenkin kangas läpi. Takissa ei valkoisen kauluspaidan kanssa ainakaan huomannut samaa ongelmaa. Beigessa mallissa on kivemmin tekstuuria, joten se tuntui valkoista kasuaalimmalta. Napit eivät ole mitenkään kauneimmat. Beigen housuista ei paista läpi. Mielestäni näissä on melko luonnolliset hartiat, vaikka hieman toppausta onkin.

Hämmentävästi kuitenkin saman sarjan sininen takki on tyystin erilainen. Ensinnäkään siinä ei ole lainkaan toppauksia ja myöskin kangas on selkeästi ryppyisempää mallia kuin noissa kahdessa muussa. Housuja en koettanut, ne eivät mielestäni ehkä tämän takin kanssa sovi, vaan mieluummin käyttäisin farkkuja tai muita eri parin housuja. Siispä sininen on noista kasuaaleihn, beige ihan oiva kesäpuku ja valkoinen menee aika nopeasti sinne Miami Vice -linjalle (tai vaatii ainakin muita tarkempaa paidan ja housujen valintaa).

Minulla ei ole mitään hajua mitä pellavapuvut yleensä kustantavat, mutta ei tuo 130 takista ja 50 housuista nyt tolkuttoman pahasti lompakkoa kouraissut. Erityisesti mieltä lämmitti, että kerrankin nuo olivat oikeasti slim fitteja kuten hihassa luki, eli omaan ruhooni istuivat juuri nappiin. Yleensä joudun vähintään pidentämään hihat ja ehkä myös vyötäröä kaventamaan.

PS. Stokkalta löytyi vielä neljäskin pellavamalli, tummansininen herringbone-kuviolla. Se oli mielestäni jo liian lähellä tavallista pukua eikä tuntunut yhtä ohuelta kuin nuo muut.

Henrik

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 223
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #868 : 12.06.11 - klo:06:32 »
Hyvä kun löytyi mieleinen.
Minä haluaisin hiukan heroiinia ja kodittomien kissojen ensisuojan, kiitos!

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #869 : 16.06.11 - klo:17:28 »
Kysymys:

Takkikokoni on briteissä 40R ja euroopassa siis 50.  Kun puolestaan koitan jennki-ebaysta löytää pukua, niin 40R-kokoisissa ilmoitetaan "chest-size" usein n.43". Luulin, että tämä 40 viittaa juuri tähän chest-sizeen, mutta ilmeisesti näin ei siis ole? Ts. onko 40R Usassakin 40R, vai pitääkö minun ostaa pienempi takki?