Kirjoittaja Aihe: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?  (Luettu 605866 kertaa)

VSL

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1200 : 05.06.17 - klo:19:33 »
-
« Viimeksi muokattu: 20.07.17 - klo:22:55 kirjoittanut a »

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1201 : 05.06.17 - klo:21:42 »
Edellä joku viittasi, että naisille pitäisi antaa sapiskaa, jos miehet pukeutuvat miten sattuu. Mielestäni kuitenkin sapiskaa pitäisi antaa sille miehelle, joka ei ole viitsinyt pukeutua. Ei muutenkaan naisten tehtävä ole huolehtia miesten pukeutumisesta, vaan jokaisen itse. Ehkä jos jollekin voisi antaa palautetta, on miesten isät. Toki jonkun pitää aina sukupolvessa olla ensimmäinen, joka osaa ohjeistaa nuorempia polvia fiksuun tilanteen mukaiseen pukeutumiseen.

Enpä tiedä onko sapiskan antaminen mikään ratkaisu, tulee vähän sellainen tunne kuin moittisi sokeaa siitä ettei tämä arvosta sateenkaaren värejä.

Miellän pukeutumisen osaksi tapakulttuuria ja mielestäni sellainen, sanoisiko muodollinen tapakulttuuri joka ainakin omien havaintojeni mukaan on kunniassaan läntisen Euroopan yhteiskunnissa loistaa täällä pohjoisessa enimmäkseen poissaolollaan.

Älkää ymmärtäkö tätä mielipidettäni minään vastakkainasetteluna, pohjoismaisessa mutkattomuudessa on paljon hyviä ja suorastaan erinomaisia piirteitä, mm. vilpittömyys ja rehellisyys mutta sitten kun mennään tapakulttuurin muodollisiin "rituaaleihin" joihin mm. tilanteen mukainen pukeutuminen mielestäni kuuluu, olemme pitkällä takamatkalla moniin muihin kulttuuriltaan sanoisiko vanhempiin yhteiskuntiin nähden.

Tunnustan ihailevani ihmisiä joilla on muodollisen tapakulttuurin protokolla hallussa. Ihailen näiden ihmisten sulavaa käytöstä joka taas on ilmiselvästi seurausta siitä että heillä on tilanteeseen kuin tilanteeseen sopiva skenaario treenattuna minkä vuoksi tuntuu siltä että mikään ei koskaan yllätä heitä. Tietysti muodollisessa tapakulttuurissa on paljon komiikan ainesta, asioita joita voisi jopa kutsua ulkokultaisuudeksi ja teeskentelyksi mutta silti pidän parempana että ihmisellä on edes jonkinlainen kehys jonka varaan voi tilanteen mukaan soveltaa.

Tuo yllälausumani sopii mielestäni myös pukeutumiseen. Onhan tässä miestenpukeutumisessakin valtavasti kirjoittamattomia lakeja ja sääntöjä sekä tonneittain nippelitietoa alkaen vaikka tästä "puvuntakin alin nappi jätetään aina auki". Tämäkin nettisivusto on turvoksissa keskusteluista eri yhdistelmien "toimivuudesta" eikä siinä mitään pahaa. Täysin ulkopuolisen silmin tämä meidän touhumme näyttäytyy varmasti melkoisen koomisena, mikä on ihan oikein.

Siksi sapiskan antaminen ihmiselle joka ei ymmärrä mistä häntä moititaan on parhaimmillaankin hedelmätöntä ellei peräti vahingollista. Jos ei välitä, ymmärrä, piittaa niin ennemminkin pitäisi yrittää herättää se kiinnostus ja tiedonjano näitä asioita kohtaan.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

VSL

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1202 : 05.06.17 - klo:22:41 »
-
« Viimeksi muokattu: 20.07.17 - klo:22:55 kirjoittanut a »

te0me

  • Kisälli
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1203 : 06.06.17 - klo:10:58 »
Edellä joku viittasi, että naisille pitäisi antaa sapiskaa, jos miehet pukeutuvat miten sattuu. Mielestäni kuitenkin sapiskaa pitäisi antaa sille miehelle, joka ei ole viitsinyt pukeutua. Ei muutenkaan naisten tehtävä ole huolehtia miesten pukeutumisesta, vaan jokaisen itse. Ehkä jos jollekin voisi antaa palautetta, on miesten isät. Toki jonkun pitää aina sukupolvessa olla ensimmäinen, joka osaa ohjeistaa nuorempia polvia fiksuun tilanteen mukaiseen pukeutumiseen.

