Kirjoittaja Aihe: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?  (Luettu 605887 kertaa)

Partasuti

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1963
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1185 : 19.10.15 - klo:18:17 »
Ei liity pukeutumiseen, mutta Hakkarainen kuuluu siihen ihmisryhmään jolle sopii parta. Hän näkyi kesällä siloposkisena ja se ei toiminut.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1186 : 19.10.15 - klo:18:21 »
^ Heinäluoman kohdalla päinvastoin.
Suositellaan täysraittiutta.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1187 : 27.10.15 - klo:21:08 »
Viime aikoina huomannut miettiväni säännöllisesti että kyllä Suomessa osataan myös pukeutua, julkista liikennettä käyttäessä tulee bongattua tyylikkään näköisiä ihmisiä, ihmisiä joista näkee että vaatteiden valintaan on uhrattu ajatus jos toinenkin. Vaatteet istuvat eivätkä riitele keskenään, ainakaan ihan mahdottomasti.

Erityisen ilahduttavasti nuorempi sukupolvi (siis minuun verrattuna nuorempi) tutuu kiinnittävän pukeutumisen tyylikkyyteen huomiota yllekirjoittaneen ikäpolvea enemmän. Kyselevät joskus jopa neuvoja tämmöiseltä vanhalta kävyltä.

Enpä tiedä, onko tämä vain omaa kuvitelmaa ja itsepetosta, ihminen kun on semmoinen otus että se näkee ja huomioi asioita joita on päättänyt nähdä ja huomioida; Maailma näyttäytyy meille juuri sellaisena kuin olemme päättäneet sen olevan.

Mutta en anna tämän haitata. Myhäilen tyytyväisenä aina nähdessäni hyvin pukeutuneita ihmisiä jotka kantavat vaatteensa luontevasti.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

moonshine

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1188 : 31.10.15 - klo:14:44 »
Enpä tiedä, onko tämä vain omaa kuvitelmaa ja itsepetosta, ihminen kun on semmoinen otus että se näkee ja huomioi asioita joita on päättänyt nähdä ja huomioida; Maailma näyttäytyy meille juuri sellaisena kuin olemme päättäneet sen olevan.

Emme ajattele ja puhu siitä, mitä näemme. Näemme, mitä kykenemme ymmärtämään ja mistä kykenemme puhumaan.

Filosofointi sikseen. Vaatteet eivät ole vain funktionaalinen ja ulkonäköön liittyvä juttu. Yhdessä niistä tulee fiilis, joka heijastuu olemiseen ja tekemiseen (vaatteet päällä). Uskosin, että se on oman rättiautismin ytimessä.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1189 : 19.11.15 - klo:19:28 »
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Calle_H

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1190 : 01.05.16 - klo:19:23 »
Aika ajoin nostaa päätään lausahdus "nuorempi sukupolvi on erilainen; nuoremmat miehet pukeutuvat paremmin". Tätä kuulen toisinaan töissä, kun joku alkaa keksiä taas kerran hauskoja nälvimisiä värikkäästä solmiosta tai tumman pukuni luomasta ylipukeutumisesta tms.

Onko tuo pukumiehelle osoitettuna kuitenkin turha toteamus? Tuo aina vaan uudelleen kehuttu "nuorempi sukupolvi" (ja nimen omaan ko. ikäluokan miehet) varmastikin käyttää aikaa yleisesti itsensä ehostamiseen enemmän. Merkkivaatteita ja värejä käytetään rohkeasti. Mutta nuorten merkkivaateskene ei kyllä mielestäni vielä takaa tyylikkyyttä tai tarkoita mitään erityistä. Ja väitän, että Suomen bisnespukeutumisen kurjistuminen jatkaa kurjistumistaan. Tai siis "rentoutumistaan"... niinhän tämä farkkujen käyttö asiakaskäynneillä on massoille myyty. Ja väitänpä näiden "tyylikkäiden" nuoremman sukupolven miestenkin ostavan tämän idean aika laajalti. Bisnespukeutuminen on nykyään "rentoa"; pukuja ei tarvita ja solmiot ovat jo suorastaan ysäriä. Ylipukeutumista tulee pelätä jne.

