Kirjoittaja Aihe: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?  (Luettu 605924 kertaa)

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #315 : 07.02.11 - klo:16:09 »
Ei liene sattuma, että juuri hifistä on johtunut sana "hifistellä" joka on vakiintunut jonkinlaiseksi yleistermiksi kaikelle sille, mitä mekin täällä harjoitamme. Ainakin ulkopuolisen silmissä. Ei tämä millään pahalla ole, olen vain subjektiivisesti havainnut näin omasta mielestäni ja kyllä sen ranskalaisen antropologin, jonka nimeä en osaa taivuttaa, ajatukset ovat mielestäni viisaita.

Hifistely on erinomainen sana tämäm palstan sisällölle. Itse olen todennut jo vuosia sitten, että minun elämäntyylini kiteytyy sanaan hifistely. Meikäläiselle on luonnollista hifistellä ihan minkä tahansa asian kanssa ja uskoisin, että monella muullakin ikätoverillani on samoja piirteitä. Oikein missään ei tahdo perusmalli riittää (sähköhammasharjaa ostaessakin piti yksi ilta käyttää interwebin äärellä sopivaa ominaisuus-hinta tasapainoa etsiessä).

Vaikka en Fela Kutin suurin ystävä ole niin Django putoaa kyllä.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #316 : 07.02.11 - klo:16:11 »
Hifistely on erinomainen sana tämäm palstan sisällölle. Itse olen todennut jo vuosia sitten, että minun elämäntyylini kiteytyy sanaan hifistely. Meikäläiselle on luonnollista hifistellä ihan minkä tahansa asian kanssa ja uskoisin, että monella muullakin ikätoverillani on samoja piirteitä. Oikein missään ei tahdo perusmalli riittää (sähköhammasharjaa ostaessakin piti yksi ilta käyttää interwebin äärellä sopivaa ominaisuus-hinta tasapainoa etsiessä).

+1
Kaikki villa tottelee rautaa.

Jute

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #317 : 07.02.11 - klo:17:25 »
(sähköhammasharjaa ostaessakin piti yksi ilta käyttää interwebin äärellä sopivaa ominaisuus-hinta tasapainoa etsiessä).


Puhuttiinko missään suuren pyörimisnopeuden haittapuolista? Hankin nopeasti pyörivän hammasharjan, joka puhdistaa edellistä harjaa tehokkaammin, mutta olen alkanut epäillä sen hiovan hampaita liikaa.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #318 : 07.02.11 - klo:18:09 »
Hifistely on erinomainen sana tämäm palstan sisällölle. Itse olen todennut jo vuosia sitten, että minun elämäntyylini kiteytyy sanaan hifistely. Meikäläiselle on luonnollista hifistellä ihan minkä tahansa asian kanssa ja uskoisin, että monella muullakin ikätoverillani on samoja piirteitä.

Karumpi vaihtoehto on kaverini käyttämä "Sä kun tykkäät tosta kahvin kanssa runkkailusta niin..." Nauratti koska osui ja upposi. Ja on hyvä kaveri.

Osuitte kyllä molemmat oikeaan Jamin kanssa tuon hifistelyn suhteen.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

kokkelix

  • Kisälli
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #319 : 07.02.11 - klo:18:50 »
Jotenkin tuntuu, että asioissa pitää mennä "yli", jotta se kelpaa tällä foorumilla. Tavallinen hyvä ei ole riittävän hyvää vaan jotenkin huonoa; aina pitää pistää paremmaksi erottumisessa, yksilöllisyydessä, laadussa, istuvuudessa, materiaaleissa, Turo-vastaisuudessa jne.

Selviää myös, miksi näissä asioissa on helppo hakea hyvää. Laadusta, istuvuudesta tai materiaaleista purnaaminen kuulostaa kyllä oudolta. "Tyytyminen" on muutenkin suomalaisten perisynti.
... Jos haluaa olla "vähän sinne päin", ei foorumi liene kotoisa. Siitä olen samaa mieltä.
Lainaus
Vaikka foorumia seuraamalla oppii paljon uutta esim. pukeutumisesta, minua vaivaa se, että täällä asetutaan niin omahyväisesti "suomalaisten" yläpuolelle.
Mitä pahaa tässä on? Todellisuudessa kun foorumin jäsenet keskimäärin pukeutuvat rivisuomalaisia paremmin. Liika nöyryys on itsensä ylentämistä ihan siinä missä omahyväisyyskin. Toisaalta, jälkimmäinen on noista pienempi paha.

Liika nöyryys ja tyytyminen ei todellakaan kuvaa esim. minua, mutta minusta tässä onkin lähinnä kyse siitä, mihin rima laitetaan ja kuinka pieneen marginaaliin halutaan asettua. Ja jos itse haluaa positioida itsensä parhaiten pukeutuvaan promilleen, täytyykö tätä edellyttää kaikilta muilta (mikä itse asiassa olisi mahdotonta :)

Esim. tällä hetkellä itselläni on päällä setti, jolla aivan varmasti kuulun 5 parhaiten pukeutuvaan prosenttiin Suomessa, ja jota useampikin henkilö on päivän mittaan kommentoinut positiivisesti. Mutta tämän foorumin luokittelussa ilmeisesti kuulun silti kategoriaan "huonosti pukeutuvat suomalaiset", sillä kokonaisuus koostuu lähes ainoastaan sellaisista vaatekappaleista, jotka tällä foorumilla tuomittaisiin (tai on jo tuomittu) jotenkin huonoiksi.

Vaikka hifistely onkin jossain määrin ihan miellyttävää, en usko, että olen ainoa foorumin lukija, joka kokee tämän välillä vieraannuttavaksi.

