Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1554676 kertaa)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #135 : 21.07.10 - klo:17:04 »
Olen muuten aina ajatellut, että tuo etuliite "sport" tarkoittaa useimmissa yhteyksissä vapaa-ajan menoja, ei varsinaisesti urheilua sellaisena kuin se nykyään ymmärretään. Siis "sport coat" on vapaa-ajalla käytettävä takki. Vanhan englannin sanasta "disport" joka tarkoittaa hurvittelua tai nautiskelua. Suomennos "irtotakki" menee melkein oikein, pitäisi ehkä olla "irrottelutakki".
Irtotakki taitaa olla suomennos sanasta Odd jacket, eli pariton takki. Joka kuvaa mielestäni sitä hyvin. Takki jolle ei kuulu huousuja pariksi.

Mutta joo en itse ainakaan irtotakkia ajattele urheilutakiksi, vaan vapaa-ajan takiksi.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #136 : 21.07.10 - klo:17:28 »
Solmio käy bd:n kanssa niin kauan kuin solmu on FiH. Windsor nappikauluksen kanssa on aika karmiva näky. Kunnon roll on tietenkin välttämätön.

Amen. En muutenkaan kyllä löydä käyttöä Windsor-solmulle - liian symmetrinen, liian eloton. Jos solmuun on saatava läskiä, voi aina tehdä yhden lisäkierroksen.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #137 : 21.07.10 - klo:17:36 »
Solmio käy bd:n kanssa niin kauan kuin solmu on FiH. Windsor nappikauluksen kanssa on aika karmiva näky. Kunnon roll on tietenkin välttämätön.

Amen. En muutenkaan kyllä löydä käyttöä Windsor-solmulle - liian symmetrinen, liian eloton. Jos solmuun on saatava läskiä, voi aina tehdä yhden lisäkierroksen.
Ehdottomasti näin. Windsor on aivan liian yliarvostettu etenkin suomalaisten miesten keskuudessa. Tietänevätkö raukat muuta solmuakaan, kun näitä nyrkinkokoisia näkee jatkuvasti.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #138 : 21.07.10 - klo:18:22 »
Onko oikeasti näin että suomalaiset yleensä tekevät Windsorin, itselleni on lapsena opetettu nimenomaan FiH, ja sitä käytän oikeastaan aina. Itestä taas tuntuu että löysä FiH olisi se mitä nään ja sen takia solmu iso, voi olla että olen väärässä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #139 : 21.07.10 - klo:18:24 »
Tjaa, tällainen kuva minulle on jäänyt. Jotenkin tuntuu, että televisiossa näkee windsoria suomalaisilla paljon enemmän kuin muualla maailmassa.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #140 : 21.07.10 - klo:18:33 »
Minullakin on mielikuva joko windsorista tai sitten todella huonosta (dimplettömästä) FiH:sta. Jos dimple sitten löytyy (ihme...), se on liian symmetrisesti ja kuolleesti.
Kaikki villa tottelee rautaa.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #141 : 21.07.10 - klo:19:01 »
Itse tuli vielä muutama vuosi sitten käytettyä ainostaan windsoria, mutta koin sen sittemmin liian elottomaksi ja nykyisin teen yleensä FiH solmun.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #142 : 21.07.10 - klo:20:30 »
Mihin tilanteisiin asti vietynä nappikaulusta voi käyttää puvun kanssa? Sopiiko se tumman puvun kanssa juhlatilaisuuksiin, jos paita on muuten "juhlava"?

Jotakuinkin kaikkeen muuhun kuin juhliin. Juhlissa sitten - paatuneelle napittajalle - piilonappikaulus. ;)


Lainaus
Suomenkieliseen wikipediaan oli joku neropatti veistellyt ettei nappikaulus sovi liike-elämän pukeutumiseen

Beeäs. Krakan kanssa peräti kaunis. Rusettiin ei voi yhdistää.

Komppia. Toki kauluksen tarvii sitten rullata kunnolla ja krkan pitäis olla pienisolmuinen ja ohuehko. Paksu kraka isolla solmulla nappikauluksen kanssa ei näytä hyvältä. Toisaalta nyrkkisolmut näyttävätkin hyvältä vaina ja ainoastaan Prinssi Michaelin kaulassa.

