Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1554396 kertaa)

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #150 : 21.07.10 - klo:23:55 »
Kannattaa hankkia eri mömmöille omat harjansa. Ei nuo harjat niin hirveästi maksa.

Cavendish-Bentinck

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #151 : 22.07.10 - klo:00:20 »
Kannattaa hankkia eri mömmöille omat harjansa. Ei nuo harjat niin hirveästi maksa.

Ei maksa, mutta nykyinenkin kengänhoitoarsenaali vie jo jonkin verran tilaa. Aika nopeasti laajentui ensimmäisen "valet boxini" ulkopuolelle jo nytkin. Tosin kaikkihan on turhaa paitsi puutarhan- ja kenkienhoito :D.

Cavendish-Bentinck

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #152 : 22.07.10 - klo:00:27 »
Minä en edelleenkään siedä BD paidan kanssa kuin aivan kapoisen solmion käyttöä tosi ivy americana hengessä. Oletteko tosiaan sitä mieltä, että kravatti kuin kravatti käy? Ja ivy tyyliä ei formaalimmassa business maailmassa enää jatkettane kuin vannoutuneimpien osalta.

Olet oikeilla jäljillä.. Toki solmio voi olla leveämpikin, muttei missään nimessä kauhean paksu: semmoinen ei toimi. Krakan leveyden tulee keskustella takin käänteiden (lapels) kanssa ts. kapea solmio häipyy leveäkäänteisen takin syövereihin..

Ihan oman silmän mukaan menen. Luulin aikaisemmin, että etiketti olisi kieltänyt BD paidan ja solmion, koska näkemäni yhdistelmät olivat lähinnä sellaisia, jotka olisi totisesti ollut syytä kieltää. Koitan avata oven mahdollisuudelle, että tämän voi toteuttaa sofistikoidusti :D.

BD paita ja solmio yhdistelmä tuo minulle mieleen VR:n konduktöörien virka-asun. Paljon on meikäläisen silmällä totuttelemista, että alkaa moisesta pitää :).

Ei siitä tarvitsekaan pitää. Suomessa kun ei oikein hanskata tämmöisiä nyansseja.
[/quote]

Lukuisat huonot esimerkit ovat myrkyttäneet mieleni :).

Cavendish-Bentinck

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #153 : 22.07.10 - klo:00:35 »
Onko oikeasti näin että suomalaiset yleensä tekevät Windsorin, itselleni on lapsena opetettu nimenomaan FiH, ja sitä käytän oikeastaan aina. Itestä taas tuntuu että löysä FiH olisi se mitä nään ja sen takia solmu iso, voi olla että olen väärässä.

Minun kokemukseni on sama. FiH on ensimmäistä solmuaan ähertävälle pojalle helppo opettaa ja olin siinä uskossa, että siitä lähdettäisiin liikkeelle useimmissa perheissä. Toki täydellinen onnistuminen ei ole helppoa minulle vieläkään, kun en ole oikein solmiomiehiä, mutta noin niinkun jonkinlaisen FiH solmun aikaansaaminen on helppoa. Ylimääräisen kierroksen teen melko usein, että saan kokonaisuuteen sopusuhtaisen solmun. Onko sen nimi sitten Prince Albert?


Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #154 : 22.07.10 - klo:01:00 »
Nyt tulee tyhmä kysymys; pestäänkö kenkävoiteen levittämisessä käytetty harja levityksen jälkeen, vai jätetäänkö mömmöt siihen ensi kertaa varten? Kyseessä ei mikään hammasharja, vaan vissiin kait ihan hevosen jouhista tms. tehty.

Kiitos!

Huuhtelen ja painelen sormilla harjaa valuvan veden alla aina lankkauskierroksen jälkeen. Pysyy kokemukseni mukaan kauemmin pehmeänä ja siistimpänäkin, jos niin haluaa, näin.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Cavendish-Bentinck

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #155 : 22.07.10 - klo:01:06 »
Kokonaan toinen asia on, että Amerikassa nappikaulusta on käytetty puvun kanssa niin paljon, että siitä on tullut mielestäni laajasti hyväksytty tapa. Nappikaulus ja puku kokonaisuudella voi olla esim. sekä kovanlinjan liike- eli bisnesmies, että johtaa USA:n puolustuministeriötä.