Ps.Kun näin avauduin, niin kerrotaan taustat. Olen siis itse syntynyt 86. Viime vuosikymmenen lopulla olin tehtaassa töissä, mutta erilaisiin juhliin laitoin jo silloin tarkkaan valitun puvun ja asusteet päälle. Sain jo silloin huomiota osakseni, joka yllätti. "Näinkö pienillä perusasioista kiinnipitämisellä olen korea ylipukeutuja?". Vuosikymmenen vaihduttua siirryin alalle, jossa ainakin itse koen puvun tai muun vastaavan asun päivittäiseksi ja luonnolliseksi valinnaksi. Vaikkakin erikoisia kommentteja kuuluu toisinaan asiaan liittyen :)
« Viimeksi muokattu: 01.05.16 - klo:19:29 kirjoittanut Calle_H »

Juspender

  • Kisälli
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1191 : 02.05.16 - klo:16:23 »
Aika ajoin nostaa päätään lausahdus "nuorempi sukupolvi on erilainen; nuoremmat miehet pukeutuvat paremmin". Tätä kuulen toisinaan töissä, kun joku alkaa keksiä taas kerran hauskoja nälvimisiä värikkäästä solmiosta tai tumman pukuni luomasta ylipukeutumisesta tms.

Onko tuo pukumiehelle osoitettuna kuitenkin turha toteamus? Tuo aina vaan uudelleen kehuttu "nuorempi sukupolvi" (ja nimen omaan ko. ikäluokan miehet) varmastikin käyttää aikaa yleisesti itsensä ehostamiseen enemmän. Merkkivaatteita ja värejä käytetään rohkeasti. Mutta nuorten merkkivaateskene ei kyllä mielestäni vielä takaa tyylikkyyttä tai tarkoita mitään erityistä. Ja väitän, että Suomen bisnespukeutumisen kurjistuminen jatkaa kurjistumistaan. Tai siis "rentoutumistaan"... niinhän tämä farkkujen käyttö asiakaskäynneillä on massoille myyty. Ja väitänpä näiden "tyylikkäiden" nuoremman sukupolven miestenkin ostavan tämän idean aika laajalti. Bisnespukeutuminen on nykyään "rentoa"; pukuja ei tarvita ja solmiot ovat jo suorastaan ysäriä. Ylipukeutumista tulee pelätä jne.

Ps.Kun näin avauduin, niin kerrotaan taustat. Olen siis itse syntynyt 86. Viime vuosikymmenen lopulla olin tehtaassa töissä, mutta erilaisiin juhliin laitoin jo silloin tarkkaan valitun puvun ja asusteet päälle. Sain jo silloin huomiota osakseni, joka yllätti. "Näinkö pienillä perusasioista kiinnipitämisellä olen korea ylipukeutuja?". Vuosikymmenen vaihduttua siirryin alalle, jossa ainakin itse koen puvun tai muun vastaavan asun päivittäiseksi ja luonnolliseksi valinnaksi. Vaikkakin erikoisia kommentteja kuuluu toisinaan asiaan liittyen :)

Vaikkei minulla ensikäden kokemusta menneiden aikojen pukeutumistyyleistä olekaan, uskaltaisin väittää että nykyään kyllä nuoret oikeasti pukeutuvat paremmin. Toki edelleen suurin osa kulkee melko tyylittömissä vermeissä, mutta nyt miehienkin on ihan normaalia panostaa ulkonäköönsä ja erityisesti pukeutumiseensa. Kun katsoo sitä nuorta keskivertojamppaa, niin kyllähän siitä huomaa että on edes jotenkin yritetty. Uskoisin internetin olevan merkittävä tekijä tässä, koska mm. tiedon saaminen on valtavan paljon helpompaa ja vaikutteet tulevat kaikkien nähtäville ulkomailtakin asti.

Calle_H

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1192 : 02.05.16 - klo:18:55 »
Aika ajoin nostaa päätään lausahdus "nuorempi sukupolvi on erilainen; nuoremmat miehet pukeutuvat paremmin". Tätä kuulen toisinaan töissä, kun joku alkaa keksiä taas kerran hauskoja nälvimisiä värikkäästä solmiosta tai tumman pukuni luomasta ylipukeutumisesta tms.