Enpä tiedä onko sapiskan antaminen mikään ratkaisu, tulee vähän sellainen tunne kuin moittisi sokeaa siitä ettei tämä arvosta sateenkaaren värejä.

"nips"

Siksi sapiskan antaminen ihmiselle joka ei ymmärrä mistä häntä moititaan on parhaimmillaankin hedelmätöntä ellei peräti vahingollista. Jos ei välitä, ymmärrä, piittaa niin ennemminkin pitäisi yrittää herättää se kiinnostus ja tiedonjano näitä asioita kohtaan.

Tuli hieman kärkäs sanavalinta. Sapiskan antamiseen ei rahkeet riitä ja en ole juhlien "vaatenatsi". Ja muutenkin juhlissa tms. toisen pukeutumisen kommentointi on moukkamaista, mielestäni. Yleensä ihmiset oppivat tilaisuuksista, jos ovat pukeutuneet "väärin". Ja edellä oli hyvä kommentti kiinnostuksen herättämisestä ja mahdollisesta uuden oppimisesta.

Lähinnä viittasin siihen, että jokainen vastatkoon itse pukeutumisestaan oli kyseessä nainen tai mies.

PS ja täytyy sanoa, että todella harvoin tulee oltua tilaisuuksissa, missä joku olisi verkkareissa tai muissa ei tilaisuuteen sopivissa vaatteissa. Äkkiseltään ei tule yhtään mieleen. Yleensä ihmiset ovat kaivaneet kaapistaan oman mittapuun mukaan parasta päälleen.

Carrots

  • Kisälli
  • Viestejä: 6
  • I'll tie my tie 'till the day I die
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1204 : 07.06.17 - klo:22:02 »

..., mielestäni. Yleensä ihmiset oppivat tilaisuuksista, jos ovat pukeutuneet "väärin". Ja edellä oli hyvä kommentti kiinnostuksen herättämisestä ja mahdollisesta uuden oppimisesta....[/quote]

Muutaman kerran olen oppinut siitä, kun olen huomannut olleeni selkeästi ylipukeutunut jossain tilaisuudessa ja se on saanut jonkun ihmisen tuntemaan olonsa vaivaantuneeksi sen takia.  Tässä tapauksessa itse olin siis se "huonosti pukeutuja" - eli tilanteeseen nähden liian muodollisesti aiheuttaen hämmennystä kanssajuhlijoissa.

Toisaalta, olen lähes tilanteessa kuin tilanteessa mieluummin ylipukeutunut kuin alipukeutunut.
Pahoitteluni, että esiinnyn avatar-kuvassani ilman pikkutakkia!(Mutta onhan paita sentään silitetty eikä solmiossakaan ole ruokatahroja).

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1205 : 08.06.17 - klo:20:20 »
Muutaman kerran olen oppinut siitä, kun olen huomannut olleeni selkeästi ylipukeutunut jossain tilaisuudessa ja se on saanut jonkun ihmisen tuntemaan olonsa vaivaantuneeksi sen takia.  Tässä tapauksessa itse olin siis se "huonosti pukeutuja" - eli tilanteeseen nähden liian muodollisesti aiheuttaen hämmennystä kanssajuhlijoissa.

Toisaalta, olen lähes tilanteessa kuin tilanteessa mieluummin ylipukeutunut kuin alipukeutunut.

Vanha sanonta, jonka mukaan "ylipukeutuneena tunnet olosi idiootiksi - alipukeutuneena olet idiootti" pitää paikkaansa. Frakkia lukuun ottamatta voi ylipukeutumisa aina "pukea alas" - tummansininen tumma puku rentoutuu kummasti, jos nappaa solmion pois tai/ja vaihtaa taskuliinan taskussa olevaan kuviolliseen liinaan. Rajatapauksissa siis pienen backupin varaaminen mukaan toimii oivasti.