Rumsfeldin kuva miellyttää väriensä suhteen minua enemmän kuin taannoinen Kallasvuo, mutta en tuostakaan erityisesti pidä. Ehkä brittiläinen estetiikka on lähempänä sydäntä kuin amerikkalainen. Ehkä myös noin pitkä ja suippo kaulus ei ole mieleinen, vaikka nappien ohikin katsoisi.

Tältä sen pitää amerikan liike-elämässä näyttää :)



Enkä tarkoita nyt herrahenkilön hiuksia.

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #156 : 22.07.10 - klo:01:39 »
Tältä sen pitää amerikan liike-elämässä näyttää :)

Tuollainen edustusvaimo vielä menee, mutta punainen solmio ei. Aivan liian yleinen näky on pukumies mustassa puvussa, valkoisessa paidassa ja punaisessa solmiossa. Kun tähän lisätään se, etteivät osat istu kunnolla ja kengät ovat surkeat, maksimissaan Eccoa tai Lloydia, ja taskuliinasta ei tiedetäkään, on kokonaisuus karmea. Suomalaisillakin työpaikoilla hyvin tuttu näky, mutta jostain syystä myös joku Obama pitää punaista solmiota mustan puvun ja valkoisen paidan kanssa. Harvoin edes navy puku/paita pelastaa kokopunaista solmiota tyylittömyydeltä.
« Viimeksi muokattu: 22.07.10 - klo:01:43 kirjoittanut Gaffer »
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Osman

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 709
  • Parturiunt Montes...
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #157 : 22.07.10 - klo:08:33 »
Tältä sen pitää amerikan liike-elämässä näyttää :)

Tuollainen edustusvaimo vielä menee, mutta punainen solmio ei. Aivan liian yleinen näky on pukumies mustassa puvussa, valkoisessa paidassa ja punaisessa solmiossa. Kun tähän lisätään se, etteivät osat istu kunnolla ja kengät ovat surkeat, maksimissaan Eccoa tai Lloydia, ja taskuliinasta ei tiedetäkään, on kokonaisuus karmea. Suomalaisillakin työpaikoilla hyvin tuttu näky, mutta jostain syystä myös joku Obama pitää punaista solmiota mustan puvun ja valkoisen paidan kanssa. Harvoin edes navy puku/paita pelastaa kokopunaista solmiota tyylittömyydeltä.

Obaman pitää olla isänmaallinen, mikä rajoittaa vaihtoehtoja.
Lainaus
Sanotaan, että kravatin toi Länsi-Eurooppaan kroaattirykmentti, joka palveli Ludvig XIV:n joukoissa Ranskassa. Nämä Balkanin rebuusit olivat taistelleet aikaisemmin Turkin valtaa vastaan ja vapaus-tai-kuolema-hengessä he pitivät kaulassaan liinan pätkää symboloimassa hirttoköyttä.

Cavendish-Bentinck

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #158 : 22.07.10 - klo:13:19 »
Tältä sen pitää amerikan liike-elämässä näyttää :)

Tuollainen edustusvaimo vielä menee, mutta punainen solmio ei. Aivan liian yleinen näky on pukumies mustassa puvussa, valkoisessa paidassa ja punaisessa solmiossa. Kun tähän lisätään se, etteivät osat istu kunnolla ja kengät ovat surkeat, maksimissaan Eccoa tai Lloydia, ja taskuliinasta ei tiedetäkään, on kokonaisuus karmea. Suomalaisillakin työpaikoilla hyvin tuttu näky, mutta jostain syystä myös joku Obama pitää punaista solmiota mustan puvun ja valkoisen paidan kanssa. Harvoin edes navy puku/paita pelastaa kokopunaista solmiota tyylittömyydeltä.

No siinä oli hymiö perässä. Lähinnä tuota kaulusta ajattelin ja tuossa se on mielestäni vähintään ok, toisin kuin ne Kallasvuo ja Rumsfeld. Kysymys on makuasioista ja kieli poskessa heitetystä vitsistä :).

On a more serious note:
Ei siellä ivy piirien ulkopuolella paljon jenkeissä kai mitään istuvuutta mietitä. Mukavuus on ykkönen, vaatteet telttoja ja ajatelkoot niin jos haluavat. En totisesti seiso useimpien Trumpin vaate tai solmiovalintojen takana sen mitä olen apprenticea nähnyt. Silti en oikein ymmärrä, mitä ongelmaa erityisesti punaisessa solmiossa on. Tylsiä yhdistelmiä kenties, mutta eihän se kaadu siihen punaiseen kravattiin sillon pelkästään.

