Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1554469 kertaa)

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #45 : 02.06.10 - klo:07:08 »
Aiheet yhdistetty ja nostin samalla ketjun pysyvien aiheiden joukkoon, ettei se pääse katoamaan.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Fedora

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 217
    • Profiili
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #46 : 02.06.10 - klo:15:22 »
Vastaan tietysti omien mieltymysteni mukaan.

- Jos käyttää hihallista neuletta kauluspaidan yllä, tuleeko kauluspaidan hihansuiden näkyä neuleen alta?

Ei.

- Entä jos päälle vetäisee vielä blazerin, jos kaiken olen oikein käsittänyt niin kauluspaidan hihat tulee näkyä hieman kuten puvunkin kanssa, mutta miten neule suhtautuu tähän?

Pitkähihainen neule ja takki ovat hieman liikaa, slipoveri parempi tai pelkkä neule ilman takkia.

- Blazerin kanssa voinee käyttää taskuliinaa, vaikka muuten asukokonaisuus olisi varsin epämuodollinen, eli kauluspaita ilman solmiota, farkut ja ruskeat nahkakengät? Onko tällainen vapaa-ajan asu ylipäätään kelvollinen? Itse olen tykästynyt peilikuvaani, en tiedä sitten rikkooko pahastikin sääntöjä (blazerini on hiekanvärinen).

Taskuliina aina mukaan jos takissa sille on tasku. Vieheen kanssa ei kuitenkaan laiteta taskuliinaa, samoin lienee joidenkin kunniamerkkien kanssa.

- Aihe, josta en ole meinannut löytää mitään tietoa mistään: Milloin takin käänteesä käytetään kukkaa (viehe lie toinen nimi)? Ainoat viitteet olen löytänyt sulhasen hääpukeutumisesta, onko viehe varttu aina vain häätilaisuuksiin sulhasille, vai onko se vain jo nykyainkana muulloin unohtunut?

Kukka napinlävessä ei ole varattu vain sulhoille ja häihin. Lämpimät vuodenajat, flaneeraus ja treffit soveltuvat ehkä parhaiten kukan käyttöön. Häihin en vieraana laittaisi, enkä tumman puvun kanssa muutenkaan. Kiireinen aika on vain ajanut tämänkin kauniin tavan ohitse.
"When the seagulls follow the trawler, it's because they think sardines will be thrown into the sea."

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #47 : 02.06.10 - klo:15:39 »
Kukka napinlävessä ei ole varattu vain sulhoille ja häihin. Lämpimät vuodenajat, flaneeraus ja treffit soveltuvat ehkä parhaiten kukan käyttöön. Häihin en vieraana laittaisi, enkä tumman puvun kanssa muutenkaan. Kiireinen aika on vain ajanut tämänkin kauniin tavan ohitse.

Kuinka moni foorumiiteistä muuten harrastaa tätä?
Jos niin mitä kukkia suositaan, miten kannattaa kiinnittää ja miten kukkakauppiaat suhtautuvat jos ostaa vain yhtä kukkaa mielellään varsi muovitettuna?
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #48 : 02.06.10 - klo:15:44 »
Itse olen käyttänyt valkoista neilikkaa.

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #49 : 02.06.10 - klo:16:07 »
Muutamasta kysymyksestä oma mielipide, lähinnä niistä, joihin sellainen löytyy :)

- Jos käyttää hihallista neuletta kauluspaidan yllä, tuleeko kauluspaidan hihansuiden näkyä neuleen alta?

Minusta tulee, omaan silmääni näyttää paljon kivemmalta ja tuo samalla hieman kontrastia sitten siihen neuleeseen. Eli itse laitan hihan näkymään neuleen alta, mutta jos sitä ei näy, ei se ole mitenkään erityinen virhe minunkaan mielestäni. Ja Fedoralla taas taisi olla juurikin päinvastainen näkemys. Eli oma silmä tässä hommassa paras.