Toisaalta, kummallinen vaivautumisen aihe.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1206 : 09.06.17 - klo:15:42 »
^ Tottahan se on, että äkkisiltään kuulostaa kummalliselta vaivautumisen aiheelta, mutta toisaalta ymmärrän hyvinkin. Nuorempana itselleni kävi useinkin niin, vaikka turhaa se jälkeenpäin ajateltuna olikin. Nyttemmin iän tuoma itsevarmuus ja elämänkokemus on korjannut onneksi asiaa. Voisin melkein väittää, että tämä ongelma korostuu mitä ylemmäs Suomen kartalla noustaan ja mitä pienemmästä kyläpahasesta on kyse.

Itse kun olen ns. "ylemmän" keskiluokan perheestä (vanhemmat perus virkamiestasoa) ja he ovat vielä sitä sukupolvea joka pukeutui aina esim. tuttavaperheiden kanssa vietettyihin illanistujaisiin (lue ryyppäjäisiin) pikkutakkeihin ja naiset leninkeihin ja iltapukuihin, niin sen mallin mukaan sitä itsekin mielellään pukeutuu hieman paremmin ja ns. aikuismaisemmin aina kun on lähdössä rientoihin. Omalla kotikylällä kun laittoi pikkutakin farkkujen kaveriksi parikymppisenä, niin kyllä siinä sai vastailla tiedusteluihin juhlista jne. jne. ihan vaivautumiseen saakka. Nykyään kun kulkuyhteydet ovat suorastaan loistavat, niin itse olen ratkaissut "ylipukeutumisdilemman" siten, että ollessani täällä pohjoisemmassa en juurikaan käy viettämässä ravinteli-iltoja, vaan yhdistelen juttuja niin, että samalla kun käyn hoitamassa muita asioita esim. Helsingissä, niin samalla reissulla yleensä käväisen vähän ravintolan päällä. Parisen viikkoa sitten silmääni pisti noin 25-35 vuotiaiden miesten pukeutuminen Helsingissä. Voi tosin olla, että vaikutelma on hieman vääristynyt näin foorumilaisen silmin, mutta ilahduttavan paljon näkyi nuorilla/nuorehkoilla aikuisilla miehillä pukuja ja irtotakkeja. Mikä parasta, sininen oli selvästi korvannut mustan. Ok, huomasi kyllä hyvin mikä on kevään hittiväri, (eli olisihan tuo ollut mukava nähdä enemmän myös harmaata ja ruskeaa) mutta ainahan sininen hyvältä näyttää.
« Viimeksi muokattu: 09.06.17 - klo:16:08 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Laurenz K

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 211
    • Profiili
    • Vaikutteita
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1207 : 18.07.17 - klo:15:28 »
Nykyisen työpaikan asiakaskunta aika kansaomaista siis lähinnä kai "keskiluokkaa" ja vanhempaa väkeä. Tuntuma on että useampi kuin joka toinen miespuolinen kävijä omaa useamman osatekijän seuraavasta kombosta: mustat tai harmaat pomarfinn-osaston loaferit tai vaihtoehtoisesti valkoiset tennissukat urheilusandaaleissa, beiget (vekilliset) reisitaskuhousut, vyölaukku, lyhythihainen kauluspaita kirjavassa ruutukuosissa, perhokalastusliivi ja lippalakki, viikset
"Siististi ja tilanteeseen sopivasti pukeutumalla kunnioitat itseäsi ja toisia"

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1208 : 18.07.17 - klo:19:04 »
^ Onhan tuossa sentään se hyvä puoli että pukeutuvat ikäisekseen jokseenkin ns. "sopivalla" tavalla.. Nythän tuntuu nimittäin olevan valloillaan melkoinen mieslapsi- muoti, ihan kuten nimim. Jussi osuvasti erään keskustelun yhteydessä pohdiskeli jo kotvan aikaa takaperin. Noin nelikymppisillä miehillä sellaisia jumalattoman isokoppaisia ja suoralippaisia lippahattuja melkein joka kolmannella, joita sitten pitävät lapsenomaisesti päässään myös sisätiloissa ja jopa syödessä. Onhan se vähän metkan näköistä kun perheen kymmenvuotias poika näyttää tismalleen samalta mutta vain pienempänä ja parrattomana. (lapselle tuo lookki totta kai sopiikin ihan ok) Siinäpä sitten isä ja poika vetelevät mäkkärin tai jonkun vastaavan puljun ateriaa vierekkäin samanlaisissa vaatteissa ja samanlaiset lippikset päissään.. ;D
VASTATUULEEN!

