Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1554743 kertaa)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #345 : 19.10.10 - klo:02:59 »
Tietenkin, en vaan saanut jostian syystä tuota koodausta purettua vaikka olisi pitänyt kyllä tajuta tuo helpostikkin :) Kiitoksia.
EDIT: syynä ehkä se että olen ajanut autoa tänään 10h ja istunut 4h palaverissa. Antakaa anteeksi tyhmiä kysymyksiä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

tuc

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1521
    • Profiili
    • Herrainpukimo
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #346 : 19.10.10 - klo:03:09 »
On olemassa eri pituisia kravatteja, mm. tämän laskurin linkkien kautta löytää:

http://www.tie-a-tie.net/extralongties.html

(käytä laskuria saadaksesi linkit)
http://www.herrainpukimo.fi - Herrainpukimo, turkulainen vaatekauppa kaikille Suomen herrasmiehille.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #347 : 19.10.10 - klo:13:20 »
Solmion pituuteen vaikuttaa myös solmion paksuus ja millaisista solmuista pitää. Four-in-handillä (FiH) itse solmu ei syö juurikaan kangasta kuin tosin (Full) Windsor, jolloin pituutta voisi olla enemmän, jotta kapea pää ei jää "liian lyhyeksi" jotta se ei ylettyisi solmion takana olevan lenkin läpi.

Samoin solmion paksuus vaikuttaa silloin, jos solmio on kovin paksu ja Windsorilla tulee järkälemäinen hirviö-solmu, jolloin tällaista solmiota kannattaa pitää pienemmällä solmulla (FiH, Half Windsor tai Shelby/Pratt). No, eipä nämäkään kirjoitettuja sääntöjä koska edelleen on kyse siitä mistä itse pitää. Menin Ebaysta joskus tilaamaan 55" pitkän solmion joka ei 187cm pitkälle hepulle ollut tarpeeksi pitkä juurikin tuon kapeamman pään lyhyyden takia.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #348 : 19.10.10 - klo:16:49 »
Niin, no en tiedä oliko tämä lähinnä retorinen kysymys, mutta tässä Arska-suomi sanakirjan määritelmät. Lyhyt = kapea ja pitkä = leveä.

Sinähän osaat, Elenkhos.
Suositellaan täysraittiutta.

Jute

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #349 : 20.10.10 - klo:21:29 »
Mistä saa paksuja housuja? Pitäisi saada lämmintä vaatetta talveksi.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #350 : 20.10.10 - klo:21:34 »
Mistä saa paksuja housuja? Pitäisi saada lämmintä vaatetta talveksi.

Millaisia?
Paksuja kankaita ovat vakosametti, molski ja myös flanellista, denimistä, chinoista ja muusta saa tarvittaessa paksuja. Samaten löytyy myös tweed-housuja.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jute

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #351 : 20.10.10 - klo:22:35 »
Mistä saa paksuja housuja? Pitäisi saada lämmintä vaatetta talveksi.

Millaisia?
Paksuja kankaita ovat vakosametti, molski ja myös flanellista, denimistä, chinoista ja muusta saa tarvittaessa paksuja. Samaten löytyy myös tweed-housuja.

Jotakin villakangasta ne saisivat olla. Olen miettinyt lähinnä flanellia tai yksiväristä tweediä.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #352 : 21.10.10 - klo:00:02 »
Molskilla, vaikka onkin puuvillaa, pärjäsi hyvin viime talven.
Suositellaan täysraittiutta.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #353 : 21.10.10 - klo:09:32 »
Komppaan, molskin kudonta on sellainen että se on lämmin ja tuulenpitävä.

vallaton

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #354 : 21.10.10 - klo:09:40 »
Jotakin villakangasta ne saisivat olla. Olen miettinyt lähinnä flanellia tai yksiväristä tweediä.