Onko tuo pukumiehelle osoitettuna kuitenkin turha toteamus? Tuo aina vaan uudelleen kehuttu "nuorempi sukupolvi" (ja nimen omaan ko. ikäluokan miehet) varmastikin käyttää aikaa yleisesti itsensä ehostamiseen enemmän. Merkkivaatteita ja värejä käytetään rohkeasti. Mutta nuorten merkkivaateskene ei kyllä mielestäni vielä takaa tyylikkyyttä tai tarkoita mitään erityistä. Ja väitän, että Suomen bisnespukeutumisen kurjistuminen jatkaa kurjistumistaan. Tai siis "rentoutumistaan"... niinhän tämä farkkujen käyttö asiakaskäynneillä on massoille myyty. Ja väitänpä näiden "tyylikkäiden" nuoremman sukupolven miestenkin ostavan tämän idean aika laajalti. Bisnespukeutuminen on nykyään "rentoa"; pukuja ei tarvita ja solmiot ovat jo suorastaan ysäriä. Ylipukeutumista tulee pelätä jne.

Ps.Kun näin avauduin, niin kerrotaan taustat. Olen siis itse syntynyt 86. Viime vuosikymmenen lopulla olin tehtaassa töissä, mutta erilaisiin juhliin laitoin jo silloin tarkkaan valitun puvun ja asusteet päälle. Sain jo silloin huomiota osakseni, joka yllätti. "Näinkö pienillä perusasioista kiinnipitämisellä olen korea ylipukeutuja?". Vuosikymmenen vaihduttua siirryin alalle, jossa ainakin itse koen puvun tai muun vastaavan asun päivittäiseksi ja luonnolliseksi valinnaksi. Vaikkakin erikoisia kommentteja kuuluu toisinaan asiaan liittyen :)

Vaikkei minulla ensikäden kokemusta menneiden aikojen pukeutumistyyleistä olekaan, uskaltaisin väittää että nykyään kyllä nuoret oikeasti pukeutuvat paremmin. Toki edelleen suurin osa kulkee melko tyylittömissä vermeissä, mutta nyt miehienkin on ihan normaalia panostaa ulkonäköönsä ja erityisesti pukeutumiseensa. Kun katsoo sitä nuorta keskivertojamppaa, niin kyllähän siitä huomaa että on edes jotenkin yritetty. Uskoisin internetin olevan merkittävä tekijä tässä, koska mm. tiedon saaminen on valtavan paljon helpompaa ja vaikutteet tulevat kaikkien nähtäville ulkomailtakin asti.

Tätä en kiellä. Mutta uskon tuon bisnespukeutumisen "rentoutumisen" pitävän pintansa ja jopa ilmiön voimistuvan. Muutenkin puvun käyttö tuskin ainakaan lisääntyy... saatikka solmion. Toki voin olla väärässä ja  toivottavasti olenkin. Kolikon kääntöpuoli; onhan noita bulkkipukukauppoja ainakin joka kaupungissa aika paljon... ja jos niitä ei kukaan käytä, niin kyllähän ne lopetettaisiin.

Laurenz K

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 211
    • Profiili
    • Vaikutteita
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1193 : 28.04.17 - klo:16:35 »
http://yle.fi/uutiset/3-9584482

Mielestäni melko kelvollista analyysia suomalaisesta pukeutumiseetoksesta.
Mitäpä tuumitte?
"Siististi ja tilanteeseen sopivasti pukeutumalla kunnioitat itseäsi ja toisia"

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1194 : 28.04.17 - klo:16:45 »
Mielenkiintoinen artikkeli pukeutumisen muutoksesta Suomessa. Massamuoti ja keskiluokkaistuminen ovat mielestäni suurimpia syitä pukeutumiskulttuurin muutokselle nykyisen kaltaiseksi. (lue: sille miksi Suomessa, ja muuallakin, pukeudutaan huonosti)
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1195 : 03.06.17 - klo:13:39 »
Koulun kevätjuhlassa havainnoin juhlaväkeä tietenkin pukeutumisnatsin lasien läpi, havainnot pistivät pikkuisen mietteliääksi.

