Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1554752 kertaa)

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #285 : 22.09.10 - klo:19:37 »
Tykkilaiva tarkoittaa fullwing brogueta (täyssiipikärjys) ja erityisesti Florsheimin mallia. Minä en tunne nimen syntyhistoriaa.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Heppikissa64

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #286 : 22.09.10 - klo:19:44 »
Kiitos

Nimitys voisi tulla noista lukuisista rei'istä ,jotka tuovat mieleen vanhojen sotalaivojen ampuma-aukot.

werther

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #287 : 22.09.10 - klo:19:48 »
Nimitys voisi tulla noista lukuisista rei'istä ,jotka tuovat mieleen vanhojen sotalaivojen ampuma-aukot.
Ne eivät olleet ampuma-aukkoja, vaan tykkiportteja.

Heppikissa64

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #288 : 22.09.10 - klo:19:57 »
Nimitys voisi tulla noista lukuisista rei'istä ,jotka tuovat mieleen vanhojen sotalaivojen ampuma-aukot.
Ne eivät olleet ampuma-aukkoja, vaan tykkiportteja.

Auts... no just niitä.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #289 : 22.09.10 - klo:20:04 »
...Näihin kalaaseihin voi pitkin hampain hyväksyä kauniit captoe-derbyt.

vahva ehkä

Öh, vahva ei täältä.  Toisaalta pitäisin aika pellenä myös juhla-avokkaisiin pukeutujaa, vaikka ne näennäisesti ovatkin hyväksyttävät.  (Anteeksi kaikilta onnellisilta omistajilta heti kättelyssä...)

^^ Turkulainen herra kirjoittaa asiaa. Aika harvassa ovat työpaikat, joissa edellytetään erityisesti oxford-mallisia kenkiä.

Epäilen vahvasti, että Suomessa niitä ei taida siviilipuolelta juuri löytyä.  Joissain puolustusvoimien soittokunnissa ja kunniavartiostoissa saattaa olla oxfordit talon puolesta, mutten ole siitäkään varma.

Politiikan ylintä johtoa, pörssiyritysten ylintä johtoa, asianajotoimistojen partnereita yms. myöten olen jatkuvasti nähnyt eccoja ja muita derbyjä.  Oxfordit ovat ison poikkeuksen asemassa vähän kaikkialla.

Jälleen kerran: ulkomailta löytyy tarkempiakin piirejä.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #290 : 22.09.10 - klo:20:45 »
Liian harvassa ovat varakkaidenkin pörssiyhtiöiden johtajien oxfordit, mutta Nalle lienee ainakin varma poikkeus. Vaikka herroilla puvut olisivatkin ihan kohtalaisia niin kengät ovat Eccoja ym. liimapohja popoja ja ruokottaman rumia kamalilla kumipohjilla, kuin olisi otettu pala traktorin takarengasta ja liimattu kenkään kiinni pikaliimalla.
Eikä armeijamme upseereillakaan ole sen hienompia kenkiä, ainakaan mitä itse olen sattunut näkemään.Ovat mokomia kumipohjaisia liimakenkä derbyjä, ja kiillosta ei ole ollut tietoakaan.

Sanon sen verran, että likaisella kumipohjaisella liimakenkä derbyllä ja laadukkaalla elegantilla nahkapohjaisella peilikiillotetulla derbyllä on niin suuri ero kuin yöllä ja päivällä.

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #291 : 22.09.10 - klo:20:50 »
Eikä armeijamme upseereillakaan ole sen hienompia kenkiä, ainakaan mitä itse olen sattunut näkemään.Ovat mokomia kumipohjaisia liimakenkä derbyjä, ja kiillosta ei ole ollut tietoakaan.
Panisivat varusmiehet kiillottamaan ne kengät.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #292 : 22.09.10 - klo:20:57 »
Lainaus käyttäjältä: JMasa link=topic=410.msg23559#msg23559 date=1285, 177528
Sanon sen verran, että likaisella kumipohjaisella liimakenkä derbyllä ja laadukkaalla elegantilla nahkapohjaisella peilikiillotetulla derbyllä on niin suuri ero kuin yöllä ja päivällä.