Itse olen talvihousujen suhteeen miettinyt ainakin seuraavia vaihtoehtoja:

Peter Christian :
Wellington Wool Twill Trousers (winter weight 16 oz)
Cavalry Twill Trousers

Pakeman Catto & Carter:
Flannel trousers (14 oz),  aikaisemmin heillä oli muistaakseni myynnissä myös vielä painavampi vaihtoehto.
Tweed housuissa löytyy yksiväristä muutama vaihtoehto

Maadoitus

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #355 : 26.10.10 - klo:21:18 »
Sopivatko ruskean puvun kanssa paremmin mustat vai ruskeat kengät? Tuleeko ruskeilla kengillä liian ruskea kokonaisuus, kun vyönkin olisi tällöin oltava ruskea.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #356 : 26.10.10 - klo:21:47 »
Sikäli helppoa, että ruskean puvun kanssa mustat kengät eivät koskaan sovi (saati päinvastoin). Ruskeiden chinojen tms. voi käyttää mustia kenkiä, kunhan tekee sen pimeällä.

Kengät tosiaan mieluiten eri sävyä kuin itse puku, mieluiten tummemmat, mutta tietty värimonotonisuus ei minusta ole haitaksi.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #357 : 26.10.10 - klo:22:09 »
Olen yhtä ohutkankaista irtotakkia kavennuttanut juuri selkäsaumasta ja hyvin toimi. Työn teki turkulainen vaatturi Miia Virtanen. Hinta taisi olla 70 luokkaa, tosin samalla otettiin helmasta reilu sentti pois.
Nemo propheta in patria

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #358 : 26.10.10 - klo:23:59 »
Takin (irto- tai puvun-) oikeasta istuvuudesta löytyy niin paljon tekstiä, ettei siitä ole itselläni enää epäilystä. Mutta miten on päällystakin kanssa, onko hartiasauman oikea paikka täsmäälleen sama, kuin pikkutakissa, vai tuleeko hartioiden olla vähän leveämmät (antaen ehkä näin tilaa sille puvuntakille päällystakin alla)? Entä onko päällystakin kanssa niin nuukaa tämä homma, vai annetaanko pieni epäsopivuus anteeksi?

Ei varsinaisesti tule olla leveämmät kuin pikkutakissa. Ei sauman olkalinjan yli tule mennä päällystakissakaan. Ohjesääntö voisi olla ostaa aina pikkutakin kanssa samaa kokoa oleva päällystakki, joissakin on sitten pikkutakille tilaa ja joissain ei ole, mutta ennemmin homma vihkoon menee jos ottaa kokoa isomman. Liian isot (hartioista, hihoista, helmasta jne.) päällystakit on valitettavan yleinen näky syksyisin ja talvisin.

Ja tokihan homma on yhtä nuukaa myös päällystakin kanssa. Tai ainakin tulisi olla. ;)

Jos hihat täytyy irrottaa kavennusta varten voi hintaa kertyä hyvinkin 100 euroa. Toisaalta, jos ajattelee käyttävänsä takkia vuosikausia niin voi olla että kavennus kannattaa. Kerran se(kin) vain kirpaisee.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #359 : 27.10.10 - klo:09:17 »
Sikäli helppoa, että ruskean puvun kanssa mustat kengät eivät koskaan sovi (saati päinvastoin). Ruskeiden chinojen tms. voi käyttää mustia kenkiä, kunhan tekee sen pimeällä.

Kengät tosiaan mieluiten eri sävyä kuin itse puku, mieluiten tummemmat, mutta tietty värimonotonisuus ei minusta ole haitaksi.

Tästä olen erimieltä, musta ja ruskea voi olla oivallinen yhdistelmä. Esimerkiksi mustaan sateenvarjooni sopii mielestäni oikein miellyttävästi tamminen kahva, ja mustaan päällystakkiin aistikkaasti ruskeat hanskat, siinä missä mustaan pukuun ruskeat kengät.

Toki kenkien pitää olla laadukkaat, ja huolella hoidetut. Ruskealla tarkoitan toki pääsääntöisesti tumman ruskeaa. Mahonki, keskiruskea, tupakki tahi konjakki on enemmän tapauskohtainen.
Great minds think alike - fools never differ.