Kirjoittaja Aihe: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?  (Luettu 605979 kertaa)

Burax

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #90 : 04.05.10 - klo:22:27 »
Entäpä jos opiskeleekin ammattioppilaitoksessa?

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #91 : 04.05.10 - klo:22:34 »
En. Aiempi postaukseni liittyi vuodatukseen verkkareista, joiden oikea paikka urheiluvaatteina on urheilun parissa.

Ääh... Ei tuo taas liity mukavuuteen mitenkään.

Arman Alizad on oikeilla jäljillä kertoessaan asiakkailleen, että "Jos haluatte mukavia pukuja, niin menkää muualle. Puvun ei ole tarkoitus olla mukava." Tuo on ihan oikea viesti, koska ei se puku nyt vaan ole mukava fyysisesti. Jos joku siitä henkisiä kiksejä saa, niin se on sitten ihan toinen juttu.

Hyvä pukeutuminen lähtee kahdesta asiasta:
1. Pitää ymmärtää, että fyysisestä mukavuudesta voi ja pitääkin tinkiä
2. Pitää ymmärtää, ettei fyysisestä mukavuudesta tarvitse tinkiä kovinkaan paljoa

Seuraavaksi joku varmaan tulee kertomaan, kuinka armeijassa oli niin mukavaa. Ja erityisesti metsässä...

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #92 : 04.05.10 - klo:22:50 »
Eli allekirjoitatte molemmat väitteet, joiden mukaan puku on epämukava kun siinä ei viihdy:?)

Jos puvussa ei viihdy, se on epämukava.

Minusta puku on myös ihan sillä "pehmomittarilla" lähes aina mukavampi kuin farkut + paita -setti, johtuen ihan pehmeämmistä kankaista ja hitusen väljemmistä leikkauksista. Toisella mittarillani taas viihtyminen on tilannesidonnaista.

Myöskään ihan mukavuus-mukavuusmittarilla en koe aina mukavimmaksi sitä vaatetta, joka rajoittaa liikkumista vähiten. Napakka istuvuus voi olla hyvinkin nautittavaa.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #93 : 04.05.10 - klo:23:20 »
Kuten olen ennenkin todennut niin minusta hyvin istuva puku on mukava.
Sen takia sitä käyttääkin mielellään rahaa siihen, että saa puvun hyvistä materiaaleista ja hyvällä istuvuudella, että se puku on myös mukava näyttävyyden lisäksi. Lienen siis jonkinlainen perverssi kun tykkään pukeutua sopiviin, istuviin ja hyvältä näyttäviin vaatteisiin enkä ehdoin tahdoin epämukavasti.

jaron kanssa samaa mieltä ja farkkujehan on varsinaisesti edes käytä, vaan enemmän chinoja, suoria housuja ja sammareita. Tosin minusta myös puvut ovat mukavia, mutta näköjään olen harhaoppinen.

Täytyykin pyrkiä seuraavassa 3000 euron räätälipuvussa erikseen korostamaan epämukavuutta...
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Tyro

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #94 : 05.05.10 - klo:00:40 »
Mielestäni puku ei ole mitenkään varsinaisen epämukava, jos se hengittää ja on istuva. Tämä tietysti riippuu paljolti aktiviteetista. Jos on tarve jatkuvasti hosua ja loikkia, puku ei ehkä ole se kaikista käytännöllisin. Tietysti mukavuutta varten vaaditaan useammasta eri paksuisesta kankaasta valmistettu puku lämpötilan mukaan, mutta muuten olisin mielelläni puku päällä milloin käytännöllisyys ei muuta vaatisi. Opiskelijana puku tosin ei ole luennolla niin luonteva, kuin toivoisi.

Sen sijaan rauhallisessa joutenolossa puvussakaan ei ole mitään vikaa. Mukavempi se nyt on kuin farkut, millä tahansa mittarilla melkein.