Lainaus
- Entä jos päälle vetäisee vielä blazerin, jos kaiken olen oikein käsittänyt niin kauluspaidan hihat tulee näkyä hieman kuten puvunkin kanssa, mutta miten neule suhtautuu tähän?

Mielestäni tällöin on parempi, jos molemmista näkyy hieman hihaa. Niin neuleesta kuin kauluspaidasta. Enkä näe varsinkaan talvella mitään estettä sekä takin että neuleen käyttämiselle.

Lainaus
- Blazerin kanssa voinee käyttää taskuliinaa, vaikka muuten asukokonaisuus olisi varsin epämuodollinen, eli kauluspaita ilman solmiota, farkut ja ruskeat nahkakengät? Onko tällainen vapaa-ajan asu ylipäätään kelvollinen? Itse olen tykästynyt peilikuvaani, en tiedä sitten rikkooko pahastikin sääntöjä (blazerini on hiekanvärinen).

Mielellään aina taskuliina taskuun. Ellei sen poisjättämiselle ole jotain kokonaisuuteen liittyvää harkittua perustetta.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #50 : 02.06.10 - klo:16:21 »
Tässä OMAT vinkkini, Villehän voi ylipäällikkönä sanoa varmasti sen viimeisen sanan ainakin sen suhteen, mikä on virallinen etiketti :)

- Jos käyttää hihallista neuletta kauluspaidan yllä, tuleeko kauluspaidan hihansuiden näkyä neuleen alta?

Omasta mielestäni kyllä, samaan tyyliin kuin puvussa, kauluspaidan kalvosin näkyy n. 1-1,5cm.

- Entä jos päälle vetäisee vielä blazerin, jos kaiken olen oikein käsittänyt niin kauluspaidan hihat tulee näkyä hieman kuten puvunkin kanssa, mutta miten neule suhtautuu tähän?

Jos kauluspaidan kalvosin näkyy, näkyy se myös takinkin kera. Ehkä kurkotellessa näkyy hieman myös neulettakin, mikä voi olla ihan kiva vivahde. Pitäisin slipoveria parempana vaihtoehtona jos käytät pukua, mutta irtotakki-linjalla casual-tyyliin pitkähihainen neule sopii myös takin kanssa, jos ilma on kuitenkin sen verran viileä ettet tukehdu vaatteisiin :). Slipover on ehkä tässäkin mielessä takkien kanssa monikäyttöisempi, mutta tilanteessa jossa olet ilman takkia, voi pitkähihainen neule olla rennompi esim. buttondown-paidan kera, kuin pukupaita+solmio+slipover.

- Blazerin kanssa voinee käyttää taskuliinaa, vaikka muuten asukokonaisuus olisi varsin epämuodollinen, eli kauluspaita ilman solmiota, farkut ja ruskeat nahkakengät? Onko tällainen vapaa-ajan asu ylipäätään kelvollinen? Itse olen tykästynyt peilikuvaani, en tiedä sitten rikkooko pahastikin sääntöjä (blazerini on hiekanvärinen).

"Jos se näyttää hyvältä sinusta, WEAR IT". Vapaa-aikaan erinomainen asu, erilaisia takkeja, housuja ja paitoja yhdistelemällä voit tehdä rajattomasti erilaisia yhdistelmiä. Taskuliina-tyylin olen jakanut omaan käyttööni kovin karkeasti: Puvun kanssa yksinkertainen TV-fold, valkoinen tai yksivärinen, pellavaa tai puuvillaa jos TV-fold. Irtotakin kanssa taskuliina voi olla huolettomamman näköisesti aseteltu, kaikki materiaalitkin käy. Keikari.com blogi kannattaa lukaista läpi myös vaatteiden keveyden/raskauden tuomien mittasuhteiden suhteen, eli jos jalassa on kevyttä pellavaa, paksu tweed takissa tuskin näyttää sopusuhtaiselta jne..