Itse olen rötöstellyt etikettiä vastaan myös vähemmän muodollisissa juhlatilaisuuksissa. Viime kesänä pidin nappikauluspaitaa surutta yhdessä raidallisen krakan ja vaaleanaharmaan nailhead-kuvioisen J Pressin kesäpuvun kanssa. Juhlat olivat tosin railakkaat mutta ei-formaalit kaikin puolin.
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #143 : 21.07.10 - klo:20:32 »
Tuo nappikauluksen muka sopimattomuus on hyvin yksinkertaisesti ilmaistuna täyttä shaissea.

Tuolta voi katselella solmukkeen ja nappikauluksen yhdistelyä.

Damn, no, tämä lisäsi sitten pinon paitoja solmukekäyttöön. :) Tästä tosiaan oli ihan luettu info, mutta todella, ainakin vapaammassa tyylissä näyttää sopivan hyvin.

...lisäksi CC:n sivuilla ei vain voi käydä tilaamatta. Pentele! Madrasia ja ginghamia, incoming...

Ja taas yksi esimerkki siitä, miten niitä opuksia ei kannata liikaa tuijotella, vaan luottaa ennemmin siihen omaan silmään. ;)


Ni-men o-maan. Olet nyt ytimessä, täyttä komppausta täältä.
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #144 : 21.07.10 - klo:20:37 »
Minä en edelleenkään siedä BD paidan kanssa kuin aivan kapoisen solmion käyttöä tosi ivy americana hengessä. Oletteko tosiaan sitä mieltä, että kravatti kuin kravatti käy? Ja ivy tyyliä ei formaalimmassa business maailmassa enää jatkettane kuin vannoutuneimpien osalta.

Olet oikeilla jäljillä.. Toki solmio voi olla leveämpikin, muttei missään nimessä kauhean paksu: semmoinen ei toimi. Krakan leveyden tulee keskustella takin käänteiden (lapels) kanssa ts. kapea solmio häipyy leveäkäänteisen takin syövereihin..

BD paita ja solmio yhdistelmä tuo minulle mieleen VR:n konduktöörien virka-asun. Paljon on meikäläisen silmällä totuttelemista, että alkaa moisesta pitää :).

Ei siitä tarvitsekaan pitää. Suomessa kun ei oikein hanskata tämmöisiä nyansseja.
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #145 : 21.07.10 - klo:20:39 »
Onko oikeasti näin että suomalaiset yleensä tekevät Windsorin, itselleni on lapsena opetettu nimenomaan FiH, ja sitä käytän oikeastaan aina. Itestä taas tuntuu että löysä FiH olisi se mitä nään ja sen takia solmu iso, voi olla että olen väärässä.

Itse en edes osaa muuta kuin four in handin. Se riittää, en tarvitse muita.
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #146 : 21.07.10 - klo:20:41 »
Mihinköhän ne minun pistämät kuvat ovat kadonneet?

..Abduktiota epäilään, Totuus on Tuolla Ulkona..
get your kicks on route six six six

rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #147 : 21.07.10 - klo:20:56 »
Keskustelu siitä onko pikkutakki "urheilu"takki vai ei on pois asiayhteydestä jos keskustellaan vain siitä, onko se vai eikö se ole.

Olet tismalleen oikeassa. Olen kuitenkin huomannut sellaisiakin käsityksiä, että "sport coat" tarkoittaa nimenomaan urheilutakkia, esim. Puman verkkaritakkia. Vahinko lienee kuitenkin pieni tällaisesta väärinkäsityksestä, korkeintaan joku joka vierailee Brooks Brothersin nettisivuilla huomaa hölmöytensä kun osiossa "sport coats" ei olekaan lenkillä käytettäviä tuulipusakoita.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #148 : 21.07.10 - klo:23:35 »
Kyllä minä jätän mömmöt harjaan mutta seuraavalla kerralla kannattaa käyttää suurin piirtein samanväristä mömmöä.
Suositellaan täysraittiutta.

Cavendish-Bentinck

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #149 : 21.07.10 - klo:23:53 »
Nyt tulee tyhmä kysymys; pestäänkö kenkävoiteen levittämisessä käytetty harja levityksen jälkeen, vai jätetäänkö mömmöt siihen ensi kertaa varten? Kyseessä ei mikään hammasharja, vaan vissiin kait ihan hevosen jouhista tms. tehty.

Kiitos!

Eikai niihin älyttömiä määriä mömmöä jää? Jos jää, niin lienee syytä vähentää lotrausta. Ja kai tietty vähintään "musta" ja "ruskea" harja kaikilla on erikseen? Itse en tämän enempää vielä jaottele, kun ei ole esim. burgundeja kenkiä. Ehkä vaalean ja tummanruskealle voisi olla eri harja, mutta en ole kokenut tätä vielä ongelmaksi.