Myönnän toki, että college-housuissa tulee itsekin oltua kun ei vieraita odoteta. Verkkareita enemmän urheillessani pidän hengittävistä tuulenpitävistä ohuista housuista. Verkkaritkin tosin urheillessa käyvät. Muuten niitä en mukavina pidä lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 05.05.10 - klo:00:45 kirjoittanut Tyro »

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #95 : 05.05.10 - klo:01:04 »
Kyllä, hyvin istuva puku on mukava. Ja minä koen oloni mukavaksi puvussa, tykkään siitä. Tykkään milta se tuntuu päällä, miltä näytän siinä ja niin edelleen. Jos Pchan et koe oloasi puvuissasi mukavaksi ja ne on tehnyt räätäli, joka sanoo ettei niiden pidäkään tuntua mukavalta, niin kokeile jotain muuta räätäliä ensi kerralla. (vaikka tiedän, mitä tuolla Armanin kommentoinnilla tarkoitit) Olen itsekin sitä mieltä, että olen valmis tinkimään mukavuudesta välillä paljonkin näyttääkseni hyvältä, mutta useimmiten vaatteeni tuntuvat silti päälläni myos erittäin mukavalta ja tunnen oloni niissä hyväksi. Toteamus siita, että puku on epämukava kun siinä ei viihdy on täysin itsestäänselvä, samoin verkkarit ovat epämukavat jos niissä ei viihdy. Itse koen oloni mukavaksi myös verkkareissa, vaikken niitä ole ennen kovin usein kayttanytkaan, paitsi treenatessa.

Minulle mukavuus on vaatteen tuomaa oloa - sitä, että se sopii tilanteeseen ja tuntuu hyvältä oloani korostaen.
Tämän allekirjoitan, juuri näin. Itselleni mukavuus tarkoittaa myös sita, että asussa on hyvä olla, se näyttää hyvaltä ja saa tuntemaan oloni hyväksi. Mm. puku tekee taman usein.


Verkkarit viestivät mielestäni tietynlaista luovuttamisen mentaliteettia. Lähtökohtaisesti ajateltuna, jokaisella jolla on verkkarit on myös farmarit tai chinot (tms. kangashousut). Nähdessäni verkkarit kadulla, kaupassa tms. näen aina mielikuvan luovuttajasta

Vahvoja mielipiteita, mikä on tietysti ihan hyvä. Mutta itse joudun tästä esittämään eriävän näkemyksen. Uskon tietäväni monia (otetaan nyt esim hiphop-tyyliin pukeutuvat ihmiset, tanssijat jne) jotka omistavat verkkarit, mutteivät mitään chinoja. He myös pitävät näitä verkkareita / collareita pukeutumisessaan, ilman mitään "luovuttamisen mentaliteettia", se kuuluu heidän persoonaansa ja pukeutumiseensa, he viihtyvät niissa ja hyvin usein ne kokonaisuudet voivat myös näyttää hyvältä.
Itse en kovin usein pidä collareita, mutta niillekin on paikkansa. Esim yhdistelmä treenattu ja hyvin ruskettunut yläkroppa, hihaton tiukka t-paita ja löysät college-housut tai verkkarit sekä tennarit voi nayttää todella hyvältä ja seksikkäältä (enkä väitä sen olevan mitenkään klassista). Tietenkään, jos on mahaa tai ei muuten ole kroppa kunnossa, niin homma ei toimi samalla tavalla.

Ja korostan, etten minäkään pidä siitä näystä, minkä koen kun joku keski-ikäinen (tai muuhun ikäryhmään kuuluva) kaveri saapastelee menemään jossain perus-kolmiraitaverkkareissa sekä vaikkapa huonosti istuvassa takissa, ja monesti toivon, että he olisivat vetäneet päällensä jotain muuta. Mutta jos taas törmään salilta kotiin kävellessani vaikkapa Hunks-tyylisen kropan omaavaan kundiin sopivasti löysissä verkkareissa ja tiukassa t-paidassa, niin se varmasti miellyttaa silmääni ja jos kundi on paremmassa kunnossa kuin minä, niin herättää myös pientä kateellisuutta. :)

Eli kuten monesti aiemminkin olen oman näkemykseni esittänyt, tärkeintä on, etta päällä olevat vaatteet sopivat kokonaisuuteen ja heijastavat kantajan persoonaa ja hyvaa oloa ja näyttävät hänen peilistä katsoessaan hyvältä.