- Aihe, josta en ole meinannut löytää mitään tietoa mistään: Milloin takin käänteesä käytetään kukkaa (viehe lie toinen nimi)? Ainoat viitteet olen löytänyt sulhasen hääpukeutumisesta, onko viehe varttu aina vain häätilaisuuksiin sulhasille, vai onko se vain jo nykyainkana muulloin unohtunut?

Taitaa kuulua enemmän hääjuttuihin, varsinkin oikeat kukat ja pinssiä suuremmat isommat asetelmat. Itse olen etsinyt pientä, korkeintaan 20-50snt kolikon kokoista koristekukkaa (mini-boutonniereä ;) jota pitäisin lähinnä casual-tyylisissä kokoonpanoissa takissa.

finanssimies

  • Vieras
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #51 : 14.06.10 - klo:07:41 »
Jatketaas kysymyksillä... Kalvosinnapit ja tuplamansetti, hakutoiminto löysikin näistä kivasti juttua, mutta mitäs olette mieltä, onko kaksoiskalvosimellisen paidan käyttö arkena aina ylilyönti, vaikka valitsisikin jonkin todella huomaamattomat kalvosinnapit (silkkisolmut?)? Jos siis oletetaan, että tyyli on jollain tavalla smart casual, siistiä housua ja kenkää, ulkona päällä on jonkinlainen irtotakki tai vastaava tietenkin.

Käytän lähes pelkästään tuplamansetillisia paitoja, myös vapaa-ajan vaatteiden kanssa. Ei ongelmia, hyvä lookki.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #52 : 14.06.10 - klo:08:23 »
Tuplamansetillisten paitojen käyttäminen on Suomessa valitettavasti niin vähäistä, että jos jollakulla sattuu olemaan sellaiset ja sitten sielä hieman huomiota herättävät kalvosinnapit, niin henkilöä voidaan valitettavasti pitää jotenkin hienostelevana, vaikka asiahan ei ole niin. Jos hautajaisissa käyttää tuplamasetillista paitaa(mielestäni tulisi käyttää), niin hillityt (kultaiset) kalvosinnapit eivät ole mielestäni minkäänlaista koreilua ja hienostelua, vaan pikemminkin kunniottava ele, kun henkilö on nähnyt vaivaa pukutuakseen muodollisesti, mutta silti hautajaisten ollessa kyseessä hillitysti.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #53 : 14.06.10 - klo:08:25 »
Tuplakalvosimia voi mielestäni käyttää aina, jos päällä on irtotakki tai puku ja jos huvittaa. Jopa sen tweedtakin kanssa, jolloin olennaista on paidan materiaali ja kuviointi, jonka tulisi sopia muuhun asuun. Niinhän se on muutenkin, vaikka paidassa olisi yksinkertaiset kalvosimet, jolloin nappeja ei käytetä (paitsi frakkipaidan kyseessä ollessa). Nappien valinta sitten tilanteen mukaan.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #54 : 14.06.10 - klo:08:27 »
Tuplakalvosimia voi mielestäni käyttää aina, jos päällä on irtotakki tai puku ja jos huvittaa.

Näinhän se on, jos huvittaa, niin miksi ei käyttäisi.

werther

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #55 : 14.06.10 - klo:09:50 »
Ottaen huomioon saatavilla olevien erilaisten "hauskojen" kalvosinnappien määrän, niin pakkohan tuplamansettipaitoja on käyttää myös vapaa-ajalla.