Sanoisin että ehkä kolmasosalla yleisöstä saattoi aistia että päälle oli pistetty pikkuisen parempaa, suurin osa oli tullut paikalle ihan arkikamppeissa. Mikä veti itseäni hieman apeaksi; Jäin miettimään ovatko nämä ihmiset täysin välinpitämättömiä sen suhteen miten pukeutumisella nostetaan arjesta poikkeavien tilanteiden merkitystä vai ovatko lasten elämän merkkipäivät heille yhdentekeviä?

Tietysti jokainen tekee itse omat valintansa mutta ainakin minulle on tärkeää vetää tietynlaisia henkisiä raja-aitoja eri tilanteiden välille ja tässä käytän apuvälineenä pukeutumista. Duunipukuun pukeutuminen on minulle virittäytymistä duunimoodiin, vapaa-ajalla päällä on vapaa-ajan vaatteet ja pää vapaalla, juhliin pukeudutaan juhlan mukaisesti kunnioituksesta tilaisuutta, juhlan kohdetta ja läsnäolevaa juhlaväkeä kohtaan. Tämän vuoksi minulla on tiettyjä haasteita ymmärtää ihmisiä jotka kulkevat läpi elämänsä samoissa kledjuissa. Sama hupparifarkkulook oltiin sitten töissä, festareilla, mummon hautajaisissa tai serkun häissä.

Tarkoitus ei ole mollata näitä ihmisiä, vikahan ei todennäköisesti ole heissä. Ennemmin mietin miten Suomasta tuntuu puuttuvan tietynlainen kulttuuriin sisään leivottu tapakasvatuskulttuuri jossa on itsestään selvää että lapset totutetaan pienestä pitäen pitämään tiettyjä muodollisia tapoja osana normaalia elämää. Jos vanhemmilla, ja sitä ennen heidän vanhemmillaan ei ole tällaista, miksi sitä sanoisi, "sivistystä", niin turha kuvitella että seuraava sukupolvi omaksuisi nämä spontaanisti. Lapset kun ottavat mallia ensisijaisesti vanhemmistaan.

Nämä koulun juhlat ovat kumminkin lasten elämässä merkittäviä tapahtumia ja lapset seuraavat aina tarkkaan vanhempiensa käytöstä. Itse pyrin viestittämään näissä tilanteissa myös pukeutumisellani että pidän lapsiani ja heidän juhliaan tärkeinä tapahtumina. 
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

abc66

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1196 : 04.06.17 - klo:10:58 »
Koulun kevätjuhlassa havainnoin juhlaväkeä tietenkin pukeutumisnatsin lasien läpi, havainnot pistivät pikkuisen mietteliääksi.

Sanoisin että ehkä kolmasosalla yleisöstä saattoi aistia että päälle oli pistetty pikkuisen parempaa, suurin osa oli tullut paikalle ihan arkikamppeissa. Mikä veti itseäni hieman apeaksi; Jäin miettimään ovatko nämä ihmiset täysin välinpitämättömiä sen suhteen miten pukeutumisella nostetaan arjesta poikkeavien tilanteiden merkitystä vai ovatko lasten elämän merkkipäivät heille yhdentekeviä?

Tietysti jokainen tekee itse omat valintansa mutta ainakin minulle on tärkeää vetää tietynlaisia henkisiä raja-aitoja eri tilanteiden välille ja tässä käytän apuvälineenä pukeutumista. Duunipukuun pukeutuminen on minulle virittäytymistä duunimoodiin, vapaa-ajalla päällä on vapaa-ajan vaatteet ja pää vapaalla, juhliin pukeudutaan juhlan mukaisesti kunnioituksesta tilaisuutta, juhlan kohdetta ja läsnäolevaa juhlaväkeä kohtaan. Tämän vuoksi minulla on tiettyjä haasteita ymmärtää ihmisiä jotka kulkevat läpi elämänsä samoissa kledjuissa. Sama hupparifarkkulook oltiin sitten töissä, festareilla, mummon hautajaisissa tai serkun häissä.