Ainahan on mahdollista, että vaimo on epähuomiossa pannut kaikki muut pöksyt pesukoneeseen.

No tämä tietysti kertoo paljon, jos yleinen olettamus on se, että vaimon pitäisi pestä miehen pyykit.


Pitänee vielä lisätä, että tämän keskustelun myötä muistin jo unohtuneen hankinnan viime kesältä. Ostin Sevenista Calvin Kleinin keltaiset, suorien housujen malliin leikatut housut (on myös vyölenkit jne), jotka on tehty "verkkarikankaasta". Ne oli vaan itseani lainaten niin härskit, että oli pakko poimia matkaan. Pitääpä kotiin päästyäni muistaa sovittaa johonkin kokonaisuuteen, niin pääsee sitten herättämaan pahennusta tuolla kuvaketjussa :D
« Viimeksi muokattu: 05.05.10 - klo:04:10 kirjoittanut ChuckBass »

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #96 : 05.05.10 - klo:01:20 »
En. Aiempi postaukseni liittyi vuodatukseen verkkareista, joiden oikea paikka urheiluvaatteina on urheilun parissa.

Ääh... Ei tuo taas liity mukavuuteen mitenkään.

Arman Alizad on oikeilla jäljillä kertoessaan asiakkailleen, että "Jos haluatte mukavia pukuja, niin menkää muualle. Puvun ei ole tarkoitus olla mukava." Tuo on ihan oikea viesti, koska ei se puku nyt vaan ole mukava fyysisesti. Jos joku siitä henkisiä kiksejä saa, niin se on sitten ihan toinen juttu.

Jos pukusi - räätälin tekemä puku - ei ole mukava fyysisesti, ehdotan sangen vahvasti, että vaihdat räätäliä (Alizad siis suositteli oikein. Ehkä hänen "house stylensä" tarkoitus ei ole olla mukava). On myös erittäin outoa, että vaatturimestari sanoo moista. En usko, että Savile Row'lla kovinkaan moni jakaa näkemyksen - voin olla varma, että ainakin Anderson & Sheppard (ja "expatinsa") ovat tuon mielipiteen kanssa hyvin vahvasti eri mieltä.
 

Lainaus
Hyvä pukeutuminen lähtee kahdesta asiasta:
1. Pitää ymmärtää, että fyysisestä mukavuudesta voi ja pitääkin tinkiä
2. Pitää ymmärtää, ettei fyysisestä mukavuudesta tarvitse tinkiä kovinkaan paljoa

Tämä on minusta outo asenne. Mielestäni hyvin tehdyssä puvussa nimenomaisesti kohtaavat tinkimätön fyysinen mukavuus ja tinkimätön henkinen mukavuus.


Viime kerralla kun teetin liikuntalajiini mittatilausvaatetta, pyysin poikkeamaan ns. perinteisestä kaavasta nimenomaisesti pukukaavan suuntaan, koska tarvitsin perinteistä harjoituspukua parempaa liikkuvuutta ja mukavuutta. Etenkin olkapään ja hihantien leikkaus kaipasi tällaista pientä muutosta, koska ns. kimonomalli (joka on erittäin "mukava" fyysisesti) on tältä osalta mielestäni hitusen puutteellinen.
Kaikki villa tottelee rautaa.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #97 : 05.05.10 - klo:08:38 »
Puku ei minusta edes ole kovin epämukava. Vaikka en minä pukua pidä kuin hyvin harvoin. Suorat housut on mielestäni selvästi ja vielä oikein reippaalla marginaalilla mukavammat kuin esim. farkut. Paitsi ehkä "henkisesti". Ne eivät ole niin rennot, mutta fyysisesti mukavammat. Chinot ja sammarit ovatkin sitten jo arkihousujen kuninkaat. Ja mukavia, sekä henkisesti ja fyysisesti.