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1209 : 18.07.17 - klo:21:49 »
Kyllä, vastaavaa olen huomannut kuin Jussi ja Tumppi. En pidä siitä.

Minua saa haukkua vanhoilliseksi ja kuivaksi, vaan on hieman vaikeaa ottaa vakavasti lähemmäs 40-vuotiasta Suomen miestä, joka pukeutuu kuin teinipoika.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

VSL

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1210 : 18.07.17 - klo:23:09 »
-
« Viimeksi muokattu: 20.07.17 - klo:22:54 kirjoittanut a »

Franck Gaultier

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1072
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1211 : 19.07.17 - klo:01:14 »
Ajattelin ensin oppineeni olemaan sekaantumatta muiden keitoksiin, mutta täytyy tästä vähän antaa palautetta kun aihetta sivutaan:

http://www.keikari.com/blogi/don-lehtinen-suomalaisten-miestenmuotijuttujen-mieskuva/

En tykännyt, wää wää ja nyt Ville kirveen kiveen iski.

Suomen Kuvalehti ei tainnut opinnäytetyön tehneen nuoren miehen listassa listassa olla, mutta olisi hyvinkin voinut olla. Supermaskuliininen? Oli siellä uusimmassa SK:ssä Osmo Soininvaara, joka kieltämättä on mies, ainakin poikaan, naiseen tai sukupuolioletettuun verrattuna. Osmo näyttää kuvassa ihmiseltä, joka tietää, mihin vessaan mennä. Mutta että olisiko hän supermaskuliininen?

Mainittu Image-lehti ei ainakaan supermaskuliinisuutta viljele. Enemmänkin sitä tyylit.fi-kuvastoa, johon opinnäytetyön tekijä samastuu, perustellusti olettaen. Hassua kyllä, siellä katutyyleissä ja kaupunkielämän ytimessä se supermaskuliinisuus voi kyllä hienosti ja pulleasti, on partaa, on tatuointia ja on, perskeles sentään, supermaskuliinista crossfittia (siis se lapsekas ole hyvä ja miehekäs kaikessa fyysisessä-illuusio (sic)).

On leirielämää, on farkkuromantiikkaa. Pinkomo-liikkeestä se supermaskuliinisuus löytyy. Vaiko Optio-lehdestä? Kukas siellä, Myyntimies Jethroko? Lieneekö iloisella pullukallamme yhtäkään tatuointia? Eikä varmaan rautaakaan jaksa pumpata. Mutta bemari on? Autohan se tottakai supermaskuliinisuuden linnake on.

Jos sivuuttaa nuoruuden innon ja iän myötä tapahtuvan suhteellisuudentajun työstämisen, niin tämä on kyllä hassuin lause ikinä ja olen siitä valmis peistäkin taittamaan:

"Katumuoti ja tavallisten ihmisten tyyli on paljon helpommin lähestyttävää, omaperäisempää, monipuolisempaa, informatiivisempaa ja kiinnostavampaa. Kuten kaiken muunkin journalismin, miesten muodin pitäisi perustua vielä paljon useammin siihen, mitä tavallinen ihminen kokee ja näkee omassa elämänpiirissään. Tavallisista ihmisistä kertominen tuottaa myös tavallisia, realistisia mieskuvia."

Katumuoti jos mikä, on muodin laumailmiön ja massaan kuulumisen tärkeyden vuoksi konservatiivista kuin mikä. Jos yhdellä on valkoinen t-paita, toisella turkoosi, ei se vielä mitään eroa tee. Lenkkari kuin lenkkari, paita kuin paita. Ei ne mitään keskenään erilaisia tai vaihtelevia ole, ne ovat täsmälleen samaa kamaa, sillä samaa rekisteriä pelataan.

Kun vähän muotiblogeja seurailee, niin ei voi kuin ihmetellä sitä 'kulttuurin' homogeenisuutta ja pinnallista tylsyyttä. Mutta sitähän muoti on, pinnallista. Naurattaa vain, kun muodintuottajat keksivät muutama vuosi takaperin netti 2.0:n perusominaisuuden tarinankertomisen tärkeyden, Gary Vaynerchukin avustuksella. Sittemmin jok'ikisellä selvage-farkkumerkillä on kiinnostava, yksilöllinen, yleensä intohimoon liittyvä tarina kerrottavanaan (ja Valion maidolla). Pinnallista ja yksinkertaista aikakausmuotia se silti on ja edelleen keskenään samassa rekisterissä ne piljoonat aasiafarkut pelaavat.