Hautajaisiin laittaisin hopeiset tai mustalla kivellä varustetut kalvosinnapit, en kultaisia. Perustelen sen sillä, että naisille on joskus suositeltu hopeisten korujen käyttöä hautajaissa kultaisten sijaan. Näin olisivat "korut" linjassa toistensa kanssa.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #56 : 14.06.10 - klo:10:30 »
Itse olen sitä mieltä että harvassa on tilanteet että kauluspaitaa ranskalaisilla kalvosimilla ei voisi käyttää. Itse käytän melkein aina. Mutta sanotaan nyt näin että en keski yhtäkään tilannetta että puvun kanssa ei voisi käyttää ranskalaisia. Mutta monesti myös casualimman kuin puvun kanssa voi mielestäni käyttää. Hautajaiset ja häät: mielestäni ei ole edes kohteliasta mennä nappikalvosin paidassa.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #57 : 14.06.10 - klo:13:21 »
Harvassa ovat tosiaan tilanteet, joissa ei tuplakalvosimia voisi käyttää.
Silkkisolmut ovat hyvä vaihtoehto varsinaisille kalvosinnapeille ja niiden avulla voi hakea vähän hauskuutta sekä erilaisia yhdistelmiä.

Itse kuitenkin tykkään enemmän jos ei ole takkia (eli puku tai irtotakki) nappikalvosimista koska ne eivät ole yhtä muodolliset ja muutenkin käyttömukavuus on asteen parempi.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #58 : 21.06.10 - klo:20:29 »
- Jos housut ovat sellaista mallia, että niitä tulisi pitää esimerkiksi farkkuja korkeammalla, sanotaanko vaikka siinä vähän yli navan, niin miten saatte housut pysymään ylhäällä? Itselläni ainakin mokomat valuvat aina lantiolle, ellen kiristä vyötä ihan tolkuttoman tiukkaan

- Jos vastaus on olkaimet, niin pidetäänkö kolmiosaisessa puvussa olkaimia liivien alla, vai päällä?
Vastaus on olkaimet ja pidetään liivien alla (liivien alareunahan peittää housujen vyötärön). Huomattavasti paremmat on napilliset olkaimet, eli jos housuissa on jo napit niin käyttää niitä, jos ei niin suosittelen melkein nappien ompelemista. Täytyy myöntää että vessassa kylläkin isolla hädällä olkain housujen + liivien kanssa on jokseenkin ärsyttävää :)
- Ylipäätään onko housujen koreudelle mitään "oikeaa kohtaa", vai vedetäänkö sinne asti missä mukavimmalta tuntuu? Meinaan kun pitänee käydä ompelijalla lyhennyttämässä lahkeita, niin pitäisi tuumata paljonko niistä pitäisi ottaa pois ja sehän riippuu ihan siitä, miten korkealle housut vetää.
Ei ole, riippuu housujen leikkauksesta, se missä tuntuu mukavalta (ja haaröväli ei tietenkään roiku).
- Kuuluuko liivien selkäosan olla samaa kangasta, kuin takin vuoren (tai ainakin jotain muuta kuin samanlaista villaa mitä etuosa)? Joko kuuluu, tai sitten olen missannut jotain varsin oleellista :)
Harvoin ovat samaa kangasta kuin etuosa. Erittäin usein ne ovat nimenomaan samaa kuin takin vuori, joskus jotain muuta. Itsellä on esim yksi puku missä liivin selkäosa on paisley kuvioitua kangasta niin kuin takin vuorikin. Sanoisin että varmaan 9/10 liivistä selän takaosa ei ole samaa kuin etuosa.
« Viimeksi muokattu: 21.06.10 - klo:20:31 kirjoittanut Jami »
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Aloittelevan herrasmiehen kysymyksiä
« Vastaus #59 : 21.06.10 - klo:22:11 »
Ei ole, riippuu housujen leikkauksesta, se missä tuntuu mukavalta (ja haaröväli ei tietenkään roiku).

Olen tuon lisäksi huomannut, että korkea vyötärö vaatii hieman totuttelua ja mallailua kun semmoiset heittää jalkaan pitkän matalalantioisen jakson jälkeen. Jos lahkeen pituus on perinteinen, niin tottumuksesta liian matalalle pakotetut housut jättävät helposti lahkeet liian pitkiksi, vaikka haarat eivät vielä roikkuisikaan. Eli jappalle sanoisin neuvoksi, että kannattaa pitää niitä housuja hetki jalassa ja totutella vyötärön korkeuteen ennen ompelijalle vientiä.