Nimen omaan. Vaikka käytänkin farkkuja varsin usein, yllätyn joka kerta vetäessäni vaikkapa harmaat flanellit jalkaan: sen mukavampia housuja ei ole.

Pieni kommentti suureen verkkaridebattiin:
Toisinaan käytän verkkareita mökillä tai kotona esim pihatöissä. Pidän muutenkin kotona ollessa hiukan räjähtäneempiä vaatteita - jalassa usein vanhat farkut tms. Lapsiperheessä, jossa on kaksi koiraa usein sattuu ja tapahtuu ja siten sotkeentuu. En erityisesti välitä esim. kaatuneesta spagettikastikkeesta tai dalmatiankoiran karvoista harmailla flanelleillani. Lisäksi vm 1953 ekotaloni on jatkuvassa remontissa, joten pölyä ja roskaa riittää.
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #98 : 05.05.10 - klo:08:39 »
Entäpä jos opiskeleekin ammattioppilaitoksessa?

Ai Jai. Vaarallinen kysymys: täällähän kaikki ovat 'herrasmiehiä' jotka kavahtavat 'rahvasta'! :D
get your kicks on route six six six

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #99 : 05.05.10 - klo:08:41 »
Jos Pchan et koe oloasi puvuissasi mukavaksi

En ole missään vaiheessa sanonut noin.

Viihdyn puvussa erinomaisesti, mutta se ei ole niin mukavaa, että käyttäisin pukua silloin kun tilanteen luomaa tarvetta ei ole. En ole koskaan pukenut pukua päälleni mukavuuden takia käydessäni kaupassa. Toisaalta en kaipaa puvulta mitään ylimääräistä rentoutta, enkä ole koskaan ollut töissä (asiakkaan kanssa) ilman kravattia tai edes avoimen ylänapin kanssa. Olen  ihan rehellisesti sitä mieltä, että puku on hyvä, mutta monet muut asut ovat mukavampia fyysisesti.

Kai tässä nyt puhutaan enemmän käsitteiden ja näkökulmien eroista, vähän samaan tapaan kuin työstä puhutaan. Minä käyn töissä ansaitsakseni rahaa ja olen valmis tinkimään hieman mukavuudesta rahaa ansaitakseni. Tuohon joku sitten tulee kommentoimaan, että "Miksi teet työtäsi, jos kerran et nauti siitä?". Tosin nuo kommentoijatkaan eivät sitten pyydettäessä suostu tekemään työtään ilman palkkaa...
« Viimeksi muokattu: 05.05.10 - klo:08:43 kirjoittanut Pchan »

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #100 : 05.05.10 - klo:09:33 »
^ Hyvä kommentti, ja uskon että moni kokee asian noin, loogistahan tuo on. Ei miljonääriurheilijakaan tosissaan urheilisi enää aikuisena jos ei siitä maksettaisi vaikka olisi kuinka kivaa pelata.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #101 : 05.05.10 - klo:09:50 »
^ Pakko vielä jatkaa. Olen ihan tosissaan sitä mieltä, että hyvä pukeutuminen vaatii vaivaa ja pienen epämukavuuden sietämistä aika ajoin. Palkintona tuosta saa sitten kaikenlaista. Joku täällä ehti käyttämään hieman rumasti sanaa 'luuseri', mutta sehän pitää paikkansa. Tyypillisesti hyvin pärjäävä henkilö on ensin sietänyt pientä epämukavuutta, henkisesti tai fyysisesti, ja tuon investoinnin jälkeen hän on saanut vaivannäöstään palkinnon. Palkinnosta riemastuneena henkilö sitten investoi enemmän ja alkaa ehkä lopulta itsekin uskoa, että investointi itsessään on mukavaa.