Vähän siellä nimeltämainitsemattomalla naapurifoorumilla tätäkin kylää välillä tölvitään, milloin pilkunviilaamisesta, milloin idelogioista, milloin mistäkin.

Mutta kyllä sitä pilkkua tunnutaan viilattavan huomattavasti enemmän niiden prisma-tason stoneisland-takkien detskuissa kuin täällä missään.

Mitä taas ideologiohin tulee, ollaan siellä katumuodin (ja siellä toisella voorumilla) huomattavasti rankempien ideologioiden kourissa. Arkiset ideologiat ne vasta ankaria ovatkin ja kun kuvitellaan, että se miljoonas valkoisia t-paitoja tuottava pikku startuppi jossain Japanissa on oikeesti erilainen ja "kiinnostavan taustatarinan" omaava, niin ollaan jo syvällä upoksissa.

Katumuotia seuratessa (tai Die Antwoorttia ts. mitä tahansa Basson soittolistaa kuunnellessa) ei kyllä mieleen tule vaihtelevuus, villeys, siisteys, coolius, snäppi tahi instakaan, vaan konservativiinen väsymys. Jätetään muoti teineille, jooko?

Itsellä kun ei ole pelimerkkejä kiinni näissä asioissa minkään työn, kaveripiirin tai minkään muunkaan kautta, niin vapaa-ajattelu on mielekäs harrastus. Mutta usein kun sitä punavihressä kuplassa (joka ei välttämättä ole aina negatiivinen asia) työelämässä sohivia nuoria seuraa, niin tulee mieleen kyllä vanha sanonta, "mihin vihamiehiä tarvitaan, kun on tuollaisia ystäviä?"

Mitä yritit sanoa? :D

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1212 : 19.07.17 - klo:07:50 »
Kyllä, vastaavaa olen huomannut kuin Jussi ja Tumppi. En pidä siitä.

Minua saa haukkua vanhoilliseksi ja kuivaksi, vaan on hieman vaikeaa ottaa vakavasti lähemmäs 40-vuotiasta Suomen miestä, joka pukeutuu kuin teinipoika.

Kyllä tässä huomaa itsekin harva se päivä, kuinka vanhoillinen ja kaavoihin kangistunut sitä oikein onkaan.. Ehkä kuitenkin itse muotia enemmän ärsyttää se yleinen ja todella sitkeästi ihmisissä istuva asenne, että esim. irtotakkiin tai pukuun pukeutunut olisi automaattisesti luonteeltaan niuhottaja, huumorintajuton, ylimielinen, k-pää jne., kun taas se jatkuvasti huppareihin/printti t-paitoihin ja vaikkapa niihin isokoppaisiin lippiksiin pukeutuva luokitellaan lähes yhtä automaattisesti ns. hyväksi ja rennoksi tyypiksi joka ei esitä mitään, ja jota on helppo lähestyä jne. (vaikka todellisuudessa asia saattaa olla aivan päinvastoin)

Mutta toisaalta, jokainen tietysti tyylillään. Eikä yhden ihmisen kannata tietenkään ottaa prikaatin murheita kuten sanonta kuuluu, mutta kiinnostavaa näitä on silti ääneen pohtia, varsinkin kun on olemassa kanava josta "vertaistukea" saa..
« Viimeksi muokattu: 19.07.17 - klo:07:57 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

VSL

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1213 : 19.07.17 - klo:08:50 »
-
« Viimeksi muokattu: 20.07.17 - klo:22:55 kirjoittanut a »

Kolibri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1214 : 19.07.17 - klo:09:24 »
Suomen Kuvalehti ei tainnut opinnäytetyön tehneen nuoren miehen listassa listassa olla, mutta olisi hyvinkin voinut olla.
Lehti on profiloitunut enemmän tutkivan journalismin puoleen eikä siellä muodista/tyylistä kirjoiteta säännöllisesti. Painan poissaolon siis erittäin sileällä silkillä villapehmustetusti sisältä.

Silti mielenkiintoinen juttu. Pitääpi tutustua työhön, kun aikaa on seuraavan kerran.
(This section has abandoned itself)