Edit: Tai ehkä olen vain liian vanha.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #320 : 07.02.11 - klo:19:07 »
Mutta tämän foorumin luokittelussa ilmeisesti kuulun silti kategoriaan "huonosti pukeutuvat suomalaiset", sillä kokonaisuus koostuu lähes ainoastaan sellaisista vaatekappaleista, jotka tällä foorumilla tuomittaisiin (tai on jo tuomittu) jotenkin huonoiksi.

Keskustelemista helpottaisi jos avaisit, että mistä vaatteista on kysymys ja millä tavalla ne on tuomittu huonoiksi.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Nti Tursti

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #321 : 07.02.11 - klo:19:23 »
Mikä tahansa vaatekappale, joka istuu omistajalleen ja omistajansa kantaa sen ylpeänä päällään, on mielestäni hieno ja omalla tavallaan tyylikäskin  :) Tyylejä on niin monenlaisia, kuten on ihmisiäkin. Varsin rumankin vaatekappaleen saa näyttämään upealta, kunhan sisällä on itseään arvostava ihminen. Kalliin ja laadukkaan vaatteen saa vastaavasti näyttämään kammottavalta rätiltä, jos se on väärän kokoinen ja/ tai kantajansa tyylin vastainen.
It's better to be hated for what you are than to be loved for what you're not
— Marilyn Monroe

http://nyan.cat/?f=1

If you love two people at the same time, choose the second. Because if you really loved the first one, you wouldn't have fallen for the second.”
― Johnny Depp

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #322 : 07.02.11 - klo:19:32 »
Mikä tahansa vaatekappale, joka istuu omistajalleen ja omistajansa kantaa sen ylpeänä päällään, on mielestäni hieno ja omalla tavallaan tyylikäskin  :) Tyylejä on niin monenlaisia, kuten on ihmisiäkin. Varsin rumankin vaatekappaleen saa näyttämään upealta, kunhan sisällä on itseään arvostava ihminen. Kalliin ja laadukkaan vaatteen saa vastaavasti näyttämään kammottavalta rätiltä, jos se on väärän kokoinen ja/ tai kantajansa tyylin vastainen.
Allekirjoitan tämän päivänä minä hyvänsä.
There ain't no rest for the wicked...

kokkelix

  • Kisälli
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #323 : 07.02.11 - klo:19:46 »
Mutta tämän foorumin luokittelussa ilmeisesti kuulun silti kategoriaan "huonosti pukeutuvat suomalaiset", sillä kokonaisuus koostuu lähes ainoastaan sellaisista vaatekappaleista, jotka tällä foorumilla tuomittaisiin (tai on jo tuomittu) jotenkin huonoiksi.

Keskustelemista helpottaisi jos avaisit, että mistä vaatteista on kysymys ja millä tavalla ne on tuomittu huonoiksi.

Ei kiitos. En tarvitse julkista tuomiota harhaoppisuudestani ;)

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #324 : 07.02.11 - klo:19:58 »
Ei kiitos. En tarvitse julkista tuomiota harhaoppisuudestani ;)

"Pitäkää tunkkinne"
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jum-Jum

  • Vieras
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #325 : 07.02.11 - klo:20:56 »
^ no hei, sehän on kuitenkin yläaste. Mitä nyt voi odottaa.
« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo:21:00 kirjoittanut Dale Cooper »

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #326 : 07.02.11 - klo:21:04 »
^ no hei, sehän on kuitenkin yläaste. Mitä nyt voi odottaa.

Miksi yläastelaiselta ei voisi odottaa hyvää pukeutumista? Hyvän maun puutteesta vai sen kehittymättömyydestä?

Edit: Enkä nyt tarkoita, että yläasteille pitäisi saada solmiopakko tai sitä, että muittenkin ikäisteni pitäisi ottaa mallia klassisesta miesten tyylistä. Tarkoitan hyvin istuvia vaatteita ja tyylikkäitä yhdistelmiä, olkoot vaatteet mitä tahansa yms.
« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo:21:13 kirjoittanut A. Enqvist »
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

Nti Tursti

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #327 : 07.02.11 - klo:21:24 »
^ no hei, sehän on kuitenkin yläaste. Mitä nyt voi odottaa.

Miksi yläastelaiselta ei voisi odottaa hyvää pukeutumista? Hyvän maun puutteesta vai sen kehittymättömyydestä?
Yläaste (ja omalla osallani lukioaikakin) olivat vielä sitä aikaa, kun ajatukset olivat jossain ihan muussa, kuin pukeutumisessa... no sen huomaa kyllä vanhoista kuvista :D Kaikki kunnia nuorison hyvälle pukeutumiselle, mutta tärkeämpänä pitäisin kuitenkin hyvien käytöstapojen omaksumista. Nuorena saa ja pitääkin kokeilla typeriä tyylejä, jos siltä tuntuu.
It's better to be hated for what you are than to be loved for what you're not
— Marilyn Monroe

http://nyan.cat/?f=1

If you love two people at the same time, choose the second. Because if you really loved the first one, you wouldn't have fallen for the second.”
― Johnny Depp

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #328 : 07.02.11 - klo:21:25 »
tytöillä tuntuu olevan ongelmana se, että ei ymmärretä sitä, että leggingsit eivät ole housut (vaikkakin omaa silmäniloa tarjoavatkin).

Samaa mieltä

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #329 : 07.02.11 - klo:22:25 »
^^Totta tuo, yläasteella oli minunkin yllä farkut, Superstarit ja college. Herätys tapahtui vasta lukion loppupuolella kun käsiin osui "Täydellinen herrasmies". Murrosiässä on vain ongelmia.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/