Taskuliinan puuttumista arkipukeutumisessa en osaa nähdä suurena ongelmana. Sillä voi toki yhdistelmää hiukan nostaa ja omaa persoonallisuutta ja makua korostaa, mutta tällä forumilla taskuliinat ovat saaneet jo ehkä liiankin suuren painoarvon. Ja kyllä, käytän itsekin taskuliinaa ainakin puvun kanssa juhlissa ja piristämään irtotakki yhdistelmiä. Jotkut kokonaisuudet "huutavat" taskuliinaa enemmän kuin toiset. Mieleni voi muuttua, esim jos pukuun pukeutuminen kohdallani arkipäiväistyy jatkossa.

Obamalta olen nähnyt hyvin istuvia settejä ja sitten



vähemmän istuvia. Kai peruslinja on ollut vähintään tyydyttävä plus, vaikka ankarastikin arvioi. Tyylikonsultin palkkaaminen presidentinkansliaan tuskin on kiireellisimpiä virkoja ja hänellä itsellään toivottavasti on tärkeämpääkin pohdittavaa kuin sartoriaaliset kysymykset :). Tietenkin presidentin viran uskottava hoitaminen edellyttää ainakin vielä, ettei näytä ihan pelleltä ja se puoli Obamalla lienee ihan hoidossa.
« Viimeksi muokattu: 22.07.10 - klo:13:21 kirjoittanut Cavendish-Bentinck »

Uri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #159 : 22.07.10 - klo:15:10 »
Istuuko tämä tällaisen huonon kuvan perusteella?



Oikea hartia ei minulla istu missään puvussa, koska olkapäät eri tasolla johtuen urheiluvammasta...

Uri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #160 : 22.07.10 - klo:20:24 »
Kaivoin vanhan puvun kaapista ja tolla olisi tarkoitus häihin lähteä. En näin kesällä halua yhtään tummempaa päälleni laittaa...

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #161 : 23.07.10 - klo:00:05 »
Keskimmäisen nappi vaikuttaa kroppaan nähden olevan aavistuksen korkealla, alempana sijoitettuna olisi ryhdikkäämpi lookki. En ole itse 3-nappisten ystävä ja tuo näyttää vähän "ahtaalta" ylhäältä päin, ylimmän napin kohdalta saisi "rollata" enemmän jotta näyttäisi paremmalta omaan silmään. Kangas on ihan kiva :).

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #162 : 23.07.10 - klo:04:06 »
Istuuko tämä tällaisen huonon kuvan perusteella?


Parantaakin voisi, mutta kelpaa. Aloita silti silittämällä kaulus taitteettomaksi, jolloin "roll" tulee kauniimmin lähemmäs (sangen korkealla asuvaa) keskinappia. Särmää pukuun saat tummanharmailla/lähes mustilla luu/sarviainenapeilla, joita saa nappikaupasta.

Tasoituta olkaistuvuus poistattamalla korkeamman hartian puolelta toppausta (jolloin keskinappi laskeutuu hieman).

Kiva kangas!
Kaikki villa tottelee rautaa.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #163 : 23.07.10 - klo:09:37 »
Jos tuota 'rollia' ei saa raudalla aikaiseksi napittaisin itse myös ylimmän napin. Tuo terävä taitos kauluksessa jää muuten vähän orvosti roikkumaan. Pidän solmiosta.

Cavendish-Bentinck

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #164 : 23.07.10 - klo:13:26 »
Jos tuota 'rollia' ei saa raudalla aikaiseksi napittaisin itse myös ylimmän napin. Tuo terävä taitos kauluksessa jää muuten vähän orvosti roikkumaan. Pidän solmiosta.

Jos ylimmän napin napittaa, tulee hiukan "tilanahtauden" vaikutelma yläkertaan, tykkään minä :). Napitus on hiukan yläkanttiin tuossa laitettu. Solmio on myös minulle mieleen.

Tässä kyllä itsekin osallistuin pikkujutun viilaamiseen, kun fakta on, että normi suomalaisissa häissä Urin puku menee ihan täydestä ilman mitään ohjeitakin. Toki pukeutumiskulttuurin nousuunhan tässä tähdätään :). Itseäni kyllä viehättäisi häät, joissa kaikki herrashenkilöt olisivat pukeutuneet juhla-asuun. Hellekeleillä tietty hiukan lämmin ratkaisu.
« Viimeksi muokattu: 24.07.10 - klo:04:59 kirjoittanut Cavendish-Bentinck »