Laitetaas tämä tänne aloittelijoiden kysymyksiin, kun olen pukuhommissa ihan nyyppä.
Hyllystä ei siis löydy pukupuolelta kuin mustaa ja sitten tuota mustaa, ja tarkoitus olisi nyt hommata vähän pirteämpääkin (harmaa tai navy).
Jo heti alkumetreillä sormi menee suuhun sen suhteen, että
mikä on oikea pukukokoni, ja tässä olisi kokeneempien näkemyksistä paljon apua.
Pituutta minulla on 178.5cm, ja painoa noin 80kg. Housuissa sopiva vyötärö on yleensä löytynyt 34" ja 36" väliltä. Mittanauhalla kun yritin Suit Supplyn sivuilla olevia mittoja mittailla, ja tulokset olivat chest 102cm, upper waist 100cm, low waist 103cm, jolloin sivujen automaattisuosittelija suositteli kokoa C50 (mutta tämä kyllä jotenkin tuntuu liian pieneltä).
Alla päälläni ne puvut, jotka omasta vaatekaapista löytyvät:

Puvun koko C50
Kolminappinen puku ostettu joskus monta monta vuotta ja kiloa sitten. Housut eivät edes mene enää kiinni (taisin kavennuttaa näitä silloin joskus vuonna miekka ja kivi), takki tosin ei tunnu niin pahalta, mutta esim. hihojen pituus tuntuu melko lyhyeltä ja hartian/niskan seudulla vähän ahtautta? Tämä siis se koko, jota Suittarin sivut minulle mittojeni mukaan suosittelee, mutta tiukalta tuntuu. Puvun valmistaja O.I.S.

Puvun koko C52
Pari vuotta vanha kaksinappinen puku. Jälleen housut hivenen kireät mutta takki taas isompi. Tuntuu päällä aika sopivalta, ehkä jopa väljältä. Turon puku, minkä varmaan hartiatoppauksista näkeekin.

Smokin koko B54
Käytettynä ostettu kirpparilöytö, eli myös Turon valmistama smokki. Kooltaan näistä tämä tuntuu sopivimmalta päällä, joka tuntuu oudolta, kun B-koko pitäisi olla nimenomaan slimmimmälle kaverille, ja tuota keskivartaloa kuitenkin löytyy.
Ja joo, ei ole smokkipaita päällä, pidin tarkoituksella samaa paitaa kaikkien pukujen kanssa, jotta pukujen kokoja olisi helpompi vertailla keskenään.
Eli jos joku osaa jotain osviittaa antaa sen suhteen, minkäkokoisia pukuja minun kannattaa lähteä metsästämään, niin nostan hattua.
Suittarin sivuja olen tässä vähän jo selaillut, ja jos jollain on mielessä joku malli, joka meikän vartalolle sopisi, niin siitäkin saa vihjata. Kaksirivisiä pukuja olen ajatellut välttää, koska yleensä kaksiriviset takit ovat korostaneet tuota keskivartaloani aikalailla.