Ilman muuta näin.  Kenkien suhteen ei ole muodollisuusvaatimuksia (derby vs. oxford) sen paremmin kuin laatuvaatimuksiakaan (ecco, Lloyd...), mutta tarkoituksena ei ollut vihjata, että kaikki derbyt ovat itsessään näihin rinnastettavissa.  Näin selvyyden vuoksi.

Heppikissa64

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #293 : 22.09.10 - klo:21:05 »
Eikä armeijamme upseereillakaan ole sen hienompia kenkiä, ainakaan mitä itse olen sattunut näkemään.Ovat mokomia kumipohjaisia liimakenkä derbyjä, ja kiillosta ei ole ollut tietoakaan.
Panisivat varusmiehet kiillottamaan ne kengät.

. Sotilaspalvelijoita ei enää ole, ikävä kyllä... Varusmiehillä ei saa teettää mitään viikko-ohjelman ulkopuolista. Uniformuväki on tosiaan kumisämpylälinjoilla. Minulla taitaa olla ainoat Churchsit koko PV:ssä

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #294 : 22.09.10 - klo:21:13 »
Sotilaspalvelijoita ei enää ole, ikävä kyllä... Varusmiehillä ei saa teettää mitään viikko-ohjelman ulkopuolista. Uniformuväki on tosiaan kumisämpylälinjoilla. Minulla taitaa olla ainoat Churchsit koko PV:ssä

Toivottavasti muut ottaisivat sinusta mallia.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #295 : 22.09.10 - klo:23:28 »
En näe järkeä siinä että pitäisit päällystakin alla irtotakkia mikäli sekin lentää samantien naulaan, jätä vain suosiolla irtotakki alta pois tai säilytä työpaikalla ylimääräistä irtotakkia asiakastapaamisten varalle tms.

Tuo on hyvin suurelle osalle kaikkein fiksuin ratkaisu. Suomessa irtotakki menee aivan täydestä 'pukuna', joten töihin kannattaa ehdottomasti mennä esim. neuleessa ja heittää vain tarvittaviin tapaamisiin takki päälle. Kun panostaa tuollaisiin yhdistelmiin, niin niistä saa helposti loistavia.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #296 : 23.09.10 - klo:08:45 »
Kiitos

Nimitys voisi tulla noista lukuisista rei'istä ,jotka tuovat mieleen vanhojen sotalaivojen ampuma-aukot.

Nimenomaan, ja toki myös kengille luonteenomaisesta raskaudesta. Itse lasken myös koristelemattomat paksupohjaiset derbyt (plain blucjer amerikaksi) ja split toe derbyt tähän kategoriaan. Raskasta olla pitää, silloin kun ei ole loaferit jalassa. Tykkään siitä kun kengät jymisee kun kävelee kovilla lattioilla ja asfaltilla.
get your kicks on route six six six

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #297 : 23.09.10 - klo:09:53 »
Nimitys voisi tulla noista lukuisista rei'istä ,jotka tuovat mieleen vanhojen sotalaivojen ampuma-aukot.

Nimenomaan

Itse asiassa gunboatit on todennäköisesti nimetty ihan gunboatien mukaan. Reiät eivät siis ole ampumaaukkoja.


Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #298 : 23.09.10 - klo:11:30 »
Itse olen ajatellut asian aika samallatavalla kuin Ivy, Gunboat on ennenkaikkea raskastekoinen kenkä. Enemmin raskas koristelematon Derby on Gunboat kuin Brogue kuvioitu kevytrakenteinen derby. Tämän takia en siis ajattele että nimitys tulisi perforaatiosta.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #299 : 23.09.10 - klo:11:38 »
Itse olen ajatellut asian aika samallatavalla kuin Ivy, Gunboat on ennenkaikkea raskastekoinen kenkä.

Näin. Plaintipitkin ovat gunboateja - raskaus, pohjan paksuus ja reunoksen leveys (barbour-, norwegian- tai storm weltinä toteutettuna) tekee sen "laivamaisen" olemuksen. Eli yläosa on kuin laivan kansirakennelma.


Lainaus käyttäjältä: Fedora Lounge
Gunboats are not just double sole shoes. They are exactly how l described in my original post. Double sole must be verging on the very thick side.

Kaikki villa tottelee rautaa.