Tarkoitus ei ole mollata näitä ihmisiä, vikahan ei todennäköisesti ole heissä. Ennemmin mietin miten Suomasta tuntuu puuttuvan tietynlainen kulttuuriin sisään leivottu tapakasvatuskulttuuri jossa on itsestään selvää että lapset totutetaan pienestä pitäen pitämään tiettyjä muodollisia tapoja osana normaalia elämää. Jos vanhemmilla, ja sitä ennen heidän vanhemmillaan ei ole tällaista, miksi sitä sanoisi, "sivistystä", niin turha kuvitella että seuraava sukupolvi omaksuisi nämä spontaanisti. Lapset kun ottavat mallia ensisijaisesti vanhemmistaan.

Nämä koulun juhlat ovat kumminkin lasten elämässä merkittäviä tapahtumia ja lapset seuraavat aina tarkkaan vanhempiensa käytöstä. Itse pyrin viestittämään näissä tilanteissa myös pukeutumisellani että pidän lapsiani ja heidän juhliaan tärkeinä tapahtumina.

Kiinnitin samaan eilen huomiota. Ehkei kyse ole mistään muusta kuin siitä, että "asia nyt ei vaan juolahtanut mieleen". No, onhan sekin osaltaan ymmärryksen puutetta.

Ehkä kyse on vaan tapakulttuurista, jossa pukeutumiselle ei anneta arvoa, eikä toisaalta uskalleta astua arjen ulkopuolelle. Mielenkiintoista on myös se, että pariskunnassa nainen voi olla siististi pukeutunut ja laittautunut, mutta mies (vai pitäisikö kirjoittaa"mies"?) on kuin lätkäkatsomosta repäisty. Tässä kyllä antaisin huomautuksen naiselle, joka ei osaa ohjeistaa miestä.

Toki on niin, että jokaisella on vapaus olla ja pukeutua, kuten haluaa ja näkee parhaaksi. Vapaa maa.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1197 : 04.06.17 - klo:13:09 »
Tarkkoja huomioita sararimanilta! Minulla ei ole lisättävää, vaan nyökyttelen.

G. Bruce Boyer, kaikkien klassisen asun ystävien sankari, kirjoitti vastikään tästä aiheesta esseen:

https://www.firstthings.com/article/2017/06/dress-up
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Jape

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1198 : 05.06.17 - klo:13:58 »
^^Minäkin katselin koulun kevätjuhlissa myös yleisöä ja tein samoja huomioita. Sinänsä erikoista, että lapsi puetaan juhlavaatteisiin, mutta sitten vanhemmat (tai ainakin isä) ovat liikkeellä jossain nuhjuissa collegehousuissa ja lökö-t-paidassa. Siinä sitä näytetään taas lapsille kunnollista esimerkkiä... Kyllä pitäisi olla koko perheellä yhteinen linja, suuntaan tai toiseen. Mieluummin toki tuollaisessa tilaisuudessa sinne siistimpään suuntaan.

te0me

  • Kisälli
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #1199 : 05.06.17 - klo:16:16 »
Vaikka vapaa maa ja niin pois päin, niin ei vapaus tarkoita välinpitämätöntä. Muutamat poikkeukset hyväksyn/ymmärrän ja näitä poikkeuksia on jos joku on työtön tai opiskelija ja rahaa ei oikeasti ole. Otan mieluummin tälläisen vieraan juhliin vaikka verkkareissa, kuin sellaisen joka pystyisi laittaa edes sen Dresmannin puvun päälle, mutta ei vaan satu kiinnostamaan.

Edellä joku viittasi, että naisille pitäisi antaa sapiskaa, jos miehet pukeutuvat miten sattuu. Mielestäni kuitenkin sapiskaa pitäisi antaa sille miehelle, joka ei ole viitsinyt pukeutua. Ei muutenkaan naisten tehtävä ole huolehtia miesten pukeutumisesta, vaan jokaisen itse. Ehkä jos jollekin voisi antaa palautetta, on miesten isät. Toki jonkun pitää aina sukupolvessa olla ensimmäinen, joka osaa ohjeistaa nuorempia polvia fiksuun tilanteen mukaiseen pukeutumiseen.

Omaan pukeutumiseen kyllä otan mielellään palautetta miehiltä kuin naisilta, sillä ei ole väliä keneltä se tulee, jos se on annettu rakentavasti ja henkilöllä itsellään on "parempi silmä/maku" kuin itsellä. Verkkarijampan kommenteista en välitä ja muutenkin palautteen otan oppimisen kannalta.