Pukeutumiseen on pakko investoida hieman aikaa, rahaa ja vaivaa. Jos paidankauluksen pitää olla yhtä mukavan löysä solmion kanssa kuin ylin nappi auki, niin silloin pukeutumisesta ei vain tule mitään. Kyllä se paidankauluksen sietämisen oppinen ottaa useamman päivän miehen elämästä.

Täällä monet ovat saattaneet jo unohtaa miten hankalaa hommassa oli päästä alkuun. Heille lainaan muistutukseksi  Leevin sanoja, vaikka vihaan lyriikoiden lainaamista:

Mua ennen koulussa kiusattiin,
kun en rahojani tuhlannut pylgreemiin
pojat veti mua turpiin ja rikoi mun rillit
oli kavereilla kaikilla jamekset
joten minäkin ostin sellaiset
ylhäältä leveät ja alhaalta pillit

Muotitietoinen
Nyt mä olen muotitietoinen
Minä olen muotitietoinen
ja tytötkin sen huomaa.

nyt naiset perässäni juoksevat
heistä valitsen vain kaikkein kauneimmat
joiden kanssa ajelen kun saan oman auton
tuntuu ihanalta huomata itsekkin
kuinka vaatteet tekevät popparin
kun ennen olin pelle ja muutenkin mauton

Muotitietoinen
Nyt mä olen muotitietoinen
Minä olen muotitietoinen
ja tytötkin sen huomaa.

Miguel

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #102 : 05.05.10 - klo:14:24 »
Lainaus
Ainahan on mahdollista, että vaimo on epähuomiossa pannut kaikki muut pöksyt pesukoneeseen.

No tämä tietysti kertoo paljon, jos yleinen olettamus on se, että vaimon pitäisi pestä miehen pyykit.


Jälkimmäiseen kohtaan, en edusta mitenkään perivanhoillista elämänkatsomusta, mutta hyvänen aika, senhän takia vaimo on jotta voidaan syyttää jotakuta!


Ja verkkarikeskusteluun, salilla, rantsussa juoksulenkillä tai hipitohoppareiden päällä verkkarit ajavat asiansa. Mutta ei kyllä muuten. Kammottava esimerkki on eräs naapurini joka säännöllisesti pukeutuu pikeepaitaan, Gantin perussiistiin pusakkaan ja kolmiraitaverkkareihin.

Laadukkaamman yläosan tai kenkien kanssa pidetyt verkkarit ovat jotain hirvittävää. Luen ne samaan kastiin moottorisahalippisten tai pankin logolla olevien tupsupipojen kanssa. Päälle korkeintaan naamiaisissa tai mökillä, pimeänaikaan.

Pahoittelen etukäteen jos teksti on jotenkin vaikeaselkoista ja/tai käsittelee asiaa mustavalkoisesti. Pienessä kuumessa ei järki oikein luista. Korostan vielä, että tämähän on vain oma mielipiteeni, itse en näyttäytyisi julkisesti verkkareissa. Tarkoitukseni ei myöskään ole loukata ketään tai kenenkään näkökantoja.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #103 : 05.05.10 - klo:14:35 »
^ Luulen, että pääsimme samalla sivulle tässä asiassa :)

Myönnän, että itsekin välillä hiillyn hieman nopeasti ja olen tiettyjen asioiden suhteen melko suoralinjainen. Ja vaikka välillä itse kärjistän, niin toisten kärjistykset saattavat mennä yli hilseen. Sen vuoksi sitten joutuu aina noita omiakin tekstejä välillä muokkailemaan...

Ja tavallaan olen asiassa samaa mieltä, verkkarit silloin kun ne eivät soinnu siihen muuhun kokonaisuuden, vievät sitten kyllä kaiken mennessään. Mutta yep, kukin tallatkaan tavallaan.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #104 : 05.05.10 - klo:15:14 »
Luen ne samaan kastiin moottorisahalippisten tai pankin logolla olevien tupsupipojen kanssa.

Ainoa etiketin mukainen lippishän on Hankkijan lippis.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.